IMA

Zkratka pro „Integrated Motor Assist“, hybridní pohonný systém automobilky Honda. Lze jej označit jako paralelní hybrid nebo také mild hybrid. Poprvé jej automobilka představila v roce 1999 ve svém hybridním automobilu Insight. V modelu Honda Civic Hybrid z roku 2006 je systém IMA upraven tak, aby bylo možné aktivovat elektrický motor při dojíždění bez toho, aby běžel i spalovací motor. Hlavní součástí IMA je regenerativní brzdění (slovník: rekuperace).

Toyota Prius logo

Japonsko ovládlo trh s hybridy

Během letošního června se z Japonska stal největší trh s hybridními automobily na světě. Zatímco ve Spojených státech, největším automobilovém trhu celkem, se tehdy prodalo 25 205 hybridů, v Japonsku mezitím zákazníci stihli rozebrat 22 292 nových modelů Toyoty Prius a k tomu navíc 8 782 nových vozů Honda Insight. To je celkem téměř 31 000 prodaných hybridů. Výroba, stejně jako prodej nových automobilů přitom v Japonsku v posledních měsících vytrvale klesá, a to až o desítky procent proti minulému roku. Japonští zákazníci proto k hybridům vzhlížejí mimo jiné s vidinou ušetření na palivu, které přijde v Japonsku v přepočtu na zhruba 24 Kč za litr. Navíc pokud zakoupí hybrid, ušetří na souvisejících daních. Svou roli ve zvýšeném zájmu o hybridy však podle analytika Reida Heffnera hraje i fakt, že jde o nové výrobky na trhu. Pokud pracujeme s odhadem pěti milionů nově prodaných aut v zemi vycházejícího slunce, znamená pak 31 000 hybridů tento měsíc asi 7,5% ze všech nově prodaných aut za měsíc. Pro srovnání, v USA to během června byly 3%. Za celý letošní první půlrok se v USA prodalo 2,6% hybridů.

Honda - Takeo Fukui

Honda – budoucnost je v motorech a palivových článcích

Když Takeo Fukui v roce 1969 nastupoval do japonské automobilky Honda, splnil se mu sen. Chtěl být součástí automobilových závodů. Bohužel pro něj, Honda v ten stejný rok se závoděním skončila (později opět začala a nedávno opět skončila, alespoň ve Formuli 1). Fukui se postupně propracoval z pozice inženýra přes šéfinženýra po ředitele a nakonec i prezidenta nejprve výzkumné divize a poté celé automobilky. Nyní se chystá na odpočinek a nechává za sebou důležitý vzkaz. Jakkoliv je v současné době v kurzu rozvoj elektromobilů a hybridů, podle Fukui bude i nadále tím nejdležitějším vývoj v oblasti klasických motorů. „Nemůžete vylepšit hybridní systém bez toho, abyste pracovali na motoru,“ řekl agentuře Reuters. Ostatně, byl to právě model Honda Civic, který ve své době přišel s jedním z nejčistších motorů. Agentura JPMorgan očekává, že už v roce 2020 se ročně prodá kolem 20 mil. hybridních automobilů po celém světě. „Motor je klíčovou součástí celého systému hybridního pohonu, musí být v dokonalé rovnováze s doplňkovým elektromotorem, bateriemi, řídícím systémem a vůbec celým autem,“ řekl Reuters Takahiro Fujimoto, specialista na strojírenství z Tokijské univerzity. Honda v současné době využívá levný a relativně jednoduchý hybridní systém pohonu zvaný IMA. Nejnověji například v úspěšné revizi Hondy Insight. Proti Toyotě je levnější, a tedy konkurenceschopnější. Problémem jsou však možnosti budoucího rozšíření – Hybrid Synergy Drive od Toyoty lze snadno přepracovat do podoby plug-in hybridu, v případě Hondy to tak snadné není. Automobilka musí tedy nutně pracovat na novém, pokročilejším systému. V minulosti už však automobilka dala najevo, že namísto lithium-iontových baterií by raději čerpala šťávu z palivových článků. Původně Honda chystala také „čisté diesely“, například model Accord, nicméně v poslední době je kolem nich ticho po pěšině.

Autosalon Brno 2009

Report: Autosalon Brno 2009 – Honda Insight poprvé v ČR!

Hned od začátku bylo jasné, že od letošního ročníku Autosalonu Brno nelze očekávat zázraky. Ekonomická krize nemilosrdně drtí celý automobilový svět. Jaké to může mít následky však bylo na letošním autosalonu vidět snad lépe než kdekoliv jinde. Akce se tentokrát konala pouze v pěti pavilonech Brněnského výstaviště, z toho hlavní expozice se odehrávala de-facto ve dvou – miniaturním pavilonu F a velkém P. Zde se představily automobilky jako Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Mazda, Mini, Mitsubishi, Opel, Renault, Seat, Suzuki, Škoda, Volvo či Volkswagen, plus několik dalších výrobců zabývajících se převážně sportovními nebo luxusními vozy jako Bentley či Aston Martin. Zcela však chybí například Toyota.

Honda Insight

Honda Insight nejprodávanějším autem v Japonsku

Přestože japonské automobilky těžce prodělávají, a to včetně Nissanu, Toyoty i Mazdy, jeden tamní hráč si může mnout ruce. Tím hráčem je Honda, která nedávno představila novou generaci svého hybridního automobilu Honda Insight. Už po několika týdnech na trhu se z Insightu stalo nejprodávanější auto v Japonsku. Poprvé v historii se jím stal hybrid. Předtím to byla Honda Fit, malý pětidveřový hatchback. Během dubna 2009 byla však překonána Insightem, kterého se prodalo 10 481 kusů, zatímco Fitu 9443 kusů. Celkově se dosud prodalo kolem 20 000 nových modelů Hondy Insight. Pro srovnání, novou Toyotu Prius si předobjednalo 40 000 zájemců.

hybridy - prodej v USA pro duben 2009

Prodej hybridů v USA se propadl o polovinu

bankrotuje a sápe se po něm , stejně jako po , evropské divizi umírajících . A jak jsou na tom ve Státech ? Podle nejnovějších statistik se jejich prodeje během dubna meziročně propadly o 45,5%! Celkem se za uplynulý měsíc prodalo 21 735 kusů (2,65% z celkově prodaných nových aut), a to i přesto, že jsou na trhu nové modely nebo . si užila propad prodeje hybridů dokonce o 62,8%. Modelu Toyota Prius se v dubnu prodalo 8385 kusů. Veřejnost dost možná čeká na uvedení třetí generace Toyoty Prius roku 2010, protože v případě značky Honda šly naopak prodeje hybridů meziročně o čtvrtinu nahoru. A to především díky novému modelu Insight, kterého se v dubnu prodalo 2096 kusů.

Toyota Prius 2010 - třetí generace

Nový Prius si předobjednalo 40 000 zájemců

Jak se Honda chlubila s prodejem svého nového hybridu Insight, tak se Toyota hodlá chlubit úspěchem nového modelu Toyota Prius. Toyota Motor Corp. očekává, že do poloviny května, kdy se novinka začne v Japonsku prodávat, bude mít jen na domácím trhu sesbíráno na 40 000 předobjednávek. To je povážlivý objem vezmeme-li v úvahu, že během roku 2008 se tamtéž prodalo „jen“ 73 100 kusů původního modelu Priusu. Místní noviny nicméně informují, že do poloviny dubna dealeři Toyoty obdrželi předobjednávky na více než 20 000 nových kousků. Hybridy a další vozy na alternativní pohon by měly v prodejích výrazně poskočit díky novým incentivám japonské vlády, která chce prodej ekologických automobilů podpořit, podobně jako např. v Británii a jinde na světě. Není bez zajímavosti, že Toyota bude v Japonsku prodávat nový model (nedávno představenou třetí generaci) společně se starším modelem, jehož cenu sníží na úroveň Hondy Insight. Toyota uvedla, že během roku 2010 chce globálně prodat 400 000 kusů nového Priusu.

Honda Insight 2010

Proč nemá nová Honda Insight LED světla?

Nejnovější (model pro rok 2010) se může pochlubit překvapivě nízkou cenou, ale jen průměrnou výbavou. Právě to se pokusil vyjasnit Dave Terebessy na firemním blogu Latest Insight. prý často dostává dotazy ohledně a prosklené střechy, resp. skutečnosti proč je nový model nemá. Odpověď je překvapivě jednoduché – obě součástky jsou prostě stále příliš drahé, navíc váha prosklené střechy by zvýšila spotřebu. LED světla by sice mohla uspořit část energie, ale na druhou stranu by se cena hybridního Insightu opět o něco zvýšila. Automobilka přitom chtěla pro široké masy, tedy s co nejnižší cenou. Zároveň ale Terebessy nepřímo naznačil, že budoucí modely by všechny tyhle vychytávky případně obsahovat mohly. Insight se prodává velmi dobře a tak získala důraznou konkurenci pro svůj průlomový model .

Honda Insight v USA – podívejte se na reklamu!

Hybridní automobil Honda Insight se dostal do USA. Tamní dealeři celkem mají na skladech připraveno 478 kusů, což věru není mnoho. Výroba v Japonsku údajně běží na plné obrátky a na domácím trhu se hybrid prodává jako o život. V USA je startovací cena nastavena na $19 800 dolarů pro verzi s nejnižší výbavou. Někteří lidé ale nejsou z auta příliš nadšeni. Například jeden majitel původní verze Honda Insight z roku 2000 říká, že cena je příliš vysoká ve srovnání kupříklad s nejlevnějším klasickým modelem Honda Fit za 14 750 dolarů, který nabízí více místa. Jiní si auto naopak pochvalují, protože nabízí dostatečný jízdní komfort i místo pro řidiče. Níže se můžete podívat na vtipnou reklamu, kterou Honda pro prodej své novinky v Americe připravila.

Toyota Auris jako hybrid?

Toyota možná připravuje nový levný hybrid

Honda se s velkou pompou nedávno vrátila do kolbiště hybridních automobilů, když představila svůj nový Honda Insight. Nízká cena, skvělé jízdní vlastnosti a především nízká spotřeba udělaly z nového hybridu hit – prozatím jen v Japonsku, ale brzy se začne prodávat také v dalších částech světa. Toyota naproti tomu představila třetí generaci Toyoty Prius, která je ale dražší než nový Insight při zhruba srovnatelných parametrech. Kolují proto v kuloárech už nějakou dobu zvěsti, že také Toyota připravuje „levný“ hybrid postavený například na podvozku modelu Toyota Auris. Honda ušetřila náklady především díky tomu, že využila existující konstrukční prvky a technologie, na které namontovala svůj Integrated Motor Assist systém. Podobně Toyota by prostě mohla na prověřený podvozek namontovat svůj Hybrid Synergy Drive a pustit nový „nízkotučný“ hybrid do světa.

Honda CR-Z hybrid

Honda prodala přes 300 000 hybridů, plánuje další

Japonská Honda patřila spolu s Toyotou k prvním automobilkám, které se pustily do prodeje hybridních automobilů. Na americkém trhu byla dokonce v roce 1999 první se svou první generací hybridu Honda Insight, jehož nástupce byl nedávno uveden na trh a velmi dobře se prodává. Celkem už Honda prodala přes 300 000 hybridů, největší počet z toho zabírají hybridní modely Honda Civic (255 000). Už v roce 2010 chce automobilka uvést na trh další hybrid, který by měl být založený na konceptu CR-Z představeném už v roce 2007. Narozdíl od prakticky zaměřeného nového Insight má být budoucí hybrid více sportovně zaměřený.

Honda Insight

Honda Insight hybrid se prodává velmi dobře

Jen co Honda uvedla na trh novou generaci svého hybridu Honda Insight, už se může pochlubit slušnými výsledky. Nejlevnější hybridní automobil na trhu jde v Japonsku na dračku. Za pouhý týden si jej objednalo 5000 zájemců, čehož chtěla automobilka dosáhnout během měsíce. V zemi vycházejícího slunce se hybrid prodává od 1,89 milionu jenů, tedy v přepočtu asi 470 000 Kč. Konkurenční Toyota Prius se v Japonsku prodává za 2,3 milionu jenů – na trh se však nyní chystá nový model pro rok 2010, jehož cena prozatím není známa – na trhu bude teprve v květnu. Uvedení nové Hondy Insight v Evropě se očekává během letošního března, v Americe pak bude k dispozici od dubna.

Li-ion baterie – čekání na revoluci

Lithium-iontové baterie jsou dnes jednou z nejdůležitějších technologií nejen v oboru spotřební elektroniky, kde dodávají energii malým přenosným počítačům a mobilním telefonům, ale také v oblasti automobilismu. Li-ion baterie slouží v hybridních automobilech a v blízké budoucnosti se stanou hlavními zásobiteli energie malých městských elektromobilů. Tesla Motors jimi pohání svůj sportovní elektromobil Tesla Roadster. Současná technologie li-ion baterií je však stále ještě nedostačující zejména co se kapacity a doby nabíjení týká. Proto prakticky po celém světě probíhá ve výzkumných laboratořích mnoha různých společností intenzivní výzkum, který má přinést lépe využitelné lithium-iontové články. Už v roce 2010 je chce ve svém hybridním pohonném systému Integrated Motor Assist využívat japonská automobilka Honda, která nedávno uvedla na trh svůj nový hybrid Honda Insight. Na vývoji svých baterií pracuje s dalším japonským gigantem – Sanyo. Hlavní předností jejich nových baterií nemá být ani tak zvýšená kapacita, jako velmi rychlý čas dobíjení. Mnohem větší část kapacity baterií tak bude moct být využita k pohonu elektromotoru, což zase umožní využít hybridní pohon IMA ve větších a těžších typech automobilů. Navíc mají být nové baterie výrazně levnější. Není bez zajímavosti, že se společností Sanyo spolupracuje v oblasti li-ion baterií také německý koncern Volkswagen. Chce je využít pro své hybridy a elektromobily, a to už od roku 2012. O pokrocích v oblasti vývoje technologie uskladňování energie pomocí lithium-iontových baterií nedávno informoval také prestižní magazín Nature, který přinesl informaci o vysokokapacitních li-ion bateriích využívajících nanotechnologií, konkrétně silikonových nanodrátků.

Honda Insight

Hybrid Honda Insight v prodeji

Nejžhavější konkurent tradičního hybridu Toyoty Prius jde právě nyní na japonský trh. Základní cena Hondy Insight byla stanovena na zhruba 21 tisíc dolarů, což je přepočteno dnešním kurzem 462 tisíc korun. Základní verze ostříleného Priusu se přitom v Japonsku prodává nyní za v přepočtu 566 tisíc korun.

Honda od začátku slibovala, že se proti Priusu bude vymezovat především cenou, což se zatím potvrzuje. Roční plán prodejů je 200 tisíc vozů. Polovina je určena pro USA, zbytek se má podle plánu prodat na japonském a evropském trhu. Zřejmě proto se spekuluje i o tom, že v USA bude cena ještě citelně nižší, a sice v rozsahu 19 až 20 tisíc dolarů (418 – 440 tisíc Kč).
Na ohlášení cen pro Evropu si ještě nějakou dobu počkáme. Jisté je však jediné, cena nebude vyšší než u konkurence. A ta na to v ideálním případě bude rychle reagovat.

Honda Insight - produkční verze

Honda Insight – máme nové fotky!

Včera jsme informovali o uniklé japonské brožuře a několika základních parametrech nového hybridu Honda Insight, dnes máme možnost vám představit dvě desítky nových fotografií, které pocházejí z opět „náhodou“ uniklé evropské brožury. Pětidveřový hybridní automobil se představí světu na autosalonu v Detroitu 11. ledna, na trhy obou stran Atlantiku pak má být uveden během jara 2009. Honda očekává, že ročně prodá kolem 200 000 kusů modelu Insight.

Honda Insight - produkční verze
Honda Insight - produkční verze