sportovní hybrid BMW Z10 ED

Ekologický sporťák z Bavorska – BMW Z10 ED

Automobilka BMW dnes patří k lídrům v oblasti snižování spotřeby. Systém Efficient Dynamics patří k těm nejšetrnějším na trhu a v přímém testu mezi luxusním BMW 520d a hybridem Toyota Prius dokonce vyhrála limuzína. BMW Z10 ED je označení pro nový ekologický sportovní vůz bavorské automobilky, kde „ED“ znamená právě „Efficient Dynamics“. Novinka je údajně vyvíjena v tajnůstkářské divizi Technik a má jít o přehlídku těch nejnovějších technologií, které jsou dnes v automobilovém průmyslu k dispozici. Sporťák má být vyráběn v omezeném množství a prodávan zhruba za 2,5 mil. Kč. „Idea spočívá v tom, že spojíme tu nejnovější technologii takovým způsobem, aby přinesla vysoký výkon bez zbytečného přetěžování životního prostředí, jak to dělají dnešní sporťáky,“ řekl jeden ze zaměstnanců BMW magazínu Autocar.co.uk. „Není žádný důvod, proč by se výkon a šetrnost měli vylučovat, technologie existují. Jde jen o to je správně využít,“ dodal tajemný informátor prorocky. Nový sportovní automobil BMW Z10 ED například nemá vážit více než 1400 kg, využije části kapoty z uhlíkových vláken, výrazného zmenšení se dočká nejspíš 3,0l motor. Zároveň bude auto mít stop & start funkci, integrovaný startér/generátor, vylepšenou verzi současného systému pro rekuperaci brzdné energie – ta bude údajně skladována v lithium-iontové baterii, čímž se de-facto stane z nového BMW hybrid.

Opel Ampera

Opel Ampera – evropský Chevy Volt

General Motors se ani v nejtěžších chvílích nevzdávají. Americký Kongres schválil automobilce finanční injekce vzdor ekonomické krizi, a tak teď GM dělají co mohou, aby se vyhrabali ze srabu. Podobně jako Mitsubishi také pomalu lákají na na novinky, které představí na Ženevském autosalonu. Jednou z nich bude také Opel Ampera, evropský bratříček hybridního automobilu Chevy Volt (jehož oficiální označení zní „Extended Range Electric Vehicle“ čili E-REV a firma by mu moc ráda přisoudila pojem „elektromobil„). Evropa je z pohledu GM zcela jistě klíčovým trhem pro tento typ automobilů, protože Evropané jsou přeci jen šetrnější ke svému životnímu prostředí a díky vyšším cenám pohonných hmot také opatrnější na spotřebu. Žádné technické podrobnosti zatím nejsou k dispozici, vše se dozvíme 3. března v Ženevě.

hybrid Chrysler 200c EV

Chrysler 200c EV – luxus na elektřinu

Nejspíš poslední návrat do Detroitu proběhne ve velkém stylu. Chrysleru, jedné ze tří automobilek, které byly těžce zasaženy ekonomickou krizí, se dařilo prakticky až do začátku Detroitského autosalonu držet pod pokličkou jedno velké tajemství. Jde o luxusní hybridní automobil Chrysler 200c EV. Chrysler mu sice říká „elektromobil„, nicméně jde o „extended-range“ automobil, tedy vůz s rozšířeným dojezdem, podobně jako třeba Chevy Volt. Elektrický motor je zde poháněn malým benzinovým motorem jakožto generátorem. Na elektřinu ujede až 64 km a pak přes 640 km při zapojení spalovacího motoru. Chrysler 200c EV je další velmi zajímavý koncept od Chrysleru po nedávno představeném elektromobilu Dodge Circuit a dalších. Těžko odhadnout kdy a zda vůbec se dostane do výroby. Jistě by jím ale nepohrdnul kdejaký automobilový nadšenec.

hybridní automobil Lexus HS250h

Detroit 2009: Lexus HS250h, světově první luxusní hybrid

Toyota, resp. její značka Lexus, na Detroitském autosalonu představila nejen novou generaci hybridu Toyota Prius, svůj nový malý elektromobil Toyota FT-EV, ale také první dedikovaný luxusní hybrid nesoucí označení Lexus HS250h. Jde o čtyřmístný sedan sdílející mnoho komponent právě s novým Priusem. Opět jej pohání Hybrid Synergy Drive, tentokrát s celkovým výkonem 187 koní – skládá se z elektromotoru a také 2,4l čtyřválce. Jde o první luxusní hybridní automobil na světě, který je od začátku projektován jako hybrid (nevychází tedy z nějakého původně klasicky poháněného modelu jako předchozí vozy Lexus). Aerodynamický koefient odporu vzduchu nového sedanu je pouze 0,27. Stejně jako nový Prius, také tento Lexus využívá nového „ekologického plastiku“ pro některou svou vnitřní výbavu. V USA se novinka začne prodávat koncem letošního léta. Toyota chce ročně prodat kolem 30 až 35 000 kusů, cena zatím nebyla oznámena.

hybridní automobil Lexus HS250h

hybrid Toyota Prius třetí generace

Nová Toyota Prius je tu!

Vlny spekulací jsou alespoň částečně u konce, Toyota na Detroitském autosalonu představila třetí generaci hybridního automobilu Toyota Prius. První, co vás nejspíš zajmá je spotřeba: Toyota uvádí kombinovanou spotřebu 50 MPG, tedy v převodu asi 4,7 l/100 km (původní Prius měl 46 MPG, tedy asi 5 l/100 km, pro srovnání nová Honda Insight dosáhla v testech až 3,7 l/100 km). Nový hybrid je navržen tak, aby redukoval znečištění během všech fází života vozidla, počínaje produkcí až po jeho odložení.

Honda Insight - produkční verze

Honda Insight – máme nové fotky!

Včera jsme informovali o uniklé japonské brožuře a několika základních parametrech nového hybridu Honda Insight, dnes máme možnost vám představit dvě desítky nových fotografií, které pocházejí z opět „náhodou“ uniklé evropské brožury. Pětidveřový hybridní automobil se představí světu na autosalonu v Detroitu 11. ledna, na trhy obou stran Atlantiku pak má být uveden během jara 2009. Honda očekává, že ročně prodá kolem 200 000 kusů modelu Insight.

Honda Insight - produkční verze
Honda Insight - produkční verze

Tata Nano - Stop & Start

Tata Nano bude mít Stop & Start

Magazín HybridCars přináší zprávu o tom, že indická automobilka Tata Motors nabídne svůj problémy stíhaný nejlevnější vůz světa Tata Nano také jako „mikro-hybrid“. Informovala o tom údajně indická ekonomická televizní stanice. Tato mikro-hybridní technologie však spočívá pouze v tom, že auto dostane Stop & Start, čili možnost téměř okamžitého zapnutí motoru. To má znamenat snížení už tak nízké spotřeby ještě o dalších 5 až 10%, na druhou stranu také zdražení nejlevnějšího auta světa o 4000 až 6000 rupií (několik tisíc korun). Technologii má údajně dodat německá společnost Bosch, která už pro Nano dodává brzdy a nádrže. Co je ale na téhle zprávě možná zajímavější, indická televizní stanice tvrdí, že Stop & Start verze Tata Nano se přidá k té klasické a elektrické. Tata Nano jako elektromobil tedy vypadá zase o něco nadějněji. Avšak prvním modelem, který Start & Stop technologii získá, bude Tata Indica, větší model, jehož elektrická verze je také v přípravě. Navíc, výroba samotných vůz Tata Nano ještě vůbec nezačala, protože automobilka Tata má dlouhodobé problémy s umístěním své továrny.

Honda Insight - koncept

První podrobnosti o hybridu Honda Insight

Ačkoliv oficiální představení nového hybridu Honda Insight má proběhnout teprve na Detroitském autosalonu, na veřejnost už se dostaly první informace týkající se této novinky. V nabídce mají být tři verze Insightu, které bude spojovat následující výbava: systém Ecological Drive Assist, informační LCD displej, klimatizace, bezpečnostní alarm, imobilizér, 15″ kola, úprava výšky sedaček, jednotlivé modely pak přidají další, luxusnější výbavu. Auto má vážit 1180 kg a obsahovat 1,4l SOHC čtyřválec o výkonu 88 koní. Spotřeba by se měla pohybovat kolem 3,3 l/100 km. Pro srovnání – fotografie konceptu nového Insightu a produkční verze, která bude představena v Detroitu.

Honda Insight - produkční verze

Mercedes-Benz BlueZERO

Mercedes-Benz představil elektromobil BlueZero

Německá automobilka Mercedes-Benz představí na autosalonu v Detroitu kromě mnoha dalších novinek trojici velmi zajímavých konceptů označených jako BlueZero.

Pětimístný automobil o rozměrech 4,22 m na délku, 1,89 m na šířku a 1,59 na výšku bude k dispozici ve třech konfiguracích. BlueZero E-CELL je čistý elektromobil s dojezdem 192 km až 400 km a lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 35 kWh, které jsou chlazené kapalinou. Dobití prázdné baterie by mělo zabrat tři až čtyři hodiny, zrychlení automobilu z 0 na 100 km/h je méně než 11 sekund a max. rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Další variantou je BlueZero F-CELL, automobil na vodíkové palivové články. Vodík nedávno magazín Top Gear při srovnání elektromobilu Tesla Roadster a vodíkového vozu Honda FCX Clarity pojmenoval jako „palivo budoucnosti„. A Mercedes nechce ponechat nic náhodě. Model F-CELL obsahuje pokročilé palivové články s výkonem až 90kW, které je možné velmi rychle znovu „nabít“ (nabrat vodík). Na jednu nádrž vodíku ujede F-CELL až 400 km. V provozu pak automobil používá vždy nejvýhodnější kombinaci energií – při pomalé jízdě pouze tu z li-ion baterií, při zrychlení využívá jak palivové články, tak baterie. Palivové články jsou pro Mercedes-Benz údajně jednou z klíčových technologií pro automobily určené na cesty na dlouhé vzdálenosti s nulovými emisemi. Poslední variantou vozu BlueZERO je BlueZERO E-CELL PLUS, kdy je elektrický pohon skombinován s doplňkovým spalovacím motorem. Jde o přeplňovaný benzinový tříválec s výkonem 50kW, stejný, který najdeme u vozů Smart ForTwo. Motor slouží jako „range extender“, tedy generátor pro dobíjení baterií, vůz má pak dojezd 600 km (z toho 150 km čistě na baterie) a emise pouze 32 g oxidu uhličitého na kilometr. Mercedes se navíc chlubí, že velmi modulární stavba nového konceptu umožňuje snadno přidávat další individuální konfigurace vozu.
Mercedes-Benz BlueZERO

Persu Hybrid

Venture se mění na Persu, představuje Persu Hybrid

O působení společnosti Venture Vehicles na serveru Hybrid.cz informujeme pravidelně. Firma chtěla původně vyrábět hybridní automobily/tříkolky VentureOne, které nejvíce ze všeho připomínaly malé jezdící skořápky z filmů jako Minority Report. Aktuálně společnost ohlásila změnu názvu na Persu Mobility a svůj hybrid pojmenovala Persu Hybrid. Ten se proti původním návrhům poněkud liší. Nevypadá už tolik futuristicky, hladké oblé linie jsou komplikovanější, ale možná lépe připravené na skutečné výrobu. Firma považuje své tříkolky za zcela novou třídu prostředků osobní dopravy, tzv. „ULV“ (Urban Life Vehicle – dopravní prostředek pro městský život). Persu Hybrid může fungovat jako čistý elektromobil, anebo na hybridní pohon. Je určen pro dva lidi, z 0 na 100 km/h zrychlí během šesti sekund při maximální rychlosti 160 km/h. Spotřeba pro hybridní verzi je nižší než 3 l/100 km a dojezd na elektřinu nejméně 32 km. Přidejte nádrž o objemu 23 l a máte dojezd kolem 650 km. Persu navíc tvrdí, že bude svou hybridní tříkolku nabízet za velmi výhodnou cenu. Pokud byste náhodou pochybovali o bezpečnosti, prohlédněte si další obrázky přímo v článku, které bezpečnostní prvky detailně popisují, plus tam najdete také průřez konstrukcí samotného vozu.

Persu Hybrid

plug-in hybrid BYD F3DM

První plug-in hybridy jdou do prodeje v Číně

Když jsme nedávno psali o tom, že budou „Čínské hybridy BYD brzy v prodeji„, sami jsme netušili jak moc brzy to bude. Nyní ale máme jasno. Čínská automobilka BYD Auto začne světově první plug-in hybrid prodávat už tento měsíc, ačkoliv prozatím pouze v Číně. Do konce roku se hybrid dostane k celé řadě prodejců, za cenu v přepočtu zhruba 22 000 dolarů dokáže ujet až 110 km na elektřinu. BYD Auto, dceřinná společnost jednoho z největších světových výrobců baterií BYD, vyrábí auta teprve čtyři roky. Její nový hybrid využívá pokročilých železo-fosfátových lithium-iontových baterií, které jsou relativně bezpečné. BYD Auto doufá, že se jí podaří se svými vozy prorazit do roku 2010 také do Evropy a Ameriky. Na Detroitském autosalonu ostatně ukazovala hybridní sedan F6DM, vycházející ze současného plug-in modelu F3DM představeného na autosalonu v Ženevě. Problémem vývozu mimo Čínu (či Asii) je ale samozřejmě bezpečnost – čínská auta jsou proslulá tím, že nesplňují euro-americké bezpečnostní normy.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker odhaluje produkční verzi hybridu Fisker Karma

Spousta konceptů i prototypů, o který tady na serveru Hybrid.cz informujeme, se nikdy nedočká skutečné výroby. Proto si zaslouží zmínku každý, komu se něco takového podaří. A plug-in hybrid Fisker Karma už k tomu má zatraceně blízko. Společnost Fisker aktuálně vypustila do světa fotky jeho produkční verze, kterou se chystá slavnostně odhalit na Severoamerickém mezinárodním autosalonu v Detroitu, který se koná od 11. do 25. ledna 2009.

Fisker Karma plug-in hybrid

General Motors, Chrysler i Ford slibují elektromobily i hybridy

Americkým automobilkám teče do bot tak jako snad nikdy v historii. Odhodlávají se proto ke krokům, které by v minulosti byly takřka nemyslitelné a ani teď nevrhají na vedení firem právě dobré světlo. V podstatě obě automobilky dnes čelí rychle přicházejícímu bankrotu, a tak u amerického Kongresu žadoní o levné půjčky. Výměnou za to slibují, že se urychleně zaměření na úsporné technologie a alternativní paliva. Například Chrysler požaduje kapitál v hodnotě 7 mld. dolarů a slibuje, že už behem roku 2009 začne firemním zákazníkům dodávat elektromobily, které pak v roce 2010 uvede i na běžném trhu pro koncové spotřebitele. Není vůbec jasné, o jaké modely elektromobilů by mělo jít, ale nejspíš budou postaveny na narychlo „upečené“ trojici nedávno představených modelů. Už v roce 2013 pak Chrysler chce vyrábět ročně 500 000 takových automobilů. Celkem chce Chrysler uvést 24 nových produktů – různých typů elektromobilů (městských, „sousedských“), hybridních automobilů, elektromobilů s rozšířeným dojezdem a dalším.

hybridní automobil BYD F3DM

Čínské hybridy BYD brzy v prodeji

Čínská automobilka BYD Auto, součást společnosti BYD zabývající se výrobou baterií, už delší dobu připravuje své hybridní automobily. První připravovaný hybrid s označením F3DM byl proti očekávání schválen čínským Ministerstvem průmyslu a informačních technologií dříve a může jít do výroby a poté do prodeje, oznámily noviny Beijing Times. BYD tvrdí, že hybrid F3DM bude mít dojezd 109 km pouze na elektřinu s tím, že doplňkový spalovací motor o objemu 1,0 l nabídne zvýšení dojezdu. Celý hybridní pohonný systém pochází z dílny BYD. Hybrid půjde do prodeje nejprve ve 14 velkých městech Číny jako je Šanghaj, Peking, Nanjing a další. Podle výrobce je životnost lithium-iontových baterií využitých v jeho hybridech zhruba 10 let nebo 600 000 km s tím, že nabití na 50% trvá pouhých 10 minut s využitím speciální nabíječky. Plné nabití pak trvá sedm hodin. Všechno to vypadá velmi zajímavě a přirozená nedůvěra v čínské výrobky nám velí ostražitost, nicméně faktem je, že známý investor Warren Buffet nedávno investoval do BYD 230 mil. dolarů skoupení 10% podílu. Zřejmě zde vidí zajímavou příležitost – jak by také ne, na tak obrovském a rychle bohatnoucím trhu jako je Čína.

hybrid Mindset E-Motion

E-motion Hybrid ze Švýcarska

Malé, flexibilní automobilky z celého světa se v době ekonomické krize profilují jako dležitá protiváha velkých průmyslových koncernů. Malá švýcarská automobilka Mindset nedávno představila svůj hybrid E-Motion, jehož design navrhnul bývalý hlavní stylista společnosti Volkswagen Murat Günak. Díky využití plastů a lehké hliníkové konstrukce je výsledná váha automobilu někde na 800 kg, což umožnilo konstruktérům zapojit do hry mnohem menší pohonné jednotky než by bývalo bylo zvykem. Elektromotor má výkon 94 koní a s plně nabitými lithium-iontovými bateriemi ujede až 100 km. Pokud dojde šťáva, energii doplní malý spalovací motor na benzin s výkonem 24 koní. Výsledná cena automobilu má být kolem 50 000 euro (asi 1 mil. Kč) a už od roku 2009 chce Mindset svůj hybridní automobil E-Motion začít vyrábět.

hybrid Mindset E-Motion