Nissan TeRRA – podrobnosti o mrazivém konceptu

Koncept Nissan TeRRA SUV bude odhalen 27. září na pařížském . Vozidlo, které spolehlivě zvládne divočinu mimo silnice, stejně dobře jako dokáže tiše plout v sofistikovaném městském prostředí, v sobě spojuje dvě silné stránky Nissanu – vozy SUV a elektromobily.

Nissan Terra – koncept auta na vodík/elektromobilu pro autosalon Paříž 2012
foto: Nissan

Se svým novátorským systémem pohonu všech kol, který čerpá sílu z elektrických palivových článků, a sportovním vzhledem vyzařujícím navzdory kompaktním rozměrům nepřehlédnutelnou osobnost přináší vůz TeRRA udržitelnou mobilitu do vzrušujícího, nového teritoria.

TeRRA ztělesňuje vizi „jediného a jedinečného SUV s nulovými emisemi” a staví na úspěchu vozů SUV určených i pro město a crossoverů, jako jsou vozy Murano a Qashqai. Dokazuje, že zkušenosti s technologiemi nulových emisí jsou přenositelné i do oblasti palivových článků.

Vůz TeRRA je navržen jako funkční a flexibilní volba pro zákazníky budoucnosti s mladým myšlením, žijící v neustálém spojení se světem. Je odpovědí na jejich touhu po ekologické šetrnosti spojené s pocitem bezpečné jízdy za jakýchkoli jízdních podmínek.

„Naší představou bylo přenést sílu vozů SUV a crossoverů do světa nulových emisí, kde palivové články představují náš nejnovější trumf v oblasti mobility s nulovými emisemi,” uvedl Francois Bancon, generální ředitel divize produktové strategie a produktového plánování společnosti Nissan.

„Na jízdu po poušti není TeRRA dost velká ani odolná, ale naším cílem byl nový přístup k vozu SUV, který by byl dobře použitelný pro život ve městě. Jedinečné diagonální uspořádání sedadel nabízí vzrušující zážitky z jízdy díky mimořádnému výhledu, díky němuž cítíte, že máte za každých podmínek vše pod kontrolou.”

Odolný zvenčí, hřejivý a přívětivý uvnitř

„Inspirovali jsme se životním stylem našich mladě uvažujících zákazníků v severní Evropě,” uvedl Shiro Nakamura, senior viceprezident a kreativní ředitel společnosti Nissan. „Vyslyšeli jsme jejich volání po udržitelné mobilitě, která je dopraví všude tam, kam potřebují.”

„Při rozvíjení našich představ o exteriéru pro tento přirozený prostor jsme předefinovali odkaz vozů SUV do mnohem sportovnější formy, která vyjadřuje naši vizi budoucnosti s nulovými emisemi,” uvedl Nakamura.

„Máte zde velká kola, vysokou podokenní linii, silné sloupky a úzká boční okna – prvky známé z vozů SUV. Avšak štíhlým pasem mezi výraznými blatníky nad podběhy kol a tvarovanou kapotou jsme vytvořili dojem struktury svalů pod kůží. Ostré hrany, krátké převisy a tvarované světlomety podtrhují vytříbený a sebevědomý postoj. Aerodynamicky plochý spodek vozu v atraktivním barevném provedení chrání vůz zespodu po celé délce a doplňuje tak obraz toho, co nazýváme „moderní odolností”.

Otevřete dveře a dojem silového exteriéru ustoupí překvapivě hřejivému a přívětivému interiéru. Obklad dveří je tvarovaným spojením světlého dřeva s barevným akrylem zkombinovaným do poutavého vzoru.

Kabinu ve výšce ramen vyztužuje kovový rám, který cestujícím vozu TeRRA dává pocit bezpečí. Kontrast dřeva a kovu pokračuje i na přístrojové desce a z kombinace bukového dřeva a akrylátu vyzařuje příjemnou hřejivost.

Na straně řidiče vystupuje sloupek řízení a přístrojová konzola mírně směrem k řidiči, aniž by narušovala čisté linie přístrojové desky.

Digitální prostor bez hranic…

Před řidičem se nachází jedinečný přístrojový panel. Jde o elektronický tablet – stejný jako dnešní známá přenosná zařízení – který slouží jako „inteligentní klíč”. Řidič jej při nastoupení do vozu vloží do dockovacího konektoru a při odchodu si jej vezme s sebou.

Při vložení do stojánku ve vozu TeRRA tablet standardně zobrazuje rychlost a další důležité provozní ukazatele.

Avšak řidič jej může snadno přepnout a využít jeho zábavní funkce, komunikační funkce, navigaci a další zobrazení. Mimo vůz poskytuje elektronický panel všechny funkce, které byste čekali od tabletu, a navíc zůstává v neustálém spojení s vozidlem. Ideou je neomezený přístup k informacím a neomezená komunikace, ať už na cestách nebo kdekoli jinde.

…nabízí neotřelý pohled na silnici

Řidič se svým neomezeným připojením sedí vpředu téměř uprostřed, v jedinečném diagonálním uspořádání, v němž cestující vzadu sedí spíše za rameny cestujících vpředu, než přímo za nimi.

„Téměř středová poloha řidiče, namísto pozice zcela na kraji, poskytuje svěží, osvícenou perspektivu s vynikajícím výhledem,” říká Nakamura. „Diagonální uspořádání umožňuje všem cestujícím sdílet pohled na dobrodružství před nimi.”

Sedadla samotná odrážejí motiv šestiúhelníku, který prolíná různými aspekty designu.Po sklopení tří sedadel pro cestující se objeví zcela plochá podlaha kabiny vozu TeRRA, bez jakýchkoli překážek pro převážení jízdních kol, kajaků… nebo krabic se složeným nábytkem ze Skandinávie.

Rovné podlahy se podařilo dosáhnout díky vysoce kompaktní pohonné soustavě, kterou tato koncepce vozu s nulovými emisemi využívá.

Výkon: 4×4. Emise: 0

Ačkoliv je Nissan TeRRA prezentován jako designová studie a nikoli běžný exponát, jeho navrhovaná pohonná soustava s elektrickým pohonem všech kol napájeným palivovými články zdaleka není jen fantazií.

Přední kola jsou poháněná elektrickým systémem, který je v současnosti využívaný ve voze Nissan LEAF. V obou zadních kolech je pak zabudovaný elektromotor poskytující veškerý výkon, který je potřeba pro pohon všech kol.

Tento elektromotor vychází z funkčních prototypů použitých ve třech úspěšných verzích postupně vyvíjeného koncepčního vozu . Protože pohon zadních kol nevyžaduje žádné hnací hřídele, není v podlaze kabiny ani ve spodku vozu žádná vyvýšenina. Proto mohou být podlaha kabiny a spodek vozu zcela ploché.

Pod kapotou je dostatek prostoru pro blok vyvinutých společností Nissan: plochá, vysoce kompaktní jednotka se světově špičkovou hustotou výkonu o hodnotě 2,5 kW/l.

Blok vybavený nejnovější verzí palivových článků Nissan, vyvíjených už od roku 1996, stojí jen šestinu toho, co jeho předchůdci z roku 2005, protože potřeba drahých kovů byla snížena na čtvrtinu původních nároků.

TeRRA je čistě koncepčním vozem, avšak jasně signalizuje, že v okamžiku, kdy bude vodík široce dostupný, je společnost připravena sériově s .

tisková zpráva

5 Comments on “Nissan TeRRA – podrobnosti o mrazivém konceptu”

  1. Zajimava vize.Ale trochu
    Zajimava vize.Ale trochu nahanějici strach.Nic neřikajici o bezpečnosti nejen posadky ale i okoli.Kolik je třeba množstvi vodiku na ujeti sta km,kolik vodiku obsahovali dvojčata v Hirošimě a Nagasaki.Nebude možne tyto vozidla použit jako sarin v Tokiu,nebo metanol v ČR.

    1. Neviem, ci otazky svedcia
      Neviem, ci otazky svedcia viac o totalnej neznalosti, alebo provokacii.
      Vodikova bomba pracuje s izotopmi vodika – deuteriom a triciom. Na spustenie zlucenia je potrebna taka teplota a tlak, ktore sa dosahuju iniciacnym atomovym vybuchom uranovej, alebo plutoniovej naloze – viac si vygoogli. Nic z toho pri chemickej reakcii v palivovych clankch, alebo nadrziach nie je mozne uz z principu.
      Sarin je bojovy plyn (zlucenina) s urcitymi vlastnostami. Ako ho mozes porovnavat s vodikom, to fakt nechapem – akoze obe latky su za urcitch podmienok v kvapalnom/plynnom stave? Aby Ti vodik mohol nejako uskodit, musel by si sa v nom udusit, a to jedine v uzavretom priestore pri silnom uniku. Druhe potencialne nebezpecenstvo je horenie/vybuch zmesi vodika a kyslika co je porovnatelne nebezpecenstvo ako potencialne udusenie sa vyfukovymi plynmi v garazi, alebo horenie benzinu ci vybuch zmesi benzinovych par s kyslikom.
      Pamataj si, takmer vsetko okolo nas je mozne pouzit ako zbran, takmer vsetko Ti moze nejako ublizit pri nespravnom pouziti – preto treba pouzivat hlavu a respektovat pravidla pouzivania danej veci. Otazkami bezpecnosti sa zaoberaju odbornici v danej oblasti, o ktorej na rozdiel od nich nevies takmer nic. Preto je lepsie nechat to na nich, nez plkat v dikusii o tom, ci niekto myslel na to alebo ono.

    2. No s vodíkem je to
      No s vodíkem je to jednoduché. V současné době je hustota energie u kapalného asi tak 2.3 kWh/litr. Běžné dnešní elektromobily mají spotřebu od 10 do 15 kWh na 100km.
      Takže spotřeba vodíku bude asi tak někde mezi 4 a 6ti litry.

      Navíc je vodík bezpečný z hlediska chemického.

      Bohužel množství nevýhod spojených s vodíkem je tolik, že se stále divím, že to automobilky ještě neodpískali.

      Jen stručně nevýhody: hmotnost nádrží, nedořešená/drahá výroba, na kompresi 1l do kapalné fáze je potřeba 0.8kWh, složité skladování, obtížná manipulace, nutnost vybudovat kompletně novou infrastrukturu.

      Nechápu, proč se automobilky nezaměří raději na metanol. Převádět ho v palivových článcích je jednoduché, manipulace je jednoduchá, vyrobit ho ze zemního plynu je jednodušší než vyrobit vodík, pro skladování a tankování lze použít existující infrastrukturu a energetická hustota je dvojnásobná proti vodíku.

Napsat komentář