Na letište Praha Ruzyně povede tramvaj

Nejprve měla na letiště Praha Ruzyně vést příměstská rychlodráha, odbočka z modernizované železnice do Kladna. Pak přišlo na řadu prodloužení metra z Motola. Teď Dopravní podnik hl. města Prahy ústy svého ředitele Martina Dvořáka navrhuje, aby na letiště vedla tramvaj.   

Zprávu přinesl jako první server iDnes.cz. Cituje , šéfa Dopravního podniku:

„Začali jsme jednat s městem, letištěm a dalšími institucemi. Praha potřebuje kolejovou dopravu na letiště a vzhledem k tomu, že metro je drahé, bude ještě dlouho trvat, pokud se vůbec postaví. Nejlevnější a nejrychlejší variantou by byla tramvaj.“

Poprvé se zmínky o možnosti tramvajového spojení na letiště objevily už v polovině roku 2010, např. na webu iHNed.cz.

Tramvaj? Teprve až bude metro do Motola

Podle Aktuálně.cz je však celý projekt teprve na počátku. Jde pouze o jednu z navrhovaných variant a DPP ještě ani nezačal s tvorbou analýz.

V květnu 2009 bylo schváleno 11 mld. Kč na prodloužení metra do stanice Motol. Záměr ve volbách 2010 potvrdil také nový primátor . Ten se podle nově také kloní k tramvajovému spojení na letiště.

Nový kus směrem do Motola, na kterém se v současné době pracuje, by měl být hotový zhruba do roku 2014. Teprve pak by bylo teoreticky možné jeho prodloužení dál až na letiště Ruzyně.

Místo toho se ale nejspíš právě tehdy začne budovat tramvajové spojení. Tramvaj by mohla na Ruzyň začít jezdit zhruba v letech 2015 až 2016. Mělo by se jednat o speciálně přizpůsobené tramvaje pro provoz na letiště – rychlejší a prostornější.

Co na to Strana zelených?

Strana zelených na nový nápad s tramvají reaguje ústy předsedkyně pražské pobočky Petry Kolínské:

„Není sporu, že letiště by mělo být propojené s centrem Prahy kolejovou dopravou. Je třeba zvážit náklady na stavbu trati i její provoz, a také využitelnost spoje pro další obyvatele Prahy a středních Čech.“

Za zdaleka nejhorší variantu Zelení považují metro, ale význam tramvaje je podle nich také sporný. Kolínská pokračuje:

„Středočechům nepomůže, dopravní zátěž Prahy 6 plynoucí z každodenního cestování Kladeňáků do hlavního města a zpět domů, nesníží. Letiště i Kladno dokáže za přijatelné náklady obsloužit jedině .“

Původně navrhovaná rychlodráha má výhodu v tom, že pokračuje z letiště směrem do Kladna. Mezi Prahou a Kladnem každý den cestuje více než 20 000 lidí, nejvíce v celé .

Přednost má železnice

Tramvaj by Zelení řádi viděli jinde. Praha podle nich potřebuje přednostně tramvajové propojení se Suchdolem a s Prahou 8. V roce 2009 nicméně Kolínska upřednostňovala před prodloužením trasy A raději novou linku metra D z centra do Krče a dál.

Nové tramvajové spojení na letiště Ruzyně by mohlo v oblasti zastávky Dlouhá Míle navazovat na plánovaný terminál MHD a PID v návaznosti právě na modernizovanou příměstskou železnici Praha – Letiště – Kladno.

Praha tramvaj na letiště Ruzyně - mapa
Myšlenka tramvajové tratě na letiště je stará více než 15 let. Zdroj a mapa: TrolejbusyvPraze.net

Modernizace železniční trati Praha – Kladno s připojením na letiště Ruzyně je v současné době jednou z nejrozsáhlejších připravovaných dopravních staveb v České republice.

Rychlodráha Praha – Kladno

Výrazně ulehčí obyvatelům Kladna a okolí každodenní dojíždění, pozvedne úroveň dopravy mezi centrem hlavního města a ruzyňským letištěm a umožní klidnější bydlení a zvýší atraktivitu okolí zastávek i trati v Praze 6 a 7.

V březnu 2010 se projekt modenizace nacházel ve stavu přípravy záměru. Vzhledem k dopadům se podle oficiálních stránek špatně odhaduje načasování realizace projektu.

Dokončeno bylo tehdy kladné projednání se správci inženýrských sítí, zbývalo dořešit podrobnosti požárně-bezpečnostního řešení stavby v souvislosti s průchodem trasy parkem Stromovka. Podle iDnes.cz se aktuálně čeká na posudek vlivu stavby na životní prostředí.

Ten ale bohužel čeká na plánované rozšíření pražského letiště Ruzyně. Správa železniční dopravy jej tedy dostane nejdříve v roce 2014. A teprve poté se bude moct začít se stavbou.

To je hlavní důvod, proč Praha chce mít alternativu v podobě tramvají, případně později také metra.

10 Comments on “Na letište Praha Ruzyně povede tramvaj”

  1. Celé tyhle diskuse pramení
    Celé tyhle diskuse pramení z toho, jakým neuvěřitelným způsobem se v Praze metro staví. Tuneláři z Metrostavu prostě dál kopou po sovětsku tunely i pod poli na předměstích. (Samozřejmě na objednávku magistrátních loupežníků, kteří na tom taky nepochybně vydělávají.) Místo toho, aby se metro jako všude v normálním světě stavělo na předměstích na povrchu a tedy fungovalo jako příměstská železnice. Ale to by pravda, padl de-facto monopol Metrostavu, a stavělo by se rychleji a úsporněji…

    1. Nezapomínejte na hluk. Pak
      Nezapomínejte na hluk. Pak vychází po všech stránkách výhodněji trolejbus nebo bus (třeba na CNG) a ten může jezdit od konečných metra. Praha někdy hýří penězi, jako by byla rozmařilým miliardářem (že, pane Béme). Přitom na rozumnější věci se investice odkládají. (Ony ty drobnosti za tunely a korupci nestojí, že pane Béme). Pořád mi nejde na rozum, jak může být ten, kdo vyleze osmitisícovku, pořád stejnej kripl. Jsou mezi nima frajeři, hlavně ti mladší, nezkušení, ale vyloženej parchant nikdo.

      1. Řekl bych, že v polích u
        Řekl bych, že v polích u letiště o hluk moc nejde. Ostatně hluk z R7 a Pražského okruhu a z přistávajících a startujících letadel je asi větší, než z toho povrchového metra.

        Bus už na letiště jezdí – ze Zličína a z „Kulaťáku“ – bez ohledu na vzdálenost k té konečné to má asi tři problémy:
        – zdržení při přestupu a tahání kufrů od autobusu na to metro
        – kolize s automobilovou dopravou (hlavně u té 119).
        – sdílení s cestujícími, kteří nejedou až na letiště, tudíž tlačenice při nástupu, obtížné umístění zavazadel, … (zase 119)

        Tyto problémy ani prodloužení tramvaje na letiště nevyřeší, takže metro je legitimní varianta.

        Ale nevím, proč se vlastně vzrušujeme – Ruzyně je stejně jen málo významné provinční letiště, Praha rozhodně není centrem mezinárodního obchodu a businessu. Těch pár turistů to stávající dopravou zvládne a pár businessmanů, co sem lítá si vezme taxíka (za 20-30 minut v pohodlí až do centra).

  2. Pro začátek by to chtělo
    Pro začátek by to chtělo zapojit pražský mozeček a nahradit autobusy pro městskou dopravu autobusy pro zájezdovou dopravu.
    Obvyklý cestující na letiště má minimálně 20 kg zavazadlo a tato zavazadlo se v autobusech pro měststkou dopravu přepravovat prostě nedá!!!

  3. Když jedu na letiště, tak
    Když jedu na letiště, tak „spěchám“ na letadlo. Takže pomalejší tramvaj (než stávající autobus „kopírující“ navrhovanou trasu) je zbytečný luxus. (Někdo také jezdí linkou 100 ze Zličína – tomu je také tramvaj na nic.) Metro na letiště je také luxus (i do Motola, ale to už se nedá zastavit) a lepší by byla trasa D (nezúsporovaná – metro také mělo být původně podzemní tramvaj a jak by to dopadlo …), do které se nikomu nechce (neponese hned ovoce). Cestování na Kladno se nevyřeší další trasou, ale změnou chování lidí.

    1. Nu nemyslím si,že by
      Nu nemyslím si,že by tramvaj byla pomalejší.Pokud by se pro její provoz vytvořil koridor,oddělený od ostatní dopravy tak jí nebude nic omezovat a bude prakticky fungovat jako příměstská železnice.Vše je o financích a úsporách.Metro je díky své izolovanosti najrychlejším a nejklidnějším dopravním způsobem.Ale asi i tím nejdražším,ražba tunelů,pokládka kolejové sítě se zabezpečením.Tramvaj je levnější variantou,ušetří se na budování tunelů,ale pro plynulost a rychlost dopravy je dobře tuto dopravu oddělit od ostatní silniční dopravy.U moderních tramvají není problém jezdit i rychlostí sto km.Zdržování této dopravy je tedy omezováním ostatními účastníky městské dopravy.Osobně si myslím,že perspektivnějším řešením a levnějším je vsazení na silniční hybridní nebo elektrobusovou dopravu,kde se ušetří na budování tratí,trolejového a měnírenského zázemí.

      1. No akorat bych doplnil, ze
        No akorat bych doplnil, ze ve velkych mestech to metro i pres obrovsky naklady neni az tak drahe v prepoctu na pocet prepravenych cestujicich – nekde jsem videl v clanku rozpoctove naklady a metro vychazelo dokonce levneji nez bus a tramvaj …. samozrejme to plati jen v huste obydlenych oblastech, kde jezdi metro v kratkych intevalech a plne lidi – ne pro cestu na letiste pro par lidi…

        1. Ano nepřu se,ale měl jsem
          Ano nepřu se,ale měl jsem na mysli výstavbu a následnou údržbu.V mnoha případech návratnost investice do výstavby a údržby nelze zastřešovat občanskou obslužností,protože mnozí z pohodlnosti a „prestiže“ si neodpustí městské cestování svým medákem.Z příměstské dopravy víme,že tam se zatím „vyplácí“ pouze dělnické a školní spoje,ostatní jsou ztrátové,ale musí být zachovány pro minoritní cestující tuto dopravu užívající k cestám k lékaři nebo nákupem.

Napsat komentář