40 let elektromobilů BMW: 325, Electric (1992-1997)

Jan Horčík - 21 Prosinec 2012

40 let historie elektromobilů BMW s sebou přineslo řadu zajímavých prototypů. Představili jsme už LS Electric, 1602 Electric, 325ix z roku 1987 i BMW E1 a E2. BMW Electric

Prototyp elektromobilu BMW Electric z roku 1997
foto: BMW

Na počátku devadesátých let poskytla třetí generace BMW řady 3 základ pro 25 experimentálních elektromobilů, které sloužily k testování a zdokonalování nových komponentů elektrického pohonu, jež postupně směřovaly do sériové podoby.

V první generaci těchto prototypů se objevilo osm vozů, jež se na německém ostrově Rujana zúčastnily doposud největšího testování v praktickém provozu. Na tomto projektu se záštitou německého ministerstva výzkumu a technologií spolupracovala řada dalších společností.

Další šestice aut doplnila vozový park bavorské vlády. Problémy se sodíkovo-sírovými akumulátory v roce 1993 přesunuly pozornost k akumulátorům sodík-nikl-chlorid, známým z BMW E1. Jeden vůz BMW 325 z rujanské ostrovní flotily dokonce jezdil s nikl-kadmiovými akumulátory (NiCd).

V průběhu vývoje byly použity elektromotory s výkonem až 45 kW. Společně s převodovkou vážily 65 kilogramů. Významného pokroku bylo rovněž dosaženo při dobíjení akumulátorů – s použitím rychlodobíjení bylo možné akumulátory nabít na 75 procent kapacity během pouhých 40 minut. Inženýrům se také povedlo během jízdy rekuperovat až 20 procent energie.

40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW

Testování nejrůznějších motorů, převodovek a akumulátorů mezi roky 1992 a 1996 přineslo množství podrobných údajů, které poskytly cenné záchytné body pro další rozvoj.

Největší pokrok, a to jak z hlediska výkonu, tak i dojezdu, představovala desítka experimentálních vozů druhé generace z let 1995 až 1997. Zářivě žluté modely BMW „electric“ používala v rámci BMW zejména technická oddělení automobilky.

BMW 325/BMW Electric (1992–1997): Technické údaje
Motor elektromotor s permanentními magnety, střídavý proud
Výkon/max. výkon 32 kW45 kW
Akumulátory vysokokapacitní sodík-síra/sodík-nikl-chlorid
Kapacita 21,7/29 kWh
Hmotnost 260 kg/350 kg
Jízdní parametry
Max. rychlost 128/135 km/h
Zrychlení 0-50 km/h 8/6 s
Dojezd v městském provozu 120/150 km
tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Něco na skouknutí
BMW ActiveE - Elektromotor
http://youtu.be/tKLhqETAOg0
BMW ActiveE Walkaround
http://youtu.be/MLCCsYiyLBQ
BMW Active E - Production has now begun (July 2011)
http://youtu.be/4Ar2K0X-V-c
BMW ActiveE Acceleration (Electric Car)
http://youtu.be/35ctHjSnPlw
PORSCHE CAYENNE ELECTRO из Внуково
http://youtu.be/J-2CltKlspI

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

úžasné, 40let testování a kde nic, tu nic


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?