Bavorská automobilka BMW se může chlubit 40 let historie vývoje elektromobilů. Už jsme si představili úplně první pokus jako LS Electric z roku 1975, 1602 Electric i elektromobil 325ix z roku 1987. Je na čase vydat se do let 90. k prototypům známým jako BMW E1 a E2.
Povzbuzeno pozitivními výsledky ve vývoji sodíko-sírových akumulátorů, zadalo vedení BMW divizi BMW Technik GmbH úkol vyvinout zcela od základů elektromobil, jehož úkolem bylo zjistit výhody a nevýhody elektrického pohonu v praktickém provozu.
Při výzkumu se hledělo především na dostatečný výkon pro každodenní provoz, dostatečný rádius a hodně prostoru pro čtyři cestující a jejich zavazadla. To vše při zachování vysokých standardů bezpečnosti a minimální hmotnosti auta.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
VIDEO: elektromobil BMW i3 Coupe Concept v pohybu
Autosalon Los Angeles 2012: BMW i3 Coupe Concept – další evoluce elektromobilu
BMW zkouší zvýšit dojezd elektromobilu infračerveným vytápěním
Po pouhých deseti měsících práce se výsledek předvedl na frankfurtském autosalonu v roce 1991. Prototyp elektromobilu nesl označení BMW E1. Tento městský vůz kompaktních rozměrů měřil na délku 3460 mm, na šířku 1648 a na výšku 1500 mm.
Rozvor 2325 mm umožňoval víceúčelově navržený interiér. Ještě dnes, po dvaceti letech, mnohá z technických řešení tohoto vozu nepřestávají udivovat.
Tak například karoserie byla systematicky odlehčována a disponovala rámem z lisovaných hliníkových profilů, zatímco venkovní panely byly zhotoveny převážně z recyklovatelného plastu.
Z hliníku se vyrobila kapota a víko zavazadlového prostoru. Vysokovýkonné akumulátory vážící 200 kilogramů technici umístili do bezpečnostního rámu pod zadní sedadla, elektromotor vlastní konstrukce byl společně s převodovkou umístěn přímo v zadní nápravě.
Nový koncept v oblasti elektroniky zase znamenal dva hlavní moduly, které zajišťovaly inteligentní dozor nad všemi elektronickými systémy. Jejich teplo se navíc využilo k vytápění interiéru.
Akumulátory se ze standardní zástrčky dobily za šest hodin a pouhé dvě hodiny to trvalo, když jste je připojili ke speciální nabíjecí stanici. S dojezdem až 160 km dokázalo BMW E1 pokrýt spádové oblasti těch největších světových metropolí.
Druhá, vyspělejší verze BMW E1 se představila ve Frankfurtu roku 1993. Byla vybavena novým typem akumulátorů NaNiCl2 (sodík-nikl-chlorid). Akumulátory známé pod jménem Zebra představovaly obrovský pokrok, jelikož nezlepšovaly pouze životnost, ale také dojezd a výkon.
Pohonný systém v BMW E1 byl navíc navržen tak efektivně, že energie vyrobená v průběhu zpomalování vozidla se automaticky vracela zpět do akumulátorů. O rok předtím však značka BMW sejmula plachtu z konceptu E2 na autosalonu v Los Angeles.
Byl odvozen od první generace E1, avšak proporce této studie i výkon byly upraveny speciálně pro americký trh.
BMW E1, 1./2. generace (1991–1993): Technické údaje | |
---|---|
Motor | elektromotor s permanentními magnety, střídavý proud |
Výkon/max. výkon | 32 kW |
Akumulátory | vysokokapacitní sodík-síra/ /sodík-nikl-chlorid |
Kapacita | 19,2/19 kWh |
Hmotnost | 200 kg |
Jízdní parametry | |
Max. rychlost | 120/125 km/h |
Zrychlení 0-50 km/h | 6/5,6 s |
Dojezd v městském provozu | 150 km |
Kubuntu Firefox i Chromium,
Kubuntu Firefox i Chromium, žádný problém…
Win 7 s Chrobákem
Win 7 s Chrobákem zobrazují správně
Proč mám v tom
Proč mám v tom příspěvku úplně ulítlé čárky a háčky? Čárky jsou asi o 1,5 písmene vpravo, háčky jsou naopak před písmenem. Není to zase nějaký trik od Mrkvosoftu? Máte to také tak? Mám Linux, jako prohlížeč používám Firefox.
Díky za upozornění,
Díky za upozornění, otestujeme a pokusíme se o nápravu.
Problém by měl být
Problém by měl být napraven. Mohu se zeptat, máte to stejně rozhozené i u předchozích článků série – 40 let historie elektromobilů BMW, LS Electric, 1602 Electric, 325ix?
Dobrý den, v tomto článku
Dobrý den, v tomto článku už ne, první odkaz také ne. 2.,3. a 4. (LS Electric, 1602 Electric, 325ix) odkaz ano, tam jsou čárky a háčky stejně posunuté.
Díky, během dneška to
Díky, během dneška to napravíme!
Vše by již mělo být
Vše by již mělo být napraveno a s řádnou diakritikou.
Dobrý den, ano, už je to
Dobrý den, ano, už je to všechno v pořádku. Mohu se zeptat, kde to bylo? S tímto fenoménem se setkávám asi jenom na hybrid.cz. Je zajímavé, že například u dlouhého í je zobrazeno krátké „i“ správně i s tečkou, a čárka je o 1,5 písmene posunutá dozadu. 🙂
Problém je v převodu text
Problém je v převodu text ze zdrojového PDF do webové podoby.