Segway – evoluce vesmírného vozítka

Během slunečných dubnových dnů redakce Hybrid.cz vyrazila do víru pražských ulic otestovat zatím poslední typ elektrického vozítka Segway. Pro některé z nás to byla možnost porovnat městský model PT i2 s předchozím modelem XT, pro jiné se jednalo o první zkušenost jízdy na Segway vůbec.

Naše cesta začala přímo před prodejnou Segway na Praze 6. Následně jsme se vydali směrem k parku Ladronka. Měli jsme tak možnost vyzkoušet si jízdu mezi chodci, po silnici i cyklostezce.

Související články:

» Test vozítka Segway

» Segway Centaur

Dojmy začátečníka

Na vozítku Segway jsem stál poprvé v životě a musím říct, že jde o velký zážitek. Jízda se nedá absolutně s ničím srovnat. Předtím než jsme se vydali do rušných pražských ulic, absolvovali jsme nejprve krátké školení od našeho průvodce Petra Tupého z firmy Segway Drozd, která je oficiálním dealerem pro Českou republiku.

Hybrid.cz obrázky Segway model PT i2 Ladronka

Vyzkoušel jsem si držení rovnováhy tak, aby vozítko stálo v klidné poloze. Je lepší, když při nastupování a prvních „krůčcích“ pomůže někdo zkušenější. Vozítko vám (třeba i z čistě psychologických důvodů) přidrží a vy pak velmi rychle přijdete na jednoduchý a přirozený způsob ovládání modelu PT i2. Žádné velké vysvětlování ale není třeba a každý kdo už se na Segway svezl se bude cítit „jako doma“. Vše je opět intuitivní a nenucené.

Jemným přenesením váhy těla kupředu se vozítko rozjede. Rozhodně ale nemáte pocit, že byste přepadávali. Rozjezd je plynulý a plně kontrolovaný. Když chcete zpomalit, případně úplně zastavit, stačí se přenést váhu ze špiček na paty Segway a stejně plynule zastaví. Samozřejmě se dá i couvat, ale k tomu už je přece jen potřeba více zkušeností. Jednodušší je se na místě otočit, což zvládnete opravdu doslova „na pětníku“.

Není potřeba si nijak nadjíždět. Zatáčení zajišťuje náklon celých řidítek do stran. Opět platí, že stačí mírné naklonění, není potřeba s řidítky „mávat“. Síla nějakých čtyř a půl koně umí s člověkem slušně zamávat a při prudkém trhnutí řidítky by se snadno mohlo stát, že prostě nedobrovolně vystoupíte. Řidítka lze výškově nastavit, takže ve spojení s nosností cca 150 kg (uveze i dva lidi) se jedná o městské vozítko opravdu pro každého.

Strmá učící křivka

Po zhruba dvouminutovém úvodním balancování už jsem se na vozítku cítil jistější, a tak jsme mohli vyrazit do ulic. Cestou k Ladronce jsme jeli po chodnících i po silnici, aniž bychom museli z vozítka jedinkrát vystoupit. Ani pro mě, jakožto úplného začátečníka, nebyl žádný problém prokličkovat mezi chodci. Šumivý zvuk elektromotoru kolemjdoucí obvykle včas upozornil, že se k nim zezadu blížíme.

Po deseti minutách jízdy jsme dorazili do Ladronky. S pocitem, že už „na Segway umím“, jsem si zkoušel ostřejší zatáčky, nájezdy na nízké obrubníky, nebo sjezdy z nich. Kupodivu nebylo těžké držet s ostatními zkušenějšími jezdci krok. Segway má rychlostní omezení na zhruba 20 km/h. To jsme ocenili při jízdě po cyklostezce. Mezi bruslaři i cyklisty jsme nenarušovali plynulost nebo bezpečnost a doufám, že nás sportovci zároveň nevnímali ani jako překážku.

Hybrid.cz obrázky Segway model PT i2 Ladronka

Celá jízda s přestávkou trvala něco přes hodinu. Konečné hodnocení bych srhnul slovy „intuitivní“ a „nenucené“. Dokážu si představit, že každý z nás by Segway mohl více či méně využívat i v běžném životě. Někteří jako vozítko na zábavné projížďky po městě i v přírodě, jiní pro usnadnění a zrychlení pohybu.

Srovnání s modelem XT

Hlavní rozdíl nového Segwaye PT i2 proti staršímu XT spočívá v zásadní proměně ovládání. Zatáčení už se neprovádí otočnou rukovětí, nýbrž prostým nakloněním řidítek v požadovaném směru. Jde o mnohem přirozenější způsobem, na který si lze zvyknout ještě rychleji než na původní „plyn“.

Další změnou je využití speciálního klíče neboli „dálkového ovládání“. Na jeho displeji lze nastavit v jakém módu se má daný Segway pohybovat – k dispozici je normální mód, případně mód želvy, který omezí max. rychlost zhruba na 7 km/h. Max. rychlost lze navíc podrobněji nastavovat. Stejně tak lze s pomocí klíče Segway zcela uzamknout, případně zjistit kolik už najel. K Segwayův lze také sehnat řadu doplňků včetně batohů, světel nebo nákladní rampy pro auta.

Proti staršímu modelu XT významně klesla cena nového Segwaye, která se pohybuje kolem 170 000 Kč. Jde samozřejmě stále o astronomickou částku a Segway se těžko někdy stane konkurencí pro elektrokola nebo elektrické skútry. Přesto pokles ceny potěší a je příslibem k tomu, že se s těmito unikátními vozítky budeme setkávat stále častěji, i kdyby třeba jen na turistických výletech.

Autoři: Petr Füzék, Jan Horčík, foto & video: Petr Füzék

Za možnost otestování vozítek Segway děkujeme firmě Segway Praha, Bělohorská 39, Praha 6.

Napsat komentář