ropný vrt

Ropný magnát varuje: investujte, nebo bude málo ropy!

Britská stanice BBC vyzpovídala šéfa olejářského gigantu Total Christopha de Margerie. Ten upozornil, že pokud se jednotlivé národní korporace neodhodlají k dalším investicím do těžby ropy, mohl „by nastat problém“. „Během dvou až tří let už bude pozdě,“ dodal Margerie.

O co jde? zasáhla prakticky všechna odvětví. Nejen, že poklesl prodej automobilů, a to až o desítky procent, ale snížila se i výroba řady průmyslových produktů. To znamená snížení zájmu o ropu, tedy i snížení ceny.

„Zásoby ropy existují, ale pokud nebudete investovat, nedostanou se na trh,“ řekl Margerie. Upozoril, že dnes se rozhoduje o tom jaká bude produkce mezi lety 2010 až 2015. A podle současných indícií bud výrazně nižší, než je teď, resp. než by bylo třeba.

Hrozí tedy podle něj nedostatek ropy. Stejně tak hrozí, že její cena opět stoupne na více než 100 dolarů za barle. Otázkou je, zda je to dobře nebo špatně? Odpovědí by snad mohlo být „jak pro koho“. Automobilky významně investují do , vlády státu někdy dokonce zákonně požadují .

Plug-in hybridy si pomalu derou cestu na trh, stejně jako . To znamená pro koncové spotřebitele možnost na pohonných hmotách významně ušetřit. Pokud chtějí ropné koncerny udržet své zisky i přes klesající poptávku, bude třeba cenu ropy zvyšovat a společně s tím snižovat těžbu. Přesně jak říká Margerie.

Aktuálně vychází v USA kniha $20 Per Gallon (20 USD za galon) autora Christophera Steinera. Popisuje v ní každodenní život v době, kdy se bude cena ropy, resp. pohonných hmot postupně zvyšovat. Při ceně šest dolarů za galon údajně Američané přejdou na motory. Při deseti klesne počet aut. Při dvanácti se vylidní příměstské oblasti, 14 dolarů bude znamenat zánik společnosti Wal-Mart. A na 18 dolarech očekává Steiner ve Spojených státech konečně i . Tak uvidíme.

Volkswagen Golf Twin Drive

Sní Volkswagen o elektrických ovečkách?

Minulý týden pronesl šéf amerického Volkswagenu Stefan Jacoby, že navzdory úvahám o elektromobilech a dalších alternativách v rámci automobilky nevidí on (osobně?) elektromobily nebo plug-in hybridy jako významnou součástí trhu minimálně po další desetiletí. „Během následujících deseti let nelze čekat výraznou měnu,“ řekl doslova. „Elektromobily nebudou dostupné pro americkou střední třídu,“ upřesnil. „Musíme být realisté.“ Podle Jacobyho je třeba se vážně zabývat spolehlivostí, bezpečností a především životností baterií EV. Šéf americké pobočky zdraznil, že dotažením spousty rozpracovaných technologií jako je Stop&Start nebo lehčí materiály a podobně lze dosáhnout až 50% snížení spotřeby. V kontrastu s Jacobyho proslovem je zajímavé, že Volkswagen chce už letos na Frankfurtském autosalonu představil zcela nový koncept elektromobilu. Údajně by mohlo jít o konkurenta pro Opel Ampera. Podle informací insiderů je vývoj elektrického pohonu v pokročilé fázi a VW se chce letos předvést jako vůdčí technologická síla na domácí půdě.

Barack Obama ve Washingtonu, ve své oválné pracovně, ohlašuje nové CAFE standardy

Obama schválil omezení spotřeby pro automobilky

Barack Obama konečně přináší Americe tolik potřebné reformy. To, že výrazně zreguloval trh s kreditními kartami nás zas až tak zajímat nemusí. Podstatnější je, že výrazně zpřísnil tzv. CAFE standardy, tedy standardy spotřeby paliva a dále také emisí výfukových plynů pro osobní i nákladní automobily. CAFE (Corporate Average Fuel Economy) omezení byla poprvé zavedena v roce 1975 v reakci na tehdejší ropnou krizi. Nová legislativa říká, že standard průměrné spotřeby automobilů se bude každým rokem od 2011 zvyšovat o pět procent až do roku 2016, kdy by měl dosáhnout hodnoty nejméně 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Podle Obamy to bude znamenat ušetření zhruba 1,8 mld. barelů ropy během následujících pěti let, což se rovná odsunutí 58 mil. automobilů ze silnic či uzavření 177 uhelných elektráren. Prezident si slibuje, že to zároveň výrazně omezí závislost USA na dovozu ropy. Velké americké automobilky tento krok překvapivě přivítaly s tím, že nyní mají více jistoty pro budoucí plánování.

Citroen DS5

Diesel-hybrid Citroen DS5 vyjede v roce 2011

Na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2005 představil francouzský Citroen studii C-Sportlounge. Letos na autosalonu Ženeva to pak byl krásný miniaturní Citroen DS3, který jako by z oka vypadl vozům Mini. Model DS3 má do Evropy dorazit během roku 2010 s dieselovými i benzinovými motory od 1,2l do 2,0l. Malé ekologické auto tedy Citroen má, co dál? Na světlo světa přichází Citroen DS5, diesel-hybrid poháněný stejným pohonným systémem jako nedávno zmiňovaný crossover Peugeot 3008. HYbrid4 je pohonný systém využívající elektromotoru a dieselového HDi motoru. Mateřská společnost PSA říká, že řidiči se mohou těšit na výrazné snížení spotřeby paliva i emisí (až o 35%). V showroomech se má Citroen DS5 objevit už během roku 2011, stejně jako model Peugeot 3008. Půjde o první osobní auta vybavená diesel-hybridním pohonem.

letecká doprava - Boeing 737

Létající hybridy – dopravní letadla na baterky?

Letecká doprava je dnes vedle té automobilové a námořní jednou z největších zátěží pro životní prostředí. Letadla především ve vzduchu, ale i na zemi pálí obrovské množství paliva, výsledkem čehož jsou tuny oxidu uhličitého. Výrobci letadel se snaží snížit emise i spotřebu například využitím biopaliv, případně experimentováním s palivovými články nebo tekutým vodíkem. Společnost WheelTug, odnož větší firmy Chorus Motors, však přichází s řešením. Vyvinula totiž elektromotor, který může být využit pro popojíždění letadel na rampě – není tedy nutné ani využívat tahače, ani zbytečně pálit palivo v obrovských turbínách. Například pokud elektromotor Wheeltug zabudujete do téměř 150 tun vážícího Boeingu 737, může to ušetřit až 100 kg paliva za jediný let, čímž se dá následně ušetřit asi 500-1000 tun CO2 na jedno letadlo za rok. Další výhodou je ovšem i nižší opotřebení brzd, snížení časové náročnosti na letišti a další. Celkově, říká Isaiah Cox, ředitel WheelTug, se dá ročně ušetřit 60 000 dolarů.

továrna na automobily

Americké automobilky mohou dostat pomoc výměnou za snížení spotřeby

Americké automobilky jsou v koncích, giganti jako General Motors, Ford nebo Chrysler proto žádají Kongres o pomoc. Chtějí být zahrnutí do záchranného balíčku v hodnotě 700 mld. dolarů, který má pomoci vyřešit současnou ekonomickou krizi. Původně tento plán záchranu automobilek zahrnovat neměl, nicméně pokud by nakonec tato iniciativa měla být schválena, budou muset automobiloví výrobci výměnou nabídnou významný progres v oblasti snížení spotřeby a obecně ekonomiky provozu automobilů. Už v v září letošního roku byl Kongresem automobilkách schválen půjčkový program v hodnotě 25 mld. dolarů, který jim měl pomoct vyvinout úsporné automobily. Pokud bude schválena i další navrhnovaná pomoc, mohla by se stát součástí právě tohoto programu.

Šéf Daimleru: auta na vodík nejsou ekonomicky schůdná

Španělské hospodářské noviny El Economista uskutečnily rozhovor se šéfem koncernu Daimler Dieterem Zetsche. Tenhle pán přišel do výzkumného oddělení firmy Mercedes-Benz už v roce 1976 a od té doby se dral nahoru. V roce 2006 ho magazín Time jmenoval mezi 100 nejvlivnějších osobností světa. Rozhovor se točil především kolem současné ekonomické krize a reakce automobilky, přišla samozřejmě řeč i na alternativní paliva. „Ropa dojde a je stále větší tlak na to otevřít si nové cesty do budoucna,“ řekl mimo jiné Zetsche. „Náš prototyp F600 jasně ukazuje, že palivové články mají budoucnost, ale není to řešení ekonomicky ani průmyslově dostupné v krátkodobém hledisku,“ komentoval současnou situaci kolem aut na vodík. Odkázal na spoustu nových technologií, které koncern vyvíjí – DiesOtto komprese, hybridy řady Mercedes-Benz S a na rok 2010 chystané dieselové hybridy BluetecHybrid. Ty budou nejspíš prvními diesel-elektrickými vozidly na světě – půjde o model C 300 CDI BlueTec Hybrid s výkonem 204 koní a spotřebou 4,6 l/100 km při emisích 122 g na km. Dalším modelem bude BluetecHybrid S 400 CDI s V6 motorem o výkonu 245 koní a spotřebou 5,8 l/100 km při emisích 154 g/km. Kromě toho firma pracuje tako na nových bateriích pro elektromobil Smart ForTwo Coupé, který bude možné dobíjet doma ze zásuvky.

Nissan - inteligentní dopravní systém

Nissan spustí test inteligentního dopravního systému

O tom, že japonský Nissan připravuje inteligentní dopravní systém, jsme už informovali. Nyní se chystá první spuštění velkého testu, pilotní projekt se uskuteční ve městě Atsugi v prefektuře Kanagawa. Bude probíhat po dobu dvou měsíců od 1. listopadu do 27. prosince. Půjde o jeden z největších experimentů svého druhu, zapojí se do něj 500 chodců a 200 řidičů. Chodci budou největším japoským mobilním operátorem NTT DoCoMo vybaveni mobilními telefony schopnými sledovat pomocí GPS jejich pozici a přenášet ji do navigačního systému testovacích vozů Nissan, které zas automobilka poskytne zmíněným řidičům. Cílem je snížit nehodovost, zvýšit plynulost dopravy, a tím i snížit spotřebu paliva a emise. Nissan začal v malém testovat tento systém už v dubnu 2007, nicméně takhle velký test v reálném prostředí proběhne poprvé a může přinést velmi zajímavé výsledky. Má ověřit efektivitu systému a zároveň poskytnout data pro další optimalizaci celého systému.

Citroen C3 Picasso

Citroen C3 Picasso získá mikro-hybridní pohon

Byla to francouzská automobilka Citroen, která před čtyřmi lety představila a začala masově nasazovat technologii Stop & Start pro snížení spotřeby paliva. Od té doby se k podobnému kroku odhodlala řada dalších automobilek. Na rok 2010 chystá Citroen nové diesely Citroen C3 Picasso, které budou vybaveny nejen druhou generací Stop & Start systému, ale navíc regenerativním brzděním. Tomuto celku pak automobilka říká „mikro-hybridní systém“. Regenerativní brzdění pomůže dále snížit emise i spotřebu, ale i cenu. Diesel Citroen C3 Picasso bude samozřejmě vybaven filtrem pevných částic, kombinovaná spotřeba má být úžasných 3,3 l/100 km při emisích 110 g/km.

Mazda MX-5

Mazda MX-5 jako sportovní diesel či hybrid?

O automobilce Mazda je poslední dobou slyšet v souvislosti s alternativními pohony a novými auty čím dál tím častěji. Informovali jsme o snaze redukovat hmotnost budoucích modelů, stejně jako o vývoji vodíkového rotačního motoru. Nejaktuálnější zprávy ze stáje Mazda se týkají nového modelu sportovního vozu Mazda MX-5, který je připravován na rok 2009. Podle neoficiálních informací bude novinka odpovídat všem snahám Mazdy o snížení spotřeby, včetně redukce hmotnosti. Nový dvoumístný sporťák má být menší a lehčí zhruba o 10%. Zároveň Takao Kijima, programový manažer projektu Mazda MX-5 potvrdil, že automobilka přemýšlí také o jiném typu pohonu než jen benzinovém čtyřválci. V úvahu připadá hybrid (benzin-elektřina), případně diesel. „Šance na hybridní nebo dieselový motor jsou vyšší než 50%,“ řekl Kijima magazínu Drive.com. Faktem je, že hybridní verze by pro inženýri Mazdy znamenala velkou výzvu – hybridní pohon znamená složitější konstrukci, více součástek, a tedy i vyšší hmotnost. Ani diesel to nemá jednoduché, dieselové motory jsou také těžší. Kijima však tvrdí, že hlavním cílem je snížení emisí skleníkových plynů, a že automobilka se bude všemožně snažit tohoto cíle dosáhnout. Kromě přemýšlení o alternativním typu pohonu především integrováním pokročilých technologií jako je přímé vstřikování.

Honda připravuje hybridní motorky

Včera jsme psali o tom, že prodej skútrů v USA strmě stoupl. Dnes tu máme aktualitu z . , známý výrobce a automobilů, oznámila, že do roku uvede na trh hybridní motocykly a od roku 2011 pak také malé . Hybridní motocykly Honda budou k dispozici v kubaturách od 200 ccm do 1000 ccm s údajně až 50% paliva. Výrobní ceny by měly být sníženy díky pokrokům v oblasti miniaturizace hybridního pohonu a využitím stejných komponent jako v hybridních automobilech. Honda nabídne také nové a následníka motocyklu Cub s motorem o velikosti 50 ccm a 125 ccm. Dojezd prvních malých elektromotorek Honda by se měl pohybovat kolem 30 km.

Mazda Kiyora koncept

Pařížský autosalon: futuristický koncept Mazda Kiyora

Pařížský autosalon se blíží, a tak tu máme další chystanou zajímavost. Japonská Mazda se chystá na místě představit koncept Mazda Kiyora, což v překladu znamená „čistý a ryzí“. Jedná se o kompaktní, lehké městské auto, které má reprezentovat harmonii mezi požitkem z jízdy, šetrností k životnímu prostředí a dlouhodobou vizí vývoje technologie Mazda směrem k udržitelnosti. Hlavním designovým tématem při návrhu konceptu Kiyora byla voda, čemuž také odpovídá vzhled automobilu a jeho zahnuté křivky. Jako motor poslouží moderní čtyřválec s přímým vstřikováním a unikátním Smart Idle Stop systémem pro snížení spotřeby paliva a nízké emise. Význam zde samozřejmě má také aerodynamika vozidla.

BMW Z4 Roadster

BMW: konec sporťáků, začátek šetrného přístupu?

Nizozemskému magazínu Autotelegraf se podařilo uskutečnit zajímavý rozhovor s Klausem Draegerem, což není nikdo jiný než člen správní rady automobilky BMW zodpovědný a vývoj „šetrného“ technologického programu EfficientDynamics. Jedná se o soubor úsporných opatření, které snížují spotřebu i emise, a přesto zvyšují výkonnost. V současné roce bude těmito technologiemi vybaveno už na 850 000 automobilů značky BMW a je všeobecně známo, že její dieselové motory mají nejnižší spotřebu prakticky ve všech kategoriích. A podle Draegerových slov to vypadá, že právě úspornost se má stát novým mottem celé automobilky. Přitom až doposud byla BMW značkou nejen luxusních limuzín, ale i výkonných sportovních vozů typu BMW Z4.

Španělsko - elektromobily zde čeká velký rozvoj

Španělsko chce mít na silnicích 1 milion elektromobilů do roku 2014

ohlásilo záměr mít do roku 2014 na silnicích až 1 milion . Vláda premiéra Zapatery to počítá jako součást velkého plánu na energií a celkové zvýšení energetické efektivity země. Španělský ministr průmyslu, obchodu a turismu Miguel Sebastian řekl, že plán by měl být schválen již během následujících dní a následně rozjížděn už od letošního roku. „Elektromobily jsou budoucnost a hlavní činitel nové průmyslové revoluce,“ řekl Sebastian. Španělsko se touto iniciativou, na kterou hodlá vyčlenit až 245 milionů euro (zatím není jasné na co – zda na , , podporu pro výrobce či jiné incentivy), snaží podobně jako další země snížit svou závislost na drahé ropě. Kromě toho se dnes ve Španělsku také začíná ve velkém využívat solární energie v . Mimochodem, plány na rapidní rozvoj elektromobilismu už ohlásilo také , , a další země.

Toyota radí: jezděte méně!

Aneb dobrá rada nad zlato. Oblíbený Open Road Blog automobilky Toyota má pro malé Američánky několik exkluzivních a zaručeně účinných rad jak snížit výdaje za pohonné hmoty. Tak první a hlavní zní: „jezděte méně!“ Toho bychom se nikdá nenadáli, však? „Jezděte do obchodu na svém horském kole,“ zní lépe, protože i v ČR už se pro popojíždění do 1 km vzdáleného obchodu, když se jede pro noviny a pět rohlíků, často využívá dvoutunová nákupní taška na čtyřech kolech. Další rady týkající se vyhýbání různých drive-inům, vypínání motoru na dlouhých semaforech a podobně přinášejí, jak autor příspěvku sám přiznává, jen malé úspory. Ale jsou to úspory a v konečném důsledku mohou mít pozitivní vliv.