GM a PSA uzavírají alianciPRŮMYSL
GM a PSA uzavírají alianci
Prius c - nejšetrnější hybrid do městaAUTO
Prius c - nejšetrnější hybrid do města
Mikrohybridní Citroen C4 e-HDi TEST
Mikrohybridní Citroen C4 e-HDi
Škoda City Car - malé auto z ČeskaŠKODA
Škoda City Car - malé auto z Česka

Elektromobil Nissan EV-02 cestuje Amerikou

Jan Horčík - 06 Květen 2009

Dvě automobilky dnes vyvíjejí v oblasti elektromobilů mnohonásobně větší úsilí než kdokoliv jiný. Jsou to Mitsubishi a Nissan. Mitsubishi se už brzy chystá uvést na trh elektromobil Mitsubishi i MiEV, Nissan svůj nový elektromobil předvede až na podzim 2010. Prozatím pilně uzavírá smlouvy s vládami jednotlivých států i měst a připravuje si půdu na jejich masivní rozlet (třeba v Číně). A s prototypem Nissan EV-02 cestuje momentálně po USA, aby novinářům a všem dalším zájemcům předvedl "vo co gou". Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube
Redaktoři magazínu Autobloggreen dostali možnost se tímto prototypem projet. Jedná se o upravený model Nissan Cube vybavený lithium-iontovými bateriemi od společnosti NEC. Ty jsou umístěny pod podlahou a dávají dojezd 160 km. Konstrukce auta využívá z velké části hliník pro maximální snížení hmotnosti, plus pneumatiky s nízkým odporem. Otázkou je, proč nemá auto aerodynamičtější tvar, nicméně jde o prototyp a může to být jedině lepší.
Nissan - historie elektromobilů
Nissan se také snaží minimalizovat využití materiálů na svém novém elektromobilu. Spousta z nich je recyklovaných a celé auto má být z 99% opět recyklovatelné. Továrna, která bude elektromobily vyrábět je vybavena větrnými turbínami, které pokrývají většinu její spotřeby elektřiny. Prototyp EV-02 je uvnitř údajně překvapivě prostorný a samozřejmě tichý. Jinak se prý řídí jako jakékoliv jiné auto současnosti. Výhodou elektromobilu je fakt, že těžké baterie jsou umístěny v podlaze, což významně napomáhá příjemnému ovládání vozu. Přestože je Cube vyšší než většina současných aut, na silnici dobře drží. Plné dobití na 240V zásuvce zabere tři až čtyři hodiny, 80% dobití zvládne auto za 25 minut. Kromě toho Nissan stále přemýšlí o možnosti vyměňování baterií, problémem je ovšem složitá logistika.
Nissan - prototyp elektromobilu EV-02
Zprvu má být elektromobil k dispozici především komerčním a vládním vozovým parkům. Po navýšení výroby během roku 2011 se pak má dostat do běžného prodeje a v roce 2012 už bude k dispozici celosvětově. Kromě jiného se objeví třeba na Olympijských hrách 2012 v Londýně. Následně chce Nissan montovat elektrický pohon také do dalších modelů jako alternativu ke spalovacím motorům. Už v roce 2015 by prý 10% prodaných vozů Nissan mohly být elektromobily. Cena nového EV-02 by se měla pohybovat mezi 25 až 33 000 dolary, tedy mezi 500 000 Kč až 660 000 Kč. Plány Nissanu jsou takové, že dříve než se elektromobily dostanou do opravdu velkých prodejních čísel, bude automobilka i nadále pracovat na vylepšování svých benzinových i dieselových motorů a v roce 2010 se chystá také představit svůj vlastní hybridní pohonný systém v modelu Infiniti M. V dlouhodobé perspektivě se Nissan zabývá také pohonem na vodík.

Žádné hodnocení
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Celkova prace 1.6*10^9 J = 444 kWh je prace k vyzdvizeni auta o hmotnosti 1000 kg do vysky 160 km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevím kde je chyba, nicméně já bych to zhruba odhadl takto:
předpokládejme kapacitu aku 20kWh,
80% z toho je 16kWh,
chci-li dostat do aku 16kWh za 25min, musím nabíjet okamžitým příkonem 16kWh/0,42h = 38,4kW,
odebíraný proud při napětí 240V je tedy 38400W/240V = 160A.

Není to tedy děsivých 460A, ale na domácí zásuvku to pořád není.
V současné době však není problém postavit nabíječku, která je napájená trojfázově a na jejímž výstupu je 240VDC. Proud odebíraný z jedné fáze by se pak snížil na přijatelných 53A.
Takto pravděpodobně fungují veřejné dobíjecí stanice.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ja nevim ale porad mi to nabijeni nejde do hlavy, rychlym vypoctem:
vaha auta 1000kg -> bez odporu sila na pohyb F = 10^4 N
dojezd s = 160km -> celkova prace 1.6*10^9 J
80% nabiti -> 1.28*10^9 J
cas nabiti 25 min = 1500 s -> vykon nabijecky P = 0.85*10^6
proud napeti U = 240 V -> proud I = P/U = 3.5*10^3 A
pro nabiti na plnou kapacitu za 4h to nedopadne o moc lepe, proud mi vychazi nejakych 460 A coz mi prijde stale moc, nechtel bych videt tloustku vodicu. a to u vsech procesu predpokladam nerealnych 100% ucinnosti.
delam nekde chybu?

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články