Tesla: 12 milionů mil a 500 Modelů S týdně

Během uplynulých tří týdnů se automobilce Tesla Motors podařilo dodávat zákazníkům 500 elektromobilů Model S týdně. Navíc se auto rozjelo do světa – otestovat jej lze v Evropě i Asii. Celkem už majitelé elektrických vozů Tesla najeli 12 milionů mil.

Elektromobily Tesla Model S připravené pro zákazníky
foto: Tesla Motors

V roce 2012 dodala Tesla 2650 elektromobilů Model S. Kolem 2600 kusů podle nezávislých dohadů zatím prodala do konce února 2013. Celkově bylo podle George Blankenshipa dosud dodáno zákazníkům 6000 elektromobilů Model S.

Tato auta již najela více než 12 milionů mil (19,2 mil. km). Nejvíc zákazníků v USA pochází nepříliš překvapivě z Kalifornie. Tam je registrováno 3000 aut. Kalifornie je nejbohatší stát , zároveň elektromobilní Mekka Spojených států.

Elektromobil Tesla Model S byl aktuálně na vyhlášen finalistou v soutěži World Green Car of The Year (Světové zelené auto roku). Vítěz bude ohlášen na autosalonu v New Yorku už 28. března 2013. Mezi dalšími nominovanými jsou vozy jsou Renault Zoe nebo Volvo V60 Plug-In Hybrid.

George Blankenship, vice prezident firmy, ve svém pravidelném reportu na blogu Inside Tesla zároveň ubezpečuje majitele , že brzy rozšíří pokrytí jak servisními centry (v USA i Evropě), tak i dobíjecími stanicemi Supercharger (zatím jen v USA; první evropské budou v Norsku).

Během následujících tří až čtyř měsíců se tak dobíjecích stanic Supercharger dočkají ve státech Texas, Illinois, Florida, přibudou také další stanice v Kalifornii, v oblasti severozápadního pobřeží, ale také na tom severovýchodním.

Inside Tesla

5 Comments on “Tesla: 12 milionů mil a 500 Modelů S týdně”

  1. Dobrý den,
    zeptal bych se

    Dobrý den,
    zeptal bych se znalých obecně k nabíjení EV (elektromobilů).

    1)K čemu slouží EVSE box na nabíjecím kabelu pro EV. A co je v něm ukryto. Kdy se používá a kdy ne?
    (EVSE = Electric Vehicle Supply Equipment)

    2)Jak si EV přebere co do něho připojím za napětí a jakým módem se bude nabíjet.
    (Zásuvka např. COMBO pro Evropu umožňuje nabíjení různými typy a velikosti napětí.)

    Díky.

    1. jestli dovolíte, tak se
      jestli dovolíte, tak se vyjádřím podrobněji 🙂

      1)EVSE:

      jedná se o elektrické zapojení, které popisuje část v infrastruktuře a část ve vozidle, které mezi sebou po propojení komunikují dle standardu SAE j-1772 (MENNEKES i YAZAKI konektor používají stejné dva piny CP a PP i stejný protokol)

      část v infrastruktuře:
      a) je umístěna přímo v boxu přímo na kabelu (pak má kabel na jedné straně normální zástrčku na 230V nebo 3x400V a na druhé MENNEKES/YAZAKI konektor do auta)
      b) je umístěna v nabíjecím sloupku (pak se používá obyč. kabel, který má na obou koncích MENNEKES/YAZAKI konektor = nejde fyzicky narvat do síťové zásuvky)

      funkce EVSE:

      1) BEZPEČNOST
      – dobíjecí konektor musí být pro manipulaci vždy bez nebezpečného napětí, tj. síťové napětí je vypnuto polovodičovým SSR relé a jediné měřitelné napětí na kabelu je +/-12V obdelník o frekvenci 1kHz na pinu CP.
      (Síťové napětí se na konektoru objeví teprve poté co je řádně připojen do vozu, není nikde žádný svod a vozidlo souhlasí s nabíjením)
      – v EVSE boxu je vždy instalován elektronický proudový chránič, tj. člověk je chráněn proti úrazu el proudem, ikdyž infrastruktura proudovým chráničem nedisponuje

      – konektor YAZAKI je vybaven tlačítkovou pojistkou, která má dvě funkce: jednak mechanicky brání vysunutí konektoru a jednak na ní může být připojen spínač, který po zmáčnutí dává přes pin PP pokyn k vypnutí SSR.
      Konektor MENNEKES mechanické tlačítko nemá, proti nežádoucímu vysunutí může být jištěn elektromagnetickým zámkem ve vozidle. Pokud není tento zámek k dispozici tak náhodné odpojení kabelu je hlídáno pomocí toho 1kHz signálu ve spojení s tím, že piny CP a PP jsou vždy kratší než ostatní, tj. při vysouvání se nejprve rozpojí tyto dva piny a SSR relé je vypnuto dříve, než je běžný člověk schopen vytrhnout konektor. (toto jištění funguje u YAZAKI zcela analogicky také)

      2) VYHAZOVÁNÍ JIŠTĚNÍ INFRASTRUKTURY

      – do toho 1kHz signálu na pinu CP je dále modulován PWM sigál, kde šířka pulsu udává maximální dovolený proud z infrastruktury (tj. 10A, 16A, 32A, 64A…) Vozidlo po připojení kabelu tuto střídu přečte a na základě toho dá pokyn nabíječce ve vozidle, aby upravila svůj příkon.

      př. pokud máte ve vozidle 22kW nabíječ, a připojíte jej doma na 16A jistič, tak vám bez této funkce okamžitě ten jistič vyletí.
      _________________________________

      COMBO konektor komunikuje po stejném standardu SAE J-1772, pokud nejsou DC piny v infrastruktuře zapojeny.

      Pokud je DC dobíjení k dipozici, pak se přidává další komunikační linka, jejiž signál je modulován do těch dvou DC pinů po jakémsi PLC standardu. Po této sofistikované datové lince běží data pro řízení DC a případně souběžné AC dobíjení(kolik Voltů a Ampérů se má pustit do auta) vlastní standard SAE(EVSE) je přitom deaktivován.

Napsat komentář