Tesla předvedla solární střešní šindele i nový Powerwall

Během krátké čtvrthodinové prezentace včera Elon Musk odhalil solární střešní šindele a nový Tesla Powerwall. Těmito produkty Tesla dotahuje svou vizi bezemisní budoucnosti poháněné solární energií.

Dům blízké budoucnosti podle Tesly: střecha ze solárních šindelů, domácí baterie Powerwall a k tomu elektromobil v garáži.
foto: Tesla

Fotovoltaické střešní šindele jsou v nabídce Tesla Solar (značka SolarCity se bude rušit po dokončení spojení Tesla a SolarCity) ve čtyřech různých variantách. Elon Musk neuvedl přesnou cenu za šindel, ale řekl, že celková cena nové solární střechy mínus hodnota vyrobené elektřiny bude nižší, než kdybyste si pořizovali běžnou střechu.

Tesla bude solární šindele prodávat přímo prodávat zákazníkům. Představení nových produktů se odehrálo mezi čtyřmi domy, které byly každý osazen jedním typem nových šindelů (nezapojených).

Málokdo ze stovek přítomných hostů si toho před příchodem všiml, což je přesně to, čeho chce Tesla docílit. Panely jsou vybaveny speciálním potahem, který mění jejich barvy pod různým úhlem.

Při pohledu z úrovně země je tak téměř nemožné poznat, že se nejedná o klasickou střešní krytinu. Na jejich vývoji pracuje Tesla se společností 3M. Jedním z důležitých atributů je také vysoká odolnost.

Nový Powerpack nabízí vyšší kapacitu i výkon za příplatek $2000 proti původní verzi (která ale nebyla vybavena invertorem).
foto: Tesla

Nový Tesla Powerwall nabízí v nově hranatém obalu dvakrát vyšší kapacitu 14 kWh, výkon 7 kW díky zabudovanému invertoru a cenu velmi příjemných $5500 (v přepočtu 137 500 Kč). Co se týká dostupnosti, Musk řekl, že solární šindele začne firma dodávat v létě 2017.

Tesla

82 komentářů u “Tesla předvedla solární střešní šindele i nový Powerwall”

  1. Off
    Automobilky si mysleli,

    Off

    Automobilky si mysleli, že BMW i3 je jen plastová dětská hračka, kterou vopajcnou za jedno vodpoledne, ale šeredně se mýlili. Týpek co rozebral a analyzoval stovky aut mluví o přelomové změně ve všem. Teda kromě kapacity baterky 😀
    Amíci čuměj na drát.
    https://youtu.be/uDr4L6BzpP8

    Otázka pro znalé:
    Jakou formu tváření uhlíkového rámu BMW používá. Je to forged carbon (otrocky přeloženo kovaný uhlík)? Protože klasickou cestou přes pokládání předsycené tkaniny do forem, autoklávováním, tvrzením pryskyřice atd by se nedostali na 5ti minutovej cyklus výrobní linky, ale na několikadenní cyklus.

    Baterka
    https://youtu.be/YZ9UpLkVJlo
    CF karoska – dost zajímavé deformační vychytávky!!
    https://youtu.be/4oXd5KE3R1w
    Interier
    https://youtu.be/6032-V6V10I
    Forbes
    https://youtu.be/rqiBWfsDTAA
    Tady říká, že když se vymění jeden vadnej článek z baterky C-Maxu (maj to stejně jako Prius), a dá se tam novej tak to nebude fungovat. Je tomu tak, nepomůže ani vybalancování, tak jak to ukazujou koumáci co si opravují Prius baterky?

  2. Rozširovanie sortimentu by
    Rozširovanie sortimentu by podla mňa mohlo pokračovať ~10 kW veternými elektrárňami. Vodne by sa dopĺňali výrobou energie s FV.
    Solárna strecha + veterná el. + powerwall + tesla 3 + najmenšia možná záložná prípojka elektriny do domu = >90% energeticky sebestačná domácnosť.
    Bez veternej elektrárne to žiaľ v našich zemepisných šírkach nejde.

      1. S tým vetrom je to tak, že
        S tým vetrom je to tak, že kde ako.

        Drobný investor (majiteľ RD, majitelia bytového domu) si nemôže dovoliť postaviť Vestas turbínu v ráde stoviek až tisícok kW, ale povedzme 10 kW turbína by bola financovateľná, resp. nemusela by vychádzať nejak zásadne drahšie ako Tesla Solar Roof. Dôležité je, že by sa dopĺňali.

        Napr. 660 kW Vestas má priemer 47 m^2. Vzhľadom na „zametanú plochu“ by 10 kWp turbíne mal stačiť 6 m priemer. Rozmerovo je to akceptovateľné pre bytové aj rodinné domy. Teda napr. mne by sa stožiar na koniec záhrady rozhodne zmestil.

        PS: Je mi jasné, že výroba z malej elektrárne by nebola úmerná výrobe z veľkej. Podstatné je, že reálne použiteľné riešenie na trhu neexistuje a ako história ukazuje, keď sa do niečoho pustí Tesla, tak je z toho reálne dotiahnutý produkt. Je isté, že Tesla Solar Roof nebude schopná pomerom cena/výkon konkurovať obrovským FV parkom, ale cieli na inú klientelu a rieši iný problém. Tak isto aj táto turbína.

        1. Takýto typ turbíny
          Takýto typ turbíny vyžaduje laminárne prúdenie vzduchu, ktoré je vo väčších výškach a aj preto sa stavajú tak vysoko. S turbulentným prúdením a premenlivou rýchlosťou vetra, výrazne klesá účinnosť. Okrem iného sú velmi hlučné a zabíjajú vtáky. V zastavanej oblasti to nikto nepovolí postaviť.
          Inak ten výkon je od rýchlosti 15m/s a začína pracovať možno pri 5m/s a vtedy má 600kW turbína výkon asi 20kW.
          Lepšie pre RD sú vertikálne turbíny, niečo ako TESNIC turbine. Začínajú pracovať pri veľmi malých rýchlostiach vetra a nevadia im toľko turbulencie, premenlivá rýchlosť a smer vetra, ktoré sa v zastavaných zónach vyskytujú veľmi často. A sú aj omnoho tichšie ako axiálne turbíny.

                1. To je pravda 🙂
                  A ďakujem.

                  To je pravda 🙂
                  A ďakujem. Nespolieham sa na to, ale ktovie..

                2. Projekt TESNIC zřejmě
                  Projekt TESNIC zřejmě zemřel na úbytě
                  http://peswiki.com/directory:tesnic

                  Zeptám se ještě jednou, kde jsou nějaké reálné praktické výsledky výroby el. energie s těmito turbínami během celého roku? Efektivnost?
                  To, že to maj někde nainstalovaný je jedna věc, to kolik to za rokvyrobí elektriky je druhá věc.
                  Přecejenom roztodivnejch turbín už jsem za léta viděl mraky, testuje se to desitky let tak už by mohly bejt nějaký souhrný výsledky rozličnejch konceptů.

                3. Díky.
                  Takže když to

                  Díky.
                  Takže když to shrnu, přes veškeré nadšení se turbíny a malé větrníky vůbec nerozšířili a zůstalo to zase zpátky v rukách několika nadšených jedinců a kutilů. Ať už jsou důvody jakékoliv.

                4. Toto je tiež
                  Toto je tiež kutilské?
                  solariss.sk/Vertikalna-turbina-Darrieus-750w-d304.htm

                5. Napísal si, že to zostalo
                  Napísal si, že to zostalo v rukách nadšencov a kutilov. A ono sa to už priemyselne vyrába, len o tom vie málo ľudí…

          1. Nad bytovými domami by
            Nad bytovými domami by laminárne prúdenie malo byť.
            Vidiecke oblasti zasa nemajú núdzu o priestor. Ak si dám 100 metrov od najbližšieho domu stožiar, nemal by nikomu prekážať.
            Hluk riešia normy. Zabíjanie vtákov neriešim. Tie môžu vletieť aj do VAWT Sorry, ale to pre mňa priateľný kompromis. Vodné diela tiež ovplyvňujú svoje okolie, FV prehrieva povrch, jadro je radioaktívne, uhlie zabíja všetkých atď.
            VAWT sa nebránim, ale sú konštrukčne podla mňa podstatne náročnejšie – väčšie, ťažšie, nemotornejšie pre ten istý výkon. Možno sa mýlim a fakt sú vhodnejšie, ale zatiaľ ma žiadny konkrétny prepočet nepresvedčil. Ak nejaký existuje, budem zaň vďačný 😉

            1. Nad vysokými domami síce
              Nad vysokými domami síce také prúdenie je, ale tiež trochu vyššie od strechy.
              Čo sa týka zabíjania vtákov, tak to funguje asi tak, že ich nezabíja priamy kontakt s lopatkou turbíny, ale obrovský podtlak, ktorý vzniká za lopatkou po tom, čo pretne vzduch rýchlosťou aj 80m/s. Vtákom doslova explodujú plúca. Pri VAWT to tak nie je.
              Čo sa týka toho prepočtu, tak konkrétne nič nemám, ale jeden praktický príklad poznám. Jeden známy má hybridnú FV elektráreň s axiálnou turbínou na 15m vysokom stožiari na konci záhrady. Pokiaľ si dobre pamätám, tak má výkon 600W, ale to mu ešte nikdy nedala a dohromady za celý rok mu vyrobí 5kWh!
              Teraz si kúpil vertikálnu turbínu s podobným výkonom a tá sa točí takmer stále, na rozdiel od tej pôvodnej, ktorá ide iba občas. Údaje zatiaľ nemám, tak nemôžem porovnávať.
              A čo sa týka prehrievania povrchu od FV, tak je to určite menej ako klasická strecha bez FV.

              1. Predpokladám, že 600 W
                Predpokladám, že 600 W turbínka bude mať tak 1 m priemer. Rátal som s minimálne 6 m priemerom (36x väčšia zametaná plocha).
                Na údaje z VAWT som zvedavý 😉
                Problém vidím hlavne v tom, že VAWT sa má síce menšiu štartovaciu rýchlosť, ale poskytovaný výkon je pri pomalom prúdení vzduchu aj tak zanedbateľný vzhľadom na rast výkonu až treťou mocninou rýchlosti vzduchu.
                Bez dostatočnej zametanej to proste nejde a tú sa dá podla mňa jednoduchšie dosiahnuť pri bežnej turbíne.
                Tzn. na tú 600 W turbínku by som primontoval 2,3 m lopatky a tých 600 W by to malo mať aj pri 4-5 m/s – tzn. skoro stále. Pri vyšších rýchlostiach (vzácne) by to malo brzdiť.
                Argument prehrievania platí v prípade ak je FV na zelenej lúke.

                1. viacmenej súhlasím.
                  FV na

                  viacmenej súhlasím.
                  FV na orné pôdy a lúky je čisté barbarstvo, a to si mohli dovoliť len vyvolení. Pri FV uvažujem iba strechy a fasády. Ak by sa tieto plochy pokryli, tak už netreba riešiť iné zdroje elektriny.

                2. Proč barbarství, když
                  Proč barbarství, když dneska vypěstované plodiny neprodáte ani s dotací natož se ziskem? A hladem taky netrpíme. Dotace zemědělců jen proto aby měli co dělat je taky pěkná zhůveřilost.

                3. Vidím ako sa okolo mňa
                  Vidím ako sa okolo mňa likviduje orná pôda, tak preto mám na to taký názor. Dotácie v poľnohospodárstve, škoda reči…

                4. Jak se PV elektrárnou
                  Jak se PV elektrárnou likviduje orná půda??

                5. Nikdy som netvrdil, že FV
                  Nikdy som netvrdil, že FV elektrárne likvidujú ornú pôdu. Nevyužitá plocha na rôznych strechách je tak obrovská, že ak by sa všetky strechy pokryli FV panelmi, tak by sa na ornej pôde nemuselo nič inštalovať.
                  Inak nemám nič proti tomu keď sa pod panelmi pasú zvieratá alebo sa tam niečo pestuje. Takých je ale dosť málo. Ale keď sa to iba postrekuje proti burine a kosí, tak to s ekologickou výrobou elektriny nemá nič spoločné.

            2. Jen k FV – nepřehřívá
              Jen k FV – nepřehřívá povrch, naopak odvádí část energie ve formě elektrického proudu jinam a tím v místě instalace SNIŽUJE energii vyzářenou v podobě tepla oproti jiným objektům. Pouze pokud el. enrgie není odebírána, pak se chová co se týče teploty jako jakýkoli jiný povrch ( část odrazí, část vyzáří na jiné vlnové délce ) zákon o zachování energie funguje.

  3. V principu je mi úplně
    V principu je mi úplně buřt, že bych měl na střeše viditelný solární panely. Naopak bych na to byl hrdej. Nějaký zakazování toho je naprostá zpátečnická hovadina a buzerace a má smysl tak maximálně v památkovejch zónách a historickejch centrech měst. A to teď vyřešila Tesla, ale myslím, že klony tohodle řešení se za chvíli vyrojej jak houby po dešti a půlka Číny má kopie už skoro hotové.
    Ďábel je samozřejmě v detailech tzn. zadrátování a promyšlenej systém napojení + zřejmě i nabídka stejnejch tašek bez PV článku na místa kde slunce nesvítí.
    Dalším aspektem je životnost PV článku vs běžná životnost krytiny, která je samozřejmě delší.

          1. Presne…o par rokov,
            Presne…o par rokov, nemôžme dnes povedať že je za 5500usd (5000eur) dostupný pre mna ako koncového uživatela už dnes. Ale 5000euro za 14kWh aj s 5kW (7kW špička) je dobrá cena. Aj ked ja by som prijal skôr samostatnú batáriu povedzme pre 48V systám a sám si už vyberiem regulátor a menič. Povedzme 10kWh za 2000eur by bolo mňam.

                1. To o dotácii je mýtus,
                  To o dotácii je mýtus, ktorý má podporiť rozprávku o tom, že Nissan podporuje elektromobilitu. Nissan si už teraz vie vyrobiť baterku pod 100$/kWh, len to nikomu nehovorí.
                  A starú baterku netreba odovzdávať.

                2. A jak jste se to dozvěděl
                  A jak jste se to dozvěděl Vy, když o tom Nissan nikomu neříká? 😉

  4. Hmm.. Powerwall 2 se dá
    Hmm.. Powerwall 2 se dá zařadit jako další produkt do sbírky systémů úložišť energie pro konkrétní účel, který se postupnými kroky přibližuje k nějakému všeobecně použitelnému a tedy vyhovujícímu řešení. S 13,5kWh ale především konečně alespoň 7kW měničem už k tomu má dost blízko.

    Naopak po Powerwallu 1, především kvůli 2kW měniči (který jej činil prakticky nepoužitelným) za chvíli neštěkne ani pes a nepomůže tomu ani nízká cena.

  5. Střešní FV šindele
    Střešní FV šindele nejsou žádnou novinkou, dokonce se prodávají i u nás,ale přesto nebo právě proto, když s tím přijde Tesla, tak je najednou z relativně okrajové záležitosti mainstream.
    Je celkem zajímavé pozorovat, jak jeden člověk dokáže ovlivnit názory a pohledy miliard lidí. On to nemá jen tak sám od sebe. Je to dar, který může a měl by použít pro dobro celé planety.

    1. On má nějakou představu o
      On má nějakou představu o lepší budoucnosti. Kéž by měl alespoň jeden náš politik vůbec nějakou představu o budoucnosti.
      Pamatuji si, jak se přecházelo na přímotopy, pak se přecházelo na plyn a dnes zase na kotlíkové dotace. Dnes se divíme, že horníci v Ostravě nemají práci?
      Postavíme supermarkety na okrajích měst a nevejdeme se s autama do měst. Postavíme logistické sklady a nestačí nám dálnice a silnice na kamionovou dopravu.
      A takových věcí by se tu našlo.
      Proč by nemohla každá střecha vyrábět elektřinu? Když jí bude hodně, zapneme ohřev vody a budeme nabíjet EV.

        1. Taky to nechápu.
          Taky to nechápu. Rentabilní těžba černého uhlí stojí 1500-2000 Kč/t, maloobchodní cena hnědého uhlí je 4500-5000 Kč/t. Tedy prostor pro ziskový produkt jistě je. Jenže to by muselo OKD dělat jako produkt ve vlastní režii, bez překupníků. A na tohle pinožení oni nejsou zvyklí, jejich standardní zakázky jsou ve statisících nebo milionech tun.

      1. Je to škoda. Ale to je i o
        Je to škoda. Ale to je i o voličstvu, bohužel, když volí za guláš a pastelky, není se čemu divit.

        Logistická centra by měla být napojena na železnici aby bylo možné přímé rychlostní spojení s mořskými přístavy.

        Co se týče horniku Ostravskych, stejně jako Kukla nebo Jindřích II, jednou bude Paskov bez uhlí, ta situace se pomalu blíží, respektive těžba tam je příliš drahá (byla by celkem zajímavá situace, kdyby paradoxně tento důl světový útlum přežil). Ale souhlasím že by se pro použití v domácnostech mělo upřednostňovat černé uhlí nebo koks před hnědým uhlím.

        Celkem by bylo zajímavé srovnat emisní situaci plynových kotlů a tepelných čerpadel při kombinaci OZE a uhelných elektráren jednotlivých typ, takže s účinností 30% a 40% a PPE na uhelný plyn s účinností 55-60%

        Leodendula

        1. Půlka komentáře mi nějak
          Půlka komentáře mi nějak zmizela chtěl jsem ještě napsat krátkou kousek pro Leodendulu, tedy:

          To je dobrá otázka, myslí si že bz tato promoakce příliš nepomohla, přece jenom spotřeba v domácnostech je dost malá. Možná by bylo lepší kdyby se pokusili přesvědšit majitele hnědohelných elektráren k přídavku černého a zabránili odstavení Dětmarovic v budoucnu, pokud se dobře pamatuji, severní Morava je energeticky deficitní region takovéto rozhodnutí by mohlo mít dost nepříjemné následky.

    2. Doporučuji shlédnout tu
      Doporučuji shlédnout tu prezentaci. Představili 4 typy střešní krytiny a ta poslední je imitace červené pálené střešní tašky + předposlední je imitace černé štípané břidlice. Myslím, že Tesla je i v této oblasti na hony vzdálená jakékoli konkurenci.

              1. Další detail pro Teslu je
                Další detail pro Teslu je nárazuvzdornost, kdy to normální kroupy i o něco větší vcelku bez problému asi přežije. Tedy po této stránce asi bude životnost vyšší dle testu na pád závaží.
                Také ta cena má být spoň u základní fototašky nižšší než taška+panely. Že u nás to bude zaase naopak je nabíledni, ale v US a Austrálii to třeba tak bude.

                Zajímalo by mě jestli to aspoň do budoucna půjde dát nějak napřímo bez větších konverzí tedy ztrát do Tesla aut, to by bylo faajn crcat tak 10-30kW od jara do léta do auta denně.

                1. Nie som elektrikár, ale
                  Nie som elektrikár, ale napriamo to asi nepôjde. Asi nie je celkom rozumné ťahať kabeláž na 10-30 kW DC cez 2+ poschodia do garáže.
                  Asi až čas ukáže ako to majú vymyslené. Diabol sa skrýva v detailoch 🙂

                2. Proč? Když to zapojíte
                  Proč? Když to zapojíte sériově a dostanete vyšší napětí, nemusel by být problém, kabely pak budou zase tak silné.

            1. Já v tom také vidím
              Já v tom také vidím propastný rozdíl. To co Tesla přinesla jsou opravdu už „pohledové“ tašky s FV funkcí, kdežto to na odkazu je stále „technický“ FV panel upravený do formátu tašky.

              Totiž historie ukazuje, že spousta technických řešení zapadla jen díky tomu, že byla bezdůvodně zabalena do naprosto hnusného designu.

    3. Hlavní rozdíl je, jak to
      Hlavní rozdíl je, jak to Musk dělá. Je to dost podobné, jako svého času Jobs. Také se při uvedení iPhone a iPad dalo říct, že žádná novinka. Tablet i dotykovej telefon již se dávno dal koupit, ale on prostě eliminoval důvody proč z toho nebyl mainstream.

      Musk to dělá stejně, elektromobil jste si mohli koupit i bez Tesly, ale s nedostatečným dojezdem a dost ošklivý a nebo drahou přestavbu obyč spalováku. Všimněte si, že každý nový produkt Tesly řeší neduhy již existujících řešení. Škoda, že nezačal podnikat v evropě. Já bych si jeho solární střechu okamžitě pořídil, ale obávám se, že až to bude dostupné u nás, budu mít novou obyč.

Napsat komentář