Vodíkový Mercedes půjde na trh příští rok

Německý koncern Daimler, resp. jeho značka Mercedes, nechce zůstat v alternativách pozadu. Potvrdil nové elektromobily, mimo jiné konkurenci pro Tesla Model X i plug-in hybridy. Už příští rok pak nabídne své první auto na vodík.

První sériově vyráběné a běžně prodávané vodíkové auto koncernu Daimler: Mercedes-Benz GLC F-Cell
foto: Daimler

Už v lednu jsme psali, že Mercedes-Benz GLC se objeví jako plug-in hybrid i auto na vodík. Daimler nyní příchod tohoto vozu už příští rok potvrdil.

Zajímavé jsou podrobnosti týkající se vodíkového Mercedes-Benz GLC F-CELL. Auto bude vybaveno 9kWh li-ion baterií Accumotive, kterou bude možné nabíjet ze zásuvky.

Půjde tak o skutečný plug-in hybrid, jen tím druhým palivem nebude benzín nebo nafta, nýbrž vodík. To je velký rozdíl proti jiným vodíkovým autům jako je Toyota Mirai nebo Hyundai ix35 Fuel Cell.

Pro srovnání, tato auta jsou vybavena pouze velmi malou vyrovnávací baterií, v případě Toyota Mirai dokonce typu .

Podle Daimleru nabídne první německé vodíkovéh auto dojezd asi 450 km čistě na vodík a 50 km čistě na elektřinu dle benevolentního standardu NEDC. Reálně tak čekáme celkový dojezd spíše někde kolem 400 km.

Palivové články se nacházejí pod přední kapotou auta, li-ion baterie pod kufrem. Dvě vodíkové nádrže jsou uprostřed a pod zadními sedačkami. Uskladní celkem 4 kg vodíku (700 bar).

tisková zpráva

69 Comments on “Vodíkový Mercedes půjde na trh příští rok”

      1. Víte kolik stojí třeba
        Víte kolik stojí třeba jen Suadi Aramco? To je ceněno kolem 1 bilionu liber šterlinků, s jednou setinou by zvládli vodíkovou ifrastrukturu (jen odhad). Pokud se začně něco dít kolem ekologizace dopravy, vězte že takovéto firmy udělají cokoliv aby se udržely, pro ně je samozřejmě výhodnější vodíková technologie. A přestože by dávalo větší smysl aby si automobilky pořídily každé jednu VVER 440 (no třeba by jim stačil i KS150) a daly se na elektroenergetiku, raději se budou dále získávat na opravách a palivo přenechají jiným.

        Ta situace bude Win-Win-Lose, rafinerky pojedou dále přejdou na vodík, automobilkám přibude náročný servis, který bude vyžadovat speciální nástroje -> další zdroj peněz, nejhorší to bude pro uživatele, ti dostanou drahá auta s nutností nákupu vodíku, v lepším případě plug-in hybridy. (Trochu na hraně konspiračních teorií)

        Nakonec jsou tu elektrárny, které zase budou raděj za vodíkárnu než za EV, je to prosté, nízká účinnost vodíkového cyklu povede k vysoké spotřebě energie ze sítě, to částečně osekne špičky OZE a u nás bude záminkou pro další reaktory. Takže pro ně je to další Win.

        Vodík, zejména elektrolytický, je pro velký průmysl a řekl bych že i pro armádu, velmi zajímavou technologií, bohužel toto má násobnou sílu proti běžnému obyvatelstvu. A pokud z toho má mít zisk Energetika, Rafinerie, Automobilky a Zájem na tom má jistě i armáda (Nejspíše USA, RF a JSDF, AČR je trochu bezradná), nehledě na možnost vodík danit snáze než proud pro EV, předvedli by totální nekompetentnost, kdyby si to nechali utéct mezi prsty.

        Tesla jim ukázala že lidé o moderní bezemisní pohony stojí TM3 to jasně dokázal celému světu, ovšem zavedený průmysl ještě neukázal svou plnou sílu. Zatím věci zdařile ignoroval, ale je myslím možné že to se začíná měnit. To že Samsung prodal vodíkovou divizi nic nemusí znamenat. Celé toto přechodové období může ještě být zvráceno průlomem v oblasti vodíku nebo dlouhodobou stagnací ohledně baterií.

        1. Saudi Aramco je v
          Saudi Aramco je v soucasnosti hlavni podilnik APEC prez ktere se snazi skupovat patenty okolo ulozist energii a zaroven investuji obrovske financni prostredky do vyboje baterii

          1 bilion je prd pri pohledu vybudovani vodikove inftastruktury, 1 setina je tedy 10 miliard liber, a to je naprosto zanedbatelny prd, za to bys nepostavil vodikovou infrastrukturu ani v male zemi jako je CR, za tech cca 340 miliard korun bys postavil ta 3500 cerpacek s jednim stojanem kde by denne natankovalo tak 20 aut (jak nekteri navrhuju vodikovod, tak tan neni moznej, extremne nakladne a extremne ztratove, prez 80% vodiku by se ti cestou „vyparilo“) takze bys dane cerpacky musel i nekolikrat za den zavazen novou varkou vodiku

          zadne Aramco ani jina petrolejarska firma do podobneho nesmyslu dobrovolne nepujde, zaprve na to nemaj, a zadruhe by na tom nic nevydelali 🙂

          mimochodem zrovna Aramco jiz restrukturalizaci davno ohlasili, ma trvat pristich cca 15 let a prejit ze zisku z ropy na zisky z jinych oblasti energii prevazne „elektrickych“

          1. Nedávno jsem se díval na
            Nedávno jsem se díval na nějaké designy vodíových stanic, některé uvažují výrobu vodíku z elektřiny na místě.

            Ukažte mi kde existuje předpis, který udává že na místě čerpací stanice smí být nejvýše 100kg vodíku, pokud možno v elektronické podobě.

            Uvažují se stanice s kapacitou až 1500kg vodíku denně, to je asi 300 aut, ovšem s tím že se vodík vyrábí na místě, myslím že toto jsem tu ale již jednou diskutoval, příkon tedy vychází na 2MW. Takže zavážení by se řešilo asi tak destilkou, spíš by se našlo jak zpracovat vodu z vodovodu. Teď se ptejme, jaký je denní nájezd většiny vozidel? Odhaduji že do cca 60km, tedy dobře, to je tankování jednou za 5 dní, jedna stanice tedy stačí pro zhruba 1500 aut. A to se bavíme o nějaké náběhové fázi.

            V druhé řadě je ale otázka jak hustou a jak navrženou síť do začátku je třeba. Dobře, počítejme tedy s mercedesem, který má dojezd 50km na elektřinu. Pokud by byly, teď to vezmu sice špatně, ale jednoduše, tedy stanice od sebe 50km, což odpovídá asi 25km okruhům, pak jedna taková pokryje asi 1 960km2 republiky, pokud se pamatuji dobře máme asi 78 000km2, to je celých 40 stanic, ne 3500 jako uvádíte vy. I kdyby byl počet stanic v republice dvojnásobný, pak je to 2,28% z oněch 3,5 tisíc postavitelných z 10 miliard liber. A po cestě na ni a zpět domů máte stále celou kapacitu vodíkového pohonu k dispozici.

            1. Vodik a jeho uskladneni se
              Vodik a jeho uskladneni se ridi pravidly podle ČSN 07 8304, stejne jako jine plyny, tedy volny vetrany prostor kde neni moznost primeho slunce a zajistene pro bezpecny provoz, skladovani u te cerpacky se pak ridi normou ČSN 65 0202,

              ve skratce, do 150 metru zadnej obytnej barak a vic nez 2500 litru ti nikdo povoleni bez uplatku nevyda, coz je cca 210kg vodiku (neratovicka ma skladovaci kapacitu 200kg, na 250 by jiz nedostali povoleni, a na 1500kg by ho nedostal tuplem, od 250 se to pak ridi tusim jinejma pravidlama jake maji treba vyrobci co to skladuji ve vetsim mnozstvi), takze kde chces treba v Praze provozovat cerpacky na vodik aby se ti to aspon vyplatilo? budes potrebovat pozemek rekneme 200×200 metru, takze si priptav jen na pozemek 120-150 milionu a na samotnou cerpacku pokud budes chtit mit plnici tlaky pro nejnovejsi vodikove kary tak 100 milionu, precijen tlaky plneni jsou achylovka vodikovich aut, aby navysili kapacityu vodiku a tim dojezd, musej se zvedat plnici tlaky 🙂
              jen pro info, Shellka u dopravniho podniku na jizni spojce denne obslouzi cca 1800 aut, pri prumeru 3-4kg na auto to mame 5400-7200kg vodiku, spedicni firma by se myslim slusne pakovala na zavozu, vpodstate by tam ta cisterna mohla celej den stat a 1x denne se vystridat za novou, skoda jen ze kdys se doplnuje do nadrzi, tak se nesmi zaroven tankovat ze stejnych nadrzi 😀

              nechci ani radsi vedet jak to dopadne za 10-15 let s vodikovejma autama typy Mirai az se nejaky majitel vykasle na udrzbu a nejaka z tech super skvelich tlakovych lahvi se rozhodne ze udela bum, tech 800 baru bude slusna rana, ostatne jiz vime co dokaze 200 bar u CNG nebo 20 bar u LPG 🙂 kontrola u Mirai je kazdych 6 mesicu a vymena nadrzi co 8 let, a moc dobre vedi proc maj takhle kratke terminy 🙂

              stanice jsou odvisle od plochy CR? ja mel zato ze stanice jsou v danem poctu aby vykryli poptavku na trhu 😉 a pocitat neco na kruznice vzdusnou carou muze jen statistik nepouzitelny pro realnej stav, i tak me to cislo vychazi na 41, to je ale ciste jednoduche pocitani na plochu CR, realne by tech 40 cerpacek zvladlo za 1 den obslouzit sotva 2000 aut, ale pokud ti to za to stoji a chces vodik podporit, tak do toho jdi, utrat si cca 4 miliardy za 40 cerpacek a zacni propagovat vodik, sak ti v tom nic nebrani, jiste mas dobre nasimulovane do kdy se ti ty 4 miliardy vratej a zacnes na tom vydelavat 🙂

              a spocitej si to i na cenu, prumerna cena 1kg vodiku kuprikladu u nasich Nemeckych sousedu je 250 korun za kg (9.2 eur) zatim neni zatizen spotrebni dani nikde v EU, pocitamz e marze prodejcu bude do 20%, tedy okolo 50 kacek ma kg, takze aby se ti splatila investice tech cca 4 miliard, tak budes muset dodat lidem tak 80000 tun vodiku, tazke obslouzit asi 20-40 milionu aut kazde po 2-4kg vodiku, to mame v tom nejlepsim moznem stavu pri 2000 autech denne asi tak 27 let? 😀

              1. Díky za citaci norem.
                Kam

                Díky za citaci norem.

                Kam s ní? K dálnici třeba. Tam myslím dodnes nejsou obytné domy.

                Pokud je tam psáno obytná stavba, tak je to myslím celkem nasnadě kam ji umístit, do průmyslové zóny.

                Co jsem četl tak se u těch větších počítá s výrobou vodíku na místě, což může klidně pak znamenat i omezení skladovací kapacity na těch 200-250kg, Dobře kdybychom se bavili o 200kg, pak pokud by měly být vyrobeny za hodinu je to ovšem výkon 6.6MW, což je celkem dost, nicméně myslím že by to neměl být zase takový problém. Při 1500kg/den to znamená vyrobit za hodinu asi jen 62.5kg.

                Pak je taky otázka, jestli není třeba změnit normu, pochybuji že s vodíkovou infrastrukturou počítala. Zajímalo by mne jak často se normy etc. kontrolují vůči posunu technologie.

                Zapomínáte na to že existuje Unix timestamp, jestliže každé auto má alespoň jednu baterii, pak není myslím problém umístit do něj malý obvod který se bude starat jen o kontrolu prohlídek lahví, ten si vždy odpočítá 6 měsíců a spustí nějakou granulaci, třeba 14 dní kdy by se měl majitel dostavit do servisu, po uplynutí tohoto vodík vypustí. Zajištění něčeho takového je myslím zrovna ta nejméně náročná část.

                1. vodik je odsouzenej
                  vodik je odsouzenej ekonomicky, je to neekonomicke pro uzivatele, vzdyt je drazsi nez benzin nebo nafta, a ted si predstav jak se jeho cena zvedne az se zatizi jeste spotrebni dani, jezdit na vodik se financne nevyplaci jiz dnes

                  u Mirai se uvadi ze spotrebuje 1kg vodiku na 100km, to je 2.50 na km
                  tohle provozne strci do kapsy kazde EV na baterky, kaxej naftak, kazde plynove auto na LPG a CNG, takze ve chvili kdy se na trhu objevej EV s dojezdem nad 300km (coz je totez co ujede ta Mirai pokud nemas stesti a nebydlis kousek od cerpacku co dokaze plnit tlakem nad 800 bar) a cenou na urovni vodikovych aut, tak nemaj vodikova auta moc sanci aby je kupoval i nekdo jinej nez jen fanousci do vodiku, a to se stane ji koncem tohohle roku, vodik se proste odsoudil sam tim, ze neni na trhu a prisla mu konkurence

                  ty by sis dobrovolne koupil drazsi auto ktere ma drazsi provoz nez srovnatelnej benzinak a jezdil s nim? ja tam dokonce ani nevidim zadnou ekologickou vyhodnost, protoze vodik se ekologicky temer nevyrabi

                2. Vy jste text z 2016-06-15
                  Vy jste text z 2016-06-15 08:56 editoval? Pokud ne, tak mam nejaky problem s prohlizecem.

                  Jde o to ze na pocatku neni asi takova poptavka aby se dalo jit jen podle ni, ale spis tak aby vyniklo slusne pokryti uzemi. To je stejne jako u EV a rychlonabijecek.

                  Vy porad uvazujete s cisternami, ja zase vychazim z jineho konceptu, ktery uvazuje s vyrobou vodiku na miste cerpacky. A ano technologie na to ma nejakou dobu zpozdeni proti puvodni projekci. V tom mely EV vyhodu kdyz se daji nabijet ze zasuvky.

                  Kdybych mel navrhnout takovou sit podle delky cest a vzdalenosti tak to vezme neumerne mnozstvi casu vuci komentari, idealni by na to pak byl asi nejaky skript nebo program a stejne jej budu krmit nekolik mesicu mapou spojeni. Respektive asi bych mohl preklopit nejakou mapu do velkeho souboru a pak nejak pocitat po pixelech, ale bude tu nekdo na takovy komentar cekat tyden, mesic, pul roku? Nevim za jak dlouho by ten program bezel korektne.

                  Kdybych tech par miliard mel, tak bych si nasel lepsi zabavu nez vodikovou infrastrukturu.

                3. a ten vodik na miste se
                  a ten vodik na miste se vyrabi v jakem mnozstvi? aby k dane cerpacce nemuseli vest draty jak od Temelina a vedle ni nemusel bejt jeste „rybnik“, a o kolik se takova cerpacka prodrazi kdys tam bude i vyrobnik vodiku? a kolik prostoru takovej vyrobnik vodiku zabere, aby to spis nebylo ze misto cerpacek to bude spis tak ze budou vyrobny vodiku a u nich jen tak aby se nereklo i cerpacka v jejich stinu

                4. No právě až těch 1500kg
                  No právě až těch 1500kg den (projekty). Při účinnosti rozkladu vody kolem 0.8 je to zhruba 2.5MW pro samotnou výrobu a řekněme rezerva 500kW, takže 3MW, to je sice velká trafačka, ale pořád napojitelná na 22kV, asi 50A na fázi VN.

                  Jedna by měla být v Hamburku s kapacitou 750kg/den.
                  chic-project.eu/newsletters/draft-chic-newsletter-122011/infrastructure-development-draft-chic-newsletter-122011/hamburgs-hydrogen-buses-in-operation

                  Ročně teoreticky umí protočit až 273 750kg. Cenu neuvádějí. Ale pokud bych odhadl z odhadů cenu na asi 100 000 000Kč, pak cena bez vstupní energie, pokud by se měla splatit za rok by byla 365Kč/kg, při deseti letech provozu je to asi 37Kč/kg. S elektřinou můžeme být někde na 60-80Kč. Záleží na tom, jak se budou vyvíjet ceny proudu, technologie atd.

                  Prohlašme celkovou účinnost vodíkového pohonu jako 55% (článek + motory), pak z 1kg vodíku získáme asi 18kWh (vodík má 33kWh/kg). Prohlašme účinnost spalovacího pohonu jako 35%, jeden 1l benzínu pak dodá asi 3kWh mechanické práce. Na ekvivalent 1kg vodíku je třeba asi 6l benzínu, tj. asi 168 Kč.Tedy cena vodíku která by odpovídala asi 100Kč (servis nezahrnuji nevím jak jej započítat protože neznám cenu), by mohla být zajímavá.

                  Pokud se pamatuji, voda má molární hmotnost 18, kyslík 16 plynný vodík tedy 2, to je 11% hmotnosti vody, denně tedy by model „Hamburk“ spotřeboval asi 6.818, okrouhle tedy 7 kubíků vody.

                  P.S. čerpačka v Hamburku má skladovací kapacity nekolikanásobně vyšší než 200kg.

                5. prepocitavat benzin nebo
                  prepocitavat benzin nebo vodik na vykon v kWh je nesmysl, zakaznika zajima jen to kolik na dane mnozstvi ujede km a pri jake cene, to jestli je tam uskladneni tolik a tolik energie zajima jen teoretiky

                  realne proste vodikove auto typu Mirai na 1kg ujede cca 100km, benzinove auto podobne velikosti na 1 litr asi 12km, a EV na 1kWh asi 5km, staci si tedy spocitat kolik bude zakazniky stat 100km/cena

                  jo a do ceny za tech 10 let si jeste pripocti ze nadrze na vodik se musi co 8 let menit, nejen u aut, ale i u te cerpaci stanice, uvadi se ze to je cca polovicka ceny vystavby 🙂

                  jak jsem psal jiz nekolikrat, pokud tomu veris, tak do toho investuj, ja osobne verim elektromobilum na baterky a proto jsem investoval do akcii Tesly, sice ne moc, ale investoval jsem v mezich toho co jsem investovat mohl

                  jinak k te stanici v Hamburku, nasel jsem si lokalitu a info o cene, takze stala 5.1 milionu eur (necelich 140 milionu korun), podle fota vodik skladuji v nadobach schodnych s prepravnima nadobama na tahacich a to polovicnim tlakem nez se bezne plni pro prevoz, a nejblizsi obytna budova je vzdalene cca 250 metru https://goo.gl/VyrGEs

                6. Vase vypocty jsou ale take
                  Vase vypocty jsou ale take spise teoreticke, protoze lidi se jeste spise zajimaji o naklady na 100km.

                  U benzinu je to pak asi 232CZK, vodiku muze byt 150-200CZK, nevim presne, u elektriny asi 80CZK. Byt by to i bzlo takto, tak bude jeste zalezet na tom, jak se nakonec automobilky rozhodou, sice tu bude Tesla, moyna bude nejaka nabidka jinych EV, ale pokud by treba BMW, Mercedes, nebo Ford ci Toyota uvedli na trh celou flotilu HEV a vodikovych plug-in hybridu, pak se to jeste cele muze otocit.

                  Tesla asi urcite bude prosperovat, ale jestli se velke automobilky rozhodnou pro vodik, jeste treba v kombinaci s jinym prumyslem, pak s tim nikdo nic moc neudela.

                  Myslim ze porad jeste nejsme ve stavu kdy muzeme rict ze to bude to a nebo ono. Az z vodiku opravdu vsechny automobilky vycouvaji a budou mit v nabidce EV s dojezdem 200-300km, pak ano, muzeme to prohlasit, ale pokud ne a pokud investuji do HEV, byt je to v podstate kusova produkce, pak stale existuje tato moznost ze se nekde v procesu ekologizace rozhodnou uplne zmenit smer, ano lidi jim to mohou taky bojkotovat, to nevylucuji, ale s finalnim odepsanim vodiku bych jeste par let poseckal.

                  Investovat do toho nebudu protoze mam vazne pochybnosti o tom jestli tu za deset let nejaka Evropa vubec bude. Rozpad EU na bloky VB, ZE, Skandinavie, V4 a par dalsich by totiz mohl vsechny procesy pozdrzet a s vyvojem udelat sve. To je toto jeste ta lepsi verze, kdy se EU rozpadne celkem klidne.

                7. vzdyt ja pisu o cene za
                  vzdyt ja pisu o cene za 100km, a kde jsi prisel na 150-200kc u vodiku? u Toyoty Mirai uvadi spotrebu 1kg na 100km, a ja ti predtim napsal ze cena vodiku kuprikladu v Nemecku je v prumeru 9.2 eur, to jest cca 250 korun, tak kde jsi prisel na 150-200?

                  psal jsem cituji „realne proste vodikove auto typu Mirai na 1kg ujede cca 100km, benzinove auto podobne velikosti na 1 litr asi 12km, a EV na 1kWh asi 5km, staci si tedy spocitat kolik bude zakazniky stat 100km/cena“

                  to dela 250kc za 100km u vodiku, 240 korun za 100km u benzinu (30kc za litr pri 8 litrech na 100km) a u elektriny je to ruzne, doam je od cca 1 koruny, na verejne nabijecce klidne az 10 korun za 1kWh, tedy pri spotrebe 20KWh na 100km jsme na cene od 20 do 200 korun

                8. Nebo u greenways 100km za
                  Nebo u greenways 100km za 450, teda pokud jsem se nesekl (270kc/12kWh/60km)… 🙁

                9. Uvedl jste dojezdy za 1kg,
                  Uvedl jste dojezdy za 1kg, 1kWh a 1l.

                  Vycházel jsem z kalkulace před tím udělané pro budoucnost a také se dá vyjít z dalších materiálů:
                  econ.duke.edu/uploads/assets/dje/2007/Kraus.pdf
                  Odečtěte si pro distribuovanou elektrolýzu cenu dovozu, jste to pak někde okolo 5$/kg.

                  hydrogen.energy.gov/pdfs/progress14/x_3_ramsden_2014.pdf
                  Strana 3, opět kolem 5$/kg (produkci CO2 dole ignorujte, počítají to na elektřinu z rozvodné sítě prozatím stojící na uhelných elektrárnách).

                  Myslím že z tohoto se dá trochu odhadnout jaká bude cena při větším nasazení. Je samozřejmé že v situaci kdy máte velmi malé množství aut na dané palivo a ono palivo neroste na stromech, tak bude násobně nákladnější jej opatřit než pokud bude existovat síť.

                  Já bych rozhodně tak rychle, jako někteří tady, vodík úplně nezatracoval a neodsuzoval jako něco co se nemůže prosadit. Roli tu bude hrát ještě mnoho dalších faktorů. Kupříkladu existuje pár let starý pokus na univerzitě západní Virginie se setem pro spalování vodíku ve spalovacím motoru
                  Název Dokumentu: Conversion of a Gasoline Internal Combustion Engine to a Hydrogen Engine
                  Dr. Govind Puttaiah P.E et al.

                  Zatím to mám rozečtené.

                  Pokud by opravdu taková věc existovala, nemyslím že by to BEV měly ještě jasně vyhrané. Ostatně dokud nebudou mít alespoň 10% všech prodaných modelů v průmyslovém světě, jestli chcete výjměte si z něj Rusko a Čínu, nemyslím že se dá situace považovat za rozhodnutou.

                10. v evrope je nam cena v $ tak
                  v evrope je nam cena v $ tak nejek u …… ta vyroba na miste je snad zadarmo? navic za naklady ti to nikdo neproda, nic by nevydelal 🙂

                  ja vodik neodsuzuju, jen si nemyslim ze ma sanci se prosadit, krom rychleho tankovani nema proste zadno vyhodu

                  kdo cte alespon zbezne novinky na hybridu si musi vsimat ze v oblasti baterkovych EV se ohlasuje spousty novinek a zvysovani kapacit a „rychlosti“ nabijeni, ze se ohlasujou kapacitnejsi baterky a investice v radech miliard, na druhou stranu se obcas objevi neco o vodikovem aute abysme se dozvedeli ze pokrok vpodstate nula nula prdlacky a jen to teda nakonec proste zkusej dat na trh mezi lidi kdys us za to utratili takove prachy na vyvoji

                  ve spalovacim motoru to s vodikem zkusilo i BMW, a visledek? palivo unika ikdys auto nejede, do 14 dnu mas nadrz prazdnou ikdys neujedes nic, a tech 12 valec jim skomiral tak rychle ze by potreboval generalku co par tisic najetych km 🙂

                  proc by se mela vyjimat Cina? vzdyt Cina je nejvetsi trh pro elektromobily na svete, proda se jich tam rocne nejvic a Cina je jedna ze zemi co ma elektromobili i jako soucast energeticke koncepce do budoucna, Cina bude pravdepodobne jedna z prvnich zemi kde zakaz prodeje fosilnich aut opravdu nastane

                11. Pokud mám zdroj v dolarech,
                  Pokud mám zdroj v dolarech, což je, nepletu-li se třetí nejsilnější měna po libře a euru, nebudu jej přepočítávat na koruny :). Nemyslím že by u technologie měl být nějaký výrazný rozdíl mezi EU a USA, přece jenom to není flashka, HDD, SSD či jiná PC komponenta na kterou si nejmenované organizace vydupaly peníze ze porušování autorských práv (a presumpci viny) což žene v některých zemích jejich cenu do násobků toho co u nás či v USA.

                  Teď mi přijde že si trochu nerozumíme, ta cena je uvedena právě za výrobu na místě. Samozřejmě to nikdo nebude dělat zadarmo, ale jaká bude marže? Na počátku hádám že by to mohlo být buď v součinnosti s MHD (Hamburk) nebo podobně jako SC, model nevím, ale cena se samozřejmě bude měnit se spotřebou.

                  Já zase nezatracuji baterie :), ale taky nebudu tvrdit že je již vše rozhodnuto. Ovšem z toho co zde vychází, abychom to mohli porovnat s vodíkem, museli bychom projít kolik toho je typu model vozu xxx dostane o 10kWh větší baterii, upgrady SW, autopilota, toho že firma xyz chce začít vyrábět (a ještě nestojí ani linka), nebo že nejmenovaná policejní oddělení dostávají nová EV. Zatímco pokud se objeví vodík, tak většinou je to že něco se začalo vyrábět, nebo že se udělal nějaký průlom, za což si dovolím považovat Miraiu a tlaky kolem 700-800 barů.

                  Problém nádrže BMW Hydrogen 7 bylo to že se jednalo o systém s nízkou teplotou a nízkým tlakem, takže pokud nechladil tak musel upouštět aby se neroztrhla nádrž. Po deseti letech se přece jen technologie nádrží posunula, dnes by bylo spíše bernou mincí kolik uteče z nádrží v Mirai.

                  Otázku proč se kazil motor nechám někomu jinému, je ale možné že to bylo určením pro dvě paliva.

                  Čínu si počítejte či ne dle libosti, třeba protože se to tam může prosadit něco jiného jen protože si to získá podporu strany. Jakési spojení státu a průmyslu je všude, ale tam přece jenom může mít jiné dopady a berou jaksi všechno, od OZE po jádro, od uhlí po elektřinu a vodík.

                12. rozdil dolar euro neni v
                  rozdil dolar euro neni v technologii, ale v danich 😉 v Eu mame jaksi na palivech dane, to v USA neznaj, a jestli cekas ze vodik by byl v EU bez dani, tak tomu ver

                  zbytek jiz ani nectu, neba me to, takze treba je tam neco uzasnyho okolo vodiku, ale poprabde me to nezajima

                13. Je ale otázka jakou na to
                  Je ale otázka jakou na to nasadí, nemyslím že by alespoň ze začátku na to nasadili nějakou extra vysokou.

                  Jinak díky za diskuzi.

  1. Zajímavý krok, jestli se
    Zajímavý krok, jestli se jedná o plug-in hybrid se slušným dojezdem, možná je to jakási snaha o udržení jistéhio statusu quo, takto mezi limi rozšíří vodíková auta coby použitelnou technologii (co na tom že 80-90% jízd bude jen na baterku a elektřinu ze zásuvky) ještě před vytvořením infrastruktury, kterou mohou dělat postupně, bude záležet na tom jak ryvhle budou sto pak ji dobudovat.

    Pokud z oněch 33kWh v kilogramu vodíku získáme asi 15kWh jako užitečnou práci, pak 5kg vodíku představuje dojezd asi 290km, s baterkou bychom mohli být někde na 350-400km.

    Neměli bychom ani podceňovat psychologii petrolheadů pro které mže platit asociace vodík = benzín budoucnosti.

    Ovšem otázka je jestli vůbec nějaká Evropa nebo USA, kde by se vodíková auta prodávala, za dekádu či dvě bude. Trochu bych viděl paralelu mezi současnosti a obdobím 1900-1920, tehdy se taky tak nějak váhalo na co se bude jezdit, no rozhodla to válka, bohužel. Tak tentokrát se to snad obejde bez ní.

  2. 800 barů na kolečkách pro
    800 barů na kolečkách pro ustřelení pérdele za 3 miliony. Nekup to 😀

    A snížení tvorby CO2? Díky celému výrobnímu a provoznímu řetězci veškeré žádné… Takže i kdyby to vypouštelo z vejfuku celou přehradu vody tak stejně je to prdu a nám to nepomůže.

  3. Vodík vodík…. kde ja se
    Vodík vodík…. kde ja se to učil? V současnosti je však většina vodíku získávána z fosilních paliv, a vodík jako mezistupeň snižuje účinnost jejich využití……
    Je značně reaktivnější při zahřátí, především s kyslíkem a halogeny se slučuje velmi bouřlivě, i když pro spuštění této reakce je nutná inicializace (např. jiskra, která zapálí kyslíko-vodíkový plamen).

    Takže pokud by mi náhodou toho Mercedesa, Mercedes-Benz dal úplně zadarmo, tak budu jako jezdit tankovat do Neratovic? Dík,ale nechci.
    Pokud by mi chtěl Mercedes dát zadarmo třeba elektrokolo, tak mu za něj budu vděčný.
    No snaha se cení. Na papíře zdá se úspěšný produkt, jen na jakýsi virtuální trh.

                1. diky. kdyz budu mit cestu
                  diky. kdyz budu mit cestu podivam se 😉

                1. :-)))) tak to je skvele.
                  :-)))) tak to je skvele. tuhle kravinu uz jsem jednou videl. to chci 🙂 mozna by to slo i na ten mobil napojit 😉

                2. Není o co stát, kdysi mi
                  Není o co stát, kdysi mi tuhle kravinu někdo taky dal jako dárek, z hecu, když jsem ten fanda na alternativní zdroje energií :). Funguje to celkem dobře, ale jen pro efekt. Jako aktivní chlazení, nic moc :).

  4. uz davno som vravel ze toto
    uz davno som vravel ze toto bude raz idealny plugin. Baterka plu vodik genialne ☺
    Ibaze medzicasom soudruzi z Tedli zistili ze baterka bude stacit a tak by toto auto uz malo ostat ako koncept.
    Hold vodik zavahal, mal tu byt pred 10 az 15 rokmi a uchytil by sa. Vcul uz nedava zmysel nikomu okrem lobbistov.

          1. cim chcete pani ekologove
            cim chcete pani ekologove pohanet nakladni dopravu? tunama baterek? tu dalkovou uz na zeleznici nevyzenete, tu na kratsi vzdalenosti uz vubec ne. anebo takove stavebni stroje? rozlozit v noci vodu v kyblu na kyslik a vodik je porad lepsi nez dobijet pul pracovniho dne. vychodiskem jsou dve moznosti. rozvoj vodikove infrastruktury, nebo zazrak v podobe novych typu baterek.

            1. to tvrdis ty sze se na
              to tvrdis ty sze se na zeleznici nevyzene, vyhledy ministerstva dopravy a ministerstva prumyslu ale hovori jinak, je to soucast planovanych modernizaci zeleznicnich koridoru v CR, a postupne zvysovani mytneho pro tranzitni dopravu

              sekundarne mimo CR, tedy to kde CR nema jak to ovlivnit se pripravuje elektrifikace nakladni dopravy i na silnicich, ani jeden vyrobce nakladnich vozu dnes neuvazuje o vodiku, ale minimalne Volvo, Daf, Man, Renault, Scania a Iveco miji v pripave (nekteri jako treba Volvo a Scania je jiz i testuji v provozu) hybridni tahace, ktere budou pripravene i na indukcni ci trolejove napajeni za jizdy, v UK se jiz zacala stavet indukcni dalnice kousek od Londyna v delce cca 60 mil kde se bude testovat OLEV pro veskerou dalnicni dopravu, spolupraci na projektech prislibili pokud vim Nissan, BMW, Renault, Volvo a Scania a jedna se i o spolupraci s BYD, tedy se tam bude v provozu testovat indukce pro OLEV osobni auta, autobusy a nakladani vozy do vahy tusim 32 tun

              vodik mel sanci a nevyuzil ji nikdo, ted jiz jsou tu jine technologie ktere se i testuji

              1. Já bych řekl že problém
                Já bych řekl že problém dráhy je v tom že se osekaly vlečky a že není pohodlný způsob jak dostat vagony k zákazníkům, protože dráha musí být na obou koncích. Dále taky v tom že není jak pohodlně na mnoha místech překládat kontejnery na auta a zpět. (na nákladištích nejsou žádné manipulátory na ně) Stašilo by něco takovéhoto timisoara.all.biz/manipulator-pentru-containere-g69950

                Já bych řekl že troleje jsou v silniční dopravě trochu nepříjemné a zbytečné, indukce by mohla být lepší, ale je otázka jak to dopane, přenášené výkony budou dost velké.

                1. tak troleje na dalnicich je
                  tak troleje na dalnicich je nesmysl, ostatne v CR by to ani neslo legislativne, ale testuji to a verim ze nebude pro ne problem pak proste misto pantografu za kabinou umistot nekde na podvozek indukcni civky

                2. Mě přijde dnes jako jedno
                  Mě přijde dnes jako jedno z nejlepších a zatím nejlevnějších řešení navíjení pomocí pantografu umístěného na střeše náklaďáku.
                  Podobně jako to mají u autobusů.
                  Ty pantografy jsou jednoduše po stavitelný už dnes a nemusí se čekat na nějaký výzkum, protože na tom není už co zkoumat, prakticky jen to vyrobit.

                  Samozřejmě indukce je asi nejlepší, ale ta chce ještě čas na výzkum.

                  Jako nejhorší jsou podle mě dráty, nad dálnici je to hloupost. Podobně jako vadí dráty pro trolejbusy tak nad dálnici by vadili dvojnásob, nehledě k tomu že to je moc drahé.

            2. Nákladní dopravu jde
              Nákladní dopravu jde rozdělit do několika kategorií. S elektrifikací dodávek určených na kratší štreky jako je rozvoz po městech a po okolí by asi neměl být problém. Na delší štreky to hnát na železnici a tlačit to do pohonů na bázi sériových hybridů s motorgenerátorem nebo turbínou (viz. plány od Wrigthspeed, Nikola Motors nebo Volva). Ty by klidně mohly být i na biopaliva (methylester, líh), syntetická paliva (methanol, methan), zemní plyn, …

    1. Pred 15 lety by se uchytil
      Pred 15 lety by se uchytil hur nez dneska, zajem o zivotni prostredi byl mensi, a rozdil v cene vodiku a konvencnich PHM jeste propastnejsi (to mimochodem podle me nejzasadnejsi provlem vodikovych aut – zatimco EV je drahe, tak aspon jezdi za pakatel, vodikove auto je taky drahe, a navic palivo stoji majlant)…

Napsat komentář