V nedávné době se objevilo několik zpráv, že Volkswagen chystá nový e-Golf s dojezdem přes 250 km. Na trh auto půjde podle všeho už letos nebo začátkem příštího roku.
foto: Volkswagen
Výrobci elektromobilů postupně inovují své starší modely. Příkladem může být nejnovější verze Nissan Leaf s 30kWh baterií nebo nové BMW i3 s 33kWh. Stranou nezůstává ani Volkswagen.
O nové generaci Volkswagenu e-Golf s dojezdem přes 300 km se spekuluje na rok 2019. Mezitím se ale faceliftu dočká aktuální generace a přijde na trh snad už na konci roku 2016 nebo začátkem 2017.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Škoda Auto nabídne elektromobil v roce 2021
Volkswagen by měl vyrábět elektromobily v USA jako odčinění dieselgate
Půjde údajně o poměrně výrazný zásah do vozidla. Zdroje aktuálně mluví o dojezdu 300 km dle standardu NEDC. Aktuální generace podle něj zvládne 190 km. My jsme s Volkswagen e-Golf těch 190 km skutečně ujeli, takže 300 km nám zní docela zajímavě.
Po skandálu dieselgate se navíc chystá Volkswagen vrhnout do elektromobility konečně po hlavě. Frank Welsch, šéf technického vývoje, řekl britskému magazínu Autocar, že elektromobily VW by mohly být levnější než konkurence díky vysokým objemům výroby.
Platforma MEB k tomu davá podle Welsche Volkswagenu skvělou příležitost. Navíc dodává, že technologie baterií se vyvíjí rychle kupředu a bude jen zrychlovat.
Mohli by jej ukázat i na
Mohli by jej ukázat i na srazu Volkswagen na letišti Hosín u ČB, který proběhne od 26 do 28.8.2016. Má tam být i nová XL1 s nízkou spotřebou. Chystá se někdo? Pořádá to Volkswagen club
Renonc…
Renonc…
Nikomu ve Volkswagenu
Nikomu ve Volkswagenu nevadí ten překlep v ceníkovém letáku e-Golfu „Kombinovaná spotřeba kWh/100km: 127.0“ ?
Když to podle nich nikdo
Když to podle nich nikdo nekupuje, tak není důvod 🙂
„OPEC je mrtev“ … že by
„OPEC je mrtev“ … že by už konečně?? 😀
http://zpravy.e15.cz/burzy-a-trhy/komodity/opec-je-mrtvy-zaznelo-na-schuzce-clenu-rijad-pry-vzdava-regulaci-tezby-1293535
Mě spíš zaráží, že
Mě spíš zaráží, že dost umíněně trvají na platformě MEB. Vypadá sice pěkně, ale pro EV mi nepřijde zrovna optimální. A EV jsou stále dost citlivé na pečlivé sladění jednotlivých komponent. Takže výrobce teď ušetří čas a peníze na vývoj, dodá však horší produkt.
Trochu mi to připomíná situaci, kdy při programování ‚dám zkratku‘. A časem se mi to vrátí, musím to stejně udělat pořádně a zabere to další čas. Děda mi vždycky říkal: „Udělej to pořádně a pak jdi dál.“
MEB he platforma specialne
MEB he platforma specialne pro EV, ktera je ve vyvoji, vy k ni mate nejake podrobnosti?
Teď jsem si naběhl,
Teď jsem si naběhl, vidím, že v těch zkratkách malinko plavu, nějak se mi pomíchaly MEB, MQB, MLB, MSB, MHB, MDB, MOB, nemluvě o MFA a MBA od MB nebo UKL od BMW, či EMP2 od PSA.
Ještě jednou, omlouvám se.
Zní to zajímavě.
E Golf
Zní to zajímavě.
E Golf je nenápadný a mnohem praktičtější než BMW i3. Stačila by pro začátek palubní sbíječka, dobíječka Rex Jakou má BMW i3 a výkonnější palubní nabíječka a hned by bylo auto mnohem atraktivnější.
Kdo je dodavatelem akumulátorů pro WV. Samsung ? Který podle tiskové správy Chce být největším výrobcem akumulátorů na světě ?
http://www.hybrid.cz/samsung-dava-ruce-pryc-od-palivovych-clanku
ano SDI Samsung od letoska
ano SDI Samsung od letoska dodava VW, jinak Samsung nekde v nejakem prohlaseni tusim zdeloval ze maj ruzne po svete asi 15 prazdnych „tovaren“ ktere meli bejt urcene pro vyrobu polovodicu a stavej 5 dalsich ktere pokud bude treba muzou celkem rychle prestavet na vyrobu baterii, ono jen divize SDI ma celosvetove k dispozici 25 vyrobnich komplexu a pritom vyuzivaj jen 12 z nich, koncern Samsung ma celosvetove prez 200 vyrobnich mist od FAB na polovodice az po sirkarny nebo lodenice pro stavbu tankeru, pokud oni nekde prohlasi ze budou nejvetsi v baterkach, tak se tomu da i celkem verit, maj na to jak protory tak finance, musi bejt jen zajem o ty baterky, a tim ze to maj (jen divize SDI) rozesete tak nejak globalne, tak asi nebude problem ani s dodavkama lithia (SDI nema sidla a vyrobu jen v Jizni Americe, Africe a Australii, u Australie maj ale celkem blizko Taiwan a Malaysii)
Současný VW e-UP! a e-Golf
Současný VW e-UP! a e-Golf používají stejné prizmatické NMC články se šroubovými terminály od Sanyo(Panasonic) o kapacitě 25Ah. Nové ~37Ah články (ve stejném formátu) budou nejspíš opět od Sanyo. Mimochodem Samsung SDI nabízí v podstatě identické články také.
Tato konstrukce článků je obecně velmi výkonná, vhodná pro rychlodobíjení >2C trvale a v podstatě cyklicky nezničitelná. Má jen jednu „nepodstatnou“ vadu na kráse a to že jejich specifická hustota energie je cca 227 Wh/l a 127 Wh/kg pro ty 25Ah články.
Máte niekde špecifikáciu
Máte niekde špecifikáciu týchto batérií? Nejak sa mi ich nedarí nájsť.
dokumentaci bych také rád,
dokumentaci bych také rád, jinak jukněte do tohoto vlákna na ES kde se dané články trochu řeší.
NMC, takže to nejsou
NMC, takže to nejsou lithiové?
Jedná se o bateriovou
Jedná se o bateriovou „hantýrkou“, aby se to velké množství odlišných chemických struktur lithiových akumulátorů dalo rozpoznat. U lithiového článku je co do rozpoznání jeho vlastností zajímavý zejména aktivní materiál kladné a záporné elektrody. Vzhledem k tomu že většina článků dosud používá jako materiál záporné elektrody nějakou formu uhlíku C (carbon, graphite, graphene?) tak se zkráceně uvádí pouze materiály kladné elektrody, kde ty písmenka značí pouze hlavní použité prvky (většinou kovy neboť principiálně jde o strukturu materiálu lithium-kov).
NMC (LiNiMnCoO2) – nickel, manganese, cobalt
NCA (LiNiCoAlO2) – nickel, cobalt, aluminium
LFP (LiFePO4) – lithium, iron, phosphate
…
více třeba na Battery University
Popsal jsi to pěkně a
Popsal jsi to pěkně a potvrzuje mi to, že Tvé příspěvky rád čtu 😉
Problematika baterií je
Problematika baterií je v zásadě o tom, že lithium nelze recyklovat pro další využití do baterek – zatím. Masové využívání baterií bude mít za následek nedostatek tohoto prvku a dramatický růst cen. Pokud se nepřijde s možností recyklace lithia nebo s bateriemi na bázi hojných materiálů nedojde v žádném případě k masivnímu přechodu na el. mobily. Na druhou stranu některé země by mohly na lithiu zbohatnout, Například my máme 6% lithia což je 42x na 1 obyv. více než je světový průměr.
Jak to bude asi bude dělat
Jak to bude asi bude dělat Tesla?
http://www.hybrid.cz/novinky/tesla-bude-v-evrope-recyklovat-lithiove-baterie
Můžete pro své tvrzení
Můžete pro své tvrzení „že lithium nelze recyklovat pro další využití“ uvést nějaký rozumný odkaz či argument?
Hledám něco takového marně – všude se uvádí že recyklace možná je.
Lithia je na svete ako
Lithia je na svete ako maku..obrovské zásoby…v batérii je ho z celkovej hmotnosti len pár %.Batérie sa recyklujú nie pre lithium ale pre ostatne vzácne kovy.A aj recyklácia lithia je zvládnutá..len náročná.
Len Česko ma líthia na desiatky milionov elektromobilov.
jen v CR je lithia v
jen v CR je lithia v bateriove kvalite za 100 bilionu korun (asi 75 rocnich rozpoctu CR 😀 ) pri soucasnych cenach, ono toho lithia v tech baterkach je celkem malo 🙂
a lithium recyklovat lze, jen je to energeticky narocne
Jak se bude na tom Cínovci
Jak se bude na tom Cínovci těžit? Jak nás to ekologicky zatíží?
A to lithium se Zpracuje u nás, případne kde?
no to je mozna kamen urazu,
no to je mozna kamen urazu, protoze to prozatim vypada ze CR na tom moc nevydela a politici s tim kseftujou tak, ze 99% zisku skonci nekde v Australii
ceske firmy jsou schopne ho tezit relativne levne, a na miste i zpracovavat relativne levne (oboje okolo sumy 20 tisic kacek za tunu, coz pri cenach na byrze v dnes jiz atakujic castky okolo pul mega za tunu je slusnej business), ekoligicky je zatezi kazda tezba, tady je mozna vyhodou ze po dotezeni to muze dal fungovat klidne i jako zemedelska puda pokud se to srovna do „roviny“, nebo proste nechat ladem, nasadit par stromu aby se to samo nejak vzpamatovalo a zarostlo
lozisek lithia je v CR vic, s kvalitou pro baterky tusim 3, Cinovec je jen nejvic sklonovanej medii
http://kcc-hho.webnode.cz/rop
http://kcc-hho.webnode.cz/ropa/lithium/
Lithium se samozrejme da
Lithium se samozrejme da recyklovat. Ale lithium je velmi hojne a levne, tak se to proste nevyplati.
Kolik procent je v litiovej
Kolik procent je v litiovej baterkách kadmia a jinejch prvků?
To nevim, zalezi taky na
To nevim, zalezi taky na typu baterky. Kazdopadne drazsi kovy se z baterek dolujou i dneska…..
Recykluje Tesla to lithium z
Recykluje Tesla to lithium z baterek?
A kde by ty baterky na
A kde by ty baterky na recyklaci vzala? Bude trvat tak minimálně deset let, než budou stávající akumulátory natolik degradované, že je bude nutné měnit a potažmo případně i recyklovat. A zároveň je možné, že v té době používané akumulátory už vůbec nemusí být založené na lithiu.
Spíš degradují
Spíš degradují nabíjením nežli časem. Když vezmeme běžně udávanou hodnotu 2000 nabíjecích cyklů * dojezd 400 km, tak to máme 800 tisíc km, to dá i za 10 let málokdo. A navíc kdo by je chtěl měnit, mně je líto investovat i do stěračů na mou starou šunku :-).
Kalendářní životnost je
Kalendářní životnost je stále otázka a závisí i na takových věcech, jako je dobře udělaný teplotní management. Těch 10 let bych viděl jako takovou střední hodnotu, kde se začne oddělovat zrno od plev. Kromě toho, za tu dobu tu budou už úplně jiné články, pravděpodobně solid state, s úplně jinou cenou na kWh a pro mnoho lidí může být naopak velký tahák upgradovat svoje staré EV na třikrát větší větší dojezd i když původní aku bude třeba stále ve slušném stavu.
To určitě ne, nemyslím
To určitě ne, nemyslím si, že by se našlo víc než pár nadšenců, stejně jako dnes by si skoro nikdo nenechal udělat u svého 10 let starého auta výměnu motoru za moderní s poloviční spotřebou.
Když beru hodně utopickou představu ceny $40/kWh vč. 21% DPH za 10 let, tak upgrade 33 kWh -> 100 kWh baterie by stál $4000 = ~100 tisíc korun a to je přibližně cena více než 10 let starého auta střední třídy. A buď ten člověk peníze má a pak určitě nechce prodlužovat životnost auta, aby jednou mohl jezdit ve 20 let staré popelnici nebo na nové auto nemá, pak raději toto za 100 tisíc prodá a přidá si na nějaké méně ojeté.
Mě by naopak přišel
Mě by naopak přišel takový upgrade jako super kauf. Desetileté auto není žádná popelnice, obzvlášť pokud je to elektromobil, kde nemá moc co odejít. A až to pak dáte ekologicky zlikvidovat, tak si akumulátore necháte jako domácí úložiště 😉
A už máš doma Peugeot 106
A už máš doma Peugeot 106 Elektric?
Před několika lety mi to
Před několika lety mi to nabízeli za „pouhých“ 150 tisíc (NiCD verze) respektive „lidových“ 250k (lifepo4 upgrade), což mi za auta, které neměla žádnou výbavu a komfortem jízdy byly na úrovni R5 z roku 1986, se kterým jsem jezdil jako student, trochu mimo mísu i kdyby měly dojezd 1000km.
Ale to není případ Leafu, eGolfu a dalších současných EV. Tam je výbava velmi (nad)standardní a kromě autopilota mě nenapadá celkem nic, co by auta za několik let mít mohly navíc.
Ok, tak ne utopickou
Ok, tak ne utopickou představu, ale reálnou. Výměna celého battery-packu o 100 kWh bude stát za 10 let okolo $100/kWh, tedy 10 tisíc dolarů a tedy 300 tisíc vč. ČR DPH. Ještě to je zajímavé?
A já netvrdil, že 10 let staré auto je popelnice, ale když píšete, že začnou baterie odcházet po 10 letech, tak je řekněme vyměníte po 12 letech a počítáte s tím, že budete ještě 10 let jezdit, takže jednou budete mít víc než 20 let staré auto a to už bude popelnice (kastle) i kdyby to mělo warpovej pohon :-D.
A proč 300 a třeba rovnou
A proč 300 a třeba rovnou milion? 😉
Jinak pokud by koupě ojetého EV + upgrade znamenalo mít dojezd na úrovni nového srovnatelného EV za půlku jeho ceny, tak říkám rozhodně ano.
http://zpravy.e15.cz/byznys/p
http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/samorizena-auta-mohou-byt-na-silnicich-za-pet-let-rekl-sef-fca
Jak chce VW konkurovat
Jak chce VW konkurovat vysokými objemy výroby, když Gigafactory bude vyrábět 50% všech baterií na světě a VW dosáhne jen na zlomek z těch zbylých 50%?
a ty vis jake fabryky ruzne
a ty vis jake fabryky ruzne po svete stavej dalsi firmy zabivajici se vyrobou a vyvojem baterii? to ze se pise jen o GF Tesly neznamena ze ostatni nic nepodnikaj a nestavej, jen letos se otevrela treba fabrika PowerJapan+ v Japonsku, celkem velke tovarny stavi nebo prestavuji Samsung, Sony a Sanyo c Asii, stejne tak vyrobni halovej komplex stavej i v Nemecku pro firmu BMZ a LGchem
Nová fabrika LG Chem
Nová fabrika LG Chem nedosáhne ani 3% kapacity Gigafactory. Plánovaná fabrika Daimler AG se těžko dostane nad 10% GF, atd. VW by nedosáhl kapacity GF ani kdyby všechny nové fabriky dělaly jen pro něj. Proto mě zarážejí ty jejich řeči o „velkém objemu výroby“ ve srovnání s konkurencí.
Tohle mají pošéfovaný,
Tohle mají pošéfovaný, bude to jak s tiskárnama. V základu dostanete baterku s 1/10 dojezdem a poukázku k Muskovi na full size, až ji vyrobí 😀
Ehm, no kdyz jsme u toho,
Ehm, no kdyz jsme u toho, kdo vybira lidove vypalne 3000 dolaru za plne vyuziti baterky…
http://electrek.co/2016/05/05/tesla-model-s-75-kwh-battery-pack/
No to auto asi neni
No to auto asi neni vyrobený jenom z baterek…….
Ze by gigafactory mela
Ze by gigafactory mela vyrabet 50% svetove produkce baterek je s prominutim totalni blbost. Ani musk to nikdy nikde netvrdil….
Původní informace byla ve
Původní informace byla ve stylu: Budeme vyrábět téměř tolik, kolik je současná produkce. Ale to byla zpráva tuším z 2012, takže už teď to neplatí, natož za 4 roky.
Ano, v roce 2020 by dle
Ano, v roce 2020 by dle prohlaseni mela gigsfactory vyraber tolik baterek do aut, co se vyrobilo na celem svete v roce 2013. Akorat ze v roce 2013 se toho vyrobilo pomerne malo, a na rok 2020 ma velke plany na vyrobu dost firem….
Tady je loňský přehled s
Tady je loňský přehled s predikcí do 2020: http://www.visualcapitalist.com/the-lithium-ion-megafactories-are-coming-chart/
Díval jsem se na ten odhad.
Díval jsem se na ten odhad. Je dosti pesimistický. V roce 2020 bude jen Gigafactory produkovat podle mého skromného odhadu 50-75GWh. Jen pro elekromobily bude potřebovat 50GWh, pak ještě produkují PowerWall úložiště. V roce 2020 může být celosvětová produkce někde kolem 200GWh/rok.
To je dosť optimistický
To je dosť optimistický odhad. Gigafactory je dimenzovaná na 35 GWh ročne. Vašich 50-75 GWh je obrovské navýšenie.
Nepostrehol som, že by to bolo oznámené, ale pravdepodobne prehodnocujú aj rýchlosť výstavby Gigafactory.
Ak chcú predať už v roku 2018 500000 áut, tak budú potrebovať iba pre autá okolo 30GWh batérií. To im asi nestačí spustiť plnú výrobu (35 GWh) až v roku 2020.
Máte pravdu, že na
Máte pravdu, že na oficiální stránce Gigafactory se uvádí cílová kapacita 35GWh/rok. Jednoduchým výpočtem ale dojdete k závěru (jak i sám uvádíte), že to nejspíš stačit nebude. Proto také Elon trochu mlží ohledně kapacity baterie pro Model 3, protože pak by se to ukázalo uplně zřetelně. Buď změní plány, nebo budou muset uzavřít kontrakt s nějakým externím dodavatelem. V obou případech to ale vypadá, že výroba baterií poroste rychleji a v roce 2020 by to mohlo být výrazně víc než oněch 125GWh. Jak píšu, odhaduji to kolem 200GWh.
TMS90D má dojazd 294 míl
TMS90D má dojazd 294 míl (EPA). Tzn. 0,306122449 Wh/mil.
O 20% menší, ľahší, aerodynamickejší TM3 by mohol mať o 20% menšiu spotrebu – 0,244897959 Wh/mil.
Oznámený dojazd 215 míl by znamenal 52,65kWh batériu – 55kWh aj s rezervou. Ma to byt pod 60 kWh, tzn. toto je asi realne.
400.000 TM3 x 55 kWh + 100.000 TMS/X x ~80 kWh = 30 GWh.
Súhlasím, že rast bude rýchlejší ako je v tom článku, ale nie iba vďaka Gigafactory. Konkrétne nie Gigafactory 1 🙂
Všechno jsou to odhady, ale
Všechno jsou to odhady, ale v podstatě jsme se shodli. Pokud budou prodeje slabší :-), vyjde to jak to mají naplánované, pokud bude zvýšený tlak i ze strany odběrů PowerWall a TMX, Gigafactory stíhat nebude. Řekl bych Elon Musk musí počítat spíše s tou druhou variantou. S tolika rezervacemi TM3 původně nepočítal ani on.
Pravděpodobně T3 bude mít
Pravděpodobně T3 bude mít baterku 55kWh a volitelně 75kWh. A o tu větší bude větší zájem.
rekneme ze tam narvou 36kWh
rekneme ze tam narvou 36kWh baterku, no takze cena poroste o dalsich 200 tisic? jo lidove vozitko, ale tak aspon neco no
snad konecne zacnou i s kombikem
300 km NEDC to by šlo …
300 km NEDC to by šlo … Podmínkou je 3Fázová 11kW palubní dobíječka 😉
http://kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a2014-vw-e-golf/
Pro dlouhé cesty je
Pro dlouhé cesty je podmínkou 130 kW nabíječka…
Jinak nemá 300 km jednorázový dojezd význam.
V tom pripade je skoda, ze
V tom pripade je skoda, ze 120kW (resp. 70kW) Tesla SC (a tim padem Tesly) jsou uplne na nic… 😉
Ze by nova Cipisek D. identita?
hele ja mam jen jednu
hele ja mam jen jednu jedinou jo a už me stim Cipiskem moc nestvi nebo te vyměním 🙂
Hodnotu podla NEDC je
Hodnotu podla NEDC je potrebne nasobit konstantou cca 0.7 pre ziskanie realneho dojazdu. Cize realny dojazd to bude mat tak 200km a preto s nim asi Tesla 3 a Bolt zametu chodnik.
200EPA * 1,25 =
200EPA * 1,25 = 250NEDC
240EPA * 1,25 = 300NEDC 😉
Na to bych uplne nesazel,
Na to bych uplne nesazel, alespon ne v Evrope – prece jen je sance, ze (jakozto evropsky vyrobce) tu bude ke koupi driv nez za x let. A realny dojezd pres 200 uz zni akceptovatelne.
EDIT: pokud nebude prepalena cena, tak to zni jako auto, do ktereho bych konecne byl ochotny jit…
Tak toho se nebojím, že by
Tak toho se nebojím, že by VW dal cenu třeba jako současný e-Golf. Cena bude jistě podstatně vyšší. I kdyby to bylo za mega, tak je to těžce přepálené.
Bohuzel, zvlast vzhledem k
Bohuzel, zvlast vzhledem k nemecke dotaci…
Taky si všímáte té
Taky si všímáte té časové následnosti? Dotace na EV a hned tu je inovovaný vůz na elektřinu z Německé produkce.
No tak on Němec Němci
No tak on Němec Němci vždy vyhoví. Mě se to na nich líbí,
proto je jejich ekonomika tam kde je. Češi radši koupí levnou sůl z Polska, ušetří, ale ekonomika skomírá…