Čínska automobilka BYD provozovala v Shenzenu flotilu 50 elektrických vozů taxi. Pilotní program využívající elektromobily e6 prokázal, že baterie elektromobilů jsou odolné proti horkému létu i drsné zimě, a že elektrická auta dokáží ušetřit významné prostředky i emise.
Taxi provozovala společnost Pengcheng Electric Taxi. Celkem 50 zmíněných elektrotaxi najelo za rok 2,77 milionu kilometrů, tzn. 100 000 km na každé auto.
Pro dobíjení elektromobilů se využívaly rychlodobíječky schopné nabít auto během 20-30 minut. Každé taxi ušetřilo na nákladech v přepočtu přes 1160 dolarů měsíčně.
Ještě do konce srpna letošního roku dodá BYD dalších 250 těchto taxi univerzitě v Shenzenu. Dojezd etaxi na jedno nabití je 250-300 km s tím, že běžně vozy taxi najedou denně kolem 400 km.
Čínský hybrid do zásuvky BYD F3DM ujede na baterky až 80 km
Elektromobily – byznys za 250 miliard dolarů v roce 2020, odhaduje Světová banka
Čína postaví nabíjecí stanice pro elektromobily napříč celou zemí
Nejdůležitějším výstupem pilotního projektu je skutečnost, že lithium-železo-fosfátové baterie, kterými jsou elektrická taxi vybavena, za celý rok intenzivního využívání a rychlodobíjení neztratila výrazně ani na výkonu, ani na kapacitě.
Kromě toho automobilka BYD zveřejnila výsledky testovacích programů hybridních automobilů F3DM, které provozuje v Los Angeles. Tyto hybridy dokážou ujet až 60 km čistě na elektřinu. Flotila několika vozů v Los Angeles najela 23 088 km, z toho 16 688 km čistě na elektřinu. To znamená průměrnou spotřebu 2,7 l/100 km.
Dále BYD provozuje ve městech Shenzen a Changsha v Číně také několik elektrických autobusů eBUS-12. Elektrobusy už najely čistě na elektřinu přes 46 000 km. Rychlodobíjení 324kWh baterií trvá tři hodiny. Letos v srpnu budou do Shenzenu dodány další tři stovky těchto autobusů. Elektrické autobusy má BYD také v USA.
Čínská automobilka BYD je jednou z tamních největších. Intenzivně se věnuje alternativním pohonům, zejména elektřině. Investoval do ní několik miliard také americký miliardář Warren Buffet. Podle informací Reuters firma zanedlouho začne v Indonésii stavět velkou továrnu na baterie za 200 mil. dolarů.
Elektromobilum rozhodne
Elektromobilum rozhodne fandim, ale pokud budou dobijeny z klasicke site, jsou spis pritezi nez prinosem. Na vyrobu elektriny (a zejmena v cine) se primarne pouziva uhli nebo plyn. Pak jadro a ostatni neemisni zdroje (vodni elektrarny, geotermalni, vetrne ci slunecni) v mire male nebo nepatrne.
Elektromobil dneska rozhodne neni vyrobek, ktery jak rika clanek „dokáží ušetřit významné prostředky i emise“, spis je jenom presune na do elektrarny. A jeste je zvysi, protoze dokud vyuzijete 1kWh na kinetickou energii v automobilu, musite vyrobit nejmene 2kWh (spousta ztrat pri vyrobe, prenosu, transformacich a pod.) A to ekologicke rozhodne neni.
zajímal by mě článek o
zajímal by mě článek o zmíněných taxi e6 .. v článku je uveden dojezd 250-300km na jedno nabití a dobití za 20-30min což je perfektní! Myslím, že nebudu sám koho by podrobnosti zajímaly. Např. i případná cena a dostupnost? Plány automobilky na vývoz? Trošku mě mrzí, že spoustu zajímavých článků vyzní do ztracena…
Dva starší články o
Dva starší články o elektromobilu e6 jsou tyto: BYD vstoupí na trh v USA s elektrickým autem e6 a Rok 2010 v USA – elektromobil BYD E6 proti Nissanu Leaf.
Otázka je, jestli se během
Otázka je, jestli se během této přestávky dokáže nabít baterie na takovou kapacitu, aby vydržela další kolečko linky..
ale ty výpočty..
2,77
ale ty výpočty..
2,77 milionu kilometrů na 50 aut je kolik kilometrů na jedno auto??
Poměr ujetých kilometrů v LA elektřina ku nějaké fosilní palivo znamená spotřebu fosilního paliva jakým postupem??
Jinak zajímavý článek;)
Tohle se mi líbí.
Tohle se mi líbí. Ideální v městské dopravě, kdy se jezdí kolečko z konečné do konečné a potom autobus čeká např. 10 – 15 minu, které může věnovat na nabíjení. Ideální s hybridním pohonem, protože pokud se baterie nestihnou nabít, pojede na naftu..
Kdepak, právě tohle je
Kdepak, právě tohle je situace, kdy je hybrid úplně zbytečný. Autobus jezdí podle daného jízdního řádu a doba nabíjení je dopředu známá, je tedy možné si ho snadno správně načasovat. Vozit s sebou ještě naftový motor by bylo značně nadbytečné.