Elektromobil BMW i3 už klepe na dveře a BMW proto prezentuje 40 let historie vývoje vlastních elektrických aut. Prvním modelem, který jsme si představili, bylo 1602 Electric. Dnes je řada na druhý vůz v pořadí, BMW LS Electric z roku 1975.
foto: BMW
V červnu 1975 BMW spustilo nový program, v té době držený přísně pod pokličkou. Jako základ pro další výzkumný prototyp posloužilo vysloužilé BMW LS, jehož testovací martyrium započalo v prosinci 1976
Stejnosměrný (DC) elektromotor použitý v BMW 1602 vystřídala nová generace stejnosměrného motoru Bosch. Nové poznatky mělo přinést i 10 olověných akumulátorů Varta se systémem Aquamatic (zajišťuje automatické centrální doplňování destilované vody).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
VIDEO: elektromobil BMW i3 Coupe Concept v pohybu
Autosalon Los Angeles 2012: BMW i3 Coupe Concept – další evoluce elektromobilu
Bylo to poprvé, kdy součástí vozidla byl dobíjecí konektor a kabely s odpojovacím mechanismem. Díky nim bylo možné tento vůz dobíjet ze standardní domácí zásuvky za 14 hodin.
Přestože bubnové brzdy na voze zůstaly, v budoucnu se primárně počítalo s brzdami schopnými rekuperovat kinetickou energii. Převody se spojily v jeden kompaktní blok a pomocí šroubů byly přimontovány k motoru.
Vyhřívané přední sklo a zadní okno společně s elektrickým topením od společnosti Bauknecht převzaly úkol vytvářet uvnitř vozu příjemné klima.
Motor | stejnosměrný elektromotor Bosch |
Výkon/max. výkon | 8 kW/17 kW |
Akumulátory | 10 olověných baterií Varta |
Kapacita | 10,8 kWh |
Hmotnost | 318 kg |
Jízdní parametry | |
Max. rychlost | 65 km/h |
Zrychlení 0-50 km/h | 11,4 s |
Dojezd v městském provozu | 30 km |
Jizdní parametry byly u
Jizdní parametry byly u tohoto vozu dost slabé 65km/h a dojezd 30km to je jen na pár okruhu na testovací dráze a nabíjet.
Předpokládám že vzniknul jen pro testování komponentů. Ta váha
akumulátoru vzhledem k jejich kapacitě se mi jeví jako velmi vysoká i na olovo.
37 let je 37 let 🙂
37 let je 37 let 🙂
já bych řekl, že dost
já bych řekl, že dost hmotnosti k těm článkům přidala i ta zběsilost s centrálním doplňováním destilky
Pár poznámek k textu:
1)
Pár poznámek k textu:
1) „Přestože bubnové brzdy na voze zůstaly, v budoucnu se primárně počítalo s brzdami schopnými rekuperovat kinetickou energii.“
Je možné, že tenkrát u BMW měli pokrokové myšlenky, ale já osobně bych rekuperoval motorem. Tj. tak jak to dělají všechny elektromotory od nepaměti, pokud jim v tom není konstrukčním řešením vysloveně zabráněno.
čili větu bych přeformuloval na
„.. v budoucnu se počítalo s možností rekuperace kinetické energie“
2) Tabulka:
a) výkon motoru bych přesněji popsal jako
trvalý/špičkový (continuous/peak) výkon:
– u obou je pak ještě dobré udat čas (trvalý výkon bývá po dobu min. 30min, spičkový bývá po dobu desítek sekund)
b) Hmotnost čeho?
– předpokládám, že samotné baterie?
2) b – ano, jde o hmotnost
2) b – ano, jde o hmotnost samotné baterie
To zvýraznění tomu dost
To zvýraznění tomu dost pomohlo, děkuji 🙂
Není zač, pochopitelně
Není zač, pochopitelně jsem to tam měl dát hned. Děkuji za upozornění!