V luxusním resortu u řeky Narew, hodinu za Varšavou, připravila polská Toyota představení vodíkového auta Toyota Mirai pro Česko, Polsko, Slovensko a Maďarsko. Byli jsme u toho a v Mirai se projeli.
foto: Toyota
Vodíková auta provází dlouhodobě kontroverze. Mnozí poukazují na fakt, že vodík, resp. vodíkové palivové články, jsou pro pohon aut zbytečně složité a energeticky nevýhodné. Elon Musk si dokonce myslí, že je to „kravina“. Jiní vnímají především jeho výhody: rychlejší tankování a větší dojezd.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vodíkové auto Toyota Mirai může být rodinou vozů jako Prius
Toyota, která stála u masivního nástupu hybridů, se o něco podobného pokouší i s vodíkovými auty. Soustředí se na ně místo elektromobilů, které v letech 2012-2013 zavrhla. Protože jim nevěří.
Pohotový cvalík
Toyota Mirai je prvním dítkem těchto snah. Auto na vodík má avizovaný dojezd 550 km až 750 km, papírovou spotřebu 0,7 kg/100 km, pětikilogramovou nádrž na vodík (dva válce v zadní části auta o objemu 60 l a 62,4 l, tlak 700 bar).
Celkem Mirai váží úctyhodných 1850 kg a je to na autě, resp. v něm, cítit. Hned jak usednete za volant, víte, že tohle není žádná lehká váha. Elektromotor o výkonu 113 kW a 335 Nm si s ní ale lehce poradí.
Jakmile lehce sešlápnete akcelerátor, auto se začne valit vpřed. Tiše, jako kterýkoliv elektromobil, kterým vlastně ve své podstatě Mirai je. Jen li-ion baterie vyměnil za palivové články.
Baterku má ovšem také. Jde o 1,6kWh NiMH akumulátor. Stejný, který Toyota montuje do Toyota Camry Hybrid. Slouží k ukládání rekuperované energie při brzdění nebo jízdě z kopce.
Hlučné kompresory
My jsme si auto krátce vyzkoušeli asi na 20 km. Co do jízdních vlastností nemá příliš čím překvapit. Jezdí svižně a tiše, jako každý elektromobil. Ale jen do chvíle, než pořádně přitlačíte pedál akcelerátoru.
V tu chvíli se totiž z ničeho nic ozval syčivý zvuk, který připomíná vytočení motoru u hybridů jako Toyota Prius a dalších této značky. Jen je tišší a vyšší. Dozvěděli jsme se, že jde o kompresory nasávající vzduch pro palivové články. Protože bez vzduchu, resp. kyslíku, není chemické reakce, a tedy ani elektřiny.
Na obrázcích vypadá design Toyota Mirai opravdu odvážně a až přehnaně zvlněně. Naživo ale auto působí překvapivě střízlivějším dojmem, jehož kvalitu či nekvalitu možná ocení až čas.
Žádný závozník to není
Příjemně zapůsobil i interiér a kvalita jeho zpracování. Co do přehlednosti přístrojové desky a středové konzoly se Mirai podobá Priusu či Prius plug-in hybridu.
Jedinečné je tlačítko „H2O“ vlevo dole pod volantem s jehož pomocí je možné vypustit v autě nahromaděnou vodu vznikající reakcí vodíku a kyslíku.
Co nás naopak poněkud zaskočilo byla pouze čtyři místa a především tvarově komplikovaný a malý kufr. Auto s takovou délkou by si podle nás zasloužilo kufr větší.
30 000 aut za čtyři roky
Max. rychlost je omezena 178 km/h, což jsme na polské dálnici neměli možnost vyzkoušet. Zato jsme si všimli spotřeby, která při naší krátké projíždce povyskočila na 1,2 kg/100 km. A nejspíš by šla ještě o něco výš, kdybychom jezdili déle.
Během prezentace se pak zástupci Toyoty honosili, že o auto je nečekaný zájem. Zatím se prodává jen na vybraných evropských trzích, například v Německu, Británii či Dánsku, a to za cenu kolem 66 000 eur.
V USA má Toyota na Mirai už údajně 2000 předobjednávek. V Japonsku asi 1500. Už v roce 2020 chce proto Toyota vyrábět 30 000 aut za rok.
Kdo s koho?
Někteří kolegové novináři se o Mirai vyjádřili v tom smyslu, že kdyby na to měli a auto bylo dostupné i u nás, pořídí si ho mnohem raději než elektromobil Tesla Model 3. Ve vodíkovém pohonu totiž vidí převážně výhody a v elektromobilech naopak nevýhody.
Nedalo nám to a rozhodli jsme se hozenou rukavici zdvihnout. Pojďme si vozy Tesla Model 3 a Toyota Mirai přehledně porovnat:
Toyota Mirai | Tesla Model 3 | |
---|---|---|
Cena: | od 1,8 mil. Kč | od 1,1 mil. Kč |
Dojezd: | až 750 km | min. 350 km |
Doplňování paliva: | pouze na vodíkových čerpacích stanicích | u kterékoliv elektrické zásuvky |
Cena paliva: | ~ 1-2 Kč/km (?) | <1 Kč/km nebo 0 Kč při nabíjení u Tesla Supercharger |
Doba doplňování paliva: | minuty | desítky minut až hodiny |
Co se týká ceny, tam vítězí Tesla. Dokonce i když si připlatíte za lepší výbavu jako je Autopilot, Supercharging nebo větší baterie, budete pořád o několik statisíců níž než Mirai.
Pro Mirai jednoznačně hraje oficiálně údávaný dojezd. Jenže ten, jak jsme si mohli vyzkoušet, ten může při rychlejší jízdě hravě klesnout ke 350 km na jednu nádrž vodíku. Tesla u Modelu 3 slibuje 344 km jako reálné minimum. Takže tady je to plichta.
Přicházíme k tomu nejdůležitějšímu: palivu. Elektromobil Tesla Model 3, stejně jako kterýkoliv jiný elektromobil, můžete nabít u jakékoliv zásuvky nebo nabíjecí stanice. Každý den můžete mít doma v garáži plně natankované auto.
Zatímco vodíkových stanic je v Evropě zatím jako šafránu, u nás konkrétně jedna v Neratovicích a to ještě s příliš nízkým tlakem na to, aby dokázala naplnit nádrže Mirai. V Polsku není zatím ani jedna. V Německu a Skandinávii pár desítek. Vítězí Model 3.
Tesla Model 3 vítězí také u ceny paliva. Zatímco čistý vodík není a nebude u pumpy nijak levný, protože jeho výroba, přeprava, uskladnění a čerpaní také nejsou zadarmo, můžeme se spolehnout, že elektřina bude čím dál tím levnější.
Nakonec je tu doba potřebná k načerpání plné nádrže. Tady vítězí Mirai, protože u vodíkové čerpací stanice skutečně natankujete rychleji než u (zatím) nejvýkonnějšího Superchargeru (mimochodem, první roste už také v Česku).
Každé auto tedy má svá pro i proti. Doufáme, že tabulka výše i naše krátké zkušenosti s Toyota Mirai vám pomohou udělat si lepší obrázek o tom, který vůz by pro vás mohl být lepší volba.
Je neuvěřitelné jak blbci
Je neuvěřitelné jak blbci bez vzdělání i přirozené inteligence se vyjadřují k vývoji.
to je naplosto ale naplosto
to je naplosto ale naplosto noumální úďo ;))
A nejvíc mě rozsekalo že: můžeme se spolehnout, že
A nejvíc mě rozsekalo že: můžeme se spolehnout, že elektřina bude čím dál tím levnější. :-DDD
To je, ale blbec.
Dalsi clanek:
Dalsi clanek: http://auto.idnes.cz/toyota-mirai-jizdni-dojmy-vodik-dn8-/auto_testy.aspx?c=A160422_125042_automoto_vok
….
…. :)))))
youtube.com/watch?v=29IpK5JfPgs
…honosili, že o auto je
…honosili, že o auto je nečekaný zájem!! :)))) už vidím ty fronty jak na MODEL 3 :)))))))))) jak honí triko tojota :)))
Ale to jsi jenom nepochopil. Oni čekali, že bude zájem,
Ale to jsi jenom nepochopil. Oni čekali, že bude zájem, zájem se nedostavil, takže je to zájem, který nečekali, tedy nečekaný zájem.
Tak nevím jestli se mám smát nebo brečet ?
Tak nevím jestli se mám smát nebo brečet ?
Stručně: bateriový
Stručně: bateriový koncept je oproti vodíkovo-palivovému 3x efektivnější.
Rozbor je zde:
http://electrek.co/2016/04/26/automakers-fuel-cell-hydrogen-electric-vehicles/
Akcelerace prej taky stojí
Akcelerace prej taky stojí za pendrek.