PRVNÍ DOJMY: vyzkoušeli jsme vodíkové auto Toyota Mirai

V luxusním resortu u řeky Narew, hodinu za Varšavou, připravila polská Toyota představení vodíkového auta Toyota Mirai pro Česko, Polsko, Slovensko a Maďarsko. Byli jsme u toho a v Mirai se projeli.

Design vodíkové Toyoty Mirai působí na první pohled odvážně, ale při osobním setkání je mírnější než se zdá
foto: Toyota

Vodíková auta provází dlouhodobě kontroverze. Mnozí poukazují na fakt, že vodík, resp. vodíkové palivové články, jsou pro pohon aut zbytečně složité a energeticky nevýhodné. Elon Musk si dokonce myslí, že je to „kravina“. Jiní vnímají především jeho výhody: rychlejší tankování a větší dojezd.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Toyota, která stála u masivního nástupu hybridů, se o něco podobného pokouší i s vodíkovými auty. Soustředí se na ně místo elektromobilů, které v letech 2012-2013 zavrhla. Protože jim nevěří.

Pohotový cvalík

Toyota Mirai je prvním dítkem těchto snah. Auto na vodík má avizovaný dojezd 550 km až 750 km, papírovou spotřebu 0,7 kg/100 km, pětikilogramovou nádrž na vodík (dva válce v zadní části auta o objemu 60 l a 62,4 l, tlak 700 bar).

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Celkem Mirai váží úctyhodných 1850 kg a je to na autě, resp. v něm, cítit. Hned jak usednete za volant, víte, že tohle není žádná lehká váha. Elektromotor o výkonu 113 kW a 335 Nm si s ní ale lehce poradí.

Jakmile lehce sešlápnete akcelerátor, auto se začne valit vpřed. Tiše, jako kterýkoliv elektromobil, kterým vlastně ve své podstatě Mirai je. Jen li-ion baterie vyměnil za palivové články.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Baterku má ovšem také. Jde o 1,6kWh akumulátor. Stejný, který Toyota montuje do Toyota Camry Hybrid. Slouží k ukládání rekuperované energie při brzdění nebo jízdě z kopce.

Hlučné kompresory

My jsme si auto krátce vyzkoušeli asi na 20 km. Co do jízdních vlastností nemá příliš čím překvapit. Jezdí svižně a tiše, jako každý elektromobil. Ale jen do chvíle, než pořádně přitlačíte pedál akcelerátoru.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

V tu chvíli se totiž z ničeho nic ozval syčivý zvuk, který připomíná vytočení motoru u hybridů jako Toyota Prius a dalších této značky. Jen je tišší a vyšší. Dozvěděli jsme se, že jde o kompresory nasávající vzduch pro palivové články. Protože bez vzduchu, resp. kyslíku, není chemické reakce, a tedy ani elektřiny.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Na obrázcích vypadá design Toyota Mirai opravdu odvážně a až přehnaně zvlněně. Naživo ale auto působí překvapivě střízlivějším dojmem, jehož kvalitu či nekvalitu možná ocení až čas.

Žádný závozník to není

Příjemně zapůsobil i interiér a kvalita jeho zpracování. Co do přehlednosti přístrojové desky a středové konzoly se Mirai podobá Priusu či Prius plug-in hybridu.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Jedinečné je tlačítko „H2O“ vlevo dole pod volantem s jehož pomocí je možné vypustit v autě nahromaděnou vodu vznikající reakcí vodíku a kyslíku.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Co nás naopak poněkud zaskočilo byla pouze čtyři místa a především tvarově komplikovaný a malý kufr. Auto s takovou délkou by si podle nás zasloužilo kufr větší.

30 000 aut za čtyři roky

Max. rychlost je omezena 178 km/h, což jsme na polské dálnici neměli možnost vyzkoušet. Zato jsme si všimli spotřeby, která při naší krátké projíždce povyskočila na 1,2 kg/100 km. A nejspíš by šla ještě o něco výš, kdybychom jezdili déle.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Během prezentace se pak zástupci Toyoty honosili, že o auto je nečekaný zájem. Zatím se prodává jen na vybraných evropských trzích, například v Německu, Británii či Dánsku, a to za cenu kolem 66 000 eur.

V má Toyota na Mirai už údajně 2000 předobjednávek. V Japonsku asi 1500. Už v roce 2020 chce proto Toyota vyrábět 30 000 aut za rok.

Kdo s koho?

Někteří kolegové novináři se o Mirai vyjádřili v tom smyslu, že kdyby na to měli a auto bylo dostupné i u nás, pořídí si ho mnohem raději než elektromobil Tesla Model 3. Ve vodíkovém pohonu totiž vidí převážně výhody a v elektromobilech naopak nevýhody.

Nedalo nám to a rozhodli jsme se hozenou rukavici zdvihnout. Pojďme si vozy Tesla Model 3 a Toyota Mirai přehledně porovnat:

Toyota Mirai Tesla Model 3
Cena: od 1,8 mil. Kč od 1,1 mil. Kč
Dojezd: až 750 km min. 350 km
Doplňování paliva: pouze na vodíkových čerpacích stanicích u kterékoliv elektrické zásuvky
Cena paliva: ~ 1-2 Kč/km (?) <1 Kč/km nebo 0 Kč při nabíjení u Tesla Supercharger
Doba doplňování paliva: minuty desítky minut až hodiny

Co se týká ceny, tam vítězí Tesla. Dokonce i když si připlatíte za lepší výbavu jako je Autopilot, Supercharging nebo větší baterie, budete pořád o několik statisíců níž než Mirai.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Pro Mirai jednoznačně hraje oficiálně údávaný dojezd. Jenže ten, jak jsme si mohli vyzkoušet, ten může při rychlejší jízdě hravě klesnout ke 350 km na jednu nádrž vodíku. Tesla u Modelu 3 slibuje 344 km jako reálné minimum. Takže tady je to plichta.

Přicházíme k tomu nejdůležitějšímu: palivu. Elektromobil Tesla Model 3, stejně jako kterýkoliv jiný elektromobil, můžete nabít u jakékoliv zásuvky nebo nabíjecí stanice. Každý den můžete mít doma v garáži plně natankované auto.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Zatímco vodíkových stanic je v Evropě zatím jako šafránu, u nás konkrétně jedna v Neratovicích a to ještě s příliš nízkým tlakem na to, aby dokázala naplnit nádrže Mirai. V Polsku není zatím ani jedna. V Německu a Skandinávii pár desítek. Vítězí Model 3.

Tesla Model 3 vítězí také u ceny paliva. Zatímco čistý vodík není a nebude u pumpy nijak levný, protože jeho výroba, přeprava, uskladnění a čerpaní také nejsou zadarmo, můžeme se spolehnout, že elektřina bude čím dál tím levnější.

Nakonec je tu doba potřebná k načerpání plné nádrže. Tady vítězí Mirai, protože u vodíkové čerpací stanice skutečně natankujete rychleji než u (zatím) nejvýkonnějšího Superchargeru (mimochodem, první roste už také v Česku).

Každé auto tedy má svá pro i proti. Doufáme, že tabulka výše i naše krátké zkušenosti s Toyota Mirai vám pomohou udělat si lepší obrázek o tom, který vůz by pro vás mohl být lepší volba.

vlastní

130 Comments on “PRVNÍ DOJMY: vyzkoušeli jsme vodíkové auto Toyota Mirai”

Napsat komentář