40 let historie elektromobilů BMW s sebou přineslo řadu zajímavých prototypů. Představili jsme už LS Electric, 1602 Electric, 325ix z roku 1987 i BMW E1 a E2.
foto: BMW
Na počátku devadesátých let poskytla třetí generace BMW řady 3 základ pro 25 experimentálních elektromobilů, které sloužily k testování a zdokonalování nových komponentů elektrického pohonu, jež postupně směřovaly do sériové podoby.
V první generaci těchto prototypů se objevilo osm vozů, jež se na německém ostrově Rujana zúčastnily doposud největšího testování v praktickém provozu. Na tomto projektu se záštitou německého ministerstva výzkumu a technologií spolupracovala řada dalších společností.
Další šestice aut doplnila vozový park bavorské vlády. Problémy se sodíkovo-sírovými akumulátory v roce 1993 přesunuly pozornost k akumulátorům sodík-nikl-chlorid, známým z BMW E1. Jeden vůz BMW 325 z rujanské ostrovní flotily dokonce jezdil s nikl-kadmiovými akumulátory (NiCd).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
BMW zkouší zvýšit dojezd elektromobilu infračerveným vytápěním
VIDEO: elektromobil BMW i3 Coupe Concept v pohybu
Autosalon Los Angeles 2012: BMW i3 Coupe Concept – další evoluce elektromobilu
V průběhu vývoje byly použity elektromotory s výkonem až 45 kW. Společně s převodovkou vážily 65 kilogramů. Významného pokroku bylo rovněž dosaženo při dobíjení akumulátorů – s použitím rychlodobíjení bylo možné akumulátory nabít na 75 procent kapacity během pouhých 40 minut. Inženýrům se také povedlo během jízdy rekuperovat až 20 procent energie.
Testování nejrůznějších motorů, převodovek a akumulátorů mezi roky 1992 a 1996 přineslo množství podrobných údajů, které poskytly cenné záchytné body pro další rozvoj.
Největší pokrok, a to jak z hlediska výkonu, tak i dojezdu, představovala desítka experimentálních vozů druhé generace z let 1995 až 1997. Zářivě žluté modely BMW „electric“ používala v rámci BMW zejména technická oddělení automobilky.
BMW 325/BMW Electric (1992–1997): Technické údaje | |
---|---|
Motor | elektromotor s permanentními magnety, střídavý proud |
Výkon/max. výkon | 32 kW45 kW |
Akumulátory | vysokokapacitní sodík-síra/sodík-nikl-chlorid |
Kapacita | 21,7/29 kWh |
Hmotnost | 260 kg/350 kg |
Jízdní parametry | |
Max. rychlost | 128/135 km/h |
Zrychlení 0-50 km/h | 8/6 s |
Dojezd v městském provozu | 120/150 km |
Něco na skouknutí
BMW
Něco na skouknutí
BMW ActiveE – Elektromotor
http://youtu.be/tKLhqETAOg0
BMW ActiveE Walkaround
http://youtu.be/MLCCsYiyLBQ
BMW Active E – Production has now begun (July 2011)
http://youtu.be/4Ar2K0X-V-c
BMW ActiveE Acceleration (Electric Car)
http://youtu.be/35ctHjSnPlw
PORSCHE CAYENNE ELECTRO из Внуково
http://youtu.be/J-2CltKlspI
úžasné, 40let testování
úžasné, 40let testování a kde nic, tu nic