TEST: elektromobil Volkswagen e-Golf ujede až 190 km

Německý koncern Volkswagen se do alternativ a elektromobility pustil mezi posledními. Elektromobil Volkswagen e-Golf přišel na evropský trh před rokem a do Čech až nyní.

Na ulici elektrický Golf od toho běžného rozeznáte zejména díky speciálním litým kolům
foto: Hybrid.cz

První zmínky o tom, že ve Wolfsburgu a Kalifornii se testují elektromobily Golf přišly už v letech 2011/12. Auto pak bylo oficiálně představeno jako Volkswagen e-Golf na autosalonu ve Frankfurtu 2013.

Společně s modelem Volkswagen e-Up!, elektromobilem vyráběným v Bratislavě, se e-Golf stal druhým elektromobilem v nabídce koncernu. V Norsku dnes patří Volkswagen e-Golf už několik měsíců k nejprodávanějším elektromobilům.

Je z čeho vybírat

Elektrický Golf je vůz přímo konkurující modelu Nissan Leaf. Ale snese srovnání jak s menším BMW i3, tak i s o něco většími Kia Soul EV a Mercedes-Benz B ED.

Proti Leafu a i3 je e-Golf výrazně jiný v tom, že nevznikal od začátku do konce jako elektromobil. Protože ale většina nových aut VW staví na platformě MQB, jsou připravena pro různé pohony včetně plně elektrického bez toho, aby to přinášelo jakákoliv, např. prostorová, omezení. Zavazadlový prostor má objem 341 litrů, po sklopení zadních sedadel 1231 litrů.

Volkswagen e-Golf nabízí výkon 85 kW (115 k)/270 Nm, max. rychlost 140 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h během 10,4 sekundy. Hmotnost vozu činí nemalých 1585 kg. Papírová spotřeba je 12,7 kWh/100 km, což při 24,2kWh baterii dává NEDC dojezd 190 km.

Teď bude ticho!

K dojezdu se ale dostaneme za chvíli. Co nás při testu elektromobilu Volkswagen e-Golf upoutalo napoprvé zdaleka nejvíc bylo totiž ticho. Už při testu Kia Soul EV jsme si věděli, že jedeme v tom nejtišším elektromobilu, který jsme do té doby zkoušeli.

auto test elektromobilu Volkswagen e-Golf elektrické auto

Interiér auta je příjemně střídmý, přehledný a snadno ovladatelný
foto: Hybrid.cz

S příchodem VW e-Golf se to ale mění. Konečně jsem pochopil pojem „ohlušující ticho“. Až do zhruba 80 km/h si ho budete užívat jako máloco jiného. Poté už se s vyššími otáčkami začne ozývat dobře známé pískání elektromotoru, ale stále pouze v pozadí, jakoby mimochodem.

ZAJÍMAVOST: Baterie e-Golfu se skládá z 264 článků v 7 modulech a je umístěna mezi nápravami.Váží 317 kg.

Volkswagen e-Golf nabízí dostatek prostoru pro cestující vpředu i vzadu, i když díky svým rozměrům (4254 mm, 1799 mm, 1453 mm výšky) přeci jen o něco méně než Leaf. Ten je totiž o 10 cm vyšší, 2 cm užší a 20 cm delší.

Golf je dlouhodobě nejprodávanější auto v Evropě a má to své důvody. Elektrická verze se od té spalovací v tomto ohledu liší minimálně. Standardem je tu ovšem dvouzónová klimatizace, parkovací kamera ukrytá pod zadním znakem a automatická ruční brzda.

Spotřeba a dojezd

Vzhledem ke kapacitě baterie jsme nečekali zázraky a ani se jich nedočkali. Na trase Brno – Praha a zpět jsme stálou rychlostí 90 km/h po dálnici ověřili dojezd 130 km, který auto zvládlo s poměrně značnou rezervou. Měrná spotřeba v takovém případě dosáhla 14,5-15 kWh/100 km.

auto test elektromobilu Volkswagen e-Golf elektrické auto

Kdo chce, může si při jízdě hrát s pomocí řadící páky s rekuperací, a tak získat pár kilometrů dojezdu navíc
foto: Hybrid.cz

Bezpečný dojezd auta tedy činí asi 170 km na jedno nabití. Když jsme se s autem pohybovali spíše po městě, nízkými rychlostmi a snahou o snížení spotřeby, dosáhli bychom i na 190 km. Palubní počítač ukazoval maximálně kolem 196 km, což je asi nejzazší hranice.

Škoda té nabíječky…

Volkswagen e-Golf je vybaven stejnosměrným rychlonabíjecím standardem Combo2. Funguje bezvadně a my jsme s ním bezproblémů nabíjeli výkonem asi 40 kW v síti rychlonabíječek .

auto test elektromobilu Volkswagen e-Golf elektrické auto

Nabíjíme u zásuvky společnosti E.ON ve Slavonicích
foto: Hybrid.cz

Kromě toho je evropská verze doplněna také 3,6kW palubní nabíječkou. Tady vnímáme jednu z klíčových nevýhod e-Golfu zejména proti Leafu. Ten má totiž od faceliftu z roku 2013 v příplatkové výbavě 6,6kW palubní nabíječku dostupnou za 24 800 Kč. A to se vyplatí.

Přitom americká verze e-Golfu je továrně vybavena 7,2kW palubní nabíječkou! Ta by údajně jako příplatková výbava mohla být dostupná také v Evropě, ale zatím není jasné zda vůbec, případně kdy.

Cena je klíč

Cena elektromobilu Volkswagen e-Golf činí 915 900 Kč. To je o 200 000 Kč víc než kolik stojí Nissan Leaf, auto s e-Golfem asi nejlépe srovnatelné co do dojezdu a pohodlí. e-Golf nabízí výrazně konvečnější vzhled zevnitř i zvenčí a celkově zdaleka nejvíc připomíná běžné auto, jen na baterky.

auto test elektromobilu Volkswagen e-Golf elektrické auto

Čistě na (čistou) elektřinu.
foto: Hybrid.cz

Výrazný cenový rozdíl je ale podle nás klíčovou překážkou při rozhodování mezi e-Golfem a Leafem. Především když víme, že už letos na podzim, pravděpodobně na , Nissan představí facelift Leafu a nabídne také verzi s 30kWh baterií.

vlastní

59 Comments on “TEST: elektromobil Volkswagen e-Golf ujede až 190 km”

  1. Dle mého názoru je dojezd
    Dle mého názoru je dojezd i palubní nabíječka u E-Golfu dostačující.
    Na nabíjení přes noc to stačí i když večer přijedete s prazdnou baterkou. Rovněž to stačí na nabíjení v práci. Za 8hodin kdy 99,9%lidí spí, nebo pracují to prostě stačí. Pokud někdo najede denně víc než 150km, tak pro něj E-Golf není.
    Já bych na E-Golfu jen nabíjecí zásuvku umístil dopředu na masku pod znak VW tak jako má Leaf. Přijde mi to praktické jak v garáži, tak při nabíjení někde ve městě.
    Pak bych asi vyměnil na palubní desce budiky za display. Přijdou mi příliš „retro“ 🙂 Na začátku ježdění jsem si musel zvyknout na rychlejší přepočet dojezdu než má třeba BMW i3.
    Co tím chci říct? Vyjedu z garáže a 2km jedu z kopce a ukazatel ukazuje dojezd 203km. Poté jedu 10km do prudkého kopce a dojezd ukazuje cca 110km. Časem si na toto zvyknete a neberete ten ukazatel úplně vážně. 🙂
    Jinak E-Golfu nelze nic vytknout. Tiché, nenápadné auto.
    V létě jsem za jízdy poslouchal cvrčky a to i při rychlosti 90km/h s otevřeným oknem. Další zážitek mám při jízdě v noci kolem lesů. Zvěř před E-Golfem neutíká, prostě stojí a kouká.:-)
    Běžní lidé si E-Golfa všimnou jen když odjíždí z parkoviště úplně tiše. U BMW i3, nebo u Tesly budete poměrně často středem pozornosti jak na silnici tak na parkovišti.

      1. Muzu potvrdit, na stojanu
        Muzu potvrdit, na stojanu vlevo pod krytem je schovany mennekes, rychlonabijeni nefunguje od doby, kdy tam parkrat dobijely pres noc stridave tesly. Na NS nabijim pravidelne svoji elektrickou 106 peugeot. RWE nabiji sveho Iona za plotem z bezne zasuvky, asi potrebovali snizit ucet za elektriku.

  2. Ta 16A nabíječka je
    Ta 16A nabíječka je opravdu srandovní. Mercedes o kterém tu byla zmínka má první rozumnou nabíječku v této kategorii aut. Předpokládám trojfázová by Tesla. Ještě daleko lepší, než 1x32A od Nissanu(ale jsem rád alespoň za to). Nejen proto, že je o třetinu rychlejší, ale hlavně 32A zásuvku má doma málo kdo a například u čez nabíječek ne všude doopravdy nabíjení 32A funguje. Už se těším až Mercedes udělá dodávku podobných parametrů.

    1. Při etapové zastávce
      Při etapové zastávce Electric Marathon 2015
      http://www.hybrid.cz/v-ostrave-se-uskutecnil-dosud-nejvetsi-sraz-elektromobilu
      Tesly S které dorazily a byly mezi nimi tři P85D.
      Jejich majitelé měli obvykle nabíjecí kabel 3x32A ( neoriginální příslušenství ) Tesla S snese 3x36A. Standardní jistič 3x32A který byl v obvodu to vyhodilo . U Tesla S lze nastavit odebíraný proud, takže se to rychle vyřešilo. http://inchanet.cz/products.html

  3. Nedá se nic dělat počlám
    Nedá se nic dělat počlám na Tesla Model 3. Jsem ochotný dát za rozumné elktroauto kolem 1.2mil, ale musí to být se zrychlením elektra kolem 4-6s ne hlemíždích přes 10s u Das Auto a maximálka radši ani nepátrat:( . Neubývá mi než počkat 3roky. Doufám že tam aspoň dají nějakou příplatkovou baterii aby se dalo dojet 400km.

  4. Úplně mně dostala ta
    Úplně mně dostala ta nabíječka Eonu ve Slavonicích. Někde na staveništi a dojezd po trávníku, asi mají zelenou energii z vodní elektrárny. Zapadá to do naši loňské zkušenosti s nimi. Kdy většinou šlo o tyto velké prodlužovačky http://www.naplnyproud.cz/images/images_places/bitovhorka.jpg a sem tam byla i krabička na zdi, ovšem jen obyčejná zásuvka. Protože Eon si stále myslí, že jde jen o elektrokola a elektroskútry. I tak třeba nabíjení na Vranovské hrázi je za zákazem vjezdu. Nabíjení v elektrárně pod hrází není nijak značeno a je tam okolo 6 podobných krabiček jako ve Slavonicích uvnitř objektu za oplocením a záhybem kopce.
    Podobně nesmyslně je má EON udělány všechny s tím, že o většině se nedozvíte. Ostatně na svém webu příznačně přetiskuje jen mapu nabíječek z hybrid.cz viz http://www.ekobonus.cz/mapa-nabijecich-stanic

  5. jen houst takovich testu,
    jen houst takovich testu, ale prosimvas to video propriste bud tocte na neco lepsiho nez na mobil, nebo netocte vubec, koukat se na obraz ktery se potaci jak ve vetru coz neskutecne „trha oci“ a se zvukem kde je sliset hlavne vitr jen kazite dobrou praci odvedenou na zbytku testu, cele to pak vyzni jako ze to je test nekoho kdo si pujci auto na predvadecce a celej rozjasanej to musi zvecnit na video telefonem ktery opravdu ale opravdu neni pristroj na porizovani videozaznamu 🙂

        1. Já předpokládám, že s
          Já předpokládám, že s příchodem MY2016 Leafu na trh přijde i u nás VW s podobnými změnami, jako nedávno ohlášené pro USA.

          1) nejořezanější verze e-Golfu bude oficiálně stát stejně jako nejořezanější upgradovaný Leaf (což bude ten jediný Leaf s 24kWh baterií)
          2) Objeví se konečně i v EU ta ~7kW nabíječka za příplatek.

          Mimochodem ten upgradovaný Leaf s možností 30kWh baterií snad má dorazit celosvětově už v září.

  6. Výborný test, jen bych se
    Výborný test, jen bych se chtěl zeptat, kolik byla ta rezerva na té cestě z Prahy do Brna. V porovnání se SOULem EV byl dojezd vyšší nebo menší? Kolik bylo stupňů přii Vaší cestě do Brna? Jak je to po ČR s nabíječkami Combo2? Má je pouze ČEZ nebo jsou i třeba na jiných stojanech?
    díky za odpověď

    1. Proč má VW e-Golf v
      Proč má VW e-Golf v evropské verzi 3,6kW palubní nabíječku a americká verze e-Golfu je vybavena 7,2kW?

      Prí svou roli hrají i omezení legislativy. V EU můžeš při AC táhnout z jedné fáze konstantně max 20A, to při 230V v síti dává teoretický výkon 4,6 kW. Protože většina jištění je ale dělaná na 16A, tak krát 230 podle Ohmovho zákona přijdeš na těch zmíněných 3,6 kW. Když si koupíš EU-verzi auta, která umí AC i DC, tak jdeš buď s 3,6 kW AC nebo až do 40 kW DC (to je to nabití do 30 min).

      V USA je ina el. norma (AC, tři vodice, 120V k nuláku a na fázi také 20A) kde víš při stejných omezeních přenést dvojnásobný proud. A to z prostého důvodu: máš to AC variantu Edisonovho stejnosměrného proudu udělané tak, že vytáhneš ještě jeden vodič s týmž stejnosměrným proudem ale fázově posunutý: 240V (fáze ke fázi 2x120V) a max 10 kV mezi vodiči – max přenášený proud tedy asi 40A . To je dvojnásobek toho co v EU při AC a proto i dvojnásobný výkon 7,2 kW v USA.

      1. Kolik muzes tahnout z jedne
        Kolik muzes tahnout z jedne faze zalezi na jistici, dratech, a pouzite zasuvce.

        V Evrope, z 3-fazove zasuvky (CEE 32) muzes klidne tahnout 32A z jedne faze (nebo klidne i ze vsech 3, to je fuk).

        PS: Leaf ma i v Evrope 32A nabijecku. Golf je proste jen omezeny pro Evropu (mozna nejake patenty?), nic technickeho v tom nehledej.

  7. Doporučil bych vyhledat si
    Doporučil bych vyhledat si srovnávací test Leaf,i3 a e-Golf na autorevue. Je tam zajímavé porovnání dojezdu, kdy všechny auta jedou za sebou stejnou trasu včetně dálnice se zapnutou klimou řidiči, kteří jsou zvyklí jezdit se spalováky. Jezdilo se až do úplného vybití a zastavení, přičemž zdaleka nejdál dojel právě e-golf, 169km, což je o plných 30km dál, než Leaf. i3 bylo někde uprostřed.

    1. Elektrický srovnávací
      Elektrický srovnávací test je vynikající práce kolegů z Autorevue. Co se týká dojezdu, Volkswagen má bezesporu výhodu v tom, že přišel na trh jako poslední ze všech tří. Využívá skvěle propracované řízení spotřeby a Volkswagen si dal na autě, jak píšeme v testu, opravdu záležet. Nezkoušeli jsme ho až do úplného vybití, ale cítili jsme se v něm co se týká dojezdu velmi komfortně. Na druhou stranu, i Leaf zvládne s trochou snahy 170 km i víc. Brzy ovšem přineseme plnohodnotný test Mercedes-Benz B ED, který jsme si zapůjčili na týden. Auto bez problému zvládne 200 km po dálnici Praha-Brno a ve městě by zvládlo až 240 km. Může za to samozřejmě 36kWh baterie a pohon od Tesla Motors :).

      1. Jasně, ale zásadní
        Jasně, ale zásadní přínos toho testu, že se nesnažili udělat rekord, ale naopak jeli tak, jak by s tím normální člověk jel. O tom, že by s tím člověk, co to už má v noze a umí efektivně využívat rekuperaci, zajel o pár km víc, není sporu.

        BTW, Leaf pro modelový rok 2015 dostal (opět) nové články s výrazně menším vnitřním odporem a větší tolerancí vůči vyšším teplotám.

            1. No já to měl asi více
              No já to měl asi více rozepsat, šlo mi o to že Tesla, VW, Kia, Renault pokud vím zatím neměly problém s degradací článků u zákazníků a měnili je (VW už má mimochodem také druhou generaci článků) prostě jen díky postupnému vylepšování výrobního procesu.

              A on ten Leaf zas není na trhu o tolik déle

      2. na stranke „B“-čka
        na stranke „B“-čka uvádzajú 28kWh baterku. Ste si isty že to ma 36kWh?

        Batterietyp: Lithium-Ionen
        Elektromotor Bauart: Asyonchronmotor
        Batteriekapazität (kWh): 28,0
        Nennleistung (kW (PS) bei 1/min) [1]: 132 (179) 9.900-12.500*
        Drehmoment max. (Nm) [1]: 340
        Beschleunigung 0–60 km/h (s): 3,9
        Beschleunigung 0–100 km/h (s): 7,9
        Höchstgeschwindigkeit (km/h): 160 (elekr. abgeregelt)
        Emissionsklasse: Euro 6

      3. no ja hned druhy den po
        no ja hned druhy den po koupi e-golfa jel dvakrat na zelvu a nic prjemneho to neni, jinak uz se mi povedlo i 205km po praze a okoli dojezd zatim, rekord za den ujeto 380km s 2x dobijenim na DC, skoda ze DC nabijecek neni vic, dobijet 3.6kw je opravdu hruza, i kdyz jasna myslenka VW je ze se ma auto dobijet pres noc doma, proto myslim ze nema i veci baterie aby slo pohodlne dobit za noc i s 2.2kw

        1. Neřekl bych, že má
          Neřekl bych, že má menší baterii, než by bylo vhodné, aby se méně výkonnou nabíječkou, než by bylo vhodné, dal nabít za rozumnou dobu. Prospělo by mu rozhodně navýšit obojí. Každopádně DC nabíječek je zoufale málo, to souhlas. Obecně počet nabíječek na počet aut velmi rychle klesá. Já ujel v jeden den max 620km (6xDC,1xAC dobijeni), nutno ale dotat, že většina cesty byla po Slovensku, kde jsou co se týče nabíjení o něco (o hodně) dále. Poloviční země má dnes dvojnásobný počet DC nabíječek. Na počet obyvatel tedy 4x více. Dokážete projet celé Slovensko bez problémů. U nás se rozumně nedostanete z Prahy do Brna, z Brna do HK ani do Ostravy a z Ostravy do HK. U zbytku nabíječek se modlíte aby fungovali a aby před Vámi nestála fronta.

  8. BYCH DOPLNILA:
    1) Volkswagen

    BYCH DOPLNILA:
    1) Volkswagen se do alternativ a elektromobility pustil mezi posledními = a dá se říct že až z donucení konkurencí …
    2) e-Golf je celkem dobrý také z toho důvodu, že s nima má VW bohaté zkušenosti z výroby v letech 1992-1998
    kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a1994-vw-golf-citystromer/
    3) a co se eGolfu musí oproti LEAFu nechat je „normální“ pozemmská palubovka, to jako jo, ta je fajn
    4) palubní nabíječku má bídnou to ano, to je holt politika VW
    5) dojezd 150km je na maloměsto dostačující
    kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a2014-vw-e-golf/

    1. Ja bych rekl, ze bod 2)
      Ja bych rekl, ze bod 2) popira bod 1). Navic VW vyvijel platformu Golfu VII i s ohledem na budouci montaz elektropohonu, takze na trhu je sice mezi poslednimi (ze soucasnych vyrobcu elektromobilu), ale vyvojem je mezi prvnimi. Dojezd hlasi i amici kolem 100 mil, coz je kazdopadne dobra hodnota.
      A jeste dodam, ze kdyby nekdo nabidl kompaktni auto, rozmeru Golf/Leaf/ MB B za cca 1M s garantovanym realnym dojezdem 200+ km, tak uz nevaham ani minutu.

    1. Je to ukazatel výkonu.
      Je to ukazatel výkonu. Pojedete-li do dlouhého kopce maximální rychlostí tj cca 130-145km/h, začne pomalu snižovat výkon. Na posledních 20km dojezdu jde výkon rovněž pomalu dolu. Mám to vyzkoušené opět jen do kopce.
      V létě při vysokých teplotách jsem snížení výkonu nikdy nepozoroval.
      V létě jsem zjistil, že nabíjecí kabel nemá rád horko. Pravděpodobně má tepelnou pojistku a přestane nabíjet.
      Opatření je jednoduché. Nenechat na sluníčku a raději strčit pod auto do stínu. 🙂

Napsat komentář