Kdysi byl Trabant terčem posměchu za svou plastovou karosérii. Zdá se, že osud má smysl pro ironii. Německá automobilka Uniqueco představila dva prototypy automobilů eFROOG a KITESH, při jejichž konstrukci se uplatnil „revoluční“, vysoce moderní materiál… plast.
foto: Uniqueco
eFROOG – plastová žabka do teplých krajin
eFROOG, neboli e-žabka, je víceúčelové vozidlo kategorie MPV, připomínající terénní auto či snad pouštní bugínu. Základem auta je pevný ocelový rám a hliníková kabina posádky. Ostatní díly karosérie jsou však vyrobeny z plastu – dodejme, že z větší části (72 %) z recyklovatelného plastu.
Trabant nebyl zrovna synonymem bezpečného auta. Doba je už však přeci jen někde jinde. Ač slovní spojení „auto z plastu“ nezní příliš bezpečně, Uniqueco u svých aut garantuje bezpečnost na úrovni běžných aut. Ať už se jedná o náraz zepředu, z boku nebo převrácení na střechu, ve všech případech auta údajně obstojí proti svým ocelovým protějškům.
Hlavní výhodou plastu je menší hmotnost oproti oceli. Oproti obdobné ocelové karosérii má karosérie eFROOGu údajně až o 50 % nižší hmotnost. Celková hmotnost na úrovni 550 kg mluví za vše.
foto: Uniqueco
Plast je již od výroby předbarven, takže se nemusí díly stříkat v lakovně. Povrch je navíc potažen tenkou vrstvou polymethylmethakrylátu, jinak známého jako plexisklo nebo akrýlatové sklo. Plastové díly karosérie jsou tak odolné proti poškrábaní a vyblednutí barev. Podle Uniqueco je výroba plastových dílů jednoduší a cenově dostupnější.
Díky své velmi nízké hmotnosti auto nepotřebuje žádné výkonné motory. K dispozici je klasický diesel o objemu 1 l (48 kW) nebo pro nás zajímavější elektromotor o výkonu 14,6 kW. V případě elektrického pohonu jsou k dispozicí boxy s baterií o kapacitě 15, 18 a 20 kWh. Nejmenší baterie umožňuje dojezd 185 km při maximální rychlosti 80 km/h.
eFROOG bude k dostání v několika verzích. Zákazník si může koupit otevřený pick-up (spíše buginu), klasický pick-up a dva pick-up s jinak dimenzovanou uzavřenou korbou.
foto: Uniqueco
KITESH – plastový tereňák pro vojáky i stavaře
Poněkud praktičtějším autem se jeví plastový KITESH. Koncept je podobný jako u eFROOG, ale konstrukce je více podobná klasickým terénním vozům. Podle Uniqueco je KITESH 4×4 určen jak pro civilní, tak pro vojenské zákazníky.
Podle informací z oficiálních stránek je KITESH údajně až o 60 % lehčí, než obdobní oceloví konkurenti. Navíc zde odpadají problémy s rezivěním karosérie – životnost vozu se odhaduje na minimálně 25 let.
foto: Uniqueco
O pohon vozidla se stará naftový čtyřválec značky Opel s výkonem 92 kW (125 koní). Motor přenáší výkon na všechny čtyři kola přes šestistupňovou převodovku. Díky nízké hmotnosti, výkonnému motoru a velkým nájezdovým úhlům si KITESH lehce poradí se strmými a kamenitými kopci.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Daimler a BASF představují plastový nosič motoru
KITESH podobně jako eFROOG bude dostupný v několika variantách. Kromě klasické čtyřmístné varianty je k dispozici dvoumístný pick-pu nebo „terénní dodávka“. Uniqueco se svým strojem míří například také ke stavením firmám. Pro náročnější a drsnější použití je možno do plastů přimíchat uhlíková vlákna pro zpevnění konstrukce.
Obě vozidla se mají dostat k zákazníkům již příští rok. Základní cena modelu eFROOG je necelých 18 000 euro (464 000 Kč), KITESH pak přijde na 35 000 euro (903 000 Kč).
Ford robil karoserie z
Ford robil karoserie z plastu uz zaciatkom 20.storocia. Chevrolet Korveta mala plastovu (laminatovu) karoseriu este skor ako Trabant.
Taký novodobý Citroen
Taký novodobý Citroen Mehari 🙂
Po dlouhý době hezký auto
Po dlouhý době hezký auto s funkcema, co jsou potřeba. Nežere a nerezne. O výbaně taky nepsali, tak doufám, že tam žádná nebude a nemůže se podělat 🙂
posledny koncept co si
posledny koncept co si pamatam co chcel vyuzit plastove panely karoserie bol Dodge ESX3 ktovie preco sa to ani vtedy neujalo
Hmm, cena je trochu
Hmm, cena je trochu větší, ale konečně něco co by mohlo nahradit pacovní auto co mám. U něho nehledím na design, ale funkčnost.
Mě se to líbí (krom té
Mě se to líbí (krom té ceny).