metro v Bilbau

Bilbao má metro na zelenou energii

Bilbao, město o 350 000 obyvatelích na severu Španělska (oblast Baskicka), se může pochlubit světovým unikátem. Jeho metro je totiž ze 100% napájeno z obnovitelných zdrojů energie. To znamená, že ročně se ušetří zhruba 46 000 tun CO2 (zhruba ekvivalent znečištění z 8000 aut, která by každý rok najela 30 000 km). Takže se to vlastně sčítá – použijete-li metro, už tak šetříte životní prostředí. Použijete-li metro napájené zelenou energií, šetříte ještě víc. Čistou energii poskytuje společnost Naturgas. Vozy metra byly zároveň vybaveny technologií regenerativního brzdění, která ukládá energii pro pozdější využití při rozjezdu a akceleraci. Projekt je součástí rozsáhlé iniciativy směrem ke snížení emisí oxidu uhličitého.
metro v Bilbau jezdí na obnovitelné zdroje energie

doprava v Pekingu

Peking zavádí přísná dopravní omezení

Čína a životní prostředí, to je téma stejně velké jako Říše středu sama. Peking byl dlouhou dobu „výstavním kouskem“ v negativním smyslu – velkoměsto zamořené emisemi, dusící se smogem a výfukovými plyny z milionů automobilů a především dopravních zácp. Ani nedávné Olympijské hry se neobešly bez omezení dopravy, která přesto nepřinesla příliš povzbudivé výsledky – šlo o krátkodobé omezení. Nyní začaly v Pekingu platit nová dopravní omezení, jejichž cílem je dostat ze silnic na 800 000 automobilů. Hlavním cílem je podle oficiálních představitelů města samozřejmě snížení znečištění ovzduší. Dvouměsíční omezení během Olympiády a Paralympiády znamenalo odstranění dvou milionů automobilů ze silnic a 120 000 tun emisí. Minulý měsíc se na 400 000 obyvatel města zúčastnilo diskuse nad tím, zda tato omezení ponechat – polovina byla pro. Podle nového zákona tak budou moct na silnice v určité dny pouze auta, jejichž poznávací značka končí tím správným číslem. V pondělí jsou to například značky končící jedničkou nebo šestkou. Nový zákon prozatím poběží ve zkušební lhůtě až do 10. dubna 2009. Peking se snaží také podporovat zaměstnavatele, aby umožnili zaměstnancům pracovat z domu, případně flexibilně podle situace. Zlepšení se dočká také hromadná doprava, například do roku 2010 přibude dalších 100 km metra, do roku 2015 už má být pod Pekingem 561 km metro linek.