Se vzrůstajícími cenami benzínu a nafty se naše rubrika Auta na plyn těší stále větší přízni čtenářů. Udělali jsme proto po delší době opět výjimku a místo stlačeného zemního plynu dali prostor vozu na propan-butan, tedy LPG. A aby si přišli na své i živnostníci a podnikatelé, zvolili jsme netradičně opravdu objemnou dodávku.
foto: Hybrid.cz
Mercedes-Benz Sprinter není třeba dlouze představovat. Vždyť tento model lze v různých generačních obměnách spatřit na silnicích již déle než 15 let. Ke konvenčním verzím před několika měsíci přibyly i alternativy s označením LGT (LPG) a NGT (CNG), z nichž první se nám dostala do ruky nyní, druhá bude následovat v letních měsících.
foto: Hybrid.cz
Po vyšplhání do poměrně vysoko položené kabiny Mercedes-Benz Sprinter 316 LGT zaujmou kvalitní materiály a profesionální zpracování interiéru. Rádio s přehrávačem CD, klimatizace s automatickou regulací nebo třeba parkovací asistent jsou sice dílem příplatkové výbavy, nicméně i ta základní je příjemná. Elektricky ovládaná okna a centrál s dálkovým ovládáním nejsou pro vykonávání profese řidiče nezbytností, ale příjemným nadstandardem.
foto: Hybrid.cz
Ve verzi LPG se v interiéru mnoho nezměnilo. Přibyl jen indikátor stavu plynu, který je tvořen pěti diodami. Čtyři z nich symbolizují množství plynu v nádrži, horní pátá rozlišuje, zda vozidlo aktuálně jede na LPG či nikoli. Stlačením indikátoru lze v případě potřeby manuálně přepínat mezi oběma palivy.
foto: Hybrid.cz
Ačkoli je provoz na LPG ekonomicky výhodnější a v několika ohledech i čistší než diesel/benzín, bez konvenčního paliva se řidič tak jako tak neobejde. Startování a provoz do doby, než dosáhne chladicí kapalina teploty alespoň 45°C, probíhá vždy na benzín. Vzhledem k tomu, že se jedná o tovární přestavbu, přepínání mezi palivy je naprosto neznatelné.
foto: Hybrid.cz
Plnicí hrdlo plynové nádrže je vyvedeno pod společné víčko s benzínovým. Jedná se o standardní celoevropský ACME šroubovitý bajonet. Součástí výbavy vozidla jsou i specifické italské talířové a holandské bajonetové adaptéry uložené ve schránce před spolujezdcem, čímž je umožněno využívat všech tří v Evropě nejrozšířenějších systémů.
foto: Hybrid.cz
Rozměry a hmotnosti
Testované provedení s ložnou plochou 4,3 metru a vysokou střechou pojme 14 m3 nákladu. Celá přestavba na propan-butan obnáší kolem 100 kg hmotnosti navíc, což je způsobeno především tlakovou nádobou o objemu 76 litrů, která sekunduje klasické 100l benzínové. O stejné číslo se tedy snižuje i celkové užitečné zatížení na výsledných cca 1200 kg, aby byl zachován limit 3,5 tuny.
foto: Hybrid.cz
S dodávkou na LPG v praxi
Hned po prvních pár kilometrech je jasné, že jízdní vlastnosti vozu budou i přes obrovské rozměry hodnoceny pozitivně. 115kW motor, který si jako odvozenina od klasického zážehového hoví spíše ve středních a vyšších otáčkách, poskytuje dostatek výkonu, jehož maximum je stejné pro obě paliva.
S prázdným autem se jede opravdu velice komfortně, i když je třeba častěji řadit. Není divu. Jedná se přeci jenom o nákladní vůz a šestistupňová převodovka je tomu účelu přizpůsobena.
foto: Hybrid.cz
foto: Hybrid.cz
Krátké převody se hodí, ale zároveň přináší i jistá omezení. Při plně naloženém autě zachovávají nadstandardní dynamiku i s více než tunovým nákladem. Naproti tomu na dálnici by prázdné auto sneslo ještě sedmý převodový stupeň, protože při rychlostech nad 110 km/h si motor říká o stále více paliva. A o palivo jde u verze LPG především.
V tomto ohledu se objevil v autě jeden nepříjemný nedostatek. Palubní počítač totiž v režimu LPG udává hodnoty spotřeby o 20 – 25% nižší, než jaké jsou ve skutečnosti. Pro srovnání úspornosti jízdy se tedy použít dají, ale absolutní čísla se musí před konečným vyhodnocením trochu poupravit. Přesto však vychází spotřeba příznivě.
foto: Hybrid.cz
S prázdným autem se dá bez problémů jezdit za cca 12 litrů LPG po městě i mimo něj. Při ceně 16,80 Kč vychází každý kilometr na dvě koruny, tedy na 5,7 litru benzínu při současných cenách. Ještě zajímavější je spotřeba při delší cestě plně naloženého auta.
Nijak dramaticky totiž neroste – s tunovým nákladem z Prahy do Jizerských hor a zpět si Sprinter vystačil s 14,2 l na každých 100 km. Dá se tedy předpokládat, že plně naložený vůz je schopný jet mimo město za cca 16 l LPG (2,68 Kč/km).
foto: Hybrid.cz
Provoz na LPG nás v užitkovém vozidle příjemně překvapil. Nebýt poněkud zmateného palubního počítače, který trochu znepříjemňoval porovnávání jednotlivých cest, dalo by se Sprinteru těžko něco vytknout. Propan-butan se v tomto případě ukázal jako smysluplná náhrada benzínu a nafty, ať už z důvodů ekonomických či jako cesta ke snížení některých emisí.
Síť čerpacích stanic nabízejících LPG je totiž dostatečně hustá, takže omezení dojezdu na 400 – 500 km v tomto případě není tak bolestné jako u konkurenčního CNG. To vše za příplatek 66 tisíc Kč bez DPH.