Štítek: pohon na vodík
Továrnu BMW pohánějí vozíky na palivové články
A vodík dnes ještě jednou. Už víme, že Toyota v auta na vodík stále věří. Bez zajímavosti proto není ani zpráva z továrny BMW v USA, konkrétně ve městě se skvělým názvem Spartanburg. Továrna zaměstnávající 7000 lidí provozuje totiž také flotilu 230 zařízení pro manipulaci s materiálem, která využívají vodíkové palivové články.
Boeing má bezpilotní letoun na vodík
Bezpilotní letadla neboli tzv. UAV představují v současné době jednu z nejvyspělejších vojenských technologií. Americká armáda je čím dál tím častěji využívá v Afghanistánu, Iráku a na dalších bojištích. Boeing vyvinul novou generaci UAV nazvanou Phantom Eye, která létá na vodík.
Americká vláda omezí výzkum aut na vodík
Když nový americký prezident Barack Obama jmenoval za svého ministra energetiky Stevena Chu, radovali se především zastánci jaderných elektráren. Chu je známým propagátorem nejen jaderné energetiky, ale i alternativních zdrojů energie a boje proti globálnímu oteplování. Zastánce alternativních pohonů však nepotěší, že Chu se zároveň rozhodl v rámci nového rozpočtu (s rekordním deficitem 1,84 bil. dolarů) zásadním způsobem omezit výdaje na výzkum vodíkového pohonu. „Když jsme se sami sebe zeptali, zda je možné abychom během příštích řekněme 10 nebo 15 až 20 let konvertovali k vodíkové ekonomice, cítili jsme, že odpověď je ‚ne‘,“ prohlásil Steven Chu. Navrhnul proto škrty v souvisejících programech až o 59%, totiž z původně navrhovaných více než 100 mil. dolarů na pouhých 68 milionů. Hlavní důvodem škrtů má být spousta zásadních překážek z nichž tou největší je nerozvinutá celonárodní infrastruktura plnících stanic. Tohle si samozřejmě vyžádalo odezvu v kruzích, které se rozvojem vodíkových technologií zabývají, třeba americké Národní vodíkové asociaci (NHA). „Škrty navrhované ministerstvem energetiky v rámci programů pro výzkum vodíku a palivových článků ohrožují komercializaci celé rodiny technologií, které jsou výjimečně slibné a začínají si získávat pozornost trhu,“ píše se v tiskové zprávě NHA. Pravdou nicméně je, že namísto vodíkových aut půjdou peníze do dalšího rozvoje plug-in hybridních automobilů a také do výzkumu stacionárních palivových článků, které by mohly sloužit například v domácnostech v kombinaci s obnovitelnými zdroji energie.
Renault kašle na hybridy
Francouzská automobilka Renault se nám začíná pěkně vybarvovat. Nedávno ohlásila, že velká auta už ji nezajímají. Ve spolupráci s Nissanem pilně pracuje na elektromobilech, mimo jiné také pro Olympijské hry 2012 v Londýně, a teď vše korunuje tím, že hodlá přeskočit i hybridy. Veškeré zdroje původně určené pro hybridní auta, případ pohon na vodík, proto směřuje právě do výzkumu elektromobilů. Potvrdil to nedávno také šéf firmy Patrick Pelata. Jeho vize je takvá, že do deseti let bude třetina všech automobilů v nabídce Renaultu na elektřinu. Už do roku 2011 budou v nabídce tři modely – van Renault Kangoo, městský elektromobil velikosti Renault Clio a větší auto navržené primárně pro Izrael (zde Renault-Nissan spolupracuje na zavádění elektromobilů s Project Better Place). Všechny tři elektromobily budou využívat lithium-iontové baterie od NEC vyvinuté ve spolupráci s Nissanem, všechny mají mít dojezd přes 160 km. Renault momentálně dále zkoumá možnosti elektromobilů, zejména co se týká pronájmů a možnosti měnit baterie na benzinkách namísto zdlouhavého čekání na dobití.
Mazda také věří ve vodík, RX-9 na vodík i benzin?
V říjnu jsme informovali o tom, že japonská Mazda má velké plány se svými rotačními motory (Wankelův rotační motor). Chce je totiž sytit vodíkem. Magazín Top Gear nedávno vyhlásil vodík za palivo budoucnosti, resp. vůz Honda FCX Clarity za ukázku toho, jak by to v budoucnosti mohlo vypadat. A Mazda se nejspíš hodlá přidat do klubu. Německý automobilistický magazín Auto Motor und Sport přináší aktuálně informaci o tom, že v roce 2012 představí automobilka novou generaci svého sporťáku Mazda RX-9, jehož motor by si prý mohl dokázat poradit s vodíkem i benzinem (inu, vodíkové čerpací stanice nebudou nejspíš ani v roce 2012 nijak zvlášť rozšířené). Vodíkový rotační motor už Mazda testuje v současné době na svých vozech RX-8. Jak by případně mohla nová Mazda RX-9 vypadat pro německý magazín navrhnul známý automobilový designér Mark Stehrenberger.
Autosalon Los Angeles: Honda FC Sport
Některá auta nemusejí mít účel, stačí že prostě jsou a vypadají cool. A to přesně měla na mysli Honda, když na autosalonu v Los Angeles představila svůj koncept Honda FC Sport. Narozdíl od sedanu Honda FCX Clarity, který jezdí na vodíkové palivové články a můžete si jej prozatím pouze půjčit v USA a v Japonsku, FC Sport nikdy do výroby nepůjde. Má pouze ukázat, že palivové články a pohon na vodík mohou být cestou budoucnosti. Honda FC Sport využívá stejné palivové články V-Flow i stejný elektromotor jako FCX Clarity. Jedná se o trojmístný automobil s motorem a články umístěnými vzadu. „Honda FC Sport prozkoumává možnosti jak uspokojit nadšence do automobilového výkonu ve světě bez benzinu,“ řekl k projektu Dan Bonawitz, vice prezident americké pobočky Honda. Jak se vám líbí? Video v článku. POKRAČOVAT…
Mazda začne vyrábět vodíkové rotační motory
Magazínu Autocar.co.uk potvrdil ředitel společnosti Mazda Europe, James Muir, že automobilka hodlá začít ve velkém vyrábět vodíkové rotační motory. „Mazda bude vyrábět vodíkový rotační motor, ale nebude to minimálně během dalších pěti let,“ řekl doslova. Mazda už dnes testuje 30 vozů Mazda RX-8 vybavených tímto motorem ve spolupráci s Norskou společností HyNor. Ty mají dojezd zhruba 200 km. Muir nicméně neopomněl dodat, že vodík s sebou nese řadu problémů souvisejících se skladováním a čerpáním, obzvláště v tekuté formě. Nová generace vozu Mazda RX-7 by se měla dočkat řady nových technologií směřujících ke snížení spotřeby paliva, počínaje snížením hmotnosti a konče právě vodíkovou technologií. Je totiž možné, že budoucí automobily Mazda budou využívat dvou typů paliva.