Francouzská automobilka Peugeot uvádí na trh užitkový elektromobil v podobě modelu Peugeot Partner Electric. Na podrobnosti o autě, jeho vývoji i historii elektromobility v rámci značky jsme se zeptali Caroline Damey, vedoucí produktu.
foto: Peugeot
Vývoj elektromobilů v koncernu PSA má už poměrně dlouho tradici, včetně modelu Partner. Můžete ji ve stručnosti přiblížit?
Caroline Damey: Skupina PSA Peugeot Citroën drží v Evropě ve výrobě elektromobilů prvenství již více než 20 let. V období 1990 – 2005 prodala 10 500 elektromobilů, od roku 2010 do konce roku 2012 prodala více než 10 800 elektromobilů. Peugeot iOn odstartoval novodobou elektrickou éru „Full Electric“ v roce 2010. Tomuto modelu ovšem předcházely elektromobily prodávané už před více než 20 lety. Mezi ně patřily Peugeot J5 Fourgon Electrique z roku 1990 (maximální výkon 43 kW, dojezd 70 km, maximální rychlost 80 km/hod., olověná baterie), Peugeot 106 Electric, uvedený na trh v roce 1995 (maximální výkon 20 kW, dojezd 100 km, maximální rychlost 100 km/hod., nikl-kadmiová baterie) a Peugeot Partner Electric z roku 1998 (maximální výkon 28 kW, dojezd 95 km, maximální rychlost 95 km/hod., nikl-kadmiová baterie).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Peugeot představí elektrického Partnera
Rozhovor: Radka Matthey o elektromobilech Peugeot
Peugeot: při vývoji elektromobilů se nám osvědčila partnerství
Jak se konstrukčně liší původní elektromobil Partner od toho dnešního, v čem jsou ty hlavní rozdíly?
C.D.: Zatímco původního elektrického Partnera přestavovala společnost Venturi, pro nový Partner Electric jsme vyvíjeli elektrický pohon ve spolupráci s MMC. Toto partnerství nám umožňuje nabídnout zákazníkům skutečně výkonný a efektivní pohon. Hlavní výhodou oproti modelu vyráběnému společností Venturi je možnost rychlodobíjení (na 80% za přibližně 30 minut), se kterou původní technologie nebyla kompatibilní. Nový Partner Electric předčí původní model také dojezdem: 170 km (oproti 100 km), větším výkonem: 49 kW a 200 Nm (oproti 28 kW a 180 Nm), vyšší maximální rychlostí 110 km/hod (oproti 90 km/hod), větší kapacitou nákladového prostoru: až 695 kg a 4,1 m3 (oproti 500 kg a 3 m3) a až 3 místy (oproti 2 místům).
Jakým způsobem se vám daří elektromobil Partner marketovat doma ve Francii a ve zbytku Evropy/světa? Je jeho prodej ve Francii snazší než v zahraničí, už jen díky dlouhodobé zkušenosti Francie s elektromobily a relativně levné elektřině?
C.D.: Na trh elektromobilů mají samozřejmě velký vliv státní pobídky, či podpory v některých regionech. V některých zemích pomáhají rozmachu elektromobility státní dotace, daňové úlevy aj. a někde, jako např. v Londýně, existují zóny, kam nesmí vozy emitující více než 90 g CO2/km. Peugeot Partner Electric se bude prodávat ve 27 zemích a v každé z nich mohou být motivace k nákupu elektromobilu rozdílné, nicméně hlavní prodejní argumenty jsou pro všechny země stejné: Nový Partner Electric v sobě spojuje vlastnosti, které již přinesly úspěch „klasickému“ modelu Partner – moderní a atraktivní styl, modularitu a praktičnost včetně největšího objemu nákladového prostoru ve svém segmentu. Elektrický pohon zaručuje také pohodlné řízení. Partner Electric nabízí stejnou modularitu a kapacitu nákladového prostoru jako klasická dodávka Peugeot Partner, ovšem provoz stojí jen 0,9 – 2 € (evropský průměr) na 100 km, v závislosti na ceně kW v zemi. Náklady jsou proto pro firmy naprosto bezkonkurenční, bez ohledu na použitý způsob nabíjení. Tento vůz je k dispozici ve dvou délkách: L1 – 438 cm a L2 – 463 cm, jeho objem nákladového prostoru je největší ze všech elektrických dodávek. Užitečný objem dosahuje 3,3 m3 a užitečná délka je 180 cm u verze L1 a 3,7 m3 a 205 cm u verze L2. Užitečné zatížení může dosáhnout až 695 kg, což je v této kategorii nejvyšší hodnota. Elektromobily navíc vyhovují potřebám každodenního užívání vozu, neboť průměrný počet ujetých kilometrů za den činí ve Francii 38 km. Pro Peugeot Partner hovoří i to, že 70% dodávek denně nenajede víc než 100 km.
Kolik jste prodali předchozích vozů Partner a jaké objemy prodeje očekáváte u nového typu?
C.D.: V letech 1998 – 2005 se prodalo více než 1400 vozů Partner Electric. U nového modelu očekáváme v roce 2013 prodej kolem 2000 – 2500 kusů. V plném prodejním roce očekáváme samozřejmě prodeje vyšší, naše kapacita produkce se přizpůsobí vývoji trhu.
Lze nastínit přibližně jakou část ceny v elektrickém Partneru tvoří baterie a elektrický pohon?
C.D.: Ceny baterií se každý rok mění s tím, jak se vyvíjí jejich výroba. Současně se mění i jejich podíl na ceně vozu. Dnes to představuje řádově 30 % výrobní ceny auta.
V oblasti osobních elektrických vozů Peugeot raději navázal spolupráci s Mitsubishi, přitom měl tradici vývoje elektrického pohonu. Proč v případě Partnera šel raději svou vlastní cestou (případně naopak, proč i u osobních aut neupřednostnil vlastní vývoj a výzkum)?
C.D.: Smlouva o partnerství s MMC v oblasti vývoje elektrických vozů byla podepsána v roce 2010. Spolupracovat se společností, která má také zkušenosti v oblasti elektropohonu, umožňuje sdílet náklady na vývoj a dosáhnout objemů výroby součástí elektropohonu, kterých bychom sami dosáhnout nemohli. Díky tomu jsme mohli nabídnout tuto technologii za akceptovatelnou cenu. V případě vozu Peugeot iOn jsme chtěli rychle vyvinout osobní cenově přijatelný elektromobil nové generace. Spolupráce s MMC se ukázala velice efektivní, proto i elektrický pohon u vozu Partner Electric byl vyvinut v partnerství s Mitsubishi. Ovšem zatímco iOn se vyrábí ve výrobním závodě MMC, Partner Electric vyrábíme v naší továrně ve Vigu, což nám umožní nejen větší výrobní kapacity, ale také příznivější cenu.
Kudy povede vývoj užitkových elektromobilů PSA dál? Primárně směrem k vyššímu dojezdu, nebo většímu komfortu, případně lepším užitkovým vlastnostem?
C.D.: Snažíme se dosáhnout co nejlepšího kompromisu mezi dojezdem, náklady a výkony vozu, zvyšovat kapacitu baterie a snižovat náklady na technologii elektropohonu. Dojezd současných elektromobilů je pro jejich využití dostatečný. Průměrná cesta osobním automobilem je totiž méně než 50 km/den a u dodávek je to méně než 100 km/den.Dojezd je tedy dnes spíše psychologická bariéra, kterou je nutné překonat, než nutnost. K jejímu překonání napomůže také vývoj dobíjecí infrastruktury na veřejných místech a v podnicích.
170 km na takovou
170 km na takovou neaerodynamickou krabici je docela dost. Zatím se mi líbí, když nevím kolik stojí :-).
Od 1990- do konce 2012
Od 1990- do konce 2012 prodáno 21300 ks Tak to je docela slušné i ten nárůst prodejů dobrý.
O kolik se asi zkrátí dojezd když tam naložím těch 600kg ?
Určitě výborné vozítko pro rozvoz balíků/pošty/zboží po městě a přilehlých aglomeracích .Obsluha nemusí pořád startovat,řadit a motor neběží zbytečně naprázdno při vykládce a stání .
http://www.evcgroup.cz/tbdopeugeotacitroen.html
Dojazd 170 km…ale tento
Dojazd 170 km…ale tento dojazd bol zrejme dosiahnuty v laboratornych podmienkach na bubnoch bez jam a nerovnosti na cestach , odporom a stupnim… a zrejme nezapocitali naklad. Je to uzitkove vozidlo a keby tam nalozim 600 kg naklad kolko budem mat dojazd ?
Pokial nebude na trhu uzitkove vozidlo, ktore bude mat dojazd aj s max. zatazenim 250 km tak dovtedy ma nejak elektromobili neoslovia. Toto je skor medzi malych podnikatelov, kotri prevazaju male naklady na male vzdialenosti ci pre taxikarov
Tak jsme se dozvěděli
Tak jsme se dozvěděli požadavky „nikoho“, což ocení celé čtenářstvo hybridu.
Takový rozvoz Pizzy bude určitě potěšen a informačně povznesen, že vám nevyhovuje něco co by jim mohlo…
Za mě děkuji PSA, že dělají alepoň něco. Někomu tento dojezd může vyhovovat.
Tak pre vecsinu podnikatelov
Tak pre vecsinu podnikatelov je to auto nevhodne koli malemu dojazdu ktory pri zatazeni moze klesnut pod 100 km … a na rozvoz pizzi to bude asi pridrahe auto a maloktora pizzeria si ho bude moct dovolit a ked aj budu ho vlemi dlho splacat a po tom co ho splatia budu uz baterie vyhukane 🙂
Čtenáři si určitě
Čtenáři si určitě udělají vlastní názor na tento „vyhukaný“ posudek. Vsadím se , že tento pán ani v žádném elektromobilu ještě neseděl….
Nejhorší na tom je, že
Nejhorší na tom je, že tato masáž na lidi míří ze všech stran. Důsledkem je, že automobilky zde elektromobily nenabízejí, neboť klasické autosalony elektromobily neprodávají. Nejsou pro ně lukrativní. Jak jednoduché je lidi přesvědčit, že je lépe koupit levné auto a jezdit za drahé peníze a né naopak. Strašně se divím úvěrovým společnostem, že lidem nepředloží rozumné argumenty. Ale holt mohou si za to samy…..