Společnost Johnson Controls, světový průmyslový gigant působící také v automobilovém průmyslu, odhaduje, že využití technologie Stop&Start se během pěti let minimálně ztrojnásobí. V roce 2016 by ji mohlo obsahovat 52 až 55 % vyrobených automobilů.
foto: BMW
V roce 2010 obsahovalo Stop&Start celkem 8 % tehdy vyrobených aut. V roce 2011 by počet automobilů vybavených touto technologií měl dosáhnout sedmi milionů. O pět let později, v roce 2016, už ale téměř 25 milionů.
Opel Astra ecoFLEX se Stop&Start a spotřebou 3,9 l/100 km
Výhodou systému Stop&Start, která stojí za rostoucí oblibou u automobilek, je jednak jeho cena, za druhé také šetrnost. Správně implementovaný systém Stop&Start dokáže snížit spotřebu auta až o 12 %.
Jde tak o vítanou a levnou úpravu v době, kdy hybridy či plug-in hybridy jsou stále ještě velmi nákladnou záležitostí. Koncern PSA Peugeot Citroen chytře zvolil označení „mikrohybrid„, často se také používá značka „mild hybrid„.
K využití Stop&Start se postupně hlásí prakticky všechny automobilky. Včetně české Škoda Auto – nedávno jsme měli možnost testovat vůz Škoda Roomster se Stop&Start, brzy přineseme také test Peugeot 308 e-HDi.
V prípade štart – stop
V prípade štart – stop systému sa v podstate vždy jedná o spustenie teplého motoru. Nehovoriac o tom, že úspora paliva za rok určite prípadné poruchy „zaplatí“.
No a mimochodom, moderné motory sú už na to konštruované.
Žiadna firma nenavrhne motor na 5 rokov životnosti produktu na trhu. Konštruktér sa musí pozerať oveľa ďalej do budúcnosti.
ano, to je jasne, motor je
ano, to je jasne, motor je teply ale aj ten startovaci cyklus ubera zo zivotnosti hlavne kvoli absencii olejoveho filmu na stenach valcov (pokial sa nerestartuje naozaj po niekolkych sekundach od vypnutia co by zase nemalo prakticky vyznam) v pripade tychto poruch sa bavime o ciastkach ktore ta spotreba nezaplati 🙂 ale je pravda ze sa to nemusi stat po 5 rokoch prevadzky vozidla…co sa tyka zivotnosti, motor je ohraniceny hlavne nakladmi na jeho vyvoj a vyrobu, a prave emisna legislativa (v tomto pripade emisie CO2) tlaci aj na taketo riesenia, cize je to tradeoff medzi zivotnostou a 99g/km CO2 …dovolim si zaprorokovat ze statr-stop znizi hodnotu vozidla pri dalsom predaji oproti rovnakemu vozidlu ktore start stop mat nebude (ak take bude vobec existovat)
Súčasné motory s tým
Súčasné motory s tým nemajú problém – všimnite si, že sa používajú redšie oleje ako pred 10 rokmi. V mojom aute napr. 5W/30 tieto oleje vôbec nemajú problém dostať sa tam, kde treba a hlavne v krátkom čase. Štatisticky aj tak má auto denne dosť veľa štartov už keď si pomyslím ako je využívané pri jazde v meste.
S ohľadom na ceny palív a ich vývoj si nemyslím, že takéto vozidlo bude bez šance v bazári – skôr naopak.
Inak neviem, aké poruchy máte na mysli, štart-stop systém neraguje len na čas, ako dlho vozidlo stojí, ale aj na predošlý priebeh jazdy a stav akumulátora, alebo kondenzátora z ktorého berie energiu na naštartovanie motora.
Zial bohu zakanici si vdaka
Zial bohu zakanici si vdaka tomuto systemu budu musiet priplatit za opravy motora ktory bude mat vdaka zvysenemu poctu startovacich cyklov (ci uz teplych alebo studenych) skratenu zivotnost…