CVT

CVT znamená převodovka s proměnným převodovým poměrem, jinak také bývá označována jako variátor. Jde o typ převodového mechanismu, který spojitě mění převodový poměr. Neexistují zde tedy jednotlivé, předem dané převodové stupně. Výhodou je možnost snížení spotřeby a rekuperace energie. Jde o vynález starý déle než sto let. Dnes se využívá především v hybridních autech.

První elektronicky ovládanou převodovku s proměnným převodovým poměrem lze vidět vystavenou v kanceláři společnosti Fuji Heavy Industries v Tokiu.
foto: e-CVT-fuji-subaru-japonsko

Koncept variátoru údajně konceptualizoval už Leonardo da Vinci. Milton Reeves (1864-1925), pionýr automobilového průmyslu, vynalezl převodovku s proměnným převodovým poměrem v roce 1879 pro využití na pilách. V autě ji poprvé využil v roce 1896. V Evropě si CVT poprvé patentovali Daimler a Benz v roce 1886.

Výhodou CVT je, že umožňuje motoru běžet v nejefektivnějších otáčkách, a tak šetřit palivo. Nebo naopak může být využita k maximalizaci výkonu, či dokonce k zavedení systému .

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ TECHNOLOGIE

Stop & Start

Hybrid Blue Drive

Toyota Optimal Drive

Existuje řada typů CVT. V základu tento typ převodovky pracuje na principu dvou kuželových kol (na straně hnací i hnané), která tvoří drážku pro vedení řemenu. Variátor se dnes používá u většin skútrů, včetně sněžných, domácích sekaček, některých typů kombajnů.

V 90. letech 20. století bylo jeho využití ve zakázáno. Aktuálně se využívá také pro motokáry – prodlužuje životnost jejich motorů a zvyšuje výkon. Především se ale využívá u hybridů jako je např. Toyota Prius (je součástí hybridního pohonného systému Hybrid Synergy Drive, HSD), Honda nebo Ford .

S prvním elektronicky ovládaným systémem CVT přišla společnost Fuji Heavy Industries skrze svou automobilku Subaru v roce 1987 (viz. obrázek). Nacházela se v modelu Subaru Justy.

One Comment on “CVT”

  1. Mam trochu pocit, ze to autor tohoto clanku to trocha pletie.
    Mam trochu pocit, ze to autor tohoto clanku to trocha pletie. CVT a e-CVT pracuju na uplne inom principe, podobne je len oznacenie.
    Je spravne povedane, ze CVT je vlastne variator a vobec nespochybnujem, ze moze existovat aj elektronicky riadeny. V ziadnom pripade vsak neumoznuje rekuperovat.
    e-CVT je naproti tomu len nejaka planetova prevodovka podobna diferencialu, s dvoma motorgeneratormi a jednym spalovacim motorom. e-CVT nema ziadne variabilne prevody ako variator, zmena vysledneho prevodu sa docieli zmenou zmysla otacania a otacok dvoch zmienenych elektromotorgeneratorov. Prius pouziva e-CVT.
    Motory s e-CVT nemaju starter ani alternator a ani spojku a vsetky tieto funkcie zastanu uz spominane dielce..

Napsat komentář