CVT znamená převodovka s proměnným převodovým poměrem, jinak také bývá označována jako variátor. Jde o typ převodového mechanismu, který spojitě mění převodový poměr. Neexistují zde tedy jednotlivé, předem dané převodové stupně. Výhodou je možnost snížení spotřeby a rekuperace energie. Jde o vynález starý déle než sto let. Dnes se využívá především v hybridních autech.
foto: e-CVT-fuji-subaru-japonsko
Koncept variátoru údajně konceptualizoval už Leonardo da Vinci. Milton Reeves (1864-1925), pionýr automobilového průmyslu, vynalezl převodovku s proměnným převodovým poměrem v roce 1879 pro využití na pilách. V autě ji poprvé využil v roce 1896. V Evropě si CVT poprvé patentovali Daimler a Benz v roce 1886.
Výhodou CVT je, že umožňuje motoru běžet v nejefektivnějších otáčkách, a tak šetřit palivo. Nebo naopak může být využita k maximalizaci výkonu, či dokonce k zavedení systému KERS.
Existuje řada typů CVT. V základu tento typ převodovky pracuje na principu dvou kuželových kol (na straně hnací i hnané), která tvoří drážku pro vedení řemenu. Variátor se dnes používá u většin skútrů, včetně sněžných, domácích sekaček, některých typů kombajnů.
V 90. letech 20. století bylo jeho využití ve Formuli 1 zakázáno. Aktuálně se využívá také pro motokáry – prodlužuje životnost jejich motorů a zvyšuje výkon. Především se ale využívá u hybridů jako je např. Toyota Prius (je součástí hybridního pohonného systému Hybrid Synergy Drive, HSD), Honda Insight nebo Ford Escape Hybrid.
S prvním elektronicky ovládaným systémem CVT přišla společnost Fuji Heavy Industries skrze svou automobilku Subaru v roce 1987 (viz. obrázek). Nacházela se v modelu Subaru Justy.
Mam trochu pocit, ze to autor tohoto clanku to trocha pletie.
Mam trochu pocit, ze to autor tohoto clanku to trocha pletie. CVT a e-CVT pracuju na uplne inom principe, podobne je len oznacenie.
Je spravne povedane, ze CVT je vlastne variator a vobec nespochybnujem, ze moze existovat aj elektronicky riadeny. V ziadnom pripade vsak neumoznuje rekuperovat.
e-CVT je naproti tomu len nejaka planetova prevodovka podobna diferencialu, s dvoma motorgeneratormi a jednym spalovacim motorom. e-CVT nema ziadne variabilne prevody ako variator, zmena vysledneho prevodu sa docieli zmenou zmysla otacania a otacok dvoch zmienenych elektromotorgeneratorov. Prius pouziva e-CVT.
Motory s e-CVT nemaju starter ani alternator a ani spojku a vsetky tieto funkcie zastanu uz spominane dielce..