Nejrychlejší auto na baterky - rychlost 500 km/h

Jan Horčík - 03 Září 2010

Pustý americký stát Utah. Hory, poušť a Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů. A solná plošina Bonneville. Legendární Burt Munro tam v roce 1967 vytvořil světový rekord na . Během následujících desítek let se solná poušť stala domovem mnoha dalších . Včetně nejrychlejšího auta na baterky.   
elektromobily - Buckeye Bullet 2.5 Venturi

Solná planina Bonneville má za sebou kromě natáčení filmů jako Den nezávislosti nebo Piráti z Karibiku také déle než století trvající motoristickou historii. První tam padl už v roce 1914, jeho autorem byl americký automobilový závodník Teddy Tetzlaff. Se svým automobilem dosáhl rychlost 226,768 km/h (141,73 mil/h). Tehdy už se jednalo o s benzinovým motorem.

Elektrické rakety

Přitom ještě v roce 1899, o pouhých patnáct let dříve, byla nejrychlejším automobilem světa francouzská raketa La Jamais Contente. Šlo o , které poprvé překonalo rychlost 100 km/h. O více než století později se do solné pustiny Boneville vydává tým studentů Ohio State University, aby tam otestovali svou vlastní elektrickou raketu. Jmenuje se Buckeye Bullet Electric Streamliner.

Studenti z Ohio State University se elektrickými auty zabývají už od počátku 90. let. Tehdy se účastnili závodů Formula Lightning s vozem Smokin Buckeye. Elektrickou pohánělo celkem 31 . S tím jak se výkon celého týmu zlepšoval dokázali studenti na konci závodní série vyměnit sadu baterií za pouhých 17 sekund. Tým z Ohio State University nakonec vyhrál více než 50% závodů kterých se účatstnil. Naposledy závodila v roce 2000.

Kouzlo rychlosti

Závody skončily ale studentům se končit nechtělo. Měli obrovské zkušenosti s vývojem elektrických aut u kterých šlo o jediné: rychlost. Proto se rozhodli pokračovat právě tímhle směrem. Zaměřili se čistě na rychlostní charakteristiku vozů. Začali proto vyvíjet Buckeye Bullet. Buckeye Bullet číslo 1 je dosud nejrychlejším elektrickým autem na světě - pozemní raketa dosáhla nejvyšší okamžité rychlosti 517.942 km/h.

S výkonem 400 koní, hmotností 1814 kg a délkou 9,4 metru šlo o vpravdě netradiční . V roce 2007, tři roky poté co studenti úspěšně dosáhli rychlostních rekordů s jeho první verzí, představili Buckeye Bullet 2 (BB2). Druhá generace vozu byla namísto baterií napájena vodíkovými palivovými články. Dosáhla max. rychlosti 461,038 km/h a stala se nejrychlejším /.

Nejrychlejší auto na baterky

V posledních letech a měsících se studenti zabývali přepracováním své elektrické střely Buckeye Bullet zpět na pohon na . Stála za tím především spolupráce s monackou automobilkou , která velmi ráda sponzoruje podobné "ptákoviny" a testuje si na nich technologie, které by chtěla později využít u svých sériově vyráběných elektromobilů.

Do střely byly proto zabudováno a po několika dnech čekání až ustanou větrné bouře nad solnými planinami konečně tým dostal zelenou ke startu. Při prvním pokusu dosáhl Buckeye 2.5 rychlost 286 mil za hodinu. Tento výsledek byl překonán při zpáteční cestě opačným směrem, kdy auto dosáhlo rychlosti 297 mil za hodinu (475 km/h). O den později posunuli električtí pionýři hranici ještě dál, až na průměrných 307,66 MPH (492,256 km/h) při dvou po sobě jdoucích jízdách. To znamená světový rekord pro jakékoliv auto poháněné bateriemi.

Kdo by si chtěl popovídat s lidmi, kteří mají tento rekord na svědomí, bude mít možnost na letošním . O rekordech překonaných na solných pláních Boneville si můžete přečíst více na AutoEvolution.com. Věděli jste třeba, že už v roce 1970 překonal Gary Gabolich se svým raketovým autem Blue Flame rychlost 1000 km/h?

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to kapku nejasné. Nejdřív píšete "Buckeye Bullet číslo 1 je dosud nejrychlejším elektrickým autem na světě - pozemní raketa dosáhla rychlosti 517.942 km/h." a pak o současné verzi vozítka "...307,66 MPH (492,256 km/h). To znamená světový rekord pro jakékoliv auto poháněné bateriemi." Není to kapku divné? Dávalo by to smysl jedině kdyby verze 1 byla elektrická, ale nebyla na baterie - ale tak to není, byla také na baterie. Tak kde je ten rekord?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo jo, taky by me to zajimalo, ten clanek je blbe napsany... Chtelo by to opravit.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Rekord s 517,942 km/h se týká vůbec nejvyšší dosažené rychlosti elektrickým automobilem. Nejnovější hodnota 307,66 MPH (492,256 km/h) už je průměrná rychlost na jednu míli. Nejvyšší rychlost v tomto případě dosahovala 320 MPH. Zhruba tak alespoň chápu kusé informace na blogu a wikipedii.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No, 320 MPH je ale pořád jen cca 514 km/h. Tak co tedy ta věta "To znamená světový rekord pro jakékoliv auto poháněné bateriemi.", když jste napsal, že rekord je 517?


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?