Lithium-vzduchové baterie (neboli lithium-air/lithium-oxygen) slibují několikanásobně vyšší kapacitu a nižší hmotnost, než v případě klasických li-ion akumulátorů. Zajímají se o ně takoví giganti jako IBM nebo General Motors. Z výzkumného ústavu MIT přišla zpráva o dalším důležitém pokroku v jejich výzkumu.
Profesorka Yang Shao-Horn společně se svými studenty zjistila, že pokud elektrody obsahují prvky jako zlato nebo platina sloužící jako katalyzátory, vykazují pak mnohem vyšší aktivitu a tedy i vyšší účinnost než běžné uhlíkové elektrody. Oba prvky představují velmi vzácné kovy, nicméně podle výzkumu by mohlo být v budoucnu možné je nahradit např. levnějšími jinými kovy nebo jejich oxidy.
Související články:
Studentům se především ale podařilo vyvinout metodu, díky které mohou předvídat chování katalyzátorů. Proto teď mohou testovat spoustu různých materiálů a sledovat trendy v jejich chování.
V současné době mají lithium-kyslíkové baterie pořád ještě spoustu nedostatků. Jednak je to bezpečnost – lithium v podobě kovu je vysoce reaktivní při styku i s malým množstvím vody. Dále mají tyto baterie problém s dostatečným počtem cyklů nabíjení a vybíjení. „Jsme na samotném začátku,“ přiznala Shao-Horn.
Dodává, že je pořád ještě třeba překonat spoustu překážek. Některé firmy v minulosti tvrdily, že komerční nasazení tohoto typu baterií je vzdálené nějakých 10 let. Shao-Horn nechce být tak specifická. Říká jen, že jde o velmi slibný nápad.
Pokud se výzkum a vývoj bude dařit, je pravděpodobné, že první praktické nasazení nového typu baterií uvidíme v noteboocích, mobilech a další přenosné elektronice. Teprve později, po dalším rozsáhlém testování a především snížení ceny bychom se mohli dočkat nasazení v elektromobilech.
Lithium-kyslíkové baterie však nejsou jediná cesta. Jiné vědecké týmy např. pracují na využití nanotechnologií. Anoda se v takovém případě skládá z křemíkových nanodrátků, katoda z mezoporézního uhlíkové složky. Taková baterie pak teoreticky získává energii 1550 Wh kg−1, což je 4x více než v případě běžných li-ion baterií. Opět jde ale prozatím spíš o hudbu budoucnosti.
Pokiaľ mám správne
Pokiaľ mám správne informácie – Tochiba by mala budúci rok montovať do notebookov batérie, ktoré budú mať 2x vyššiu kapacitu pri rovnakom rozmere ako terajšie. T.j.26x67mm.
Vi eo tom niekto niečo bližšie?