Opbrid Trůkbaar: Rychlodobíjení pro nákladní vozy

V současné době řada autodopravců a měst testuje rychlé dobíjení elektrických vozidel veřejné hromadné dopravy na točnách nebo zastávkách. Švédská firma Opbrid chce podobný koncept přenést i na elektrická nákladní vozidla.

Dobíjecí stanice pro nákladní vozy. Běžný doplněk dálnic velmi blízké budoucnosti?
foto: Opbrid

Firma Opbrid má s rychlodobíjením vozidel velké zkušenosti. Její systém Bůsbaar dobijí elektrické autobusy značky Volvo na několika místech ve Švédsku.

Stanice Bůsbaar má v současné době nabíjecí výkon 300 kW, cílem je ale dosáhnout nabíjecího výkonu 500 až 1000 kW. Při maximálním cílovém výkonu lze nabít 50kWh baterie elektrobusu za pouhé 2 až 3 minuty.

„Používáme nyní proud o napětí 400 V, ale chceme přejít na proud o nominálním napětí 700 V,“ říká Boh Westerlund, generální ředitel firmy Hybricon, která využívá nabíjecí stanice Opbrid Bůsbaar. „Stavíme dnes 300kW nabíjecí stanice pro základní testy, ale tento rok postavíme dvě 650kW stanice a a příští rok chystáme 950kW stanici.“

„Tyto testy potvrzují náš přístup, kdy využíváme elektrické železniční komponenty, jako je pantograf od firmy Schunk a napájecí kolejnici od Furrer + Frey,“ přibližuje testování Roger Bedell, generální ředitel společnosti Opbrid. „Kromě přenášení velmi vysokého výkonu, je náš systém Bůsbaar nákladově efektivní, bezpečný a odolný.“

Opbrid nyní připravuje projekt nabíjecích stanic Trůkbaar pro elektrická nákladní vozidla. Stanice Bůsbaar a Trůkbaar jsou konstrukčně velmi podobná. Používají stejný pantograf, který se spouští ze stanice na vozidla.

Na kabině nákladního vozu (či střeše elektrobusu) jsou pak připraveny čtyři kolejnice – sběrače elektrické energie. Samotné zásahy do konstrukce elektrického náklaďáku jsou minimální, veškerá nabíjecí technika je ve stanici.

Opbrid Trůkbaar v současné době počítá s nabíjecím výkonem 650 kW. Stanici Trůkbaar lze samozřejmě využít také k nabíjení elektrických autobusů a naopak.

Podle prohlášení firmy Opbrid je stanice Trůkbaar odolná proti klimatickým i povětrnostním vlivům, včetně silných mrazů, které jsou ostatně pro Švédsko typické. Lze nabíjet vozidla různých velikostí, při nečinnosti se pantograf zasune do výšky 4,5 metrů, takže nebrání provozu.

Nabíjecí stanice mohou být padaným důvodem pro elektrifikaci nejrůznějších nákladních vozidel. Ať už jde o popelářské vozy, letištní nákladní vozidla, nákladní vozidla v přístavech nebo vozidla převážející zboží v rozsáhlých skladech nebo areálů firem.

Elektrické náklaďáky schopné rychlého dobíjení mohou být velmi efektivní pro nejrůznější rozvážkové firmy. Příkladem je například rozvážení zboží internetových obchodů z centrálních do regionálních skladů a následně k zákazníkům.

4 Comments on “Opbrid Trůkbaar: Rychlodobíjení pro nákladní vozy”

  1. Pri takomto prude o onom
    Pri takomto prude o onom napati (samozrejme indukcii) sa kabina bude chovat ako mikrovlnka. Pokial sofer nechce mat vajcia po celej kabine nemal by sediet vo vnutri…
    A teraz vazne. Je len velmi malo testov-studii na tuto temu. Pritom prenasane vykony su obrovske. Alebo to dopadne ako s mikrovlnkami: velky biznis-skodia?! tak zakazeme reklamu(celosvetovo) a predavajme dalej.

    1. Asi jsem slepý, ale v tom
      Asi jsem slepý, ale v tom článku jsem indukci neviděl.
      Viděl jsem tam jen něco o kolejnicích a drátech, takže mi to připadá jako klasická nabíječka jen s malou modifikací připojovacího konektoru.
      Uznávám, že v zimě to bude házet jiskry při zapnutí (kdo neviděl tramvaj brousící omrzlé dráty), ale že by to šířilo EM pole si těžko představuju (nabíjecí napětí je pouze 400V a intenzita EM pole je závislá na napětí, proud se neprojevuje). Takže to EM budou maximálně jiskry při zapojení přes namrzlou kolejnici a to by už museli všichni řidiči tramvají bejt rozteklý po kabinách dávno.

Napsat komentář