Státní autobusový dopravce MSRTC v indickém státě Maháráštra se rozhodl učinit rázný krok proti neustálému zvyšování cen nafty. Podnik stanovil plán, podle kterého bude v tomto roce vyřazovat více dieselových autobusů než v minulých letech. Nahradí je CNG autobusy.
foto: Wikipedia (licence public domain)
Indická dopravní společnost rozhodně nebude troškařit. Dopravce, jehož vozový park dnes čítá cca 18 tisíc dieselových vozidel, pořídí CNG autobusů rovnou 500.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Tata Nano na CNG, hybrid a další novinky z Indie | Hybrid.cz
Ratan Tata financuje výzkumný projekt pro získávání vodíku z vody | Hybrid.cz
Indie podpoří elektromobily, elektrokola i elektrické skútry a rikšy | Hybrid.cz
Zástupci dopravce MSRTC uvedli, že nové autobusy by měly zasáhnout do provozu v průběhu března a ihned začnou sloužit denně tisícům cestujících především na linkách do Bombaje, hlavního město tohoto regionu a vůbec největšího města v Indii.
Zároveň také ujistili, že náklady na pořízení nových vozidel se v žádném případě nepromítnou do cen jízdného. Ba naopak, v prohlášení se snaží veřejnosti vysvětlit, že CNG (stlačený zemní plyn) je nejen ekologičtější než nafta, ale hlavně levnější.
„Poslední zvýšení cen dieselu na 12,65 rupií za litr (v přepočtu cca 35,6 Kč) pro velkoodběratele nás vedlo k tomu, abychom započali hledat alternativní řešení v otázce paliv,“ řekl jednatel MSRTC Deepak Kapoor.
„V rámci snižování finančních ztrát jsme se rozhodli zřídit soukromé čerpací stanice pro naše dieselové autobusy, ale toto není dlouhodobé řešení, poněvadž do budoucna se budou ceny nafty dále zvyšovat. Rozhodli jsme se tedy objednat 500 CNG autobusů s předpokládaným dodáním v březnu,“ odtajnil plány společnosti Kapoor a dodal, že skelet a karoserie se bude vyrábět v dílnách společnosti, kdežto na motor a ostatní částí budou vyhlašována výběrová řízení.
Autobusy budou nasazovány především v metropolitní oblasti druhého nejlidnatějšího státu Indie. V okolí menších měst totiž stále schází potřebná infrastruktura plnících stanic.
„Když bych měl být konkrétní, 15 autobusů plánujeme nasadit na vytíženou trasu Bombaj – Pune, v jejímž okolí se vyskytuje také nejvíce plnících stanic CNG. Do budoucna bychom chtěli, aby všechny autobusy v Bombaji jezdily na CNG, ale pokud se podaří vylepšit infrastrukturu i v dalších městech, rádi bychom jezdili ekologicky i na dalších trasách“ dodal na závěr Kapoor.
CNG je překvapivě rozšířené palivo v oblasti Iránu, Pákistánu a dalších zemí tohoto regionu. Indie se postupně připojuje. Důvod je nasnadě – právě v této oblasti se zemní plyn ve velkém těží.
Myslím si, že to je krok
Myslím si, že to je krok správným směrem. Hodně mě zarazilo, že v Indii stojí nafta jako tady. myslel jsem si, že ji tam mají tak o 30% levnější. Jen by mě zajímalo kolik stojí CNG Kč/m3 nebo Kč/kg v Indii, abych si mohl udělat představu, kolik může dopravní podnik ušetřit na nákladech za pohonné hmoty a jaký rozdíl je v ceně obyčejného nového dieselového autobusu oproti přestavěnému na CNG. V článku jsem tento údaj nenašel. Zde v ČR je taky několik málo měst, kde jezdí většina autobusů na CNG. Škoda jen, že se to tu málo rozšiřuje.
Je dobře, že se druhá
Je dobře, že se druhá nejlidnatější země světa zajímá o ekologii. Ohledně silniční dopravy přidávám jeden vtip ze života. Víte, že v Indii se jezdí vlevo? Ne, to není správná odpověď, v Indii se jezdí středem. Vyhýbáme se vlevo.