Moderátor a herec Vlasta Korec se označuje za ortodoxního naftaře. Nedávno ale narazil na pohon vozidel na CNG. Nadchl ho tak, že se rozhodl si ve spolupráci s automobilkou Volkswagen a energetickou společností RWE auto na plyn na rok půjčit. Jde o model Volkswagen Passat TSI Ecofuel.
foto: Táňa Singrová
Cílem spolupráce bude mimo propagace také porovnání naftového a CNG pohonu zejména z ekonomické stránky. Propočty totiž hovoří jasně – provozní náklady, servis, silniční daň, povinné ručení, to vše je v případě alternativního pohonu výhodou pro stlačený zemní plyn.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Počet osobních a užitkových CNG vozidel se za 7 let zvýšil 11x
Cena nových automobilů, například u vozů Volkswagen, je přitom jen o 50-60 000 Kč vyšší než u naftových aut.
Úspory? Koruna na kilometr
Vlasta Korec díky své profesi za rok najezdí přibližně 60 000 kilometrů. V autě na CNG to znamená roční úsporu asi 50 000 Kč. Cena za kilometr u vozu na CNG je kolem jedné koruny, u dieselu asi dvakrát více.
Na první pohled se zdá být problém v počtu plnících stanic v ČR – aktuálně je jich asi 46 po celé republice. „Člověk si užije trochu strategie v dobrém slova smyslu a myslím, že to bude příjemné dobrodružství,“ těší se „CNG misionář“ Korec na plánování cest, kdy bude muset uvažovat také kde natankovat.
Lubomír Kolman, projektový manažer RWE, jen dodává, že CNG je pro chytré řidiče, kteří si umí naplánovat cestu. Pomůže také nedávno vybudovaná CNG plnící stanice u Humpolce, která je dílem konkurenčního E.ONu.
Ale i když řidiči cestu nenaplánují ideálně, nezůstanou stát „na suchu“ – mohou dojet na benzín. Navíc, počet CNG stanic v ČR roste, za dva roky jich bude 80.
Rozhovor s Vlastou Korcem
Vlastu Korce jsme na závěr požádali o krátký rozhovor:
V současné době jsou módní zejména elektromobily, proč jste se rozhodl radši pro stlačený zemní plyn?
Vlasta Korec: „Zaujala mě ta technologie. Sám jsem nebyl příznivcem aut na plyn, protože pamatuji, jak měl kdekdo udělané LPG za starých časů. Navíc já byl vždycky ortodoxní dieselař a vždycky jsem trochu vybočoval z řady. Měl jsem i sporťáky, dva z toho byly kabriolety a vždy to bylo na naftu. A teď mě zaujal zemní plyn – líbí se mi, že je to instalované přímo z továrny a baví mě i to, že je Volkswagen garantem toho, že to bude fungovat.“
Budete s vozem jezdit po celé republice nebo se při svém povolání pohybujete spíše po Praze?
V.K.: „Má práce je po celé republice a ročně najedu padesát až šedesát tisíc kilometrů. Proto si myslím, že firmě CNG Expert vrátím auto pěkně ojeté. (smích) Ale jsem rád, že si to vyzkouším, už teď si v hlavě plánuji trasy, kde budu tankovat – jsem na to sám zvědavý.“
Takže jiné auto ani používat nebudete?
V.K.: „Své auto jsem dal ženě, takže mám doma jedno auto navíc. Chci tohle vyzkoušet. Cítím se trošku jako CNG misionář. V republice to zatím víceméně není a jsem na začátku něčeho nového, proto mě to baví. Taková nabídka se neodmítá.“
Myslíte si, že začne nyní jezdit více českých osobností vozy na CNG? Těšíte se, až budete kolegům vyprávět o tomto autě?
V.K.: „Na to se docela těším, protože když jsem se zmínil, že se něco takového chystá, vždy se rozpoutala diskuze. Hodně se ptali, takže doufám, že je uzemním svými argumenty, jak to auto bude jezdit. Ale zkušenost už mám, pár dní jsem v autě strávil a jeví se mi to velmi dobře, velmi příjemně. Čekal jsem, že to bude pomalé, těžkopádné, ale to auto má 150 koní, takže to letí – ačkoliv je to 1.4. Spotřeba, co jsem během pár desítek kilometrů možnost vyzkoušet, je také pozitivní – myslím, že to budou samé dobré zprávy.“
Passata budete mít pouze půjčeného. Plánujete, že si pak nějaký vůz příští rok zakoupíte?
V.K.: „Přemýšlím, že asi ano, ale záleží, jak dopadne výsledek tohoto testování. Jak říkám, jsem ortodoxní dieselař, Volkswagen nebyla donedávna moje značka, ale to se vše může změnit.“
Taky jsem se pro CNG nadchl
Taky jsem se pro CNG nadchl a mám to štěstí, že celá naše firma. V současné době mám CNG Passata objednaného a bude to u naší firmy již cca 20. auto na tento pohon. Opravdu jezdit 1 km za cca 1,- Kč je super. Jak se píše v článku, chce to trochu připravovat jízdy a přemýšlet předem kde tankovat, ale mám úzké kontakty na firmy, které se zabývají výstavbou CNG stanic a jejich počet opravdu nyní roste hodně rychle.
Kdo je majitelem rodinného
Kdo je majitelem rodinného domu/garáže s plynovou přípojkou tak si může nechat nainstalovat plničku na CNG přímo tam. Instalací ušetří při tankování na spotřební dani .Zařízení je dosti nákladné takže je k jeho rychlejší návratnosti doporučuje tankovat více vozidel .Plnička dokáže plnit současně dva vozidla.
http://www.cngcompany.cz/115-motor_jikov
Já mám půjčeného
Já mám půjčeného Tourana CNG za 5000Kč/měsíčně, CNG Expert taky půjčuje ale draze.
Kde se da půjčit auto az
Kde se da půjčit auto az 5000/měsíc? To je pecka!
Taky jsem se nadchl! Kdo mi
Taky jsem se nadchl! Kdo mi auto půjčí?