BMW zkouší zvýšit dojezd elektromobilu infračerveným vytápěním

Společnost BMW experimentuje s využitím infračervených systémů vytápění ve svých budoucích automobilech, či spíše v a . V současnosti využívaný systém vyfukování teplého vzduchu do vnitřního prostoru vozu má totiž velký vliv na spotřebu elektrické energie, a tak by technologie přímého vyhřívání mohla výrazně prodloužit elektrických automobilů.

Infračervené vytápění by se mohlo v budoucnu objevit například v hybridním kupé BMW i8.
foto: BWM

Minimalizace spotřeby elektrické energie má u elektromobilů a hybridních automobilů zásadní význam, neboť přímo ovlivňuje jejich dojezd. Infračervené vytápění má podle automobilky hned několik výhod oproti vyhřívání teplým vzduchem.

V prvé řadě lze totiž ušetřit energii vytápěním výhradně míst, která jsou obsazená cestujícími. V praxi by to mohlo vypadat tak, že pokud řidič cestuje sám, ohřívá infračerveným světlem pouze sebe a ostatní sedadla zůstávají chladná. Nastavení by bylo dle potřeb samozřejmě možné variabilně měnit.

Další výhodou by měl být téměř okamžitý tepelný vliv na pasažéry. Podle je infračervený systém připraven začít zahřívat za pouhých 60 vteřin od zapnutí a lidé tak nemusí čekat dlouhé minuty, než se k nim dostane teplý vzduch z tradičních systémů.

Za výhodu se dá také považovat bezhlučný provoz infračerveného systému, neboť ten nepoužívá žádné hlučné větráky, a tak je i výsledná spotřeba energie zase o něco nižší.

Pokud by ovšem BMW v budoucnu skutečně infračervené vytápění ve svých začala využívat, neočekává se, že by současné teplovzdušné vytápění z aut zcela vymizelo.

Technologii infračerveného záření totiž nelze využít k ochlazování, a tak bavorská společnost spíše očekává, že by se nový systém mohl stát volitelným technickým doplňkem ke zvýšení komfortu, podobně jako je tomu u vyhřívání jednotlivých sedadel.

Jestli se nový systém v automobilech BMW vůbec objeví není v této chvíli zřejmé, ovšem je třeba poznamenat, že automobilka již nyní nabízí několik modelů vybavených inovativními technologiemi. Tak například BMW řady 7 je vybaveno prediktivním jízdním systémem využívajícím mapy k využívání energie s maximální účinností.

11 komentářů u “BMW zkouší zvýšit dojezd elektromobilu infračerveným vytápěním”

  1. Proč nevyužijí odpadní
    Proč nevyužijí odpadní teplo od baterií a elektromotoru? Tohle, plus teplo, které vyzáří posádka by mělo bohatě stačit pro běžný chlad a pokud se použijí podobné principy jako v pasívních domech – tepelná izolace a rekuperační tepelný výměník pro cirkulaci vzduchu v kabině, teplota v kabině by měla být celkem snesitelná. A ve velkých mrazech se holt k tomu přitopí baterkou. Ráno, kdy je největší chlad se auto předehřeje ještě připojené do sítě, takže se tím baterky nevybijí.

Napsat komentář