Tesla více než zdvojnásobila životnost svých baterií

Jan Horčík - 12 Květen 2017

Tesla neustále pracuje na zlepšování svých baterií. Výzkumník Jeff Dahn aktuálně oznámil, že se jeho týmu podařilo více než zdvojnásobit jejich životnost.auto Tesla baterie články výzkum životnost

Baterie značky Tesla mají ambici změnit svět. Podaří se Elonu Muskovi jeho velkolepý plán?
foto: Tesla

Pokud je vám jméno Jeff Dahn povědomé, jste na správné stopě. Před týdnem jsme psali o tom, že vyvíjí novou chemii pro baterie s delší životností.

Aktuálně měl přednášku na , kde oficiálně oznámil, že se jeho týmu podařilo zdvojnásobit životnost bateriových článků Tesla Motors. A to plné čtyři roky před původním plánem.

Dahn pro magazín Electrek.co upřesnil, že zatím byly tyto články pouze testovány v laboratoři a nejsou zatím v žádných produktech Tesla. Dahn při přednášce vysvětlil, že on a jeho tým vyvinuli speciální techniky pro testování článků.

Přiznal, že zatím stále ještě plně nerozumí chemii degradace baterií. Nové přístroje mu ale umožnily nová chemická složení testovat přesněji a rychleji. Kromě automobilky Tesla patří mezi jeho klienty také Apple, GM a mnozí další výrobci.

Dahn upřesnil, že využití hliníku v článcích mělo nejlepší výsledky ze všech kovů. Když se podrobněji rozmluvil o využití svých článků v produktech Tesla, požádal ale přítomné o vypnutí nahrávání.

Přednáška Jeffa Dahna z MIT již není veřejně dostupná, a tak suplujeme alespoň jeho prezentací z TEDu.
foto: TED

Partnerství mezi Teslou a Dahnem přitom začalo teprve v červnu 2016. Už v únoru 2017 oznámil, že výsledky jeho práce budou zakomponovány do produktů Tesla. Dahn řekl, že nevidí důvod, proč by baterie i samotná auta Tesla nemohla dosahovat životnosti 20 let.

Tesla momentálně ve své gigatovárně již vyrábí články 2170, ale ty jsou zatím určeny pouze pro úložiště Powerwall a Powerpack (typ NMC, tedy LiNiMnCoO2 - nikl 33,3 %, mangan 33,3 %, kobalt 33,3, %).

Články 2170 určené prvotně pro elektromobil Tesla Model 3 a následně i další elektromobily Tesla se začnou v gigatovárně vyrábět během června 2017. Ty budou typu NCA (LiNiCoAlO2 - 80 % nikl, 15 % kobalt, 5 % hliník, takový je poměr pro současný Tesla Model S).

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

příspěvky elektromobilistů/teroristů o války kvůli ropě,kterou navrch mylně nazývají naftou ztrácejí opodstatnění,protože začíná válka o lithium

Honem si naplň mražák fůrou masa, za chvíli nebude co jíst!!! :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

když jezdíš v elektromobilu a máš za kámoše vegra,jsi nedotknutelnej ? nechceš slyšet,že kvůli lithiu se zabíjí?že ho zpracovávají děti v bídných podmínkách?

Lol, elektromobilem jsem nikdy nejel a Vegra má za kámoše leda tak tvoje babička :)
Šetři si svoje apriorní soudy do diskuzích na Blesku :)
Doufám že nepíšeš ty svoje cancy na notebůku či mobilu s lítiovejma baterkma, na sobě máš trenky co šili hladový děti v Bangladéši a kecky co lepili nuzný děti v čínský chýši? Fuj fuj.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

klídek bobane,prdne ti cévka

Já v klídku jsem, to ty tu zachraňuješ svět, kterej jsi předtím poslal do války :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele honza.t

A že se kvůli Ropě lidé zabíjí na to jste nějak zapomněl.
Co se stane, když těžba ropy narazí na práva původních obyvatel? Jasně dělá se to léta letoucí Takže je to OK
https://www.youtube.com/watch?v=bQHN2IPuqtA

https://www.youtube.com/watch?v=O7EJ2MNuCSo

Mobil určitě také máte Ten je totiž od krve a je to většině majitelu ukradené, protože je mění častěji než je zdrávo.
http://www.rozvojovka.cz/clanky/1579-krvave-mineraly-z-konga-jsou-v-mobilech-z-celeho-sveta.htm

https://archiv.ihned.cz/c1-65703660-studie-pro-burzu-tezba-lithia-na-cinovci-se-vyplati

Lithium Česká repubilka je také v centru zájmu.
https://www.web4trader.cz/svetova-valka-o-lithium-je-v-plnem-proudu-bila-ropa-je-nejzhavejsi-komoditou-soucasnosti/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kde jsi takové kecy vzal? Na Sputniku, AC24 nebo Parlamentních listech?

OT: a proc to rikas cloveku, co jezdi spalovacim kombikem a sem chodi jen onanovat? :)

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Erichu běž si vsadit Sportku ať si můžeš taky koupit tu upíranou Tezlu, nebo se z těch svejch mindráků, stalkování a věčnýho vylejvání žluči jednou zblázníš ;D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Prestan kazat vodu a chlemtat samohonku, nebude na to treba (pro neznale nove prispevatele) poukazovat.

Mimochodem, nemoct a nechtit do neceho vrazit prachy neni uplne to same i kdyz chapu, ze jednodussim jedincum (s hlavou plnou KukOTin) to splyvat muze, prece jen je tam par stejnych pismenek.

Konec OT, prenechavam pole profikum.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Erichu nepleť si elektromobilitu s kostelem a neroubuj svoje mindráky na životy druhejch a hned se tvému maloměšťáckému mozečku uleví ;)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Já bych to okontoval slovy, že alespoň něco se daří v poslední době zlepšovat. Konkrétně pro elektromobilitu to ale životnost článků už není klíčová vlastnost, která by nyní ovlivňovala její masové rozšíření. Ona už současná technologie umožňuje vyrobit baterie, které vydrží 200tis Km bez závažného opotřebení.

Parametr životnosti vidím jako klíčový pro spotřební elektroniku a především stacionární úložiště elektrické energie.

Obrázek uživatele ozana

Když zvýším životnost, mohu pak zvýšit maximální napětí článku a tím i kapacitu, ne?

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

Obrázek uživatele Josef

Spíš se můžete rozhodnout využívat větší část využitelné kapacity článků. Pokud se podaří prodloužit životnost článků na dvojnásobek. Tak ji můžete svým rozhodnutím snížit opět na původní hodnotu, ale s tím, že budete mít třeba u 60 kWh baterie k dispozici navíc dalších 5 kWh.

Obrázek uživatele ozana

Tak jsem to myslel.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

Kéž by to bylo tak snadné...

Tzero - auto, které bylo inspirací pro tesla Roadster schořelo.
http://www.teslarati.com/historic-tzero-inspired-musk-tesla-roadster-burned-fire/
http://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/05/gruber-fire-tzero-yellow.jpg

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Kromě automobilkY Tesla...

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Spraveno, díky.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

To čumim.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele ozana

Na dnešní konferenci v Ostravě o elektromobilitě zazněla zajímavá informace o vývoji Li-S článků na VUT v Brně. Za nedlouho mají své výsledky prezentovat v americké Tesle. Trojnásobná kapacita a stovky cyklů bez degradace článků.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

Tak na to jsem zvědavý. Li-S články potřebují obyčejně vysokou provozní teplotu. Stovky cyklů bez degradace není úplně hodnotná informace. Je potřeba vědět, jaké jsou hranice, tj. jaká je degradace při nějakém objemu cyklů.

---

hariprasad

Obrázek uživatele ozana

Nejde o síru v tekutém stavu, ale namleté nanočástice. Vypočítaná výdrž takového akumulátoru je 1 milion km.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

Obrázek uživatele Josef

Znáte společnost Oxis Energy? Ti už nějakou dobu LiS články vyrábí. Mají už dokonce i produkční verzi. Není to zatím žádná sláva.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A kdo by takovým blbostem věřil?´

Svého času podobné nesmysly tvrdili i o bateriích LiFePO4, které zkoušeli na desetitisíce cyklů, ale skutek utek. Někdy nevydržely v provozu ani 100 cyklů. Ale hlavně, že jste je tady vychvaloval až do nebes - dnes po nich ani pes neštěkne.

Ale no tak, zase bych to nepřeháněl. LiFePO4 rozhodně není špatná technologie a výdrž cyklickou i kalendářní má vynikající. Mám tu 40Ah Thundersky články z roku 2009 a dodnes fungují pouze s minimálním poklesem kapacity a ty samé články, co jsem kupoval před šesti lety, mají pořád plnou kapacitu. Samozřejmě musí se dodržovat maximální a minimální napětí článku, na což bohužel, zejména v počátku, dost lidí kašlalo a pak jim to samozřejmě odešlo.

Ale NMC a NCA články jsou zase level jinde a navíc menší, lehčí a a výrazně levnější.

LiFePO4 je jednou z standardne pouzivanych Li technologii. Tak ako kazda, ma svoje vyhody aj nevyhody a pouziva sa v mnohych aplikaciach. Ma 2000 cyklov. Aj mna prekvapuje, ze vyvoj Li baterii postupuje neuveritelnym tempom, rychlejsie ako v ktorejkolvek inej oblasti. A to je velmi dobre. Vzdy sa najdu anonymni hateri, ale to nevadi, len kompenzuju prilisnych optimistov.

Ono to tempo zas tak neuvěřitelné není a nebál bych se říct že už nějakou chvíli přešlapujeme na místě a čekáme na další velký průlom. Největší problém je energetická hustota, kde jsme od roku 2006 z 500Wh/l na úrovni článků pěkně plynule rostli na cca 700Wh/l v roce 2012. Jenže od té doby jsme dodnes poskočili již pouze na cca 750Wh/l. Tzn. dle původních očekávání jsme dnes již měli pomalu atakovat magickou hodnotu 1000Wh/l, která již plnohodnotně srovnává dojezd elektrického vozu se spalovacím a zároveň pomalu otevírá dvířka k elektrifikaci lehké letecké přepravy (drony pro přepravu nákladu, malá cvičná letadla).

To že se stále ve spoustě aplikací používá technologie baterií ani ne na úrovni roku 2006 je věc jiná.

A proc ne 500000 kn?

Lepší zprávu jsem už nečetl hodně dlouho. Nový typ jde do výroby. To znamená, že to není nějaký perspektivní prototyp, který se bude dalších pět let testovat, aby se pak přišlo na nějaké vážné omezení, které zabrání nasazení do výroby.

---

hariprasad

Dalsi z mnoha duvodu proc je Tesla the only game in town. Tolik lidi to nechape. Cekaji na elektricke BMW, nebo Mercedes a predstavujou si jak dostanou teslu s nemeckou kvalitou interieru. Tak hloupy omyl. Argumenty typu "Bolt ma prece stejny dojez jak model 3" je najednou tak kratkozraky a absurdni, ano ma stejny dojezd, ale baterie co jsou v nem jsou o 2 generace pozadu a nemuzou se s teslou rovnat. A ted kup si takove auto. Tesla drti konkurenci neskutecnym tempem, sam sem cekal hodne, ale toto ne. Je ale jasne ze dinosauri jsou v pasti, maji nejakou minulost v ropacich, ktere se musi drzet a nemuzou jit tak slepe a naplno do EV, proto nikdy teslu nedostihnou.

A na ty dvě generace jste přišel jak? Vy víte o těch článcích od LG něco víc než my ostatní? Nebo si myslíte, že jediný Panasonic něco vyvíjí, zatímco jeho konkurence spí?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prokurátoři vyšetřují vedení koncernu Volkswagen...

zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/prokuratori-vysetruji-vedeni-koncernu-volkswagen-1332324

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to je dobrý nabuzovák pro TM3 ;) snad to odzkoušel dobře

Tam se ale nikde nepíše, že 2170 články pro TM3, jejichž výroba letos začne, budou už tohoto nového typu.

vyroba uz davno zacala a tyto nove clanky se jiz dnes prodavaji v powerwall 2. generace. Tyto nove clanky se vyrabi primo v gigafactory stejne jako baterie do TM3.

Tak ještě jednou. Vyrábí se články formátu 2170 (to je pouze rozměr, nic víc) typu NMC pro stacionární úložiště. ALE TM3 bude stejně jako S a X, používat chemii NCA (a o té byla v přednášce řeč) a tyto články se zatím ve formátu 2170 nedělají (opět je to v té přednášce) a až se dělat začnou, určitě ještě nebudou mít zmiňované parametry, protože mezi laděním něčeho v laboratoři a sériovou výrobou, obzvlášť u baterií pro automotive, je běh na delší trať a ten člověk dělá pro Teslu sotva rok.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pravda ! ten článej je tak záludně napsán že to člověk snadno přehlédně. Takže doufáme tedy že až novou chemii NMC-6.gen pustí do výroby TM3 r.v.2020 tak bude parádně jezdit ;)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Skutečně myslíte, že je napsán záludně? Doufal jsem, že to naopak z těch pár jasných odstavců bude patrné dostatečně :).

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

je napsán perfektně, to jen já to na něco potřeboval svést :) Při zběžným prolétnutí článku se mi zapletli odstavečky ... no ještě že tu máme korekční armádu odborníků, přeci jen člověj jen člověk :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

2170 se sice vyrabi, ale ne s touto novou chemii....

omyl, toto neni novinka, tahle chemije je jiz v dnes vyrabenych clancich.

Prinejmensim to otestujou amici nez se dostane TM3 do evropy :)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% online
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?

Newsletter