Baterie? Šéf Tesla Motors sází na superkondenzátory

Jan Horčík - 23 Březen 2011

, šéf automobilky , která chce ve světě prorazit s , aktuálně vystoupil na konferenci Cleantech Forum v . Řekl tam mimo jiné, že pro chystaný rodinný elektromobil bude možné vytvářet vlastní aplikace. A jen tak na okraj zmínil, že pokud by měl předpovídat, vsadil by místo baterií raději na .   
elektromobily Elon Musk Tesla Roadster

Superkondenzátory jsou kondenzátory, které mají mnohonásobně vyšší kapacitu než kondenzátory běžně používané. Lze v nich velmi rychle uložit velké množství elektřinu a pak ji stejně rychle "dostat ven".

To je pro vývoj kritické. V současné době spoléhají na baterie. Ani nejnovější technologie typu lithiových baterií ale nenabízí takové možnosti rychlého dobíjení a vybíjení jako superkondenzátory. Obě technologie se proto mohou výborně doplňovat.

Elon Musk přitom ve své společnosti Tesla Motors lithiové baterie využívá, ovšem zatím bez doplnění superkondenzátory. Šel na to ale od lesa. Místo aby vyvíjel velké bateriové články speciálně pro , prostě složil dohromady tisíce malých článků lithium-iontových baterií, které se dnes využívají v nebo .

Získal tak relativně levný a spolehlivý zdroj energie pro svůj sportovní elektromobil , který už tři roky úspěšně prodává. Nyní chystá další modely v čele s Tesla Model S.

Není bez zajímavosti, že původní důvod, proč jihoafričan Musk přišel do bylo to, že chtěl na Stanfordské univezitě zkoumat právě superkondenzátory. Původně zamýšlel jejich využití v .

Pak ale přišel internet, Elon Musk založil online platební společnost PayPal, kterou následně výhodně prodal. Pak založil automobilku Tesla Motors, následně také společnosti SolarCity a SpaceX.

Že by se tedy v laboratořích Tesly v odehrával i výzkum směrem k superkondenzátorům? Není to nemožné, ale je pravděpodobnější, že v tomto případě Musk spoléhá na důvtip a síly ostatních firem. Výzkumem superkondenzátorů se intenzivně zabývají např. společnosti , Ioxus, Recapping a další.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejsem si jisty, ale v knize jsem četl, ze Elon Musk nezalozil Paypal. Zalozil firmu x.com, ktera se pak spojila s Paypal...rozhodně ji ale nezaložil. Stejne tak tesla motors. Ano, Musk Teslu motors koupil, ale nezalozil. Pokud vim, tak zalozil jen SpaceX a s bratranci pak zalozil i Solar city. Ale nejsem si jisty :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Anonym: Napětí kondenzátoru se narozdíl od baterií při nabíjení/vybíjení mění velmi výrazně. To ale není pro dnešní elektroniku žádný problém.
u = i*t/C Tedy Při konstantním proudu se mění lineárně s časem. To je rozdíl proti bateriím. Tam je napětí v čase přibližně stálé a mění se výrazně pouze u mezí(nabitá/vybitá) kapacity baterie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Cital som davnejsie nieco o nejakych kondenzatorovych bateriach("superkondenzatoroch"?). A diskutujuci(najma FEIkari) to kritizovali, ze ak dojde k sucasnemu uvolneniu ele. naboja tak to bude efekt dost silnej bomby. Ustrazit tie alektricky nabite castice bude asi dost zlozity problem, ale na druhej strane logika principu kondenzatorov hovori, ze je to jedina cesta ako sa da odstranit najvacsia nevyhoda elektormobilu(dlha doba nabijania).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jako ideální kombinaci vidím dnes mensi kondenzator jako "vyrovnavací" kapacitu mezi motorem a baterii. Tak aby nabijeci a vybijeci mikrocykly byly zcela absorbovany kondenzatorem, ktery k tomu je idealni. Baterie by pak byla "dlouhodobym" zdrojem. Podle mne by se odstraneni kapacitnich spicek (setrnejsi vybijeni) a nabijecich mikrocyklu z rekuperaci muselo vyznamne projevit na zvysene zivotnosti akumulatoru.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kondenzátory by posunuli životnosť zásobníku energie do iných sfér, v podstate by presahovali životnosť vozidla ako takého. Len jedna vec mi je pri ich použití nejasná a tou je napätie počas vybíjania. Podľa môjho názoru bude asi klesať rýchlejšie ako u akumulátoru.
Vie o tom niekto niečo viac?

Možno by ale boli vhodné do okruhu slúžiaceho na rekuperáciu energie. Dokážu sa nabiť podstatne rýchlejšie ako akumulátor.
Myslím že Bluecar od Pininfarinu niečo podobné má zabudované.
Či sa to oplatí z hľadiska hmotnosti neviem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vyzera byt ten clovek velmi sikovny, s modelom Tesla S drzim palce, aj ked vidim v blizskej buducnosti vyznam hlavne v plug in hybrydoch, hlavne v koncepcii Chevyho Volta.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil