Končí výzva na 1 miliardu korun pro CNG autobusy

V České republice jezdí téměř 20 000 autobusů. Přitom většina z nich je starší 10 let a odpovídá emisním normám nižším než Euro III. Cílem nedávno vyhlášené dotace 1 mld. Kč na CNG autobusy bylo tento neblahý stav alespoň částečně zlepšit.

Autobus na u plnící stanice na zemní plyn společnosti Pražské služby
foto: Český plynárenský svaz

TISKOVÁ ZPRÁVA

V pondělí 31. března v 16 hodin končí příjímání žádostí na poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) v Prioritní ose 2 – Zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí. Podle Českého plynárenského svazu (ČPS), který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR již více než 420 CNG autobusů v nejméně dvaceti městech a z této dotace půjde pořídit asi 120 dalších CNG autobusů včetně 4 až 5 plnicích stanic. Ve světě dnes jezdí již téměř 782 tisíc CNG autobusů.

V ČR jezdí 19 716 autobusů a více než polovina z nich je starší 10 let. Navíc průměrné stáří se zvyšuje, na konci roku 2010 to bylo 14,38 roku, na konci roku 2011 pak 14,56 roku a na konci roku 2013 je to už 14,76 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii (EU) činí maximálně 11 let.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) prostřednictvím Státního fondu životního prostředí (SFŽP) vyhlásilo dotaci ve výši jedné miliardy korun na výměnu právě těch nejstarších, a životní prostředí nejvíce znečišťujících, autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na stlačený zemní plyn (CNG).

Až 85 procentní dotace je přímo podmíněna náhradou starých vozidel. Tato nahrazovaná vozidla musí splňovat emisní normy Euro 0 až III, musí být staré minimálně deset let a mít najeto alespoň 500 tisíc kilometrů. Autobusů normy Euro 0 až III je v ČR asi 13 tisíc.

Výzva je určena pouze pro projekty, které budou realizovány na území Moravskoslezského kraje, Ústeckého kraje a Aglomerace Brno, kde Aglomerace Brno je definována seznamem zón a aglomerací podle zákona o ochraně ovzduší. Obměnou autobusů dojde podle MŽP k roční úspoře emisí ve výši 3 500 kilogramů tuhých znečišťujících látek. Dotace se týká i výstavby plnicích CNG stanic.

„Některé dopravní podniky uvádějí, že při využití zemního plynu šetří na palivových nákladech na každém ujetém kilometru 2 až 4 koruny, ročně se tedy – při obvyklém denním projezdu autobusové flotily o 30 vozidlech – jedná o úsporu asi 10 milionů korun,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

„V Ostravě by si rádi pořídili letos asi deset a příští rok devadesát CNG autobusů, v Brně také plánují celkem asi sto nových CNG autobusů a v Ústí třicet CNG autobusů. Dotace ale bohužel asi nebude stačit na všechny,“ dodává Jan Ruml.

V městské dopravě se přepraví ročně v ČR asi 2,2 miliardy osob. „V Brně se chystáme pořídit až sto kusů nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn, což představuje zhruba třetinu autobusového vozového parku společnosti, a vybudování vlastní plnicí stanice CNG s parametry, které odpovídají provozní potřebě plnění ve vazbě na denní výkon autobusů. Z tohoto důvodu jsme uvítali vyhlášení 57. výzvy z Operačního programu Životní prostředí a podali jsme žádost o poskytnutí podpory. Věříme, že se nám podaří na dotaci dosáhnout, protože v realizaci projektu jsme již fakticky začali,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Plnicí stanice stlačeného zemního plynu je již ve výstavbě a na dodávku prvních dvanácti autobusů jsou uzavřené smlouvy. CNG autobusy tak v ulicích Brna začnou jezdit pravděpodobně už v roce 2014.

„Také jsme podali žádost o poskytnutí podpory na 30 autobusů a jsme rádi, že tuto dotaci Evropská unie na CNG autobusy třem českým krajům poskytne. Plnicí stanici už hodláme postavit z vlastních zdrojů. Máme v kraji pět uhelných elektráren a čtyři činné velkolomy, tedy kromě velké finanční úspory za provoz autobusů, nám zcela jistě výrazně uleví od škodlivých emisí,“ řekl Radek Chobot, ředitel DP města Ústí nad Labem.

V loňském roce bylo v ČR registrováno 891 nových autobusů, z toho těch na CNG jen 42. V současné době u nás jezdí nejvíce CNG autobusů v Havířově, Liberci, Prostějově, Semilech, Táboře a v Ústeckém kraji. Další jezdí v České Lípě, Jablonci, Jeseníku, Jihlavě, Karlových Varech, Kladně, Litoměřicích, Pardubicích, Písku, Plzni, Přerově, Svobodě nad Úpou, Trutnově, Třebíči, Znojmě atd.

Zemní plyn je v současnosti nejperspektivnějším alternativním palivem, s jehož masovým rozšířením v příštích letech počítá i EU a odhaduje náklady na vytvoření sítě CNG stanic v celé na 160 milionů eur.

tisková zpráva

5 Comments on “Končí výzva na 1 miliardu korun pro CNG autobusy”

    1. Ono je to složitější!
      Ono je to složitější! Pokud uvažujete o denním nájezdu jako u veřejné dopravy, tak se vám plyn vyplatí. Pokud budete alternativní palivo používat pouze na cestu do zaměstnání a zpět max na nákup, tak je to na uvážení. A politická otázka je až na druhém místě! To co provedlo Rusko Ukrajině může provést komukoli, to s běžným provozovatelem nemá nic společného! Každopádně se musí počítat, že ten kdo prodává (a má z čeho) tak si cenu určuje. ČR jako stát bez těžby ropných a plynných produktů bude odkázán na dovoz vždy. a Rusko není spasitelné ale spíše vyděračské. Jediná záchrana je metan a vodík.

        1. Je to o tom za jak dlouho se
          Je to o tom za jak dlouho se tato investice vrátí! Plyn je zatím opravdu výhodnou investicí, pokud se povede rychlá návratnost investice, a ta je ovlivněna nájezdem km, tak jak je to u Romana. Pokud budete jezdit denně do práce a zpět třicet km, tak vám vynulování třicetitisícové investice bude trvat déle než denní nájezd dvě stě km. Je to o ekonomice provozu.

Napsat komentář