V České republice jsou k dnes překvapivě ke koupi všechny tři elektromobily vycházející z modelu Mitsubishi iMiEV. Peugeot iOn i Citroen C-Zero už jsme testovali. Dnes konečně přinášíme i poslední díl skládanky. Jak se jezdí v elektrickém autě iMiEV?
foto: Hybrid.cz
Nikoho nejspíš nepřekvapíme konstatováním, že se v Mitsubishi iMiEV jezdí úplně stejně jako v elektromobilech Citroen C-Zero a Peugeot iOn. Koneckonců, jsou to prakticky totožné vozy.
Koncern PSA Peugeot Citroen nakupuje od Mitsubishi “neoznačkované” modely iMiEV a v Evropě je pouze přejmenuje. Podle neověřených spekulací je to právě zájem druhého největšího evropského automobilového koncernu, který drží výrobu iMiEV vůbec při životě.
Test Peugeot iOn: vyplatí se koupit elektromobil? + VIDEO
Test: Elektromobil Citroen C-Zero
Boj o zákazníky začíná. Automobilky zlevňují elektrická auta
Ale o tom třeba někdy jindy. Důležité je, že jsme strávili týden s nejnovějším modelem Mitsubishi iMiEV pro rok 2012, a ten přeci jen některé zajímavé a příjemné změny proti první (námi testované) verzi iOnu a C-Zero nabízí. Nutno ale dodat, že novější/dražší verze C-Zero se již s touto výbavou navíc nabízejí taktéž.
foto: Hybrid.cz
Předně, k autu dostanete dálkové ovládaní! Malá “rádiová tyčinka” slouží především k tomu, abyste na dálku mohli kontrolovat a nastavovat dobíjení auta, případně si auto předem vytopili než vyjedete. Ovládání samotné tyčinky je poměrně zmatené a je třeba se ho naučit, ale je to užitečný bonus navíc proti iOnu a C-Zero.
foto: Hybrid.cz
Technické specifikace elektromobilu Mitsubishi iMiEV 2012:
Motor: elektrický třífázový synchronní s permanentním neodymovým magnetem 330V AC, účinnost 91 %
Maximální výkon: 49 kW/2500-8000 ot.min-1
Jmenovitý výkon: 35 kW = max. 30minutový výkon
Převodovka: s fixním převodem, tři různé režimy voliče řazení (rekuperace)
Servisní interval: 20 000 km/1 rok
Spotřeba elektřiny (NEDC): 135 Wh/km
Maximální dojezd (NEDC): 150 km
Max. rychlost: 130 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 15,9 vteřiny
Akumulátory: li-ion, kapacita 16 kWh, 330 V, 88 článků
Čas běžného dobíjení: 230V/16A – 6 hodin, 230V/10A – 8 hodin
Čas rychlodobíjení: 380V/125A/50kW – 30 min. na 80 % kapacity
Účinnost dobíjení: 83 %
Účinnost měniče napětí: 96 %
Hmotnost baterie: 149,6 kg, 230 kg pro celý modul
Výkon topení: 5 kW
Světlá výška: 150 mm
Délka vozu: 3475 cm
Průměr zatáčení: 9,0 m
Objem zavazadlového prostoru: 227 l (4 místa k sezení) – 860 l (2 místa k sezení)
Záruční doba: 3 roky/100 000 km, na elektrické komponenty 5 let/100 000 km
Záruka na prorezavění: 8 let
Dálkově ovládané: topení, vyhřívání sedadel, chlazení, zjištění stavu akumulátoru, časovač nabíjení
Druhý rozdíl, dost možná ten nejzásadnější, spočívá v módech, které jsou k dispozici na “řadící” páce. Zatímco iOn a C-Zero nabízejí pouze P (parking), D (Drive), R (zpátečka), N (neutrál) a B (vyšší rekuperace), iMiEV 2012 dává do placu ještě C, kdy je rekuperace proti běžnému Drive přeci jen trochu utlumena, ale ne zcela.
Další rozdíl proti iOn/C-Zero je vybavení navíc v podobě vyhřívání sedadel. To je výhodnější zejména z toho důvodu, že řidiči poskytuje vyšší komfort za cenu nižší spotřeby energie než klasické vytápění, což může dál prodloužit dojezd. Samozřejmě, že jde max. o jednotky kilometrů, ale i tak je to příjemné plus.
Test Peugeot iOn: dva týdny s elektromobilem
Automobilka Mitsubishi vyvinula menší a efektivnější elektromotor
Poslední, asi nejméně postřehnutelná změna elektromobilu iMiEV spočívá ve zvuku, který auto vydává do rychlosti 30 km/h. Jde o tzv. AVAS – varovný akustický signál pro zvýšení bezpečnosti chodců. Zvuk je možné vypnout spec. tlačítkem dole pod volantem, protože pro řidiče jde o poměrně nepříjemné a nejasné švitoření “odkudsi”. A popravdě, ani chodcům asi příliš nepomůže.
foto: Hybrid.cz
Menší změna proti prvním verzím Peugeot iOn/Citroen C-Zero a vlastně i iMiEV spočívá také v dodávaném dobíjecím kabelu. Ten už je nastaven na dobíjecí proud 10 A, nikoliv 16 A. Dobíjení z běžné 230V zásuvky s ním tak trvá zhruba osm hodin (z 0 % na 100 % kapacity).
V elektromobilu Mitsubishi iMiEV jsme najeli téměř 500 km. Jízdní dojmy nejsou nijak výrazně odlišné od jeho evropských bratránků, stejně jako dobíjení nebo účinnost. V každém případě je ale třeba pochválit české zastoupení automobilky Mitsubishi za to, že vůbec iMiEV v České republice nabízí.
Cena testované verze elektromobilu Mitsubishi iMiEV: 899 900 Kč vč. DPH
Dobrý deň,
chcel ba som sa
Dobrý deň,
chcel ba som sa opýtať na batérie ohľadne ich životnosti.
Mám tri rozdielne informácie:
-jedna je, že ak budem nabíjanie vykonávať do určitej percentuálnej hodnoty napr. 80% tak možem predlžiť tým ich životnosť
-druhá je že nabíjanie može byť robené kedykoľvek a na akúkoľvek hodnotu napr. zo 30% na 60% alebo aj každé jedno nabíjanie na 100% nemá vplyv na dobu ich životnosti
-tretia informácia je životnosť batérií je omedzená počtom nabíjacích ciklov 1500 – 2000
Viete mi poradiť čím možem predĺžiť ich životnosť.
Je možné nastavenie dobíjania napr. 80% aj na Citroene C-zero ?
Vďaka za odpovede.
Vzhľadom k vysokým cenám
Vzhľadom k vysokým cenám nových elektromobilov sa ako reálna javí aj možnosť individuálneho dovozu ojazdených áut zo zahraničia. Cena ročného iOn-u a C-Zera tam začína okolo hodnoty 20 000 €, čo by v prípade odpisu DPH znamenalo veľmi prijateľných 16 000 €. Poplatky za dovoz a prihlásenie sa pohybujú v cenách pod 1000 €.
Prosim Vas, jak se spocita
Prosim Vas, jak se spocita prikon potrebny se site (kW) u iMiev? Jaky prikon potrebuje iMiev ze site?
Pět a půl roku bez odpovědi, tak to zkusím já 😉
dle
Pět a půl roku bez odpovědi, tak to zkusím já 😉
dle cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDkon je P=U.I Jak je psáno v textu napětí 230V, proud 10A, tedy příkon nabíječky s originál kabelem je 2300W=2,3kW.
Rad bych Vas pozadal o
Rad bych Vas pozadal o vysvetleni pojmu Účinnost dobíjení, v tomto pripade 83 %. Dekuji.
Účinnost dobíjení
Účinnost dobíjení udává podíl energie, která „vyjde“ ze zásuvky a té která se skutečně uloží v baterii. Účinnost 83 % znamená, že ze 100 kWh, které dá zásuvka se do baterie nakonec uloží 83 kWh. Tyto ztráty jsou dány přenosem a převodem energie ze zásuvky do baterie.
Dekuji za odpoved, nicmene
Dekuji za odpoved, nicmene nepomohla. Jde mi o pochopeni, kde dochazi ke ztratam. Pokud srovname udaje:
Účinnost dobíjení: 83 %
Účinnost měniče napětí: 96 %
Pak je zde nevysvetlena podstatna ztrata 13%.
Je to rozdil do baterie x z baterie?
Josef Lichtenberg
Pak už to jsou ztráty v
Pak už to jsou ztráty v dalších komponentech, v rozvodech, a samozřejmě i, jak říkáte, z/do baterie.
Těch 13% (jestli je to
Těch 13% (jestli je to číslo správné ponechme stranou) je právě účinnost samotného akumulátoru. Ten se při nabíjení i vybíjení zahřívá a tím přicházíte o část energie. A samozřejmě ztráta se bude lišit kromě samotné konstrukce akumulátoru (olověné mohou mít účinnost klidně i hluboko pod 50%) v závislosti na nabíjecích a vybíjecích proudech.
znamená to že první obvod
znamená to že první obvod hned za zásuvkou je měnič napětí bo baterie má vyšší napětí než je v síti ( zjednodušeně se dá říct že to je trafo )a ten má účinost těch zmiňovaných 96% a až z té hodnoty se vypočte dalších 83% účinosti samotné nabíječky a akumulátoru.
PS: akumulátory se sotva zahřejí při rychlodobéjení, mají sakra velkou účinost 🙂 natožtak při tak pomalém nabíjení 16ti A
Dobrý den, jen malá
Dobrý den, jen malá poznámka. Nedávno proběhla informace o ceně iMiEV v USA – v přepočtu 315.000 Kč včetně přepravy. Tak jakých 900. tisíc Kč v ČR? Jak chtějí výrobce a prodejci tento cenový rozdíl vysvětlit?
Asi tak, ako vždy. Podľa
Asi tak, ako vždy. Podľa výrobcov sú autá v Európe drahšie, pretože musia vraj spĺňať náročnejšie kritériá. Ale podľa mňa by auto za cenu o 585 000 kč vyššiu muselo byť vyrobené z lítia celé :-). Inak si to vysvetliť neviem. Možno že v tom hrajú podstatnú úlohu aj dotácie.
Všimli ste si, že vo videu
Všimli ste si, že vo videu (1:06) ste išli do zákazu vjazdu?
Naštěstí má iMiEV tak
Naštěstí má iMiEV tak dobré brzdy, že jsem to stihnul zadupnout těsně před ním! 😉
Tak to je potom v poriadku.
Tak to je potom v poriadku. A keď sme u tých bŕzd, môžu klasické brzdy pracovať spolu s rekuperáciou, alebo po tuhšom zošliapnutí pedálu pracujú brzdy bez pomoci elektromotora?
Při zadupnutí už brzdí
Při zadupnutí už brzdí jen kotouče.
Stať o iMiEV zajímavá
Stať o iMiEV zajímavá zprostředkováním zkušeností, ale trochu povrchní (co takhle hrubý orientační propočet nákladů na 1 km jízdy?) a hlavně zaplevelená gramatickými a terminologickými chybami. Škoda
Díky za komentář. Pokud
Díky za komentář. Pokud byste mohl být o něco konkrétnější, abychom mohli chyby napravit, uvítáme to. Co se týká propočtů nákladů, ty jsme podrobně probírali v testech Citroen C-Zero a Peugeot iOn. Vzhledem k tomu, že iMiEV je de-facto stejné auto, rozhodli sme se neopakovat znovu již několikrát řečené a umístit místo toho do textu návodné odkazy k předchozím testům. Přeci jen, jsme internetové médium, a tak nám přijde vhodné využívat všech jeho možností. Především hypertextových odkazů, na které lze klikat!
Koncept PSA by měl být
Koncept PSA by měl být zřejmě spíš koncern, že?
Každopádně, díky.
Každopádně, díky.