Auto na vodík Hyundai Tucson Fuel Cell ujelo 700 km na jedno natankování

První komerční auto na vodík – Hyundai Tucson Fuel Cell/Hyundai ix35 Fuel Cell – dokáže ujet na jedno natankování až 700 km. Ověřili to v nezávislém testu norští nadšenci Marius Bornstein a Arnt G. Hartvig.

Hyundai ix35 Fuel Cell – první komerčně dostupné auto na odík
foto: Hyundai

Norská eko-nadšenecká dvojka vzala Hyundai ix35 Fuel Cell a vyrazila s ním z Osla do Malmö přes Gothenburg a Kodaň. Tři skandinávské země stačili nadšenci projet během deseti hodin průměrnou rychlostí 75 km/h.

V Evropě je oficiální certifikovaný dojezd auta na vodík v podobě Hyundai ix35 Fuel Cell (v se mu říká „Tucson“) necelých 600 km.

Původní plán byl dojet do Kodaně, ale dvojice si později uvědomila, že auto bez problémů zvládne i delší cestu. Bornstein podle svých slov věří, že se jim podařilo v dojezdu s vodíkovým autem na jedno načerpání vytvořit světový rekord.

Už v roce 2012 se stejná dvojice se stejným autem (prototypem) vydala z Osla do Monaka. Během více než 2250 km ale pochopitelně museli natankovat. Tehdy nicméně chtěli upozornit právě na to, že infrastruktura pro čerpání vodíku už v Evropě pomalu začíná vznikat.

28 Comments on “Auto na vodík Hyundai Tucson Fuel Cell ujelo 700 km na jedno natankování”

  1. Teď je třeba tlačit do
    Teď je třeba tlačit do lidí jak vodík nahradí benzín a naftu, protože na jedno tankování najede stejný počet km jako současná vozidla. Důvod je jednoduchý a to opět pohřbít elektromobily. Věřím tomu, že začnou obrovské kampaně s dojezdem a ekologii. Jiné negativní parametry se budou zlehčovat.

    1. To se už nepovede, baterie
      To se už nepovede, baterie urazily mezitím dlouhou cestu. Jenom prostě budou lidi, kteří dají přednost tomuto typu pohonu. Navíc počkejme si na ohlasy, až toho bude jezdit víc. Je to nová technologie a uvidíme, jaké parametry, hlavně poruchovost a životnost budou ty články mít. Když se začínalo s Wankelovým pohonem, tak kolem toho byl hodně velký rozruch. Jenomže se nakonec se ukázalo, že ty motory se brzo opotřebují, mají nižší účinnost, čili větší spotřebu a tendenci k přetáčení motoru. Výrobce udává pro článek životnost kolem 7000 hodin. Není to tak špatné, ale neznám cenu. Uvidíme. Žádné neštěstí bych v tom neviděl, spíše naopak, další důvod, proč přestat jezdit na fosilní paliva.

    2. Ale vodíkové auto JE
      Ale vodíkové auto JE elektromobil, byť 99% veřejnosti se mylně domnívá, že jde o auto s běžným spalovacím motorem, akorát namísto CNG/LPG se spaluje vodík. Takže konkurence je pouze na úrovni chemický akumulátor versus palivový článek. Palivový článek je v tuto chvíli drahá šílenost plná platiny a podobných vzácných prvků a vodík z principu nemůže být nikdy levnější, než tankovat přímo elektřinu, takže se může uplatit tak pouze někde, kde budou potřeba extrémně dlouhé dojezdy bez ohledu na cenu.

      1. Souhlasím, ale proč si 99%
        Souhlasím, ale proč si 99% veřejnosti myslí, že se v motoru spaluje vodík? Je to nedostatkem vozidel na vodík nebo špatnou informovaností a nebo je to záměr tyto informace pokud možno raději moc neříkat. Pokud je člověk informovaný tak ho napadne proč z elektřiny „vyrábět“ vodík a pak ho zpět v autě měnit na elektřinu, když můžu v elektromobilu ten článek výroby vodíku úplně vynechat a jako bonus mám, že si elektřinu můžu tankovat doma „zdarma“ pokud mám FVE.

      1. No dal jsem hledat tucson
        No dal jsem hledat tucson fuel cell specification.

        Jinak se u tohoto auta počítá s maximem 5,64kg vodíku o hustotě 39,1 gramů na litr při tlaku 689 baru.

        Takže jestli ujeli 700km na 186kWh energie co v tom vodíku je, tak to je spotřeba 26,6kWh/100km.

        Takže v porovnání s jakýmkoli jiným elektrickým autem je ta spotřeba o dost vyšší.

        1. Bude to o účinnosti
          Bude to o účinnosti palivového článku. Baterie má malé ztráty, výroba elektřiny ve článku je asi náročnější, elektromotor bude mít, řekněme, stejnou účinnost. Ale není to tak špatné, když uvážíte, že to auto je mnohem větší a asi i těžší.

                1. Tuscon FC váží 1830Kg,
                  Tuscon FC váží 1830Kg, koeficient odporu vzduchu Cx = 0,35

                  dojezd:

                  594km dle NEDC = (0,95kgH2/100km)

                  Baterie:

                  Technologie: „Li-pol“ (takže asi NMC)
                  napětí: 180 Vnom (206 Vmax)
                  výkon: 24KW peak
                  energie: 0,95kWh nom
                  zapojení: 48s článků (cca 6Ah)
                  hmotnost: 47kg (celá baterie)

                  .. jinak vozidlo má dle jednoho katalogu povoleny provozní podmínky -20+40°C

                  .. a pokud se nepletu tak FC ve vozidle se v USA pouze pronajímá, koupit zatím nejde.

                  .. zajímavé je rovněž použití asynchronního motoru

                2. Díky za parametry, dá se z
                  Díky za parametry, dá se z toho něco už usuzovat. To, že se zatím pouze pronajímá svědčí o tom, že nemají celou koncepci úplně dotaženou a potřebují sbírat data a zkušenosti. Elektromobilita také takhle začínala. Všechno se to bude odvíjet od toho, jak se osvědčí palivový článek, když se jim to nebude líbit, tak to sešrotují a přijdou za pár let s něčím lepším. To už jsme zažili, i když v Americe i v Evropě to mohlo být podmíněno i velkou nechuťí ke změnám. Uvidíme, jak dlouho potrvá testovací fáze. 🙂

            1. Našel jsem tohle: Hyundai
              Našel jsem tohle: Hyundai Tucson, je tam i odkaz na podobné modely se spalovacím motorem. Hmotnost je kolem 1500kg, takže počítám, že i odlehčená verze by mohla mít minimálně stejně jak Tesla. Ta nádrž je obrovská (150l), takže také bude něco vážit a pak palivový článek také nebude úplně drobek. Ten zbytek, elektronika ap. už bude podobný. Jo ještě neazapomeňte na baterku, ta tam bude také a může (nevím) mít také nějakou větší kapacitu, když má napětí 150V. Možná to má i nějaký eko-provoz bez uniku vodní páry… P.S. Teď mě napadlo, jak jsme se takovou parabolou dostali zase zpátky do století páry. Jen to klasické puf, puf, puf, u toho asi nebude. Možná syčení. 🙂

                1. Co je na Tesle tak
                  Co je na Tesle tak těžkého? Hliník, kompozity, baterie má 550kg, to je pravda dost, kolik váží elektromotory nevíte?

                2. Dle odborného oka
                  Dle odborného oka bývalého sběratele barevných kovů to bude na modelu S motor+převodovka do 150 kg

Napsat komentář