3D tisk jako řešení v hromadné dopravě: výroba náhradních dílů

Česká společnost 3Dees Industries má za sebou několik úspěšných realizací v oblasti hromadné dopravy. Pro vlakové či autobusové dopravce představuje 3D tisk efektivní způsob, jak rychle nahradit špatně dostupný náhradní díl.

Spolupráce s Leo Express či Dopravním podnikem hl. města Prahy ukázala, že 3D tisk je rychlým a ekonomickým řešením výroby dílčích komponentů, které zároveň plní přísné nároky na vlastnosti materiálu. 

Průmyslový 3D tisk se díky svým vlastnostem, mezi které patří rychlost, přesnost a opakovatelnost výroby, široké spektrum používaných materiálů a snižující se náročnost na obsluhu, dostává do hledáčku výrobců nejrůznějších odvětví.

Specifickým segmentem je oblast mobility – právě zde výrobci a provozovatelé nacházejí stále další uplatnění aditivních technologií. Příkladem toho, kde se 3D tisk nově uplatňuje, mohou být vlakoví a autobusoví dopravci.

Technologická společnost 3Dees Industries má za sebou úspěšnou spolupráci na výrobě náhradních dílů se společností Leo Express či s Dopravním podnikem hl. města Prahy. 3Dees Industries na konci loňského roku také uzavřeli rámcovou smlouvu o inženýringu předcházejícímu tištění náhradních dílů se společností DPOV, dceřinou společností Českých drah.

Tím se obchodní skupině  Českých drah otevírá cesta k efektivní a udržitelné obnově drobných komponentů, jejichž dodání skrze původního výrobce již není možné nebo trvá příliš dlouhou dobu.

Náhradní díl jako nedostatkové zboží

3D tisk nabídl v hromadné dopravě řešení u starších vozidel v případě výroby menších náhradních dílů, které již nelze získat u původního či alternativního dodavatele, popř. jsou tyto dodávky z hlediska ceny či času dodání nereálné. U starších vlaků a autobusů mnohdy výrobní firma již neexistuje a stejně tak chybí technická dokumentace, aby se dal díl vyrobit prostřednictvím nové zakázky.

Chybějící původní dokumentace a zánik dodavatele jsou důvodem, proč se vlakoví či autobusoví dopravci nebo opravárenské společnosti stále častěji přiklánějí k řešení prostřednictvím aditivních technologií. Je to právě reversní inženýrství a 3D tisk, které nabízí rychlé a ekonomické řešení výroby náhradních dílů,“ vysvětluje Ondřej Štefek, COO společnosti 3Dees Industries.

Ondřej Štefek zároveň uvádí některé konkrétní příklady, ve kterých 3D tisk dopravcům již pomohl. „Zpravidla hovoříme o menších komponentech se speciálními nároky na pevnost, přesnost, bezpečnost a v některých případech s využitím dalších speciálních vlastností, jako je např. nehořlavost. V případě vlakové dopravy jsme například ve spolupráci s Leo Express stáli za testováním využití některých interiérových dílů jako jsou krytky na zásuvky či vrtulky v odpadu u umyvadel.“

Právě know-how 3Dees Industries v oblasti reverzního inženýrství si dokáže s obnovou některých dílů v interiéru i exteriéru vlaků poradit. Není to však pouze vlaková doprava, kde může 3D tisk s obnovou starších dílů pomoci.

Před časem jsme ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. města Prahy vyvinuli nové výstuhy v opěrkách starých autobusových sedaček. Staré opěrky byly rozlámané a výrobce původních sedaček již na trhu nefungoval.  Společně jsme tak našli cestu, jak původní sedačky zrenovovat při zachování všech potřebných vlastností materiálu jako je pružnost a pevnost,“ popisuje další spolupráci s dopravci Štefek.  

3D tisk jako udržitelnější řešení

Dalším příkladem zrealizované spolupráce 3Dees Industries s vlakovým dopravcem je výroba krytky zpětného zrcátka pro Leo Express. Právě krytka zpětného zrcátka je velmi exponovaný exteriérový díl a dopravce často řešil jeho poškození a nutnou náhradu.

Obrátili jsme se na původního výrobce, ale ten nám byl schopen dodat pouze nové zpětné zrcátko jako celek, nikoliv samotnou krytku. Jelikož se nejednalo pouze o jednotky kusů, začali jsme hledat efektivnější a udržitelnější řešení,“ říká Emil Sedlařík, tiskový mluvčí Leo Express.

Od původních konzultací s 3Dees Industries jsme společně došli až k finálnímu náhradnímu dílu a krytky zpětných zrcátek nyní můžeme zadávat k sériové výrobě 3D tiskem,“ dodává Sedlařík s tím, že pro Leo Express představuje 3D tisk řešení, jak nedostupné díly efektivně obnovit.   

Vysoké nároky na vlastnosti materiálu 

S ohledem na přísné normy, které musí dopravci dodržovat, je nutné velmi bedlivě přikročit k volbě používaných materiálů, a to i v případě 3D tisku.

U projektů, které jsme realizovali s dopravci nebo opravárenskými společnostmi, nešlo pouze o samotný proces obnovy poškozeného dílu, ale také o volbu vhodného materiálu. Zohledňovali jsme zejména přísné normy na nehořlavost, které musí především materiály použité v interiéru bez výjimky splňovat,“ popisuje Adam Řehák, aplikační inženýr 3Dees Industries.

V interiéru jsme využili FDM tisk od společnosti Stratasys – jedná se o technologii, která splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní standardy a používané materiály jsou certifikované podle norem pro využití v železničním prostředív. V případě zpětného zrcátka, jakožto exteriérového komponentu, jsme sáhli po technologii HP Multi Jet Fusion, která se vyznačuje zase vysokou mechanickou odolností výtisků,“ doplňuje Řehák s tím, že ke každému renovovanému dílu je potřeba přistupovat individuálně a najít to nejvhodnější řešení. 

Právě variabilita řešení a široké spektrum používaných materiálů, činí z 3D tisku nový nástroj dopravců a opravárenských společností, jak efektivně nahradit nedostupné náhradní díly a jejich části.

zdroj: tisková zpráva

Napsat komentář