Podle průzkumu MOBILITY BAROMETR 2024, jehož výsledky zveřejnila společnost Europ Assistance a kterého se poprvé zúčastnila i Česká republika, ve srovnání s jinými zeměmi EU více chodíme a používáme hromadnou dopravu, na druhé straně vlastníme méně osobních automobilů. Dojezdové vzdálenosti do zaměstnání či do školy jsou podobné, za dopravu a pojištění však platíme méně než v dalších zemích EU.
Podle průzkumu zůstávají nejrozšířenějšími prostředky mobility mezi Evropany chůze, osobní automobily a veřejná doprava. V České republice používáme častěji než jinde veřejnou dopravu, méně často zato vlastníme osobní automobily.
“Osobní automobily vlastní zhruba tři čtvrtiny domácností, o deset procent méně, než je průměr EU,” uvedl Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel společnosti Europ Assistance. “Na druhé straně jezdíme častěji hromadnou dopravou. V pracovních dnech ji používají dvě třetiny obyvatel, zatímco v jiných zemích EU přibližně polovina.”
Dojezdové vzdálenosti do zaměstnání nebo do školy jsou podobné jako v dalších zemích. Průměrné měsíční náklady na osobní a veřejnou dopravu patří u nás k nejnižším, menší jsou pouze ve Španělsku. Více než dvakrát nižší než průměr jsou u nás i roční náklady na pojištění automobilu.
“Za pojištění vozu platíme méně než polovinu toho co v jiných zemích a čtyřikrát méně než například v Rakousku,” prohlásil Tomáš Chaloupka, vedoucí Europ Assistance pro B2C. “Ve všech sledovaných zemích přitom náklady na pojištění meziročně vzrostly, v průměru takřka o 50 euro.”
Z průzkumu rovněž vyplývá, že za asistenční služby jsou řidiči ochotni platit zhruba pětinu nákladů na pojištění. Nejpoptávanějšími službami jsou pomoc na místě nehody (40 %), poskytnutí náhradního vozidla (39 %), oprava automobilu na místě (31 %) a zajištění náhradní přepravy (17 %).
“Schopnost technika opravit automobil na místě je nejdůležitější také pro naše řidiče,” dodal Tomáš Chaloupka. “Dalšími prioritami jsou pro ně dojezdový čas a rychlost odezvy asistenční služby.” Ve všech zemích bez rozdílu přitom řidiči výrazně preferují komunikaci s lidským operátorem (83 %), obliba jiných způsobů komunikace včetně virtuálního operátora je méně než poloviční.
Vlastnictví jízdního kola je u nás o něco rozšířenější než v dalších zemích, cyklisté však výrazně zaostávají v rozsahu pojištění. “Plné pojištění pro případ nehody má u nás podle průzkumu uzavřeno pouze 28 % cyklistů,” upozornil Tomáš Chaloupka. “V Rakousku je jich plně pojištěna polovina a v Německu 45 %.”
Reprezentativní průzkum MOBILITY BAROMETR 2024 provedla pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance, součást skupiny Generali, globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, zaměřeného na mobilitu a dopravní návyky obyvatel, se zúčastnilo 8 000 respondentů v 8 zemích Evropské unie – Belgii, České republice, Francii, Itálii, Německu, Portugalsku, Rakousku a ve Španělsku.
zdroj: tisková zpráva
Opravdte si chybu v nadpisu.
https://www.pragozor.cz/transport?fbclid=IwAR1CYdLnBLDoZqwzEJ5qnUyZn8aNl8QLYbKjnmT4e8BfdjooHoONUsqQU6s
Praha s elektrickym MHD díky tramvajím, metru a vlaků přepraví největší procento objemu osob v celém světě. Jsme snad někde na druhém či třetím místě. Lidé si to vůbec neuvědomují, ale kdyby tomu tak nebylo, tak by to tu nahrazovali spalovací autobsy a byly by jsme ještě víc zamořený a měli by jsme ještě víc ucpaný ulice tak jako jiná města, která neměla ten luxus že si zřídila elektrifikované MHD linky nebo je zrušili jako to záměrně udělali ropáci v Americe a dotěď kvůli tomu brečí a snaží si tam nainstalovat aspoň pár mil jako v Detroidu, aby podpořilirozvoj umírajícího a chudnoucího města. Je to velká deviza, že jsme si zachovali tramvajové linky a dokážeme z toho těžit. Akorát se nám to nepovedlo u trolejbusů, ketrých jsme se zbavili a teď je horko těžko zavádíme zpět.
Jsem jel nedávno poprvé elektrobusem, to je brko jak hrom. Jen více takových a jsem pyšný na naši ostravskou MHD bez kapky nafty.
Odpurci elektromobility vykrikuji, ze EV jezdi na elektrinu z uhli. Ale u MHD to ty debilove nerikaji. Urcite to je nejaka vada v chromosomech. Nemaji geny ale hleny.
Elektricka doprava je ta nejcistci doprava kterou muzeme v soucasne dobe mit. EV nebo MHD a dalkove vlaky, vse je nejlepsi mozne reseni.