Jedenáctý díl seriálu „Vše o CNG“ patří opět značce VW. Dalším modelem na plyn dostupným na českém trhu je totiž zástupce střední třídy – Volkswagen Passat TSI EcoFuel.
Na pohled se neliší od svých konvenčních příbuzných, ať už se jedná o sedan nebo verzi kombi nazvanou Variant. Plynový pohon tak prozradí pouze štítek na zádi nebo třeba jeden plnicí otvor navíc pod víčkem nádrže. Vnitřní prostor stejně jako zavazadelník není omezen, což je základ kvalitního CNG modelu.
Pryč jsou doby, kdy byly plynové vozy automaticky považovány za nudné a líné. Staré atmosferické motory střídají ty přeplňované s lepšími výkonovými parametry i účinností. V tomto případě urazil Volkswagen dlouhou cestu, dvoustupňové turbo boří stereotypy a dělá CNG Passatu skutečně dynamický vůz. A to vše s pouhou čtrnáctistovkou pod kapotou.
Maximální výkon 110 kW při 5500 otáčkách jistě v této třídě nikoho neohromí, v kombinaci s točivým momentem 220 Nm dostupným od 1500 po 4500 otáček však poskytuje vozu dost síly. Zrychlení z nuly na sto tak zabere 9,8 s. A jak je to s provozními náklady?
typ | výkon [kW] | spotř. [l,kg] | Kč/km | cena [Kč] | návr.1 [km] | návr.2 [km] |
---|---|---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 90 | 6,6 | 1,86 | 598 400 | x | x |
2,0 TDI | 103 | 5,6 | 1,47 | 669 900 | 181 472 | x |
1,4 EcoFuel TSI | 110 | 4,5 | 0,95 | 724 600 | 139109 | 106 586 |
* návr.1 návratnost vztažená k benzínové verzi 1,4 TSI * návr.2 návratnost vztažená k dieselové verzi 2,0 TDI * ceny PHM shodné v celém seriálu kvůli možnosti porovnání (benzín = 28,20; nafta = 26,20; CNG = 21,20) |
K porovnání vybízí hlavně motorizace 2,0 TDI, která je asi tou nejoblíbenější u Passatu. Dynamika je podobná, co se zrychlení týče, v obou případech je shodně 9,8 s. Z hlediska návratnosti si na tom plynová verze nevede až tak špatně. Něco málo přes sto tisíc kilometrů není nejméně, při intenzivním využívání vozu však stojí nad touto hodnotou pouvažovat.
Volkswagen Passat toho chce nabídnout mnoho. Na jednu stranu auto s výbornými užitnými vlastnostmi, které hájí především kombi (zavazadelník 513 – 1641 l), na stranu druhou comfortní reprezentativní vůz. To s sebou nese jednu zajímavost, a sice – VW se vůbec nesnaží cenu CNG Passatu stlačit dolů, ba právě naopak. Plynová verze je dostupná pouze v luxusní výbavě Business obsahující například bi-xenonové světlomety, dvouzónovou automatickou digitální klimatizaci Climatronic, kola z lehkých slitin a tak dále. Nelze se pak divit, že cena činí již výše zmiňovaných 724 600 Kč za sedan a dalších 40 tisíc je nutné připlatit za verzi kombi.
Pravda, za třičtvrtě milionu dostane zákazník opravdu kvalitní vůz, který i přes alternativní pohon není nijak limitován. Dojezd na plyn činí 420 km, dalších 400 km zajistí 31l rezervní nádrž na benzín. Komfort tedy není omezen ani z tohoto hlediska. Jisté však je jediné. Passat na CNG si nebude nikdo kupovat primárně kvůli úspoře finančních prostředků.