Akcie koncernu Volkswagen ztrácejí asi 20 % hodnoty. Důvodem je obří skandál týkající se měření emisí u tzv. „čistých dieselů“, tedy vozů vybavených technologií TDI.
foto: Volkswagen
Evropský koncern Volkswagen prodává v USA už šest let svá dieselová auta vybavená technologií TDI jako „Clean Diesel“, tedy tzv. „čisté diesely“. Zatímco v Evropě nemáme o „čistotě“ dieselů žádné přehnané iluze, Američany Volkswagen až dosud přesvědčoval o tom, že jeho naftová auta skutečně jsou něco méně škodlivého než např. běžná benzinová auta.
Ukazuje se, že celé toto schéma byl jeden velký podvod. Volkswagenu nyní údajně hrozí ze strany amerického státu pokuta až $18 mld. (450 mld. korun).
Podařilo se totiž prokázat, že téměř půl milionu v Americe prodaných dieselů bylo vybaveno speciálním softwarovým algoritmem (nazývaným „Defeat Device“), který při oficiálním měření ukazoval jiné výsledky, než jaká auta měla v reálu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nejúspornější nová Škoda Octavia jezdí za 3,4 l/100 km
Vtip je v tom, že v oficiální emisní testy se v Kalifornii/USA neprovádějí s pomocí senzorů umístěných ve výfuku, ale pouze připojením měřícího zařízení k palubní diagnostice vozu. Pokud diagnostika vozu ukazuje správné výsledky, je vše OK.
„Čisté diesely“ od Volkswagenu prodávané v USA byly naprogramovány tak, aby při takových testech zobrazovaly výsledky 10x až 40x nižší, než jaké emise ve skutečnosti vypouštěly. Tím splnily přísné americké emisní limity a mohly se na americkém trhu vůbec prodávat.
Dvě hlavní postavy, které stojí za nejnovějším odhalením, jsou Peter Mock, evropský předseda Mezinárodního výrobu čisté dopravy, a jeho americký kolega John German. V současné době se celou kauzou zabývají příslušné americké orgány včetně ministerstva spravedlnosti, EPA a CARB.
Volkswagen odmítá dále cokoliv komentovat vyjma toho, že s orgány spolupracuje. Šéf koncernu Martin Winterkorn už ale vydal oficiální omluvu a nařídil nezávislé vyšetřování celé problematiky.
Minulý rok automobilky Kia a Hyundai musely v USA zaplatit pokutu v přepočtu asi 2,5 mld. korun na základě skutečnosti, že jejich vozy vypouštěly více emisí, než kolik automobilové značky uváděly.
Vsichni kecate nesmysly.
Vsichni kecate nesmysly. Jedna se pouze o dieslove motory a funguje to nasledne. V USA je limit NOx ca. polovicni jak v Evrope. proto je nutne pouzivat AdBlue, ktery se pridava do DPF, kde se NOx premeni na N+CO2+H2O+… Motorovy management ma vedlejsi program, ktery sleduje rezim motoru a kdyz zjisti podle jistych parametru (napr. ze auto jede podle urciteho vzoru urcitou rychlosti, opakuji se definovane zrychleni, popr. se sleduje pohyb volantu atd.) a vydedukuje, ze se jedna o mereni emisi, tak se vstrikuje ten spravny pomer NOx a AdBlue a emise NOx jsou nizke. Jelikoz AdBlue je drahy, a doplnuje se pouze v servisu, tak se s tim setri, aby zakaznik nebyl nastvany, kolik ze ta tekutina stoji penez. A tim se zvysi emise NOx nad predepsany limit.
Domnivam se, ze VW/Audi nebude jediny vyrobce dieselu, kdo tento trick v USA pouziva. Zrejme to budou vsichni, protoze nikdo si nemuze dovolit prodavat auta s velkou spotrebou AdBlue. Vsichni vyrobci dieslovych motoru maji v USA problemy s dosazenim NOx limitu. Navic vetsina vyrobcu pouziva vstrikovaci cerpadla od Bosch a ten bude zrejme take puvodce toho triksovani. Jeste bude hodne veselo. Prodejte automobilove akcie na termin a budete v baliku.
jj, už padá celý
jj, už padá celý automobilový trh a nejen ten.
Startuje tak nová krize – ale nevadí – čím hůře, tím lépe.
Už je pozdě. Aféra už
Už je pozdě. Aféra už snížila cenu akcii i konkurenčních automobilek.
aj tesly???
aj tesly???
Ne, na Tesle se to kromě
Ne, na Tesle se to kromě několika výkyvů nijak zvlášť neprojevilo.
To jsem netušil, že AdBlue
To jsem netušil, že AdBlue je drahe. Nevim teda jaka je jeho spotreba ale podle me uz je jedno, jestli ta nadrzka vydrzi 20 nebo 10 tisic kilometru. Vždyt litr je za 6,50. V době když jsem ještě uvažoval o koupi dieselové dodávky opravdu psali, že se to doplňuje v servise při prohlídce zdarma ale taky tam psali, že pokud bude potřeba doplnit dříve, udělá to sám zákazník a v servise mu to potom proplatí. Ono totiž myslím, že když to dojde, tak motor nejede na plný výkon, dokud se to nedoplní.
“ … vodný roztok
“ … vodný roztok močoviny s obchodním názvem AdBlue. Jeho spotřeba bývá mezi 0,8 až 1,5 l na 1000 km, cena se dle balení pohybuje obvykle od 10 do 31 Kč na litr.“
V autorizovanem servisu
V autorizovanem servisu stoji doplneni 50 USD plus AdBlue. Ne vsichni pecujou o sve auto svepomoci. Napriklad firemni flotila jezdi vzdy do servisu a kdyby nejake auto muselo casto jezdit na docerpani AdBlue, tak by nebylo zrovna v oblibe. Kdo si koupi nejake auto za 50 kUSD, urcite se v tom nebude sam hrabat a takova nepohodlna vec by ho urcite ovlivnila v nakupnim rozhodovani. V USA nemaji diesly na ruzich ustlano a proto kazda sebemensi otravna vec udela diesel neprodejny. Marketing je slozita vec a velka spotreba AdBlue se zrovna nehodi jako sexy priznak.
Firemní auta jezdi do
Firemní auta jezdi do servisu, to je pravda, ale nepredpokladam ze by tam jezdili jen kvuli doplneni AdB, protože to by tam jistě jezdili i na dolití vody do ostřikovačů. A jak jsem již psal tenkrát to VW měli v servise zdarma a když to musel doplnit majitel mezi servisními intervaly tak mu to proplácely. Je možé že to mají v americe nastavené jinak, ale nepřijde mi to logické aby na tom na jednu stranu chtěli rejžovat a na druhe straně chtěli aby se to nemuselo tolik doplňovat.
Voda do ostřikovačů
Voda do ostřikovačů nesmrdí..
Někderé zimní dost fest.
Někderé zimní dost fest. Ale to není na čuchání, ale leje se to tam.
V balení možná a v
V balení možná a v servise obzvlášť. Zde odkaz na ceník benzínky, fakt je to za 6,50 litr http://tank-ono.cz/cz/index.php?page=cenik
už aby to bylo …
už aby to bylo … :))))))))
google.com/finance?q=ETR%3AVOW3
zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/automobilku-volkswagen-by-mel-vysetrovat-i-brusel-zada-francouzsky-ministr-1229297
Není technicky nemožné,
Není technicky nemožné, aby naftové motory měly skvělé emise, klidně téměř 100% CO2, problém je v tom, že to vždy bude za něco za něco. A to něco je vyšší cena a pravděpodobně i vyšší spotřeba.
No 100% CO2 to asi nebude,
No 100% CO2 to asi nebude, když motor spaluje atmosférickou směs, kde je 78 % dusíku 😉
Samozřejmě. Dusík se ale
Samozřejmě. Dusík se ale nepočítá mezi zplodiny (emise) pokud do spalování sám nevstupuje, tj. nejde o NOx.
P.S. Někde jsem zaslechl, že za dinosaurů bylo kyslíku ve vzduchu něco kolem 35%. To by se to spalovalo… 🙂
Jo, to je jasný 🙂 Já
Jo, to je jasný 🙂 Já jen, že to vyznělo vtipně 😉
Ono se moc neví, čeho vlastně kolik bylo. Předpoklady jsou, že musel být minimálně dvojnásobný atmosférický tlak jak dnes, už jen proto, že pterodaktylové by se dneska neodlepili od země. Pravděpodobně velkou část atmosféry tvořil kyslík s oxidem uhličitým. Bylo tepleji díky skleníkovému efektu (ale ne o moc, Slunce bylo výrazně slabší).
Zajímavé, to mě
Zajímavé, to mě nenapadlo. Hustější atmosféra a více O2 a CO2. Samozřejmě, je logické, že tlak, teplota a složení se mění. Bylo by moc podezřelé, kdyby ne. 🙂
Nevěřím tomu, že
Nevěřím tomu, že americká auta mají nižší emise než ta evropská. Celé mi to přijde absurdní, když tam u nich jezdí na silnicích velká auta s velkými motory. Spíš to považuji za útok na evropskou ekonomiku. Vlna migrantů, která nás teď zaplavuje, je taky výsledkem politiky usa.
Budou to asi benzíny. A tam
Budou to asi benzíny. A tam některé škodliviny nevznikají z principu.
Americká auta z principu
Americká auta z principu vždy jezdila na benzín. I náklaďáky.
Takze nez masivne investovat
Takze nez masivne investovat do EV tak radeji zaplati pokutu.
No mě to přijde celé
No mě to přijde celé nějaké divné.. Tady se zaměňují dvě věci
1) jestli diagnostika vozu ukazovala nižší hodnoty než ve skutečnosti vypouštěla, tak je to ze strany EPA naprostá ignorace, že si to neoměřili a vůbec že to pustili na trh. Podle mne to nedává smysl a považuji toto tvrzení za kravinu.
2) jestli ten SW dokáže odhalit, že vůz zajíždí cyklus FTP75 na dynamometru a tomu upravit spalovací cyklus, pak ale přeci ten cyklus musí opravdu zajet a přitom mít ty slibované emise, jinak by logicky nemohl projít. Pak si ale teoreticky není na co stěžovat, protože prostě podle daného cyklu vyhověl a ostatní již není „jejich problém“.
Mě to přijde jako nové objevení ameriky, úplně analogicky jako spotřeba a emise u hybridů. Ty to ve zkušebně taky zajedou, ale reálně se za to jezdit nedá a už vůbec ne se slibovanými emisemi.
.. uvidíme co z toho ještě bude
2) ten cyklus samozřejmě
2) ten cyklus samozřejmě na stolici zajede, ale jezdit se s tím nedá…
je to stejné jako staré auto na emisích, jdou nastavit vynikající hodnoty, akorát to nevyjede prudší kopec..
Myslím, že takové plácnutí přes prsty VW vůbec nevadí…ostatně ono elektromobilitu také čeká až bude dokončena pořádná legislativa..pak také nastanou mraky omezení z pera úředníka 🙁
Problém je v tom, že v USA
Problém je v tom, že v USA se neměří kouřivost jako u nás. U nich se měření provádí pouze pomocí diagnostiky. Takže když po připojení ukáže zařízení správné hodnoty, je vše OK.
Říkal jsem si, kdy se
Říkal jsem si, kdy se tahle zpráva, která minulý týden obletěla všechny servery objeví tady 🙂
02.12.2014 – Francie:
02.12.2014 – Francie: dieselová auta byla omyl
hybrid.cz/francie-dieselova-auta-byla-omyl
Neprajem VW nič zlé, len
Neprajem VW nič zlé, len aby v kľude skrachoval….
Hajzli.
Asi nejlepší článek v
Asi nejlepší článek v ENG http://www.autonews.com/article/20150918/OEM/150919800/vw-accused-of-using-defeat-device-software-in-482000-diesels-to-skirt-
To mají za to, že se
To mají za to, že se zuby-nehty brání elektromobilitě.
TDI = Totálně Debilní
TDI = Totálně Debilní Investice
kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/
… a jeho americký kolega
… a jeho americký kolega John German !! No tak to je vtipně trefný příjmění … :))))
CARB = California Air
CARB = California Air Resources Board = tak ty už mají taky ledacos zasebou, ovčem za republikánskýho vedení že … 🙂
youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8