Nissan Leaf

Nissan Leaf (2011)

Japonská automobilka Nissan uvede na trh během přelomu let 2010/2011 sériový rodinný elektromobil Nissan Leaf. Po jde o další z prvních vlaštovek nové éry automobilismu. Plně elektrické auto bez jakéhokoliv fosilního paliva spoléhá pouze na elektromotor a lithium-iontové baterie.

baterie Panasonic

Další pokroky na poli li-ion akumulátorů

Japonský výrobce Panasonic v nedávné době oznámil vývoj nových li-ion akumulátorů. Jedná se o typ 18650 u kterého došlo k navýšení kapacity na 3400 a 4000 mAh. Přitom dnes běžné baterie mají kapacitu od 2000 do 2600 mAh a nejlepší vyráběné akumulátory dosahují kapacit 2900 mAh. Hitachi a Hitachi Vehicle Energy Ltd. se zase chlubí, že jejich nově vyvinuté li-ion akumulátory mají až 5x větší kapacitu než předchozí typ, a navíc jsou schopny dodat extrémní výkony na jednotku hmotnosti.   

nanotechnologie - silikon

Baterie budoucnosti z Rakouska

Vědci z Univerzity technologií ve Štýrském hradci vyvinuli nový akumulační materiál, který umožňuje uložení mnohem většího množství elektrické energie v jednotce objemu než současné li-ion technologie. Vyvinuli metodu, která používá křemíku pro zvětšení kapacity lithium-iontových baterií. Kapacita takto vzniklých baterií je až desetinásobná v porovnání se současnými li-ion bateriemi.  

Výzkum je prováděn s podporou firmy Varta Microbattery. Celý projekt nese název „NanoPoliBat“ a v nedávné době již byl předložen patentovému úřadu. Tato technologie obsahuje množství nových poznatků, které mají vést k vytvoření nového typu baterie.

nanotechnologie - Jan Procházka - Advanced Materials

Nanotechnologie v Česku: pokročilé baterie i chytré nátěry

Jméno Jan Procházka je známé především v oblasti chemie, a to ještě převážně za oceánem. Emigrant, který se před několika lety vrátil, si s sebou ze Spojených států přinesl také kvantum znalostí v oblasti nanotechnologií. V České republice vstoupil do společnosti Advanced Materials JTJ s.r.o., která se zabývá vývojem pokročilých nano-materiálů. Využití? Nátěry, které dokáží čistit vzduch a lithové baterie, které by mohly sloužit budoucím automobilům či elektromobilům.

„Naše baterka začíná tam, kde končí limity dnešních baterií.“

Jako vystudovaný inženýr chemie se Jan Procházka oblasti nanotechnologií věnuje od roku 1997. Tehdy pracoval pro jednu z největších těžebních společností světa. Snažil se pro ni vypracovat postupy, které by pomohly snadněji extrahovat požadovaný substrát z vytěžené horniny. Vedlejším produktem tohoto rozsáhlého výzkumu byly také nové objevy v oblasti nanočástic, především v možnostech využití TiO2, oxidu titaničitého.

BMW Active Hybrid X6

BMW chystá další hybridy

Před časem bavorský výrobce luxusních limuzín překvapil všechny příznivce alternativ, když ohlásil dva hybridy v podobě BMW X6 (Active)Hybrid a ActiveHybrid 7. Právě model BMW X6 ActiveHybrid, SUV s osmiválcovým motorem, točivým momentem 780 Nm, zrychlením během 5,6 s na 100 km/h a spotřebou 9,9 l/100 km, byl nedávno oficiálně představen v USA.  

BMW Active Hybrid X6 BMW Active Hybrid X6 BMW Active Hybrid X6

Při té příležitosti se magazínu Autocar.co.uk podařilo vyzpovídat Petera Tünnermanna, hlavní postavu celého projektu, o plánech BMW týkajících se hybridních aut. X6 a ActiveHybrid 7 jsou první dvě vlaštovky, nicméně BMW považuje podle Tunnermannových slov elektrifikaci v oblasti osobní dopravy za čím dál tím důležitější.