Tesla Motors – jak se píše historie, část 1.

Příběh Elona Muska je sám o sobě podivuhodný. Možná ještě o něco zajímavější je ale historie Tesla Motors, automobilky, která se rozhodla změnit automobilový průmysl. Všechno to totiž začalo dávno před Muskem a hlavními hrdiny byli úplně jiní lidé.

Elon Musk je dnes nejznámější postavou za automobilkou Tesla Motors. Vedle něj se ale na jejím vzniku podíleli i další. I o nich je tento příběh.
foto: Tesla Motors

Začal to golfový vozík

Když bylo Jeffreymu B. Straubelovi (nar. 1975) 14 let, objevil na smetišti v rodném Wisconsinu funkční elektrický . Rozhodl se, že si ho přestaví podle svých představ. Tehdy se u něj rodil zájem o elektrická auta. Vystudoval na Stanfordské univerzitě enegetické systémy se zaměřením na přeměn energie.

Po studiích šel pracovat do společnosti Rosen Motors jako inženýr pohonů. Tuhle firmu založili v roce 1990 bratři Harold a Benjamin Rosenovi. Společně vyvíjeli využívající , který disponoval např. i rekuperací.

Harold Rosen a Straubel později založili Volacom, leteckou společnost, která navrhla nový typ vysokovýškového letounu využívajícího hybridní elektrický pohon od Straubela.

Zájem o elektromobily ale Straubela nikdy neopustil a v roce 2000 přestavěl staré Porsche 944 na elektrický pohon. Vytvořil s ním dokonce rekord na čtvrt míle během 17,28 vteřin. V roce 2002 zakládá Elon Musk společnost SpaceX.

tzero – předchůdce Tesla Roadster

V roce 2003 se Straubel ozval Muskovi s tím, že by s ním rád diskutoval oblast elektromobility i letectví. Na společný oběd přizval i Harolda Rosena. Během diskuse Straubel zmínil společnost AC Propulsion, která vyvinula prototyp sportovního elektromobilu vybaveného li-ion bateriemi s dojezdem 250 mil a zrychlením z 0 na 100 km/h během 4 vteřin.

ZAJÍMAVOST: AC Propulsion je firma, kterou založili Alan Cocconi a Wally Rippel v roce 1992. Cocconi byl tím, kdo navrhnul pohon pro prototyp GM Impact ze kterého se později vyklubal (ne)slavný elektromobil . Zmíněným prototypem, který si přijel vyzkoušet Musk, byl “tzero”. První kus vznikl už v roce 1997.

To Muska zaujalo natolik, že se rozhodl AC Propulsion navštívit a v autě se projet. První prototyp jménem “tzero” z roku 1997 s výkonem 150 kW vybavený 28 olověnými bateriemi Optima Yellow Top vážil 1040 kg (!) a dokázal z 0 na 100 km/h zrychlit během 4 vteřin. Max. rychlost byla omezena na 140 km/h. Spotřeba na dálnici byla 180 Wh/míli.

Druhý prototyp ze srpna 2003 už pohánělo 6800 malých li-ion článků – stejných, které se montují do notebooků či mobilů. Tím auto dosáhlo na dojezd 480 km a bylo lehčí o 320 kg. Stovku zvládlo během 3,6 vteřiny při max. rychlosti 230 km/h (13 00 ot./min.).

Elon Musk byl unešen. Přesvědčoval AC Propulsion, aby se pustili do výroby a prodeje tohoto auta, nebo aby mu minimálně jedno udělali. Firma ale neměla zájem. Místo toho ho Tom Gage, tehdejší šéf AC Propulsion, seznámil s jiným týmem, který měl za lubem něco podobného.

Motokára ze sekačky na trávu

Ten zahrnoval jména Martin Eberhard (nar. 1960), Marc Tarpenning a Ian Wright. Wright, původem z Nového Zélandu, už v 10 letech postavil ze staré sekačky závodní motokáru. Později se přestěhoval do USA, Kalifornie, kde pracoval v oblasti optických vláken. Jeho sousedem byl Martin Eberhard. Jednou se spolu dali do řeči o tom, že Eberhard chce založit firmu na výrobu elektromobilů.

ZAJÍMAVOST: Společnost Rosen Motors ve které figuroval J.B. Straubel nakonec zkrachovala. Hlavní technologie na kterých tam ale pracovali se nakonec komerčně uchytily – turbína ve společnsoti Capstone Turbine, setrvačník ve spol. Pentadyne Power.

Eberharda tenhle nápad trknul na procházce, když koukal na všechny ty krásné vozy značek jako BMW a Mercedes-Benz a vedle nich na vozy typu Toyota Prius. Napadlo ho, že musí existovat na trhu místo i pro ty, kteří chtějí být nejen šetrní k životnímu prostředí, ale zároveň chtějí i pěkné, stylové a výkonné .

Eberhardův byznys plán se Wrightovi líbil. Nikdy ho nenapadlo, že by jednou mohl pracovat na něčem, co zahrnuje všechny jeho vášně: elektroniku, software a auta. V roce 2003 tak Musk, Eberhard, Tapenning, Straubel a Wright zakládají společnost Tesla Motors.

Rodí se Tesla Motors

Straubel se zastává pozici Chief Technical Officer, tedy manažera zodpovědného za technologie. Eberhard je výkonným ředitelem, Tarpenning je zodpovědný za finance. Elon Musk se stává předsedou a vedoucím produktového designu. Ian Wright je prvním zaměstnancem nově vznilé firmy na pozici vice prezident vývoje vozů.

Většinu financí do začátku poskytl Elon Musk – $7,5 mil. ze své vlastní kapsy v prvním kole financování. Zároveň se nebál ze svého přisypat ani v dalších kolech. Mezi další společnosti, které investovaly patří například Compass Technology Partners a SDL Ventures.

Po pěti kolech investic se Tesla Motors do ledna 2009 podařilo získat $187 mil. Investovali např. i zakladatelé společnosti Google, Larry Page a Sergey Brin, stejně jako bývalý prezident eBay Jeff Skoll. Ale to už hodně předbíháme.

Ve druhém díle tohoto článku, který vyjde zrhuba za týden, se podíváme na historii Tesla Motors poté, co byla samotná firma založena. Jak vlastně vznikal Tesla Roadster a jak klikatá byla cesta až k elektromobilu Model S?

elonmusktesla.wordpress.com, Wikipedia, YouTube rozhovory s Elonem Muskem

4 Comments on “Tesla Motors – jak se píše historie, část 1.”

Napsat komentář