Zvýhodnění cen měsíčních a celoročních tramvajenek ukazuje novou cestu vídeňské dopravní politiky. Vídeňská náměstkyně starosty Maria Vassilakou označuje reformu tarifů dopravního podniku „Wiener Linien“ za milník v ekologické a sociální dopravní politice.
foto: CAT
Jedná se o masivní zlevnění ročního předplatného na 365 eur (oproti stávající ceně 449 eur). Při měsíčním splácení roční jízdenky, splátkách odečítaných z účtu, bude celková cena roční jízdenky činit 375 eur.
Levnější bude i měsíční předplatné, za 45 eur (nyní za 49,50 eur). S každou platnou jízdenkou bude možné převážet metrem zdarma i jízdní kolo. Tato změna začne platit od 1.května 2012.
Vídeň podporuje elektrokola a cyklistiku
Průzkum o městské dopravě: dopravních zácp ubylo, míra nespokojenosti přesto stoupá
Vídeň chce aby hromadnoou dopravou jezdilo 40 procent lidí. Již nyní využívá roční jízdenku více než 365 000 Vídeňanů.
„Každý kilometr navíc, který se ujede hromadnou dopravou je příspěvkem ochraně klimatu“, vysvětlila Vassilakou. Již nyní je ve Vídni 36 Prozent všech cest absolvováno hromadnou dopravou. Tím je rakouská metropole na špici všech miliónových měst.
Vídeň také dnes nabízí mnoho způsobů, jak se rychle a výhodně dostat z města na letiště Schwechat a zpět.
Kromě regionální rychlodráhy S7 a několika autobusových linek funguje od roku 2002 přímá městská železnice CAT (City Airport Train). CAT byla založena jako dceřinná společnost Flughafen Wien AG a ÖBB.
CAT představuje nejrychlejší způsob, z nádraží Wien Mittte přímo v srdci Vídně potřebuje k dosažení svého cíle vzdáleného 19 km pouhých 16 minut, naproti tomu S7 zastavující ve všech stanicích celých 25 minut.
Ke zvýšení komfortu byly navíc dvoupatrové vagony zvenku i zevnitř kompletně zrenovovány; konkrétně byla obnovena kožená sedadla, polstrování, koberce, skleněné příčky i vnější zelený nátěr, který symbolizuje ekologické zaměření vlaku.
CAT jezdí jako první vlak ÖBB (Rakouské spolkové dráhy) na zelený proud z větrné a vodní energie. Od roku 2012 by měly na zelenou energii jezdit všechny soupravy ÖBB. Cestující CATu mohou využít speciální City Check-in již na nádraží.
Jízdenka je oproti jiným dopravním prostředkům dražší, jednoduchá stojí 9 euro, zpáteční 16 euro. Lze je zakoupit přes internet, v automatech a nově i v hotelových recepcích a v 300 automatech vídeňského dopravního podniku „Wiener Linien“ jako Kombi-Ticket za 11,50 euro, který platí po celé Vídni.
Další novinkou je zvláštní služba CAT-CAB, která zajišťuje dopravení cestujících z jakéhokoli místa ve Vídni na nádraží. 60 % pasažérů CAT jsou turisté, zhruba polovina cestuje z obchodních důvodů. Hlavními přednostmi městské železnice jsou dle průzkumů rychlost, přímé spojení a vysoký komfort.
Praha má podle dopravní
Praha má podle dopravní ročenky ve veřejné doprave 43% cest. 36% je nicméně na Víděň skvělý výkon, znamená to změnu od roku 2010 o 3-4%. Vasilaku chce také dostat cyklo ze stávajících 6% cest na 10% v roce 2015.
Pro lepší vnímání
Pro lepší vnímání kontextu by se hodilo srovnání s Prahou.
Vídeňské celoroční předplatné je 365 eur (9125 CZK).
Kolik je to v Praze?
V Praze stojí 4750 Kč
V Praze stojí 4750 Kč nepřenosná nebo 6100 Kč přenosná.