Další pokroky na poli li-ion akumulátorů

Japonský výrobce Panasonic v nedávné době oznámil vývoj nových li-ion akumulátorů. Jedná se o typ 18650 u kterého došlo k navýšení kapacity na 3400 a 4000 mAh. Přitom dnes běžné baterie mají kapacitu od 2000 do 2600 mAh a nejlepší vyráběné akumulátory dosahují kapacit 2900 mAh. Hitachi a Hitachi Vehicle Energy Ltd. se zase chlubí, že jejich nově vyvinuté li-ion akumulátory mají až 5x větší kapacitu než předchozí typ, a navíc jsou schopny dodat extrémní výkony na jednotku hmotnosti.   

Tyto akumulátory jsou určeny pro výkonové použití zejména pro použití v , kde přijde vhod jejich zvýšená bezpečnost a možnost poskytovat špičkově vysoké výkony.

Akumulátory mají energetickou hustotu 120 Wh/kg a jsou schopny dodat 2400 W/kg. Nově vyvinuté články mají rozměry 146 x 110 x 30mm a jeden článek váží 0,75kg. Kapacita takového akumulátoru je 25 Ah.

Vzorky akumulátorů budou dostupné na jaře tohoto roku, zárověň je možné si je prohlédnout na prvním ročníku výstavy International Rechargeable Battery Expo, která se bude konat v Tokiu od 3. do 5. března tohoto roku.

Vrátíme se k akumulátorům Panasonic. U těchto akumulátorů byl vylepšen materiál na obou elektrodách. Kladná elektroda je založena na niklové sloučenině (LiNiO2), jako záporná elektroda byl použit uhlík u baterie s menší kapacitou (3400 mAh) nebo sloučenina křemíku u výkonnější baterie.

Předpokládané použití těchto baterií je jak v noteboocích a elektrickém nářadí, tak i ve velkých bateriových modulech pro elektromobily nebo jako vyrovnávací akumulátory pro domácí fotovoltaické systémy.

Předpokládaná dostupnost těchto akumulátorů je počátek roku 2012 pro akumulátory s kapacitou 3400mAh, respektive počátek roku 2013 pro 4000 mAh akumulátory.

Mimochodem, elektromobil Tesla Roadster používá bateriový modul složený z článků 18650.

Ecofriend, Panasonic

78 Comments on “Další pokroky na poli li-ion akumulátorů”

  1. A co sa tyka CEZu, tiez by
    A co sa tyka CEZu, tiez by som to propagoval, ked by som si mal zvysit predaj elektriny. Inak, tej je v EU prebytok vdaka Francuzskym atomkam. Osobne si myslim, ze je to riesitelne…postavit atomky a cez noc nabijat auta za lacnu a ekologicku atomovu energiu…Urcite nie plyn (CO2->oteplovanie planety). Alebo viete vyrobit lacnejsie ako 1,2Kc/kWh? Samozrejme bez dotacii…

    1. Přebytek elektřiny v
      Přebytek elektřiny v Evropě rozhodně není – tedy rozhodně NE přes den a NE v dlouhodobém horizontu…
      Lze očekávat, že za takových 5-7 let začne být situace kritická – vývozci (např Francie a ČR) budou potřebovat vyrobenou energii především pro sebe a dovozci (například Rakousko) nebudou schopni svoji potřebu pokrýt vlastními zdroji..
      ČR by měla mít tuším dostatek elektřiny do roku 2020…

  2. Zhruba som si zbehol
    Zhruba som si zbehol diskusiu, pripada mi, ze jedine Fanda tu ma ako take technicke a triezve nazory. Tiez si staviam Ebike a z tych prispevkov, co som tu cital mnohi su zial len obetou marketingovych blabolov firiem snaziacich sa predat Emobily. 1.vec-fyziku neoklames, takze ked niekto porovnava nejakych 16kW EV s cca 74 kW pri nafte, tak to je do neba volajuca hlupost, ale budis. Podla mna ten odhat celkovych strat (aero odpor, valivy odpor, ucinnost pohonneho systemu atd) povedzme pri 80-ke je isto viac ako 16kW. Ono ta priemerka aku uvadzaju Emobily urcite nebude podla tej istej normy ako pri beznych autach. Dnes letia LiFePo4 a tie su teda pekne drahe. A to aj v Cine, odkial som to kupoval ja. A kto si mysli, ze to nabije za 20 minut pri kavicke na pumpe, je mimo. Tieto baterky nie su na to konstruovane a ked to budete nabijat silnejsie, tak zas nepocitajte z tou zivotnostou 2000 cyklov ale nasobne nizsou. A ked chcete baterky, ktore sa rychlo nabijaju, zas nemaju taku zivotnost. Nemozete mat vsetko, je to tak aj v zivote. Samozrejme, pise sa vselico, ale treba to aj odskusat. Takze ten odhad, ze baterky stoja povedzme 200 000 Kc mi prijde realny. A vobec, podla mojich prepoctov to vlastne ani nie je vobec pri dnesnych cenach baterii navratne. A to som neratal, ze nejaky ten clanok urcite rachne. A klima? Vieste aku ma vykon klima? Zabudnite pri EV. A kurenie? To by ste museli baterky mat 1,5x vacsie. Navratnost mi prijde tak pri skutroch realna. Fyziku proste neoklamete. Vidim to realne az pri lepsej technologii baterii+superkondenzatorov, ktore sa stale zlepsuju ale dnes…zabudnite.

    1. Při teoretické, nejspíše
      Při teoretické, nejspíše dost nadsazené, ceně (ceníky mi z Číny přijdou až po čínském Novém roce, rsp. dovolené) 200 000 CZK je čistě palivová rentabilita pod 500 000 km, tedy teoreticky cca 2500 cyklů…
      Náklady na údržbu spalovače, u EV neexistující, by tu rentabilitu ještě o dost vylepšily…

      Co se porovnání týče, jediné tu bylo ode mne a spočívalo v porovnávání reálné spotřeby paliva…
      Žádné zmínky o porovnávání „16kW EV s cca 74 kW pri nafte“ jsem si nevšiml – krom toho netuším odkud bereš tu hodnotu 74 kW a jak s tématem souvisí…?

  3. No vcelku búrlivá
    No vcelku búrlivá diskusia. Ja tovidím tak, že najprv sa rozšíria vozidlá ako je Chevrolet Volt – tam je možné uspokojiť obidve skupiny zákazníkov t.j. tých, čo chcú väčší dojazd a tých čo dochádzajú na krátke vzdialenosti. Čo sa týka počtu áut v rodine, je to na finančných možnostiach…
    No aj nie som zastánca malých vozidiel pre dve osoby – ak beriem do úvahy ich úžitkovú hodnotu, potom mi pripadajú dosť drahé.
    Čo sa týka cien, myslím že v hlavnej miere ich určuje zákazník. Výrobok ktorý nespĺňa moje požiadavky proste nekupujem.
    Ešte sa vrátim k dojazdu elektromobilov:
    Tých 200km, čo sa tak akosi štandardne ponúka je málo. Ono to totiž platí pri pomerne nízkej maximálnej rýchlosti + ak vezmeme do úvahy naše podnebie, v zime sa ešte viac scvrkne.
    Navyše neexistuje sieť nabíjacích staníc, takže v tomto smere je potrebné ešte veľa urobiť. Závidím krajinám, kde sa to už začalo. No ale ľudia chcú cestovať aj do zahraničia – takže prichádza k slovu aj štandardizácia.
    No a zákazník to nebude chcieť, keď nemá istotu, že sa dostane do cieľa.
    Nepochybujem, že elektromobily sú budúcnosť, ale súvisí to s vybavenosťou.
    Čo sa týka ceny batérií, zdá sa nám vysoká, ale na druhej strane životnosť vozidla je vyššia ako u spaľovacieho motora.
    Plus verím, že ceny pôjdu na rozumnú úroveň. Ak nie, nikto ma nedonúti kúpiť si elektromobil – a platiť za to ako za luxus a tváriť sa, že sme ekologický – keď 90% ľudí si to nebude môcť dovoliť….

    1. 1) Citlivost na chlad byla
      1) Citlivost na chlad byla už „dávno“ překonána“…

      2) Síť nabíjecích stanic je – zvláště v okolí velkých českých měst a dálnic – poměrně hustá… To že o tom nejsou na každém kroku billboardy a není to v reklamním bloku před zprávami neznamená, že neexistuje…

      3) Co to je nízká rychlost..?
      Jistě, přinejmenším Česku jsou silniční zákony pro srandu králíkům, ale přesto – teoreticky je maximální rychlost 130 km/h a není (legální) důvod aby vozidlo jelo rychleji…
      …přinejmenším na Plzeňsku je to umocněno ještě tím, že co 10 km, to vesnice, dnes už mnohde i se zpomalovacími pásy, takže často ani není možné vymanit se z kolony jednoucí 70 km/h…

  4. Nedá sa to tak jednoducho
    Nedá sa to tak jednoducho porovnávať – elektromotor pracuje s oveľa väčšími krútiacimi momentami, v nabíjaní až taký problém nevidím – tých 30 minút pri rýchlonabíjaní nie je problém. No ajtak väčšina elektromobilov je nabíjaná doma počas noci v pomalom režime. Veď v podstate v pracovné dni auto absolvuje cestu do práce a späť + nejaké to nakupovanie.
    Všade musíte zaparkovať a ak bude dosť nabíjacích miest – nie je to problém.
    Čo sa týka bezpečnosti, uvedomte si, že akumulátory sú v podlahe vozidla, nemajú tekutý elektrolyt a sú rozdelené do sekcií.
    Plus, je určite viac času opustiť vozidlo, ako keď uniká po havárii benzín z nádrže.
    Dojazd nie je problém – moje auto má na plnú nádrž cca 650km.
    Elektromobil pri dnešnej technológii môže mať 500km – čo nie je až taký rozdiel.

    1. No pokial vam staci 2-3
      No pokial vam staci 2-3 tonove auto za 3 miliony SKK, ktore treba nabijat 5-6 hodin, ako nahrada za 600kg auto za 300000SKK s rovnakou uzitkovou hodnotou, ktore nacerpa benzin za 1-2 minuty, tak v tom ani ja problem nevidim. Ta bezpecnost bola skor myslena, ako ochrana pri nabijani a proti nejakemu dotykovemu napatiu.

      1. 2-3 tunové EV proti 600 kg
        2-3 tunové EV proti 600 kg spalovači..? Co to je za nesmysl…? A i ty ceny jsou odpovídající zvolenému nepoměru…

        EV váží zhruba stejně jako jejich spalovací ekvivalenty, případná váha navíc je dána „příslušenstvím“, na jehož váze druh pohonu nic nemění… (Hybridy těžší jsou, to ano, však také aby ne, když mají vlastně dva motory..)

        1. Zoberme EV s 50kW motorom.
          Zoberme EV s 50kW motorom. Na hodinu jazdy pri maximalnom vykone potrebujeme cca 50kWh bateriu (cislo som zvolil, aby to pekne vypadalo). Nech odobera tento vykon pri rychlosti 100km/h. Na dojazd 500km teda potrebujeme bateriu s 5-nasobnou kapacitou, teda 250kWh. Ak je hustota vykonu podla clanku 120Wh/kg, tak hmotnost baterie vychadza zhruba na 2000kg. Co je na tom take zlozite?

          1. To je motor pro náklaďák
            To je motor pro náklaďák ne…?

            Ostatně – reálný příklad elektrického Peugeotu 106 byl loni uveřejněn zde na Hybridu:
            hybrid.cz/clanky/elektricky-peugeotu-106-z-ceska

            Podle klubu elektromobilistů je pro takový typ auta průměrná spotřeba mezi 12-16 kWh/100km..
            Když to převedu na baterie s dojezdem 200 km, tak to při horní hranici spotřeby vychází na 267 kg baterek + tak 33 kg rezervy. Drtivé většině lidí by ale stačilo tak 150kg baterií, včetně rezervy…

            A, Fando, když tak stále taháš těch 500 km dojezd – kolikrát za měsíc během jediného dne těch 500 km ujedeš…? 😀 😀

            1. No dobre. Tie cisla som tam
              No dobre. Tie cisla som tam dal hlavne kvoli jednoduchosti vypoctu. Motor by mozno stacil s mensim vykonom-30kW (za predpokladu ze nejde klimatizacia, kurenie, nefuka silny protivietor atd). Vykon motoru pri 100km/h (ustalena jazda), nech je 20kW (rodinny sedan). Za hodinu je to teda 20kWh. Na 500km je to 100kWh. Pri tej vykonovej hustote (z clanku) stale vychadza na baterie zhruba 800-1000kg.

              Tesla S vazi 1800kg s dojazdom 500km. Tych 500km staci prejst raz za cas a clovek si musi vyhradit na cestu pomaly 2 dni. A to pocitame stale len s osobnymi autami.

              1. Spotřeba 20 kWh je pořád
                Spotřeba 20 kWh je pořád nějaké SUV…

                ALe protože jsi neodpověděl, ptám se znovu:

                KOLIKRÁT ZA MĚSÍC UJEDEŠ ZA 1 DEN VÍCE NEŽ 500 KM…???

                (a do které zahraniční destinace…?)

                Dal jsem si tu práci a napsal pár lidem, co toho jako OZ na venkově najezdí fakt hodně a všichni ujedou maximálně kolem 300 km/den

                Takže KDO a vlastně i K ČEMU potřebuje dojezd delší než 300 km…???

                P.S. Tesla S je sporťák… Na machrování… Velikost jeho bateriíí nemá žádný praktický důvod…

                1. 20kWh nie je este SUV. Treba
                  20kWh nie je este SUV. Treba pocitat napriklad s cestou do kopca, plne zatazenie, zapnuta klima, atd. Tych 12-16kWh moze byt spotreba maleho auta pri rychlosti okolo 70-80Km/h, ktore nie je plne zatazene, jazdi po rovine, ma spravne nafukane pneumatiky, bez klimatizacie,atd.

                  Samozrejme , ze clovek nejazdi 500km denne. Ale staci, ked je to raz za cas.A samozrejme treba pocitat aj so sluzobnymi autami, ktore denne mozu najazdit aj viac. Urcite nemoze mat kazdy dve auta (jedno EV a druhe benzinove), uz len z toho dovodu, ze nie je dost parkovacieho miesta.

                2. Tak ještě
                  Tak ještě jednou:

                  KOLIKRÁT ZA MĚSÍC UJEDEŠ ZA 1 DEN VÍCE NEŽ 500 KM…???

                  nebo, pokud Ti to přijde jednodušší na zodpovězení:

                  KOLIKRÁT ZA ROK UJEDEŠ ZA 1 DEN VÍCE NEŽ 500 KM…???

                  A chci číslo a pouze číslo, žádné prázdné tlachy a „Kdyby-téórije“
                  (Už tak slevuji tím, že vypouštím podmínku „na jeden zátah“)

                  Řeším to na několika dalších serverech a zatím jediné povolání s potřebou dojezdu osobního automobilu vyšší než 500 km/den jsou taxíky, které často jezdí 7/24…

                  Apropo, my máme v rodině 2 benzíňáky… Minitereňáčka od Subaru (otcovo pracovní-denně najeto cca 70-85 km v lesním terénu) a Felicii Combi (měsíčně najeto cca 250-300km)
                  Jinak napsáno – být obé elektrické s 200 km dojezdem, Feldu stačí nabít 2x za měsíc, Subaru jednou za 2 dny…

                3. Neviem, ci mi rozumies. Je
                  Neviem, ci mi rozumies. Je jedno, kolko krat ja potrebujem prejst naraz autom 500km. Ten udaj ti nijako nepomoze. Elektricke auto jednoducho musi byt schopne prejst naraz tuto vzdialenost a s minimalnymi zastavkami aj vacsiu.

                4. Niektory ludia uvazuju inak.
                  Niektory ludia uvazuju inak. Predstav si ze niekto potrebuje dochadzat denne autom do prace 30 km. Na keru choleru mu bude dojazd 500 km ked dene da max 100. Sam dochadzam denne do prace priemerna dlzka jazd je okolo 30 km/den. Po meste dam 120 km ked jazdim cely den sem a tam.Takto moze mat clovek 2 auta. Male elektro prditko do mesta( lahsie zaparkujes s mensim autom ako nejakou opachou) + velky dieselovy kombi na navstevu babicky a jazdu na vylety. Prave na tento segment sa sucasna ponuka zameriava.

                5. Uz vdidim, ako si ludia
                  Uz vdidim, ako si ludia kupuju dve auta, stavaju dve garaze, (mesta stavaju dvojnasobok parkovacich miest), platia vyssie dane a dobijaju male auto, ktore stoji 2x tolko, ako to velke diesselove 5 hodin denne, len aby sa s nim previezli po meste.

                6. Nehnevaj sa, ale ze u vas na
                  Nehnevaj sa, ale ze u vas na sidlisku si to nikto nekupi to je jedna vec. Lukrativny trh su majetnejsi ludia z predmesti, ktory dochadzaju za pracou do mesta. Inac pozri sa na USA – tam je mat viac aut bezne. Inac ci auto oziabaju pacicky 5 hodin v noci alebo ci sa pritom nabija za lacny nocny prud je pre vacsinu ludi ukradnute. Ich bude zaujimat skor ze elektrina ich vyjde lacnejsie ako benzin, nevraviac o tok kolko stoji udrzba dnesnych turbo dieslov a turbobenzinov….

                7. neviem, sice ako je tu u vas
                  neviem, sice ako je tu u vas ale ja som veru vela majetnych ludi na aute velkosti povedzme citroen C1 jazdit nevidel. Ato ani ked maju mensiu spotrebu, ako velke auta a dalo by sa povedat, ze su ekologickejsie. Dokonca ani ked ma taka rodina dve auta.

                8. Pleties si bohuzial hrusky s
                  Pleties si bohuzial hrusky s jablkami. Rozdiel v spotrebe medzi citroen a C1 a povedzme tdi octavkou je 1-2/l na 100km Nehovoriac o tom ze C1 poskytuje neporovnatelne menej miesta a je neefektivna na dialniciach. Sam by som si nieco take nekupil pretoze je to neekonomicke ( investicia do noveho auta by sa mi nezaplatila ) a neekologice (mnozstvo co2 , ktore vyprodukujem jazdenim vo svojom aute, je mensie ako to uvolnene na vyrobu noveho vozitka ). Inac co sa tyka majetnych ludi tak je to syndrom ze si svoje spolocenske postavenie musia dokazovat vonkajsimi prejavmi ( znackove hadry, ktore su u nas predavane ako luksus su v zahranici bezne, auta ktorymi jazdi nasa smotanka su bezne auta strednej triedy na zapade).

                9. Anonym,
                  neviem kde zijes,

                  Anonym,

                  neviem kde zijes, ale ludia vsade kde som bol ja, si chceli za viac penazi, kupit viac pohodlia (menej namahy a starosti), v extrembom pripade luxus. U vas je asi bezne, ze ludia platia viac za horsie a nepohodlnejsie auta, ale tam kde som ja, to tak rozhodne nie je.

                10. Fando
                  elektromobil je menej

                  Fando

                  elektromobil je menej starosti a menej namahy pretoz v svojej podstate je bezudrzbovy ( ziadne doplnanie oleja, vymena rozvodov chladiacej kvapaliny…… ). Je to podstatne lacnejsie 1 kWh v silnej prevadzke stoji cca 4,5 Kc. Cize 33 kWH bateria na dojazd 160km je za 120 kc. 1 km vychadza na 0.75 Kc. Tvoj oblubeny citroen C1 stoji 1.4 czk/km. A teraz si vezmi ze elektromobil nabijes aj za polovicnu cenu ako som uvadzal ( sadzba nocnej elektriny)
                  inac zhrnme to. Stale sa ti nepodarilo dokazat ze neexituje potencionalny trh pre mensi elektromobil s dojazdom 160 km

                11. Anonym. Mysli si co chces,
                  Anonym. Mysli si co chces, ale ak mas raz za 5 rokov menit baterie v cene 300000czk, stale sledovat, ci s autom nezostanes niekde stat, ked prejdes o 10-20km viac a rozmyslat nad tym, ci si mozes pustit klimu, tak v tom ja zatial ziadnu vaznu konkurenciu nevidim. Navyse v pripade, ze mas prejst viac ako 100km, alebo prejzdis za den celu kapacitu baterii a vecer sa este rozhodnes niekam ist, je ti take auto uplne zbytocne. Ak by bola cena nizsia, ako u benzinovych aut, tak by som ten dovod videl, ale takto nie. Take auto sa da v sucasnosti predavat len ako draha hracka.

                12. Pokud mám auto s dojezdem
                  Pokud mám auto s dojezdem 200 km a vím, že za den ujedu 50 km do práce, z práce a na nákup, tak mi je myslím celkem jedno, jestli ujedu 10, 20, nebo 50 km navíc kvůli návštěvě u známého v Horní Dolní…
                  Tím spíše, pokud si v práci dobiju baterku opět na max…

                  A tu klimatizaci si k tomu také klidně pustím…

                  300 000 za baterku je nesmysl, tolik dnes nestojí snad ani přestavba/modernizace…

                  A co se úspor týče – Pokud budu optimisticky u benzíňáku brát spotřebu 6/100 a 50 000 km ročně – tedy 3000 l/rok…..spočti si…

                13. Dam Vam sem odkaz, aby ste
                  Dam Vam sem odkaz, aby ste si urobili aspon trochu prehlad, kolko asi stoja baterie:

                  http://www.evcgroup.cz/cz/

                  Pri pouziti elekromobilov treba pocitat s tym, ze cena elektriny narastie (treba vyrobit viac elektriny cez den+vyroba drahej solarnej elektriny).

                  3000l*4kWh*8CZK=96000CZK

                  U benzinoveho auta:
                  3000l*30CZK=90000CZK

                  Benzinove auto vyjde teda stale vyhodnejsie.

                14. Bohuzial zase pleties jablka
                  Bohuzial zase pleties jablka s hruskami. Mozem ta ubezpecit ze ta cena nie su len baterie ale aj nielko desiatok hodin prace + zisk firmy.Jedna sa o nestandardnu upravu fabrickeho vozidla. Vies kolko stoji prestavba parnej lokomotovy na benzin? Ako sa moze niekomu vyplatit robit dieselove lokomotivy… Rovnako mozes tvrdit ze instalacia radia do auta s pripravou bude stat rovnako ako instalacia 1000W zosika a reproduktorov stoji 40 000 preto musi stat aj instalacia radia presne tolko. Inac mas tam peknu manipulaciu 1kwh stoji okolo 5-6 korun takze si mozes opravit vysledok. Pre velke odbery si zakaznik moze dohodnut 1kwh za cca 3 czk.
                  http://www.cez.cz/cs/pro-zakazniky/elektrina-a-tarify/domacnosti/elektrina-2010/basic/d-primotop.html. Inac bolm by som rad vedel kde beries benzin za 30 czk. TO bude asi nejaka brecka s vodou….

                15. Beriem to tak, ze si
                  Beriem to tak, ze si nenasiel cenu baterii, ktora je uvedena pri kazdom aute, okrem ceny prestvby. Citat sa ale budes musiet naucit sam. V tom ti uz nepomozem.

                16. Ano, ta cena baterii je
                  Ano, ta cena baterii je stale velmi vysoka. A to nie su ani li-ion baterky, ktore su este drahsie.

                17. Krasne sa vykrucas cena
                  Krasne sa vykrucas cena nahradnych akumulatorov je okolo 3000 USD(55 tisic korun co je rovnake ako rozvody + riadiace jedntoka motora u tvojho milovaneho citroen). A predstav si situaciu ze akumulatory zacne vyrabat x dalsich firiem a vdaka konkurencii pojde cena dole.

                18. Ano,ale na bateriu z Priusu
                  Ano,ale na bateriu z Priusu prejdes 2km maximalne padesiatkou a Citroenom 500km, rychlostou 130km/h.

                19. Ach joj vies ze prve
                  Ach joj vies ze prve benzinove auta dosli tak 100 km 😉 Inac napis co si myslis ze brani vzniku elektromobilu s dostatocnou vzddialenostou pre beznych ludi. Neviem preco trpis averiou voci EV

                20. Netrpim averziou voci EV.
                  Netrpim averziou voci EV. Trpim averziou voci vysokej cene baterii a velkej dlzke nabijania.

                21. Takže Vám nestačí 20-30
                  Takže Vám nestačí 20-30 min. 3-fázovým prúdom?

                22. Neviem, ci som sa v mojich
                  Neviem, ci som sa v mojich poslednych asi 20 prispevkoch nevyjadril dost jasne, ze my dlzka nabijania, ani cena baterii nevyhovuje. Byvate na Zemi, alebo ste prileteli z vesmiru a len si ma tak otukavate?

                23. Tak myslím, že cena vadí
                  Tak myslím, že cena vadí viacerím ľuďom, ale som si viac než istý, že bude klesať, alebo bude z časti dotovaná štátom.

                24. Okrem ceny aj doba
                  Okrem ceny aj doba nabijania. Jedna vec je, ake rychle nabitie umoznuje bateria a druha, ake rychle nabijanie umoznuju vase poistky, istice, elektricke rozvody v dome a ak sa jedena o viac ludi, tak aj rozvody, ktore vedu k vasmu domu. Doma by ste si auto 30 minut urcite nedobili a to ani na 80% kapacity.

                25. Fajn… Mně se ovšem také
                  Fajn… Mně se ovšem také nelíbí délka čerpání benzínu na benzínce…

                  Trvá to okolo 10-15 minut…
                  A skoro celých 10-15 minut u toho musím stát a civět buď na ty co jsou ve frontě přede mnou, nebo na budíky stojanu…

                  Od „tankujícího“ EV můžu v klidu odejít a těch 20 minut strávit u kafe na benzínce…

                  A nevím jak je to na Slovensku, ale v ČR na to jsou rozvody bezproblémově připravené, nehledě k tomu, že zvláště ve venkovských oblastech má 3-fázovou zásuvku skoro každý dům…

                26. Aha, takže až nebude ropa,
                  Aha, takže až nebude ropa, na čom sa budete voziť? Na vodíkových autách? A tie majú akože akú výhodu? Dojazd je v prípade vodíkových áut tiež slabý, ale na rozdiel od EV sa ani zlepšiť nedá, pretoźe vodík bude vždy vodík, ale batéria môže byť z rôznych materiálov. A naviac, prevádzka EV je výhodnejšia. Takže vodík patrí medzi neúspešné pokusy.

                27. Jak už bylo napsáno, nejde
                  Jak už bylo napsáno, nejde o cenu baterií, ale o cenu přestavby…
                  Ta je vždy relativně vysoká – a to nejen při přestavbě spalovač-elektřina, ale i při modernizaci starších elektromobilů…

                  Rovněž výpočet je ZCELA chybný a ukazuje, že jsi patrně své vzdělání ukončil horko těžko absolvovanou základní školou..

                  Pro Tvoji informaci proto uvedu správný výpočet pro roční kilometráž 50 000 která cca odpovídá nadstandartním 140km/den: (s použitím dat z ceskybenzin.cz )

                  SALOVAČ:
                  50 000 km (6 L/100 KM) == 3000 l (aktualně: 31 CZK/L) == 93 000

                  EV:
                  50 000 km (16 kWh/100 KM – horní hranice) == 8 000 kWh (aktuálně: až 5 CZK/kWh) == 40 000 CZK (nebo méně)

                  Úspora na palivu při používání EV: minimálně 53 000 CZK
                  Teoretická životnost baterií: cca 10 let
                  Celková úspora u „paliva“ EV za životnost baterií: minimálně 530 000 CZK

                  „(treba vyrobit viac elektriny cez den+vyroba drahej solarnej elektriny)“
                  Toto prohlášení je prosycené totální odlukou od reality – VĚTŠINA lidí pracuje PŘES DEN – a tudíž by své auto dobíjela V NOCI – kdy je energie více než dostatek a ČEZ dokonce takovou energii v současnosti používá pro přímotopy za 3 CZK
                  (Což by výše spočítanou minimální úsporu zvedlo z 53k/rok na 69k/rok)

                  Vliv solární elektřiny s elektromobily NIJAK nesouvisí…

                28. Myslim, ze tvoj vypocet by
                  Myslim, ze tvoj vypocet by bol spravny len vtedy, keby auto dokazalo z 1l benzinu ziskat 16kWh prace (ani tepelnej, nie to este mechanickej). A to je velmi, velmi daleko od pravdy.

                29. A tu cenu baterii Vam tu
                  A tu cenu baterii Vam tu niekto aj vypocital a vyslo to okolo 300 000 (teda presne, ako je to v odkaze).

                30. NESMYSL…
                  Opět pleteš

                  NESMYSL…

                  Opět pleteš hrušky s jablky…

                  Je ZCELA irelevantní, kolik spalovač vyždímá energie z benzínu…
                  (Že to je velmi málo, to je obecně známo a je to jedna ze skutečností, které nahrávají EV)

                  Jediné, co je ve výpočtu nákladů na palivo relevantní, je spotřeba paliva…

                  Tu jsem u modelového příkladu nastavil u spalovače na optimistických* 6 l/100 km a u elektromobilu jsem použil horní hranici spotřeby vozu Peugeot 106 (12-16 kWh/100km)

                  Takže můj výpočet správný je…

                  ________________________________________
                  * Taková Fabia 1.4 má kombinovanou spotřebu okolo 7 litrů, ve městě skoro 10 l na 100 km…

                31. Vidim ze sa „vyznas“ o com
                  Vidim ze sa „vyznas“ o com pises. U toyoty prius je zaruka 8 rokov alebo 160 000 km. Nove bateria stoje okolo $3000(54 000 CZK). Ako som ti napisal je to na dochadzanie do prace. Keby som zistit ze mam este vecer niekde ist tak mam dve moznosti. Nabijem si akumulator na 80% za 30 min eventualne sandnem do hibrdu/ naftaka a zajdem dalej. Tvoj nazor si cenim ale preco tu vsetkym musis dokazovat ze ekektromobil nesplna tvoje poziadavky. Rovnako mozes chodit na stranku milovnikov solenych bananov a nariekat ze solene banany ti nechutia….

                32. Nechapme o co ti ide. Keby
                  Nechapme o co ti ide. Keby si si dal tu namahu a precital, aku ma Prius v sucasnosti bateriu, tak by si vedel, ze ma dojazd 2km. Som teda rad, ze so mnou suhlasis v tom, ze baterie su drahe a kym sa nejak podstatne nezlacnia, tak sa EV nerozsiri. Aj ked neviem,ci ti nieco vysvetlovat, nie je strata casu.

                33. Znacnu cenu priusu tvori
                  Znacnu cenu priusu tvori spalovaci motor zlozita prevodovka. EV tieto drahe suciastku nemam. Ano stracas tu cas. Toto je sajta pre nadsencov EV a nie pre ludi ako ty 😉 Nas tu asi svojimi argumentami nepresvedcis

                34. Aj nadsenec EV moze byt
                  Aj nadsenec EV moze byt rozumny a hlupy.

                35. To je argument jak hrom.
                  To je argument jak hrom. Stale nevies vyvratit ze moze byt niekto kto ma zaujem si kupit elektromobil s dojazdom 160 km za nejakych 200 300 tisic. Places ze to nema rovnaky dosah ako benzin tak ta ani trosku nechapem. Ja tiez neplacem ze na mojom horskom bajku neidem 300km/h 😉

                36. Ale ano. Jeden, alebo dvaja
                  Ale ano. Jeden, alebo dvaja ludia sem napisali, ze by mali zaujem,aj za tu cenu. Este takych 100000 a mozno sa sa seriova vyroba oplati.

                37. Prehovoril fanda zosobnenie
                  Prehovoril fanda zosobnenie celej populacie 😉

                38. Tak tým chcete naznačiť,
                  Tak tým chcete naznačiť, že o chvíľu budeme ako Američania? Tak úprimne povedané, nechcem sa toho dožiť. Dvomi autami v rodine sa naša Zem viacej zahádže odpadkami, lebo po 15-20 (a možno aj menej) rokoch budú tieto autá súce do šrotu. A to znamená dvoj-, poprípade viacnásobný odpad. Je mi jedno, že dnešné autá sú z 70-80% recyklovateľné a že majú hybridný pohon, ale je tu stále to zvyšné percento, ktoré nie je nič, len odpad.

                39. Nevim jak je to u vas ale v
                  Nevim jak je to u vas ale v nasi 4 clene rodine mame 5 aut.Otec s nevl.mamou v 2 clene rodine maji dve auta.Sestra v triclene rodine maji dve auta plus jedno sluzebni.V mem okoli znam jen jednu rodinu bez jedinneho auta,ale vetsina rodin maji minimalne 2.A to i ti min majetny.Treba soused-Jedno vozidlo skoda fabia a druhe favorit.
                  A sytuace se meni spis k tomu ze aut pribiva.Nehodlam se dohadovat jestli je to dobre atd. ale urcite bude dobre kdyz pri tomto trendu budou vozidla ekologictejsi,ne?

                40. To bez pochyby, ale kam s
                  To bez pochyby, ale kam s opotrebovanými autami?

                41. Jedina mozna
                  Jedina mozna vec…recyklace.Tento trend nezastavime ani ja ani vy,a myslim ze ani zadna vlada.Bud nas zastavi sama priroda a zbavi se nas jako cehokoliv co se nekde premnozi a nebo sami prijdem na to ze se musime chovat lip,ale neverim ze by to bylo tim ze nebudem si jezdit kazdy ve svem,ale tim ze to bude co nejekologictejsi

                42. A koľko je dnes 100%
                  A koľko je dnes 100% recyklovateľných áut, a koľko je takých elektromobilov. Aj tak je auto už spotrený tovar, ktorý vydrží len pár rokov po vypršaní záruky. Potom nastanú komplikácie a po 6 rokoch je auto lepšie predať, kým si drží ešte akú-takú hodnotu.

                43. no ale u elektromobilu je to
                  no ale u elektromobilu je to tak,ze jde jen o likvidaci baterii…jinak o elektromobilech se rika ze nejcastejsi jejich zavada je pichla pneumatika…jsem elektrotechnik a je fakt ze oproti spalovacimu motoru je elektromotor nejen nepomerne ucinejsi,ale predevsim trvanlivejsi.A to ani nemluvim o tom ze elektromobil ma nepomerne min soucastek nez vozidlo se spalovacim motorem.Takze ja osobne v tom vidim jednoznacne cestu.

                44. Tak v tom sa zhodneme.
                  Tak v tom sa zhodneme. Elektromobil má ohromné plusy oproti iným pohonom. Je tichý, plynulý, nenáročný na údržbu a predovšetkým bezemisný. Dúfam, źe je každému jasné, že je to pohon budúcnosti, ale pomaly aj súčasnosti. Proti sú len fanúšikovia ohromného zvuku amerického V8, ktorí nie a nie pochopiť, že ropy je málo a nepotrebuje sa len na spaľovanie v neefektívnych motoroch. A pritom, elektromotor má ohromný krútivý moment. Tak napríklad taký Prius má až 400 Nm. A to je viac, než má Ford Mustang V6 1995 (najväčší krútivý moment spomedzi mustangov)

                45. Také máme dvě
                  Také máme dvě auta…

                  Tereňáčka Subaru Libero, se kterým jezdí otec do práce do lesa (roční kilometráž okolo 30000-35000) a Felicii Combi, což je spíš záložní vůz pro pípad že se Libruška rozbije (což je vzhledem k záteži a pro spalovače typické vysoké množství pohyblivých součástek, relativně často) a průměrně najede pod 5000 ročně…

                  Vlastně znám jen minimum lidí, kteří mají méně než 2 auta – a jsou to výhradně lidé, pro které to je jen „luxus“, který nepotřebují v každodenním životě (cestou do práce/školy, nebo přímo pracovně)

                46. Já mám auta 3 a klidně si
                  Já mám auta 3 a klidně si koupim ještě jedno.

                47. Fajn, ale tímhle stylem
                  Fajn, ale tímhle stylem můžu argumentovat, že libovolné auto je k ničemu protože neujede na jeden zátah 10 000 km a že jediným řešením je soukromý tryskáč…

                  Sice jsem nikdy 10 000 km na jeden zátah cestovat nepotřeboval, ale jak vidno, Ty těch 500 km také ne…

                  Teď vážně – kvůli tomu, abych 1x za za rok ujel za den 500 km, na to vážně nepotřebuji mít auťák s takovým dojezdem…
                  Nehledě k tomu, že nejsem takový hazardér, abych těch 500 jel na jeden zátah…
                  (Pozn.: Osobně jsem posledních cca 8 let autem nikam tak daleko nejel ani jako spolujezdec ani jako řidič. A už vůbec ne na jeden zátah)

                48. No já osobně jezdím těch
                  No já osobně jezdím těch 500 docela často, ale upřímně ideál je tak 300. Pak kafe svačinka cca 30minut a jede se dál. Pokud bude auto se po 300 km nabít do 40 minut tak není o čem diskutovat. Netřeba ujet 500km na jeden zátah. Jezdím deně a nikdy jsem to nepotřeboval. Cesty mám po celé evropě Paha Brno Blava Wien Paris Krakow ….

          2. Clovece,co to pletete hrusky
            Clovece,co to pletete hrusky s jablkama?Copak autem jezdite na plny vykon motoru celou cestu?!
            Tesla Roadster ma 200kw motor,dojezd kolem 350-400 km( jizdou na usporu najeli se standartnim autem i pres 500km viz clanek zde na hybrid.cz)Baterie Tesly vazi neco kolem 400kg a cele vozidlo asi 1050kg!..Spalovaci vozidlo z kopce v nejlepsim pripade nic nespotrebovava,ale zadnou energii nevraci zpet!Jiz pred rokem jsem se svezl s Teslou Roadster a muzu vam rict ze nejvic me prave prekvapilo jak moc brzdi motorem a kolik amper tece zpet pri sundani nohy z „plynoveho“pedalu.

          3. No tak toto je príklad
            No tak toto je príklad neinformovanosti. Motor má určitú spotrebu, a tá sa nerovná výkonu motora (sú to úplne iné fyzikálne veličiny). Ide o to, koľko daný elektromotor spotrebuje na 100km, nie aký má výkon. Potom by Tesla vážila aj o dve tony viac, než lotus elise :D. Napríklad taký 50kW motor v Priuse má spotrebu asi 12 kWh na 100km. Takźe úplne stačí 288V pack z 40Ah LiFePO4 článkov a auto ide v elektrickom mode aj 90km. Firma, ktorá v USA prestaváva Toyoty Prius na plug-in hybridy dokonca s týmito autami jazdila rýchlosťou až 52 mph, čo je niečo okolo 85 km/h. Ale to je odbočka. Skrátka výkon motora nesúvisí s jeho spotrebou.

            1. Suhlasim v tom, ze motor
              Suhlasim v tom, ze motor nemusi mat rovnaku spotrebu na hodinu, ako je jeho vykon (ja som pocital tak, aby to sa to lahko vypocitalo). Nikdy som netvrdil, ze to tak je. Kde ste to zobrali? Prius ma spotrebu 12kWh mozno pri rychlosti 40km/h.
              50kW motor ma preto,ze auto potrebuje aj zrychlovat, alebo ist do kopca (pri maximalnom zrychleni, alebo jazde do strmeho kopca by musel pouzit cely vykon motoru). Tych 12kWh je asi len nejaka priemerna spotreba. Pri navrhu vykonu sa musi pocitat s maximalnymi hodnotami.

                1. „výkon 50 kW nemusí mať
                  „výkon 50 kW nemusí mať spotrebu 50kWh“

                  Asi budete prekvapeny, ale musi mat taku spotrebu (za hodinu). Otazka je len kolko sa z neho da premenit na uzitocnu pracu.

                2. Dobre, takúto spotrebu má
                  Dobre, takúto spotrebu má motor za hodinu, ale bola by fatálna blbosť jazdiť celý čas autom maxialnou rýchlosťou. Pre to sa robí niečo, ako kombinovaná spotreba. To by potom úsporná Octavia 1.9 TDi mala v 190km/h spotrebu niekde cez 12l/100km.

                3. Je pravda, ze auto s 50kW
                  Je pravda, ze auto s 50kW motorom vacsinou nejazdi na plny vykon (plny privod paliva pri optimalnych otackach, u elektromobilov je to dane maximalnym zatazenim). Ten sa vyuziva bud pri vyssej rychlosti, alebo zrychleni, stupani do kopca…. U elekektromobilov je vyssi vykon zvoleny asi aj kvoli rekuperacii (pri silnom brzdeni sa musi odoberat co najvacsi prud).

  5. Máte prevdu, ale v dobe
    Máte prevdu, ale v dobe keď som kupoval A123 boli LiPol takých parametrov ešte dosť drahé. Predpokaladám ale že ich cena pôjde tiež dole.
    Inak už bežne dostať LiPol akumulátory, ktoré sa dajú nabíjať temer tak rýchlo ako A123 – samozrejme, treba si priplatiť.
    Čo sa týka NiMh – tiež nie je bez zaujímavostí, že SANYO prenieslo technológiu akumulátorov „Eneloop“ aj do väčších kapacít, takže určite nájdu uplatnenie tiež. Neviem, ale ako sa dajú zaťažiť prúdom. Predpokladám, že viac ako 10C to nebude, ale to nízke samovybíjanie tiež stojí za to.

      1. Do toho je uz zapocitana aj
        Do toho je uz zapocitana aj ucinnost. Co som tam ale nezapocital je, ze elektro v podstate nepotrebuje robnaku hustotu vykonu, ako benzin, lebo hmotnsot benzinoveho motoru+plnej nadrze mozme kludne nahradit +-hmotnostou baterii. Cize by mohla postacit aj zhruba polovicna hustota. Ak zapocitame nulovu spotrebu pri stati a rekuperaciu, tak by to bolo este menej. Ked ale do toho zapocitame klimatizaciu a kurenie, tak to treba zvysit. Cize konecny odhad by som typol tak na 8-10 nasobok. Pri troche skromnosti by uz mozno mohla stacit kapacita tych zinkovo-vzduchovych baterii. Ovsem stale zostava problemom rychle dobijanie, cena a bezpecnost.

Napsat komentář