Tesla Motors splatí půjčku americké vládě o 5 let dřív

Elon Musk, šéf Tesla Motors, oznámil, že jeho automobilka splatí vládní půjčku z programu ATVM do roku 2017, tedy o pět let dříve než zněla původní dohoda. Program ATVM vzešel z amerického ministerstva energetiky ještě za vlády prezidenta George Bushe.

Velkolepý úspěch elektromobilu Tesla Model S pomůže automobilce Tesla Motors splatit její závazky vůči vládě USA o pět let dřív proti původnímu plánu
foto: Tesla Motors

V rámci programu ATVM získala automobilka Tesla Motors v roce 2010 půjčku $465 mil. se splatností deset let od začátku výroby elektromobilu Tesla Model S. Ta se nakonec rozjela v roce 2012, takže splatnost by byla v roce 2022.

Elon Musk ale nedávno potvrdil, že už v roce 2013 se Tesla dostane do mírného zisku, a tak bude moct své závazky splatit už do roku 2017. Pro srovnání, v rámci stejného programu dostaly další půjčky také automobilky Fisker Automotive ($529 mil.), Nissan ($1,4 mld.) a Ford ($5,9 mld.).

Program ATVM byl součástí důležitého zákona EISA z roku 2007. Vznikl tak o rok dříve, než pověstná záchrana krachujících automobilek Chrysler a General Motors, a zcela mimo záchranný balíček prezidenta Baracka Obamy z roku 2009.

Automobilka Tesla Motors pak dokázala během pouhých dvou let (2010-2012) nejen navrhnout zbrusu nový elektromobil Model S, ale také jej začít sériově vyrábět v nově zrekonstruované továrně ve Fremontu, kterou koupila od General Motors.

6 Comments on “Tesla Motors splatí půjčku americké vládě o 5 let dřív”

  1. Čím menej peňazí?
    Koľko

    Čím menej peňazí?
    Koľko % z majetku Ford predstavuje pôžička $5.9 mld?
    Pôkiaľ viem, Ford nežiadal o pôžičku počas krízy na rozdiel od GM. Ak dostal dotáciu na elektromobil, len využili to, čo všetci na trhu. Ford je na trhu spústu rokov, asi tiež nie sú na hlavu, ža sa im tak dlho darí.
    Tým nechcem tvrdiť, že Tesla je nekvalitná, ale je to začínajúca firma a verím, že úspešná, len neporovnávajme neporovnateľné.

      1. niežeby na tom nejak veľmi
        niežeby na tom nejak veľmi záležalo, ale podľa toho, čo ja viem, tak GM už vtedy v nummi podiel nemal a toyota to predala tesle za akcie tesly, lebo sa nummi v tom čase – najväčšej krízy, nevedela zbaviť a kto už by len v dnešnej dobe lacnej pracovnej sily vyrábal autá v Kalifornii:)

Napsat komentář