V Praze je městská hromadná doprava poměrně dobře využívána. Vyššímu počtu cestujících by pomohl vzrůst parkovacích míst. Dopravní podnik Praha ale nespí na vavřínech a usilovně pracuje – např. kupuje nové tramvaje. Nejen tyto informace zazněly na konferenci Trendy Evropské dopravy 2012, která se uskutečnila v druhé polovině května v Praze.
foto: DPP
Vedoucí oddělení rozvoje dopravních systémů a BESIP v TSK Praha Vladimír Kadlec uvedl, že po roce 1990 došlo k dramatickému nárůstu v počtu automobilů a růst se dosud nezastavil. Nicméně dělba přepravní práce v Praze je v mezinárodním srovnání velmi dobrá, třetina je automobilovou dopravou, hromadná doprava má téměř polovinu a zbytek je pěší a cyklistická doprava.
Chce to více parkovacích míst
Cílem plánovačů je snížit cesty auty po městě. Co by pomohlo většímu využívání MHD jsou podle nich parkoviště Park + Ride (P+R). Nyní má Praha 17 takových parkovišť ve 13 lokalitách, které celkem pojmou tři tisíce aut.
Vídeň zlevňuje MHD, chce čistší ovzduší
Vzdejte se auta, dostanete hromadnou dopravu zdarma – ve Španělsku
Konference Dopravní obslužnost v ČR nabídne témata věnovaná hromadné dopravě
Návaznost je zde zejména na metro (nejvytíženější jsou u „céčka“), občas i na železnici. Místa se však začínají kolem šesté ráno zaplňovat a brzy jsou plná. Ambicí ale je dostat se na 20 000 stání.
O stavu obsazenosti informují dynamické cedule, před jízdou je možné podívat se na internet. Ovšem to samo o sobě volné místo „nevykouzlí“. Je tedy třeba zvyšovat kapacity, a jelikož nelze zvětšovat plochu, budou řešením objekty.
Například na Depu Hostivař proto vzniknou pilotní projekty lehkých montovaných staveb a tato parkoviště budou stavěna v koordinaci s rozvojem dopravy v hlavním městě i za jeho hranicemi.
Jan Šurovský, technický ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) uvedl, že DPP je největším odběratelem energie v hlavním městě a také největší zaměstnavatel. Za den přepraví více jak 3 miliony cestujících.
Metro D nebude, nejsou na něj peníze, říká primátor Svoboda
Dopravní podnik převzal poslední nové soupravy metra série M1
Nejvíce náročné na spotřebu elektrické energie je pochopitelně metro, které ale také každý den přepraví nejvíce cestujících. Nejezdí ale v noci, zatímco tramvaje jezdí de facto stále. Noční provoz tramvají přináší ale podle Šurovského občas problémy s hygienou.
Dopravní podnik při modernizaci infrastruktury proto myslí na hluk a snaží se, aby provoz na rekonstruovaných tratích byl co nejtišší. A to i přesto, že do roku 2022 má DPP udělenou hlukovou výjimku.
Nové tramvaje v hlavním městě
Ale nepracuje se jen na tratích. V roce 2000 byla rovněž zahájena modernizace tramvajového vozového parku, která potrvá do roku 2018. Jen mezi roky 2000 a 2008 bylo nakoupeno 350 vozů a další jsou nakupovány postupně.
Modernizovaly se rovněž stávající nízkopodlažní vozy. Šurovský si je vědom, že má Praha stále nízký podíl nízkopodlažních vozů. Po dokončení modernizace bude výrazně vyšší, i když ne stoprocentní.
Staré vozy se postupně vyřazují a zhruba v roce 2016 by měly přestat jezdit po Praze tramvaje bez rekuperace elektrické energie při brzdění.
Zatímco pamětníci si jistě vybavují osmdesátá léta, kdy byly k dispozici jen vozy T3, nyní je rozmanitost podstatně vyšší. V ulicích je spousta různých modifikací starších vozů a navrch ještě moderní tramvaje od Škodovky. Dopravní podnik chce prý tuto roztříštěnost o něco snížit.
Dopravní podnik myslí i na autobusy, i když se nejedná o tak důležité spoje jako metro nebo tramvaje. Autobusová doprava je v DPP prý vnímána pouze jako doplňková součást dopravy, ač podstatná.
Po vodě je to rychlejší
Konference neopomněla ani na vodní cesty, o kterých hovořil Jan Skalický z Ředitelství vodních cest ČR. Vedle přívozů fungují v metropoli také tzv. vodní tramvaje. Ty mají ale smysl jen když jsou rychlejší než pozemní doprava.
A to jsou. Člověk se za pět minut dostane na elektrické lodi ze Smíchova do Podolí a to celoročně. Kdyby jel tramvají nebo autobusem, zabere to několikanásobně více času.
Pražské metro v kontextu Evropy
David Krása zastupující Metroprojekt Praha uvedl, že metrem jezdí více než půl miliardy lidí ročně (578 000 000), to je více než milion a půl za den. To je vysoké číslo i v evropském kontextu. Může se to sice zdát málo v porovnání s Paříží nebo Londýnem, ale vzhledem k hustotě sítě to není tak špatné číslo. Naopak třeba oproti Římu je hromadná doprava v Praze využívána velmi často.
Délka pražského metra je 59,1 kilometru a stanic je aktuálně 57. Nejvytíženější stanicí je Můstek, kde denně projde 188 000 lidí. V obou směrech projede každý den mezi stanicemi I. P. Pavlova a Vyšehrad 292 000 cestujících, což je v Praze nejvytíženější úsek mezi dvěma stanicemi. Nejvíce vytížená je trasa C, ale zejména v centru jsou využívány všechny linky.
Krása mírně překvapil prohlášením, že současné trasy metra A, B a C jsou vybaveny vzájemně nekompatibilním zabezpečovacím zařízením. Na vině je vývoj technologií a vozidla nyní nemohou přejíždět z jedné trasy na jinou.
Nejstarší zařízení je na trase B, naopak na trase C je moderní. Zde strojvůdce jen zavírá dveře a sleduje, zda není v trati překážka, rozjezdy, vlastní jízda i brzdění se dějí automaticky.
Krása se věnoval i ceně za výstavbu metra. Jsou prý i města v Evropě, kde se stavělo dvakrát dráž, než jak se počítá u pražské trasy D. Plus MHD v Praze je podle Krásy ve faktu, že je jedna z nejlevnějších. Silnou stránkou je také zpracování jízdních řádů.
Nevýhodou v Evropském srovnání pak je spojení na letiště, automaty na jízdenky jen ve stanicích metra a bezbariérový přístup – některé stanice metra jsou stále bez výtahů a eskalátorů.
Jakožto obyvatel Liberce
Jakožto obyvatel Liberce naorpsto souhlasedm. Tramvaje medsto po 5 minute1ch jezded po 10 nebo taky vůbec (pokud tedy na ještědu nezačedne1 nějakfd ze1vod, to vozed tramvaje vzduch každe9 3 minuty). A polovina tramvajed mne vyhoded na fedgnerce grh
zajděte si k lékaři,
zajděte si k lékaři, máte asi nějaký neurologický problém
V tomhle případě máme i
V tomhle případě máme i my problém poznat zda se jedná o spam-robota nebo člověka s neurologickým problémem, případně špatnou klávesnicí 🙂
Zajímavý článek, jen mi
Zajímavý článek, jen mi tam chybí autobusy, kterými denně jezdím. Asi nejsou dost „eko“, i když norma Euro 5 EEV není totéž co staré Karosy.
Nie je ta fotka nahodou z
Nie je ta fotka nahodou z Brna?
Skutočně nie je
Skutočně nie je