Elektrická Škoda Fabia jezdí za pár haléřů na kilometr

Hulínská společnost nám zapůjčila na test svou elektrickou EVC F3. Jde o vůz přestavěný na elektrický pohon. V současné době toto EVC prodává za cenu od 692 400 Kč bez DPH.

S elektrickou přestavbou Škody Fabia jsme pohodlně dojeli ze Staré Boleslavi do Pardubic na jeden „zátah“. Zbývalo ještě 25 % baterie, přitom jsme ujeli 95,9 km.
foto: Hybrid.cz

Přestavby běžných benzinových nebo naftových modelů na elektrický pohon jsou tu už desítky let. V se prohání několik desítek takových automobilů. Většinou pocházejí z dílen nadšenců, kteří se věnují desítky let.

Prozatím jednou z mála firem, které se přestavbám automobilů se spalovacím motorem na elektrický pohon věnují profesionálně je moravská společnost EVC Group. Ta dnes nabízí přestavby především vozů Škoda Fabia, , a , v nabídce najdeme také .

My jsme měli možnost vyzkoušet model EVC F3, tedy Škoda Fabia v konfiguraci s LiFeYPO4 bateriemi pro dojezd 80-100 km. Na první pohled starší je osazeno vším, co takový elektromobil ke svému provozu potřebuje: elektromotor 15 kW, měnič, bateriové boxy, akumulátory samotné a BMS (jejich řídící systém).

auto elektromobil test elektrická Škoda Fabia přestavba EVC Group

Navíc je do vozu namontována také 16A nabíječka, elektrické topení, měnič napětí a vše je homologováno. Zvnějšku ani zevnitř se elektrická Fabia nijak zvlášť neliší od té se spalovacím motorem. Až na to, že na jeho místě jsou teď všelijaké elektrické součástky. Stejně tak chybí nádrž. Co zůstalo zachováno je převodovka a řadící páka.

To dnes u moderních elektromobilů ze sériové výroby nebývá zvykem, u přestaveb je to naopak běžná věc. K elektrické Škodovce je navíc dodáván také jednoduchý manuál, který vás poučí o jednoduchých pravidlech řízení tohoto auta.

auto elektromobil test elektrická Škoda Fabia přestavba EVC Group

V zásadě se podobá řízení klasického auta se spalovacím motorem, pouze s tím, že nejvhodnější je řadit v okamžiku, kdy otáčkoměr ukazuje hodnotu kolem 3000 ot./min. U nelze jet tak docela „podle sluchu“, ale faktem je, že i otáčky elektromotoru jsou lehce slyšet a zkušenější řidiči se podle nich mohou i řídit.

Tomáš Čudrnák, jednatel společnosti EVC Group, nám k tomu řekl: „Výhodou auta s řazením je právě to, že si to každý dělá jak chce. Podobně jako u spalovacího auta. Kdo jezdí dravěji tak řadí později, ale míň ujede a naopak. Motor to zvládne, převodovka taky. Motor i měnič mají tepelné ochrany, v případě dlouhodobého přetížení sníží výkon. To se stává ale jen velmi výjimečně.“

auto elektromobil test elektrická Škoda Fabia přestavba EVC Group

Elektrická Fabia není sériový elektromobil a je to vidět. Palubní deska, zejména indikátory, jsou z větší části logicky nevyužité. Na středové konzoli je místo toho umístěn malý LCD displej informující o stavu dobití baterie a připravenosti auta k jízdě.

auto elektromobil test elektrická Škoda Fabia přestavba EVC Group

Baterie jsou umístěny pod zadními sedačkami. Ty jsou proto o pár centimetrů zvýšené, což může dělat problém vyšším pasažérům vzadu. Naopak díky tomu zůstává netknutý zavazadlový prostor kufru, což je příjemné. Z původních 1130 kg provozní hmotnosti auta se elektrická přestavba dostala na 1220 kg, což vůbec není špatné.

auto elektromobil test elektrická Škoda Fabia přestavba EVC Group

Námi testovaný model měl podle Čudrnáka jisté nedostatky v podvozku, takže každý menší výmol a nerovnost na silnici byly cítit. Ostatně, starší modely Škoda Fabia s tímhle problémy měly. Mírně zvýšenou hmotnost lze však kompenzovat namontováním tvrdších pružin.

Auto je dodáváno s nabíjecím kabelem. Zásuvka je umístěna klasicky pod víkem nádrže. Jde o velmi primitivní dobíjecí kabel bez jakékoliv ochrany – u moderních elektromobilů sériové výroby se dodává alespoň kabel s krabičkou, která zajišťuje minimální ochranu. Podle Čudrnáka ale není problém za malý příplatek zajistit to samé i u jejich přestaveb.

Elektrická Fabia má k dispozici palubní 3kW dobíječku. Ta auto v konfiguraci pro dojezd 80-100 km dobije během nějakých pěti hodin. Na vyžádání a samozřejmě za příplatek 50 000 Kč bez DPH lze namontovat třífázovou dobíječku, která logicky sníží potřebný čas dobíjení až třikrát.

auto elektromobil test elektrická Škoda Fabia přestavba EVC Group

My jsme do auta nabili 16,2 kWh během 5 hodin a 43 minut. Na tuto energii jsme ujeli 91,6 km. Ze 100% nabití jsme se přitom dostali na 13 %. Podle uživatelské přířučky i slov Tomáše Čudrnáka není vhodné příliš často překračovat hranici 30 % nabití baterie směrem dolů. Především proto, aby zůstala zachována dostatečně dlouhá životnost baterie.

„Dá se ale bez obav jet občas na nulu,“ dodává však Čudrnák. Faktem je, že čím častěji budete baterii pokoušet směrem k nule, tím kratší životností se vám odvděčí. Z výše uvedeného je jasné, že ačkoliv má auto garantovaný mezi 80 – 100 km, s opatrnou jízdou a častou rekuperací lze ujet až kolem 110-115 km. „Navíc tam je malá skrytá rezerva,“ dodává Čudrnák. Pokud dobijete levnou elektřinou s cenou kolem 1,5 Kč/kWh, může vás kilometr jízdy vyjít až na zhruba 0,26 Kč.

Protože je vyladěno tak, aby co nejvíce rekuperovalo, jsou i brzdy poněkud méně citlivé. Chce to si na ně zvykat a určitě nepokoušet brždění na poslední chvíli před maminkou s kočárkem vstupující bezstarostně na přechod.

Co se týká bezpečnosti, auto, protože jde o velmi malé série, neprošlo crash testy. „Baterie jsou převážně v přední části, to dává předpoklad jisté bezpečnosti. Deformační zony se ale jistě budou chovat trochu jinak, to je pravda,“ Čudrnák.

Jízdní dojmy z auta jsou takové, jaké lze od přestavby čekat. Není to žádný luxus, chybí pocit z nového auta. Na druhou stranu, na elektřinu přestavěná Škoda Fabia však splňuje všechno to, co společnost EVC Group inzeruje, a ještě něco málo navíc.

Ceny přestavby vozu Škoda Fabia na elektrický pohon pokud si přivezete vlastní vůz je 530 000 Kč bez DPH. Dodací termín jsou dva až tři měsíce. Firma poskytuje záruku dva roky, ovšem logicky pouze na dodané komponenty.

19 Comments on “Elektrická Škoda Fabia jezdí za pár haléřů na kilometr”

  1. Už, už aby zde byla
    Už, už aby zde byla konkurence v podobě nových sériově vyráběných aut k dostání běžně na trhu. Dost to nechápu, jen cena přestavby půl mega bez daně a parametry horší než 17 let starý Golf III Citystormer (1995 – 1997). Bohužel se stále prosazuje ropná lobby, přestože základní technologie – asynchronní motor, měnič, rekuprace a další se zdá být zvládnutá a pro mnoho lidí by bylo auto tytu Citystormera s novým typem baterii LiFeYPO4 a dojezdem přes 200 km zajímavou alternativou. Z pohledu přestavby mám ideální Fabku 1,2 HTP za 65.000,- Kč z roku 2005 jako druhé auto do rodiny na pojíždění do města a s myšlenkou přestavby na elektro jsem si již pohrával, neboť tomu fandím, ale za půl mega bez daně fakt nejsem magor… Pokud to jen tak velmi hrubě počítám tak za těch 550.000,- Kč bez daně pořídím při ceně 40,- Kč/l s daní 13.750 l benzínu, na které Fabia 1,2 HTP dokáže při spotřebě 6 l/100 km ujet 229.000 km a to jsem „úžasnou“ elektrickou přestavbu ještě ani jednou nenabíjel. Kolikže bych musel jezdit let s tímto zázrakem v městkém režimu, abych najezdil hodně přes 300.000 km a byl nakonec na svém?! A co baterie? Vydržely by bez problémů těch minimálně 3500 nabíjecích cyklů? Vzhledem k tomu, že svépomocí vidím přestavbu nereálně (hlavně s časových, homologačních/schvalovacích důvodů a navíc živím se něčím jiným), budu si bohužel muset na svůj první elektro-vůz ještě nějaký čas počkat :-(.

    1. Mohl by jste definovat pojem „ropná lobby“ a v čem Vás
      Mohl by jste definovat pojem „ropná lobby“ a v čem Vás omezuje?Já už mám druhý elektromobil,který jsem si víceméně postavil sám ze sériového auta,které nepotřebuje schvalování a nikdo mne prozatím nekontaktoval,aby mne omezil.LiFePo baterie jsou se stejnou kapacitou za přibližně dvojnásobnou cenu než olověné,což se ale promítá v tom,že jich stačí polovina na stejnou vzdálenost,avšak svižnějším tempem,protože mají příznivější vybíjecí křivku a čtvrtinovou váhu.také se dají v pohodě koupit.

    1. Kilowatty nie su všetko,
      Kilowatty nie su všetko, dôležitý je výkonový priebeh. Takže tu môže tých 15 kW bohate postačovať, ak motor podáva vysoký krútiaci moment už od prvej otáčky. U striedavých motorov je výkon priamo úmerný frekvencii prúdu jemu dodávaného, takže dosť záleží aj od frekvenčného meniča.

      S výkonom je to ako pri 4-ventilovej technike u spaľovačov; 4-ventil má síce lepší výkon než 2-ventil, ale až vo vysokých otáčkach, čo sa nepriaznivo odráža najmä na spotrebe.

      1. Krutiaci moment je sice
        Krutiaci moment je sice pekny, ale 50kw elektromotor bude mať určite vačší krutiaci moment ako 15 kw elektromotor. Auto nemusí ísť stale na 50 kw, myslím to ako výkonovú rezervu.
        Mať auto za 800 000 s 15 kw elektromotorom, to je trochu na smiech, ked si uvedomím že autá velkosti a hmotnosti fabie tony bežne 50 až 100 kw spalovacie motory (viem že tie vykony su na maximálnych otačkach). SKor by mohli napísať za kolko ta elektorfabia spraví 0 – 100 km/h. Dalšia vec čo sa mi nepači je klasická manuálna prevodovka (prežitok z aut so spalovacími motormi) , lokomotivy maju tiež elektromotory a nepotrebuju 5 stupnovu prevodovku.

        1. Převodovka je tam protože
          Převodovka je tam protože pánové z EVC nedokáží bez ní vyřešit diferencíál a proto říkají jak je dobré míti převodovku. To, že jsou to zbytečná kila navíc už neříkají. Celá koncepce jejich auta (předělávaného) je špatně a od toho se odvíjí i ta nesmyslná cena. Pokud upravuji auto musí to být jednoduché a levné jinak to nemá smysl – ale oni na to časem přijdou :-). Motory přímo do kol a přestavba max do 200.000,-Kč jinak to do 2let zabalí.

          1. Suhlasim z tou cenou je to
            Suhlasim z tou cenou je to prehnane,lebo po preratani každeho komponentu mi vyskočila suma na prestavbu necelych 270 000Kč aj z daňov a to budem kupovať komponenty zvlašť.Lenže ohladom prevodoviek ste uplne vedla čo tu splietate,jedine to,že namiesto 5 stupnovej stači 4 stupnova.Prevodovka je dobra na to,aby menila krutiaci moment a zadate najlepšiu učinnosť na určitych otačkach,čo je naozaj potrebe pri tak slabom motore do kopca a nie jak tu niekto splieta vraj motor do kolesa.Ja mam motor v kolese a do kopca plače a ma maximalnu spotrebu,pričom niektore kopce ani nevytiahne,čo z prevodovkou sa nestane.

        2. Ten výkon u elektromobilu
          Ten výkon u elektromobilu až tak zásadnú rolu nehrá. http://www.youtube.com/watch?v=Idz4dqN87bA Toto je Citroen AX electrique s lítiovými akumulátormi, ktorý na 90 km/h (maximálna rýchlosť) akceleruje za 10s, čo je omnoho lepšie, než 1,4ka s výkonom 55kW, aj keď má jednosmerný motor elektromobilu maximálny výkon len nejakých 21 kW.

          Ale s tou prevodovkou súhlasím. U väčšiny prestavieb, kde je zachovaná, sa ani veľmi nepoužíva. Väčšinou si elektromotor vystačí so 4. stupňom.

  2. Takže při běžné ceně
    Takže při běžné ceně el. 5Kč/kWh (u dobíjecích stanic bude jistě ještě vyšší – byznys je byznys) je cena za km 0,86Kč což je cena jen o něco nižší než u benzinového auta se spotřebou 4l s 1/3 pořizovací cenou. Nevím jak pro Vás ale pro mne čas na koupi elektro auta ještě nenastal a už vůbec ne u EVC. Zvlášť když jsem poptával u EVC přestavbu Fabie a na vyžádání mi poskytli rozpis cen komponent (pěkný, kulatý 🙂

    Motor 15/30kW 80V – 30tis.
    Mechanické díly – 15tis.
    Měnič – 40tis.
    Řízení – 5tis.
    Nabíjecí zásuvka 16A – 15tis.
    Instalace – 35tis.
    Režie – 35tis.
    Kabely, relé, konektory, atd. – 15tis.
    BMS – 30tis.
    Bateriové boxy – 15tis.
    DC/DC měnič – 10tis.
    Elektrické topení – 15tis.
    Vývěva – 10tis.
    Nabíječka jednof. 16A – 15tis.
    Zkušebna – 20tis.
    Záruční servis – 25tis.
    Akumulátory – 120tis.

Napsat komentář