Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, která chce ve světě prorazit s elektromobily, aktuálně vystoupil na konferenci Cleantech Forum v San Francisku. Řekl tam mimo jiné, že pro chystaný rodinný elektromobil Model S bude možné vytvářet vlastní aplikace. A jen tak na okraj zmínil, že pokud by měl předpovídat, vsadil by místo baterií raději na superkondenzátory.
Superkondenzátory jsou kondenzátory, které mají mnohonásobně vyšší kapacitu než kondenzátory běžně používané. Lze v nich velmi rychle uložit velké množství elektřinu a pak ji stejně rychle „dostat ven“.
To je pro vývoj elektrických aut kritické. V současné době spoléhají na baterie. Ani nejnovější technologie typu lithiových baterií ale nenabízí takové možnosti rychlého dobíjení a vybíjení jako superkondenzátory. Obě technologie se proto mohou výborně doplňovat.
Elektromobil pro masy za 550 000 Kč? V roce 2015, říká Elon Musk
Elon Musk, šéf Tesly: „elektromobily je třeba stavět od píky“
Elon Musk přitom ve své společnosti Tesla Motors lithiové baterie využívá, ovšem zatím bez doplnění superkondenzátory. Šel na to ale od lesa. Místo aby vyvíjel velké bateriové články speciálně pro elektromobily, prostě složil dohromady tisíce malých článků lithium-iontových baterií, které se dnes využívají v mobilech nebo noteboocích.
Získal tak relativně levný a spolehlivý zdroj energie pro svůj sportovní elektromobil Tesla Roadster, který už tři roky úspěšně prodává. Nyní chystá další modely v čele s rodinným elektromobilem Tesla Model S.
Není bez zajímavosti, že původní důvod, proč jihoafričan Musk přišel do Kalifornie bylo to, že chtěl na Stanfordské univezitě zkoumat právě superkondenzátory. Původně zamýšlel jejich využití v lodní dopravě.
Pak ale přišel internet, Elon Musk založil online platební společnost PayPal, kterou následně výhodně prodal. Pak založil automobilku Tesla Motors, následně také společnosti SolarCity a SpaceX.
Že by se tedy v laboratořích Tesly v Palo Alto odehrával i výzkum směrem k superkondenzátorům? Není to nemožné, ale je pravděpodobnější, že v tomto případě Musk spoléhá na důvtip a síly ostatních firem. Výzkumem superkondenzátorů se intenzivně zabývají např. společnosti EEstor, Ioxus, Recapping a další.
Nejsem si jisty, ale v knize
Nejsem si jisty, ale v knize jsem četl, ze Elon Musk nezalozil Paypal. Zalozil firmu x.com, ktera se pak spojila s Paypal…rozhodně ji ale nezaložil. Stejne tak tesla motors. Ano, Musk Teslu motors koupil, ale nezalozil. Pokud vim, tak zalozil jen SpaceX a s bratranci pak zalozil i Solar city. Ale nejsem si jisty 🙂
Anonym: Napětí
Anonym: Napětí kondenzátoru se narozdíl od baterií při nabíjení/vybíjení mění velmi výrazně. To ale není pro dnešní elektroniku žádný problém.
u = i*t/C Tedy Při konstantním proudu se mění lineárně s časem. To je rozdíl proti bateriím. Tam je napětí v čase přibližně stálé a mění se výrazně pouze u mezí(nabitá/vybitá) kapacity baterie.
Cital som davnejsie nieco o
Cital som davnejsie nieco o nejakych kondenzatorovych bateriach(„superkondenzatoroch“?). A diskutujuci(najma FEIkari) to kritizovali, ze ak dojde k sucasnemu uvolneniu ele. naboja tak to bude efekt dost silnej bomby. Ustrazit tie alektricky nabite castice bude asi dost zlozity problem, ale na druhej strane logika principu kondenzatorov hovori, ze je to jedina cesta ako sa da odstranit najvacsia nevyhoda elektormobilu(dlha doba nabijania).
Jako ideální kombinaci
Jako ideální kombinaci vidím dnes mensi kondenzator jako „vyrovnavací“ kapacitu mezi motorem a baterii. Tak aby nabijeci a vybijeci mikrocykly byly zcela absorbovany kondenzatorem, ktery k tomu je idealni. Baterie by pak byla „dlouhodobym“ zdrojem. Podle mne by se odstraneni kapacitnich spicek (setrnejsi vybijeni) a nabijecich mikrocyklu z rekuperaci muselo vyznamne projevit na zvysene zivotnosti akumulatoru.
Kondenzátory by posunuli
Kondenzátory by posunuli životnosť zásobníku energie do iných sfér, v podstate by presahovali životnosť vozidla ako takého. Len jedna vec mi je pri ich použití nejasná a tou je napätie počas vybíjania. Podľa môjho názoru bude asi klesať rýchlejšie ako u akumulátoru.
Vie o tom niekto niečo viac?
Možno by ale boli vhodné do okruhu slúžiaceho na rekuperáciu energie. Dokážu sa nabiť podstatne rýchlejšie ako akumulátor.
Myslím že Bluecar od Pininfarinu niečo podobné má zabudované.
Či sa to oplatí z hľadiska hmotnosti neviem.
Vyzera byt ten clovek velmi
Vyzera byt ten clovek velmi sikovny, s modelom Tesla S drzim palce, aj ked vidim v blizskej buducnosti vyznam hlavne v plug in hybrydoch, hlavne v koncepcii Chevyho Volta.