Na autosalonu v Paříži představí Toyota výrobní verzi svého elektromobilu Toyota iQ EV. Už teď je ale jasné, že nepůjde o nic velkého. Automobilka to naznačovala už delší dobu: elektrické auto s dojezdem 85 km mělo být určeno především pro služby sdílení automobilů. Tomu odpovídá i počet, který chce letos v USA a Japonsku prodat: přibližně 100 kusů.
foto: Toyota
Ještě před vypuknutím Pařížského autosalonu 2012 dala Toyota k dispozici oficiální specifikace svého v pořadí již druhého elektromobilu, vozu Toyota iQ EV. Prvním čistokrevným elektromobilem, který japonská automobilka pustila do světa, byla před několika měsíci nová Toyota RAV4 EV vyrobená ve spolupráci s Tesla Motors.
TEST: Toyota Prius plug-in hybrid – první dojmy
TEST: Toyota Yaris Hybrid – hybridní revoluce konečně začíná!
Takže, jak se to má s elektrickým iQ? Max. rychlost 125 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 14 vteřin, výkon 64 koní. Délka 3120 mm (o 135 mm více než standardní benzinová verze), výška 1505 mm, šířka 1680 mm, rozvor 2000 mm.
Li-ion baterie o 277,5 V skládající se ze 150 článků má kapacitu 12 kWh a z běžné 230V zásuvky se dobije během tří hodin. K autu se dodává pětimetrový dobíjecí kabel. S pomocí rychlodobíjení lze auto dobít během 15 minut na 80 % kapacity.
Auto s ní vydrží podle NEDC standardu jezdit až 85 km se spotřebou 134 Wh/km. Elektromobil Toyota iQ EV váží o 135 kg víc než standardní iQ (860 kg).
Tak to bychom měli specifikace. To nejzajímavější ale přichází na konci tiskové zprávy automobilky Toyota. Odstavec nese nadpis “komercializace”. Píše se v něm, že iQ EV je elektromobil navržený specificky pro městské prostředí. a že je připraven k výrobě. Dále již citujeme:
“Nicméně Toyota seznala, že mnoho zákazníků není zatím ochotno dělat spokojit se s nízkým dojezdem a také se jim nelíbí čas potřebný k dobíjení. Navíc, infrastruktura pro dobíjení elektromobilů ještě není tolik rozšířená.
Takže ačkoliv Toyota má vůz iQ EV připraven, věříme, že plug-in hybrid nabízí pro většinu zákazníků lepší řešení než čisté elektromobily v krátko- až středně-dobém výhledu, a to je také místo kam budeme koncetrovat naše komerční aktivity.”
Tak, a máme to. Toyota se, poměrně logicky, rozhodla dělat to, co jí jde nejépe: hybridní pohon, hybridní a plug-in hybridní auta. Nejspíš si všímá, že Nissan se svým elektromobilem Nissan Leaf zatím spíš pokulhává.
Navíc i sám Nissan začíná konceptem Nissan Terra, což je auto na vodík, že elektřina nemusí být jediná cesta. A konkurovat Tesla Motors v oblasti prémiových sedanů? Ne, Toyota dělá auta pro masy.
Nicméně, spolupráci s Teslou si Toyota aktuálně zkouší na svém prvním čistém elektromobilu: Toyota RAV4 EV. U něj překvapivě věří, že dokáže prodat alespoň 2600 kusů během následující tří let. V případě Toyota iQ EV je to předpokládaných 100 kusů pro tento rok prodaných v Japonsku a USA.