Robotické vozítko jako pošťák budoucnosti
Přední světové firmy dnes zkoušejí doručování s pomocí létajících dronů. Britská společnost Starship Technologies přichází s odlišným konceptem: robotem na kolech.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Přední světové firmy dnes zkoušejí doručování s pomocí létajících dronů. Britská společnost Starship Technologies přichází s odlišným konceptem: robotem na kolech.
Slavnostním vyhlášením vítězů v sobotu skončil čtvrtý a závěrečný závodní den evropského Shell Eco-marathonu 2012. Ceny si rozdělily týmy z celkem deseti různých zemí. I přes velkou výzvu, kterou představoval letošní přesun soutěže na městský okruh, byly vytvořeny tři nové rekordy: dva v kategorii UrbanConcept a jeden mezi Prototypy.
Bezdrátové dobíjení baterií není nic nového. Používá se například u elektrických kartáčků na zuby. Google testuje ve svém sídle v Mountain View v Kalifornii bezdrátové dobíjecí stanice pro elektromobily.
Přestože začátkem minulého roku nový americký prezident Barack Obama de-facto zrušil plány návratu na Měsíc, výzkum a vývoj v této oblasti probíhá intenzivně i nadále. NASA kupříkladu pracuje na novém měsíčním vozítku SEV. To bude plně elektrické a jeho vývoj přináší zásadní nové technologie v oblasti elektromobility také na zemi.
Indická vláda se chystá v rámci 11. pětiletého plánu podpořit dotacemi prodej elektrických dopravních prostředků. Až 20% výsledné ceny zadotuje v letech 2010-12 u elektrokol, elektrických skútrů a rikš i elektromobilů.
Sir Clive Sinclair je jedním z nejznámějších vynálezců v současné Británii. Právě po něm je pojmenován osmibitový počítač Sinclair ZX-1. Čilý stařík má dnes ale na kontě desítky vynálezů. Tím nejnovějším je elektroskútr/elektromobil/elektrokolo Sinclair X-1. Úžasná kapka na dvou kolech za cenu od 17 000 Kč.
Automobilka Nissan, která už na letošek připravuje uvedení elektromobilu Nissan Leaf, je tu s dalším konceptem. Ten vychází z modelu Renault Twizy ZE. Nissan a Renault fungují společně v rámci Renault Nissan Alliance, není tedy divu, že sdílejí vývoj i technologie.
Do roku 2030 bude v mestských oblastiach žiť viac ako 60 percent z 8 miliárd ľudí na celom svete. Bude kladený obrovský tlak na verejnú infraštruktúru, ktorá sa snaží uspokojiť rastúci dopyt po preprave a základných službách. pokračování
Ženevský autosalon nemusí být pouze přehlídkou nejnovějších silničních korábů. Dánská společnost Garia je známým výrobcem golfových vozíků. Ale ne jen tak ledajakých. Golfové vozíky skandinávské značky patří mezi to nejlepší, co si golfista nejen typu Tigera Woodse může přát.
Elektrické vozítko Segway dvakrát vělký úspěch nemělo. Je pořád jednoduše příliš drahé. Toyota zkoušela redefinovat osobní dopravu po svém s robustním „jezdícím křeslem“ i-Real. A teď je tu i Honda, která zkouší něco podobné, jen v malém.
Honda je známá mimo jiné svým zájmem o robotiku. Její tančící robot ASIMO se předváděl snad ve všech koutech světa, včetně České republiky. Právě z nej pochází i technologie, kterou Honda využila pro svou elektrickou jednokolku nazvanou U3-X. Písmenko U v tomto případě znamená jak „univerzální“, tak i „Unicycle“, tedy „jednokolka“.
Možná by navíc mělo stát i za slovo „unikátní“. Tak lze totiž jednoduše popsat systém pohonu, který U3-X využívá. Podobně jako na elektrické vozíku Segway určujete směr pohybu tím, že se na jednokolce nakláníte (firma to nazývá „Honda Omni Traction Drive System“ čili HOT). Zábavné je však to, že se můžete naklánět také do stran a vozítko pojede také do stran.
Pohonná jednotka se totiž skládá z jednoho velkého kola a spousty malých, částečně nezávislých koleček. Velké kolo obstarává pohon dopředu a dozadu, malá kolečka pak pohon do stran. Díky tomu můžete ale jezdit vlastně kterýmkoliv směrem. Honda aktuálně předvádí svou elektrickou jednokolku poháněnou lithium-iontovým akumulátorem na autosalonu v Tokyu. Max. rychlost je asi 6 km/h a energie vydrží zhruba hodinu. Váží 10 kg.
Masdar City je odvážný projekt Spojených arabských emirátů, ropné velmoci dnešního světa. Poblíž hlavního města Abu Dhabi má do roku 2016 vyrůst zbrusu nové ekologické město. Uprostřed pouště chtějí SAE vybudovat ukázkové město budoucnosti o rozloze 1,6 km2 pro 50 000 obyvatel, které bude využívat pouze obnovitelné zdroje energie. Celý Masdar je sám o sobě unikátním projektem, ale co může zajímat čtenáře našeho magazínu je především řešení dopravního systému. Masdar bude mít dvě roviny dopravy. Vrchní, tedy přímo ve městě, kde se budou moct pohybovat pouze lidé pěšky, na kolech, na elektrokolech, segwayích nebo jiných elektrických vozítkách. Automobily sem nebudou smět. Podzemní rovina pak bude domovem tzv. „PRT“ neboli „Personal Rapid Transit“, „rychlé osobní dopravy“. Jde o automatizované taxi vozy zhruba 4 metry dlouhé a 1,4 metru široké, které uvezou až šest lidí. Jezdí na elektřinu, dojezd na jedno nabití je 60 km a maximální rychlost 40 km/h. Jednotlivé vozy budou ovládány centrálně s tím, že standardně budou sledovat předem vytyčené trasy. Hromadná doprava v Masdar City by díky nim měla fungovat velmi efektivně, čekací dobu odhadují návrháři pod tři minuty. O návrh dopravního systému Masdaru se stará Dr. Luca Guala ze společnosti Systemica. Věří, že jeho systém se postupně rozšíří z Masdaru také do dalších míst. O PRT má zájem například letiště Heathrow.